PDA

View Full Version : stemproblemen



Theumiz
7 november 2010, 19:00
Als ik mijn Washburn X40 stem en bij de laatste snaar gekomen ben, is de eerste snaar die ik gestemd heb alweer uit de toon!
Ik merk ook dat als ik een snaar bend tijdens het spelen, de toon van een los aangeslagen snaar verandert. hoe zou dit komen?

alvast bedankt!

Plant
7 november 2010, 21:26
Welkom in de wereld van de zwevende trem (en ook op het forum trouwens). Is heel normaal bij deze dingen.

Omdat de snaren bij omhoogstemmen of benden aan het blok met veren (aan de achterkant) trekken, komt deze iets naar voren. Met stemmen eerst alle snaren globaal op juiste hoogte brengen en dan finetunen.

Gearjunkie
7 november 2010, 21:30
Welkom!
Wat Plant al zegt inderdaad, horen deze problemen bij een zwevende brug.
Als ik, (sorry als ik het mis heb...) ervan uitga dat je een beginner bent, zou ik je willen adviseren de brug vast te zetten. Hierdoor kan je alleen nog naar beneden met je tremolo, ipv dat je twee richtingen tot je beschikking hebt. Als je over X jaar goed kan spelen zie je dan maar weer.

Niels Verkaik
8 november 2010, 13:51
Ik beaam wat gearjunkie zegt. Schroef dat achterkant van je gitaar open, dan zie je een paar veren zitten aan een klem...als je de 2 schroeven die er aan vast zitten aandraait dan komt je tremolo vanzelf tegen je body te zitten.
Dan moet je een keer opnieuw stemmen en zijn je problemen als het goed is over :).

synapse
8 november 2010, 14:18
Dan moet je een keer opnieuw stemmen en zijn je problemen als het goed is over :).

En waarschijnlijk ook opnieuw intoneren.....

Plant
8 november 2010, 17:47
Ik beaam wat gearjunkie zegt. Schroef dat achterkant van je gitaar open, dan zie je een paar veren zitten aan een klem...als je de 2 schroeven die er aan vast zitten aandraait dan komt je tremolo vanzelf tegen je body te zitten.
Dan moet je een keer opnieuw stemmen en zijn je problemen als het goed is over :).

Ik ken de gitaar niet, maar op foto's zie ik een Floyd Rose-achtige trem. Als je daarmee in toon omhoog gaat, kantelt het blok naar achteren in een uitgefreesde uitsparing. Alleen de veren aandraaien lijkt me dan geen goed idee, want dan ligt de brug schuin naar achteren. Bij een vintge trem kun je dat wel doen, die komt vlak op de body, maar een Floyd Rose toch niet? Of klets ik nou uit m'n nek :???:

En intoneren moet idd opnieuw.

Jasper.
8 november 2010, 17:53
Zoek eens wat op youtube naar lesjes over het stemmen van een floyd rose tremolo. Dan moet het vast lukken.

Gearjunkie
8 november 2010, 18:13
Het stemmen van een Floyd an sich gaat de TS best wel lukken denk ik. Waar ik op doel is dat een Floyd voor een beginner meer nadeel dan voordeel geeft, in mijn beleving uiteraard.

Jasper.
8 november 2010, 18:23
Kan, maar zo heb ik het niet beleefd. Het stemmen duurt even wat langer ja. Maar je kan wel lekker ontdekken wat je met de tremolo kan e.d.

Theumiz
8 november 2010, 20:05
allereerst bedankt voor de vele reacties!
ik heb eens op youtube gekeken en er staan inderdaad veel filmpjes op hoe ik zo'n floyd rose tremelo kan aanpassen! na wat schroeven is mijn probleem opgelost! :crazyhappy:
nogmaals bedankt!