PDA

View Full Version : Wiring probleem; H-H, 1 vol, push/pull split



Speeddemon
7 november 2010, 23:48
Mensen, na 2 dagen in m'n bezit, is m'n nieuwe Charvel (zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140583 ) al 'out of order', na een potmeter-wissel, dus ik baal als een stekker en hoop dat iemand me kan helpen.

De situatie: de originele volumepot (CTS 500k) loopt best zwaar en ik wil de hals-humbucker (nu nog een DiMarzio Evolution) kunnen splitten dmv een push/pull vol. pot. Zo gezegd, zo gedaan volgens dit schema:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_3w_pp

(ik soldeer wel vaker, zeg maar... ;) ) en die Evo split prima. Alleen m'n brughumbucker doet 't ineens niet meer. Die brug-HB (DiMarzio ToneZone) heb ik ook nog daarna om te testen vervangen met een Duncan Distortion, en precies hetzelfde probleem. Ik heb de verschillen tussen Duncan en Dimarzio qua draadkleur in acht genomen (Dimarzio heeft rood=hot, en Duncan heeft zwart=hot).
Aangezien de hals-HB het prima doet met de volume-pot (zowel volume regeling, als het coil-tapping), neem ik aan dat de potmeter verder niet gaar is ofzo.

Wat details: onder de slagplaat zit ter hoogte van de electronics cavity wat folie geplakt. Ik heb enkele gekartelde METALEN ringetjes voor de potmeter gebruikt (de originele CTS pot had ook 1 zo'n ring).
In eerste instantie gebruikte ik er 1 grotere, en 1 kleinere. Als ik tijdens het schakelen naar het brug element boven op de push/pull drukte (hij stond dus al in z'n ingedrukte stand), kreeg ik ineens wel geluid. Het was niet alleen het aanraken van de volumeknop, maar 'm echt een beetje indrukken.
Daarna heb ik alles losgehaald en 3 kleine gekartelde afstandringetjes gebruikt en daarmee hielp het indrukken niet meer.

Dit gegeven lijkt het mij een aardingsprobleem, maar de hals-HB doet het wel probleemloos EN de brug-HB is qua aarding verder goed gesoldeerd.

Iemand een idee? :???:

(best frustrerend sowieso, maar tel daarbij op een gitaar met slagplaat EN floyd rose, en het is een hoop gedoe om bij die potmeter te komen...)

snaarplukker
8 november 2010, 12:38
Kan je een fototje plaatsen van je gesoldeerde pot?

josan
8 november 2010, 15:39
Kijk even met wat weerstandsmetingen of je weerstand hebt waar weerstand zou moeten zijn (en geen kortsluiting dus) en of je geen weerstand hebt waar die niet zou moeten zijn (verbroken verbinding). Zo kun je door elimineren bepalen waar de ellende zich bevindt. Bijvoorbeeld: meet eerst of alle aardeverbindingen wel contact met elkaar maken. Meet weerstand tussen signaal en aardedraad met potmeter open met potmeter dicht. Ik denk dat je dan al dichter bij een antwoord komt.

Speeddemon
9 november 2010, 00:17
Kijk even met wat weerstandsmetingen of je weerstand hebt waar weerstand zou moeten zijn (en geen kortsluiting dus) en of je geen weerstand hebt waar die niet zou moeten zijn (verbroken verbinding). Zo kun je door elimineren bepalen waar de ellende zich bevindt. Bijvoorbeeld: meet eerst of alle aardeverbindingen wel contact met elkaar maken. Meet weerstand tussen signaal en aardedraad met potmeter open met potmeter dicht. Ik denk dat je dan al dichter bij een antwoord komt.
Zojuist doorgemeten. Alle aardes hangen aan elkaar.
Switch ik naar de halspickup (DC 12.84k), dan meet ie netjes ook 12.84k op de output van de 3-way switch en op de 3e lug van de potmeter. Idem voor de brugpup (Duncan Distortion nu, 16.95k).

Zojuist heb ik de push/pull verwijderd en weer vervangen met de originele (CTS) pot. Zelfde probleem. Ik zou bijna denken dat de 3-way switch gaar is. Het vreemde blijft dat de hals-pup prima hoorbaar blijft, alleen zodra ik naar de brug-pup schakel, doet ie niks.

Even voor de goede orde; volumepotmeter:
Lug 1=massa (cq. z'n eigen behuizing).
Lug 2=naar Tip van output jack
Lug 3=signaal van de 3-way switch.

Of moet ik lug 2 en 3 omdraaien, of maakt dat niks uit?

josan
9 november 2010, 08:58
Elementen en potmeter lijken dus niet het probleem. Kijk even via weerstandsmeting of die 3-wegschakelaar goed schakelt. Verder: heb je de uitsparing in de body afgeschermd/bekleed met alu-folie? Het is mij wel eens gebeurd dat bij het in elkaar zetten van de gitaar een signaaldraadje/lug, die folie raakte. Dan kloppen alle metingen als de zaak gedemonteerd is, maar als je alles monteert en inplugt komt er geen geluid uit. Het zou kunnen dat een signaaldraadje van het element dat de zaak doodschakelt de afscherming raakt.

Speeddemon
9 november 2010, 10:11
Josan, een goed punt, maar van m'n brughumbucker heb ik verder geen losse draden hangen. Wat zijn de te verwachte waardes bij de switch?

Wat betreft de volumepotmeter, moet ie JUIST contact maken met de folie onder de slagplaat, of maakt dat niet uit?

josan
9 november 2010, 11:46
Josan, een goed punt, maar van m'n brughumbucker heb ik verder geen losse draden hangen. Wat zijn de te verwachte waardes bij de switch?

Wat betreft de volumepotmeter, moet ie JUIST contact maken met de folie onder de slagplaat, of maakt dat niet uit?

1e vraag:
Ik ken het bedradingsschema van jouw gitaar niet, maar je moet er even achter zien te komen wat de switch in zijn verschikllende standen naar waar schakelt. Bijvoorbeeld: schakelt in deze stand de min van het brugelement naar de aarde. Alle schakelaarstanden moeten dan logische weerstanden laten zien (0 of oneindig ohm).

2e vraag
De buitenkant van de pot moet aan de aarde, niet de signaallugs. Bij alufolie kan die folie bij monteren tegen zo'n lug buigen/vallen.

Speeddemon
11 november 2010, 19:09
O.k., ik heb de output gemeten vanaf een jack-kabel (dus verschil tussen Tip en Sleeve gemeten), met de volume pot vol open.
Je zou dus de DC weerstand van het geselecteerde element moeten zien.
De Evolution (hals) meet iets van 13k Ohm. De brug-hb (momenteel een Duncan Distortion) meet slechts 0.586k Ohm. :(
Het element zelf is goed; dus waar gaat het hier fout?

josan
11 november 2010, 19:26
Dan zit er ergens een kortsluiting. Niet in het element, maar in de switch of in de push-pull pot. Ik denk in de laatste vanwege dat drukken op dat ding dat zo nu en dan het signaal terugbrengt. Kun je dat bevestigen met enkele weerstandsmetingen?

Speeddemon
11 november 2010, 19:33
Dan zit er ergens een kortsluiting. Niet in het element, maar in de switch of in de push-pull pot. Ik denk in de laatste vanwege dat drukken op dat ding dat zo nu en dan het signaal terugbrengt. Kun je dat bevestigen met enkele weerstandsmetingen?
Ik heb er nu de originele CTS pot weer inzitten, wat geen push/pull is.
Verder heb ik de 2 'coilsplit' draden van het brug-element goed afgedekt, dus die zouden nergens sluiting moeten maken.

Rinze
11 november 2010, 19:42
Pff, altijd lastig dit soort dingen. Als ik er echt niet uit kom begin ik meestal de boel vanaf 0 weer op te bouwen, steeds een component erbij. En na elke toevoeging controleren.

En altijd goed kijken of er geen draden contact met aarde maken die dat niet zouden moeten doen.

Maar met die originele CTS is het weer goed?

macwilliams
11 november 2010, 21:34
Je element meet dus de juiste waarde, vervogens bij het eerstvolgende component ook? Enz enz.

Rinze, +1

Speeddemon
13 november 2010, 14:05
HIJ IS GEFIXED!

Wat waren nou de problemen?
1) één van de buitenste lipjes van het schakelmechanisme van de 3-standen schakelaar stond net iets te ver naar buiten, waardoor het brug-element geen contact maakte en dus geen signaal af/door-gaf.

2) doordat ik de switch enigzins heb gedraaid in een logischere positie (natuurlijker in de lijn van je onderarm), kwam het lipje van de brug-pup aansluiting tegen de -met speciale (geleidende) verf bewerkte- binnenkant van de control cavity.

:cheerup: