PDA

View Full Version : Welke nearfield monitors?



Basileia
7 november 2010, 18:20
Ik heb nu eindelijk m'n mac zover dat hij m'n tascam us122l ziet, en ik kan nu dus al m'n geluid via deze interface afspelen. Ik heb nu twee gitaarcombo's aangesloten, maar dat is natuurlijk niet ideaal, want ik heb ze beiden op m'n bureau staan, wat daarmee voor de helft gevuld is.
Het gaat om een Line6 Spider jam en een skytronic 100 watter. Beiden 12" speakers, maar vooral de skytronic niet van topkwaliteit.

Ik heb bedacht dat ik op die interface met 2 6.3mm jack naar rca kabeltjes 2 actieve monitortjes kan aansluiten. Zou mijn geluid hiervan significant vooruit gaan? Ik denk zelf van wel, maar ik heb er (nog) niet zo veel verstand van. Ik gebruik de setup om gewoon muziek te luisteren, en om in garageband wat aan te kloten met opnemen van gitaar en bas, en op termijn moet er ook nog een usb/midi keyboardje bijkomen voor de synths enzo.

Ik heb ongeveer 200 euro beschikbaar voor een setje monitors, en ik heb mijn oog laten vallen op een tweedehands setje KRK rokit 5's. Is dit een goed setje voor mijn doeleinden, en wat zouden de eventuele alternatieven zijn?

Bij voorbaat dank.

MegaDrive
8 november 2010, 14:27
200 EU voor een setje KRK's is geen gekke deal, zeker niet als het de G2's zijn. Voor een paar tientjes meer koop je een nieuw setje Yamaha HS-50's, dat is m.i. meer waar voor je geld en daar heb je lang plezier van. Met een beetje mazzel pluk je ze inmiddels voor het bedrag in je budget wel van MP. Ik ben zelf redelijk fan van Alesis monitors. Mijn eerste setje (M1 520) was destijds ook 200 piek en die zijn vooral goed voor mixwerk. De andere genoemde modellen vind ik lekkerder klinken voor gitaar dus je keuze hangt helemaal af van wat je wilt. Aan geen van deze monitors ga je je een buil vallen. Succes!

skabouter
8 november 2010, 14:49
los van wat er op de markt is, vergeet niet dat je ruimte een belangrijke rol speelt! Goeie speakers in een slechte ruimte zijn minder bruikbaar dan slechte speakers in een goede ruimte. Het gaat erom dat de weergave "eerlijk" is en je speaker is zo goed als je ruimte! Er zijn hele goedkope speakers met prima eerlijke weergave, en in een goede ruimte (die dus bepaalde frequentiegebieden niet overdrijft of verzwakt) ben je dan prima bezig!

Zelf heb ik wel prima speakers, maar te maken met slechte ruimtes, zowel thuis als in mn studio, en ik merk dat ik ook veel moet luisteren over headphones. Dat is lang niet altijd goed, maar ik moet wel soms.... Als ik puur de speakers zou gebruiken luister ik naar een slechte ruimte en zouden mixen niet zo goed worden als wanneer ik af en toe ook met headphones of op andere locaties zou luisteren!

Steven Otto
8 november 2010, 15:04
Hey, ik heb ervaring met de KRK Rokit5 G2 speakers. Ik heb ze via marktplaats gekocht, zonder eerste te luisteren en daar heb ik eigenlijk wel spijt van.
Ik vind dat ze erg gedetailleerd klinken, maar ik mis toch echt de lage frequenties. Dit komt denk ik door de 5" speakers. Achteraf gezien had ik liever iets gehad waarbij de lage tonen ook duidelijk te horen zijn. Als een basdrum mix, doe ik de lage frequenties op de gok. Ik vind de KRK Rokit 5 dan ook een gevalletje 'net niet', en ik denk dat er beter spul op de markt is rond die prijsklasse.

Gelukkig heb ik ze tweedehands gescoord voor een normale prijs, en kan ik ze met gering verlies weer verkopen.

Ik ga eerst verschillende monitors beluisteren/testen en kijk dan wat ik doe.

muziekschuur
8 november 2010, 16:01
De HS50's zijn de betere keuze. De Rockit's zijn ok. Wil je een geweldig geluid dan zou je de Samson's kunnen nemen. Voor hetzelfde geld heb je dan een 6,5" woofer.

Maar wil je goed leren mixen dan zijn de HS50's de beste keuze. Al zullen de Samson's beter klinken... Zij flatteren meer.... Dus da's aan jou de keuze...

De Yamaha HS50's
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/_SET_-Yamaha-HS-50-Speaker-Pad-SET/art-REC305

De Samson's met 6,5 inch woofer (waardoor je een volle bas hebt)
http://www.thomann.de/nl/samson_resolv_a6.htm

guhlenn
9 november 2010, 08:36
Ik vind dat ze erg gedetailleerd klinken, maar ik mis toch echt de lage frequenties.

Alle speakers in de budget range hebben een slecht tralnslerende bass. Of te veel, of te weinig. Voor een fullrange monitor betaal je echt veel meer.

Han S
9 november 2010, 09:45
Dat grotere speakers een vollere bas zouden geven is wat mij betreft compleet onzin. Een grotere speaker brengt meer lucht in beweging en zal meer volume kunnen ontwikkelen dan een kleintje. Skabouter heeft een paar IMF CM2's van me gekocht en ik kan je dezelfde kleine speakertjes laten horen in een grote goed klinkende ruimte. En als je dan het laag hoort wat deze kleintjes ontwikkelen dan zoek je tevergeefs naar de subwoofer.

Zelfs de kleinste IMF speakertjes, de Compact 2 geeft een onbehoorlijk diep laag met een woofertje van ik schat 4 of 5 inch, maar die klinken vrij agressief en zijn dus niet zo geschikt als monitor.

Mijn zoon heeft de TDL 0.75, een klein zuiltje met een 4 inch woofertje en die gaan belachelijk ver door in het laag, niet hard, maar komt gegarandeerd aan 20 hz. Dus kan een kleine speaker wel zeker zeer diep gaan, maar de ruimte speelt een zeer grote en belangrijke rol.

guhlenn
9 november 2010, 10:36
Han,

Misschien wil je het ook onderbouwen voor je het tot complete onzin bombardeert. Alle speakers waar jij aan refereert zijn immers van het transmission line principe, en dat gaat toch ook echt uit van volume (als in: grootte), weliswaar niet van de speaker maar dan van de transmission line. En de ALS 40 gaat dieper dan de CM2. Toeval dat die ook groter is? En de RSPM's (sp?) die jij hebt, een koelkast voelt er zich klein bij, gaat weer dieper dan de ALS 40. Dan met droge ogen beweren dat grootte er niks mee van doen heeft, zou dat misschien complete onzin zijn?

Highway49
9 november 2010, 10:53
Ik heb er de ballen verstand van. Maar op de 1 of andere manier is de woofer in een monitor toch altijd (moet natuurlijk oppassen met het woord 'altijd') een stukje groter dan de tweeter. Waarom is dat dan?

muziekschuur
9 november 2010, 11:04
Ook ik heb transmissionline speakers. Maar ook kleine gesloten ontwerpen.

De huidige neodynium ontwerpen maken een zeer grote gecontrolleerde uitslag van de woofer mogelijk waardoor kleine speakers zeer volwassen klinken.

Wel zijn er veel luisteraars die graag BOOOOM horen. En dat is vaak een over hoeveelheid laag wat je ook bij de buitenconcerten hoort. Da's meer een effect dan een gebalanceerde mix.

20 jaar geleden, de glorietijd van de Mackie monitors, gold dat een 6,5 inch monitor alleen nog voldoende laag kon weergeven om op te mixen. Inmiddels kan dat ook op een 5 " speaker, mits ze erg goed gemaakt zijn.

In de 6,5 inch monitors zit vele jaren know how hoe ze vlak te krijgen, zo dat het mixproces vloeiend gaat.

De Hs50's zijn speakers met een bump in het mid hoog. Dus de bovenkant van een baskick hoor je en ook de bovenkant van de aanslag van een basgitaar. Dat maakt het makkelijker de mix te beoordelen. Het klinkt niet "geweldig" zoals op mid size en full size monitors het zou doen, maar als je het trucje eenmaal doorhebt kun je accuraat op de HS50's je mix maken.

Full size monitors zijn speakers die je vaak later in het mixproces gebruikt. Het is niet vol te houden om een hele dag naar grote speakers te luisteren. Veel mixes zijn gedaan op NS10's of andere kleine speakers die de engineer goed heeft leren kennen.

Han S
9 november 2010, 11:44
Han,

Misschien wil je het ook onderbouwen voor je het tot complete onzin bombardeert. Alle speakers waar jij aan refereert zijn immers van het transmission line principe, en dat gaat toch ook echt uit van volume (als in: grootte), weliswaar niet van de speaker maar dan van de transmission line. En de ALS 40 gaat dieper dan de CM2. Toeval dat die ook groter is? En de RSPM's (sp?) die jij hebt, een koelkast voelt er zich klein bij, gaat weer dieper dan de ALS 40. Dan met droge ogen beweren dat grootte er niks mee van doen heeft, zou dat misschien complete onzin zijn?

Het gaat om de stelling dat kleine speakers geen diep laag zouden kunnen leveren en het geluid van een TL komt toch echt van de speaker. Een klein subwoofertje kan ook enorm diep gaan.

Overigens gaat in mijn beleving de CM2 dieper dan de ALS40, welke in feite een gesloten kast is met een 'inwendige TL'. Twee woofers waarvan de een verder gaat, ik geloof tot 350hz en de ander stopt bij 150 hz.

Het laag van een ALS 40 is ook anders als van een CM2, welke ik persoonlijk als monitor het meest geschikt vind omdat hij zo enorm gedetailleerd klinkt en lekker klein is. De CM3 heb ik ook en die gaat nog iets dieper en heeft ook een klein mid drivertje, heerlijk speakertje.

De RSPM's heb ik verkocht, staan nou twee TDL's voor in de plaats.

Han S
9 november 2010, 11:51
Ik heb er de ballen verstand van. Maar op de 1 of andere manier is de woofer in een monitor toch altijd (moet natuurlijk oppassen met het woord 'altijd') een stukje groter dan de tweeter. Waarom is dat dan?

Wat denk je zelf? Zie jij de conus van een 15 inch speaker 20.000 keer per seconde heen en weer gaan?

En zet eens een Sennheiser HD600 koptelefoon op en verbaas je over het zeer diepe laag wat je hoort. En daar zit maar een heel klein drivertje in.

Basileia
9 november 2010, 12:55
Dank voor de reacties, ik denk dat ik voor de samsons ga, want ik wil er ook gewoon nog lekker muziek op kunnen luisteren. Even kijken of ik voor de 6.5" ga of nog even spaar en voor de 8" ga.

guhlenn
9 november 2010, 16:17
Het is niet vol te houden om een hele dag naar grote speakers te luisteren.

En dat vind ik dan weer onzin. :)

guhlenn
9 november 2010, 16:19
Het gaat om de stelling dat kleine speakers geen diep laag zouden kunnen leveren en het geluid van een TL komt toch echt van de speaker. Een klein subwoofertje kan ook enorm diep gaan.

Fair enough. Overigens vind ik het wel vreemd dat je de CM2 meer laag vindt geven dan de ALS40. Verschil was voor mij overduidleijk en ik vond ook de CM2 veel gedetailleerder dan de ALS, maar de ALS won hetomdat het geheel beter in balns was (maw. meer bass). Maar goed, kan aan de ruimte hebben gelegen.

Han S
9 november 2010, 17:53
Klopt, de ALS40 is wat kritisch wat betreft de ruimte. Ik heb de CM2 wel in de grote opnameruimte gehad en dan hoor je het laag pas echt goed en dat gaat belachelijk diep door.

Wat betreft de grote luidsprekers ben ik het met je eens, die kunnen namelijk ook zacht spelen en er is dan hoegenaamd geen verschil hoorbaar tussen een klein speakertje en een grote. Maar ik denk dat Frans bedoelt dat je niet de hele dag hard kan draaien, word je doodmoe van.

guhlenn
10 november 2010, 09:24
Ik herinner het me nu, je hebt die toen laten spelen als ik het me goed herinner, en dat ging idd diep... Zal dan wle mijn ruimte zijn geweest, die idd alles behalve ideaal is. Toen voor mij reden om de CM2 weg te doen. Maar ik ga binnenkort verhuizen en krijg een ruimte van 5 bij 9 tot m;n beschikking, dus daar akn een mooi setje ingezet worden :).

muziekschuur
10 november 2010, 11:01
Phonic maakt ook dergelijke speakers (zoals de Samson) en de 8" versie hadden ze bij de piano's aangezet. Zodat het door de hele zaak schalde. Wat een strak geluid. En de hele zaak kon meegenieten van die twee monitorentjes.

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat de 8" es wel eens teveel van het goede zou kunnen zijn. Als je een gewone kamer van 4 meter bij 4 meter hebt dan is die 6,5 inch waarschijnlijk plenty.

http://www.phonic.com/en/p8a.html

http://www.phonic.com/images/product/thumbnail_p8a_front.jpg

Basileia
10 november 2010, 11:34
Tsja, die phonic's hebben 320 watt rms, en die samsons 75, misschien dat dat nog wel een verschilletje maakt. Ik ga nog eens even nadenken.

muziekschuur
10 november 2010, 12:58
Ik heb die Samson's gehoord en die zijn echt zeer overtuigend... Maar ga ze zelf toch eens beluisteren...

JTB
11 november 2010, 10:11
Tsja, die phonic's hebben 320 watt rms, en die samsons 75, misschien dat dat nog wel een verschilletje maakt. Ik ga nog eens even nadenken.

Wat moet je met 320 watt op je nearfield monitoren? Van 75 watt gaan je oren al bloeden...

Basileia
11 november 2010, 10:34
Wat moet je met 320 watt op je nearfield monitoren? Van 75 watt gaan je oren al bloeden...

My point exactly. Er werd aangehaald dat die phonic 8" te hard gingen, en dat die samsons dat dus ook zouden gaan. Wat mij dan opviel was het verschil in vermogen. Misschien is twee maal 8" met 75 watt ook wel wat overkill voor in een kamer van 4 bij 4.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de samson resolv a6. Weet iemand waar ik die zou kunnen beluisteren en testen tegen de a8 en eventueel ook de yamaha hs50 en krk rokit 6?

muziekschuur
11 november 2010, 10:53
Feedback heeft meestal die mogelijkheid. Effe vragen daar.

Han S
11 november 2010, 11:03
Het verschil in geluidsdruk tussen 75 en 320 watt is 7 dB.

Basileia
11 november 2010, 11:23
Het verschil in geluidsdruk tussen 75 en 320 watt is 7 dB.
Dank. Hoe verhouden deze vermogensaanduidingen zich tot die op gitaarversterkers? Ik weet dat mijn 50w buizentop op 2 hard zat is voor mijn kamer, maar dat ik aan een setje actieve pc-speakers waar 25w rms op staat lang niet genoeg heb.

Ik snap er niks meer van, ik ga gewoon testen en kopen met mijn oren. Heel leuk, al die info op internet, maar het zegt zo weinig...

Han S
11 november 2010, 11:50
Het is een heel simpel rekensommetje: 10LogP, dus je voert op je zakjapannertje bijvoorbeeld 100 in van 100 watt en drukt op Log. De uitkomst is 2 en als je dat vermenigvuldigt met 10 krijg je 20.

Die 20 staat voor dB en dat kun je optellen bij het rendement van de luidspreker, welke voor een Celestion gitaarspeaker ergens rond 96 a 97 dB/w/m zal liggen want die hebben een vrij hoog rendement. Dat betekent dat als je die speaker belast met één watt, dat je dan op een meter afstand 97 dB geluidsdruk zult meten en dat heet SPL (sound pressure level).

Voer je nu 1000 (watt) in op je zakjapanner dan is de uitkomst 3, hetgeen betekent dat het verschil tussen 100 en 1000 watt niet meer is dan 10 dB.

Vermogen zegt dus niet zo veel, rendement telt veel meer. Een hi fi luidspreker kan tussen de 80 en 85 dB meten bij 1 watt, een PA hoorndriver komt ver boven de 100 of zelfs 110 dB bij 1 watt.

Basileia
11 november 2010, 12:17
Aha, dat verduidelijkt. Dat dB een logaritmische schaal is wist ik, heb ik bij natuurkunde gehad, ik geloof nog geen 2 jaar geleden. Dat stukje over rendement was mij echter totaal onbekend!

Ik liep trouwens net bij de lokale muziekwinkel binnen, en daar vragen ze voor dit (http://www.thomann.de/nl/samson_resolv_a6.htm) setje €369. Lijkt mij wel een erg groot prijsverschil, waar ligt dat aan?

Han S
11 november 2010, 12:46
Daar valt echt geen peil op te trekken, er zijn hi fi speakers van meer dan een ton per stuk en daar zitten ook gewoon luidsprekers in met een magneet, een spoeltje, een spinnetje en een conus.

Samson is een 'goedkoop' merk, maar dat heel aardige spullen levert. Zo zag ik een imitatie shockmount van een Neumann type voor een paar tientjes en dat is twee druppels water met de echte, die wel tien keer zoveel kost.

De microfoons zijn ook heel goed bruikbaar, dus ik neem aan dat die speakers daar geen uitzondering op maken. Audio Technica was 25 jaar geleden ook een goedkoop merk dat zich een plaats in de markt aan het vechten was. Tot Alan Parsons er over begon te roepen en toen was het geen goedkoop merk meer en terecht.

JTB
11 november 2010, 15:29
Het verschil in geluidsdruk tussen 75 en 320 watt is 7 dB.

en 3 dB is toch een verdubbeling van de luidheid voor je oren of niet? Dus dan is 7 dB toch nogal wat(t).

Thomk
12 november 2010, 09:20
Hey

Zullenw e het houden welke monitoren nou beter is vergelijking zijn met andere? Of bij welke specificaties welke monitor hoort?

:hippie:

Ik heb zitten kijken naar ht Merk Tannoy Precision 6d ofzo iets. Ziet er super uit en ben altijd al heel tevreden geweest met dit merk. Deze heren weten echt wel hoe zo een speakertje moeten bouwen. Maar dat terzijde.

Ik ben ook van plan om een aantal actieve monitoren te kopen en zat dus te denken aan die Samsons Revolts met 6,5 woofers. Ik heb begrepen dat die Yamaha HS50 beter zijn voor mixen. Ik zoek een wat "mooier"geluid dan het hele "echte geluid"

Ik ga waarschijnlijk alleen de software gebruiken voor alle versterker mogelijkheden dus NIET voor het recorden. Welke monitoren zouden jullie mij aanraden. tot een max van 500 euro

muziekschuur
12 november 2010, 09:24
http://www.thomann.de/nl/tannoy_precision_6d.htm

Errug mooi.

Of deze Genelec, bijna 100 euro duurder, maar dan heb je een tas en twee monitoren. Deze monitoren zijn van gegoten metaal. Heel compact en reken maar dat je ze veel overal mee naar toe zal nemen. Deze speakers en zijn grotere broertjes zijn de standaard in broadcast land.

http://www.thomann.de/nl/genelec_8020apm_anthrazit_bundle.htm

De Yamaha HS80 set is ook mooi.
http://www.thomann.de/nl/yamaha_hs80m_bundle.htm

Opmerking; die Tannoy's heb ik nog nooit voor die prijs gezien. Die Genelec's trouwens ook niet....

Ik heb nu gekeken naar beste voor jouw budget. Niet naar het meest voor het minst....

guhlenn
12 november 2010, 09:32
Voor monitoren geldt , net als voor bijv. gitaren, dat je het moet uitproberen. Het is vrij zinloos menignen te vragen, want je budget, ruimte en je oren bepalen wat voor jou de beste keuze is. Pak een p[aar cd's die je geod kent, bel een goede zaak en ga es een middagje demo-en. Krijg je een idee wat je mooi vind.

muziekschuur
12 november 2010, 09:43
Daarom noem ik er een paar....

De gelegenheid om 20 monitoren uit de verpakking te laten halen en te mogen beluisteren is niet aanwezig... (tenminste als je die plek voor me weet, go...)

guhlenn
12 november 2010, 10:44
in Eindhoven zit i4 muzique of iets dergelijks, daarnaast zijn er thomann, musicstore en de dedicated winkeltjes.

Basileia
23 november 2010, 11:57
Zou dit (http://link.marktplaats.nl/396395912) voldoen voor mijn doeleinden?

muziekschuur
23 november 2010, 13:47
Ik ken ze niet....

Basileia
14 december 2010, 17:20
Ja, schop ik dat stomme topic weer omhoog. Ik heb op marktplaats een setje samson resolv a6 gevonden voor €175, en ik kwam net bij thomann deze (http://www.thomann.de/nl/tannoy_precision_6_02.htm) deal tegen. Wat vinden de experts wijsheid?

dennis_rhcp
15 december 2010, 17:34
tja passief, dus je moet wel nog een verterker er bij halen.
ik vond die monitors van samson niet super, en ben toen voor de krk's gegaan
nu vind ik de krk's niet mooi en wacht tot dat ik een 8 inch genelec of een adam's kan kopen, tja hoever wil je gaan?

ik vind krk's prima boxen en snap niet dat mensen er over kunnen klagen voor het geld.

Han S
15 december 2010, 17:50
http://www.adam-audio.com/files/images/speakers/gallery/A3X.jpg

Koop nou gewoon zoiets, klaar is Arie.

Basileia
20 december 2010, 11:42
Gisteren een setje van deze opgehaald. Ging een beetje over het initiele budget, maar dat moest maar. Heb er nu een aangesloten, de andere staat onder de kerstboom, en mag zaterdag aanschuiven. Wat een geluid zeg!
http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/KRK+ROKIT+RP6+SE+MONITOR.JPG

Han S
20 december 2010, 12:09
Ik ken ze niet, heb wel eens een wat oudere KRK op proef gehad maar die beviel me niet. De ADAM heeft een verbeterde ribbon tweeter met een hoger rendement en gaat tot 50khz. Binnenkort ga ik ze uitproberen, ze zijn onderweg uit Duitsland.

Rewind
26 december 2010, 18:30
Ik ken ze niet, heb wel eens een wat oudere KRK op proef gehad maar die beviel me niet. De ADAM heeft een verbeterde ribbon tweeter met een hoger rendement en gaat tot 50khz. Binnenkort ga ik ze uitproberen, ze zijn onderweg uit Duitsland.

Je mening hopen wij hier dan weer terug te zien natuurlijk :)

Han S
26 december 2010, 21:41
Ik heb ze binnen, dinsdag zal ik ze uitproberen.

muziekschuur
27 december 2010, 01:25
Mijn ervaring met Ribbon's is dat ze scherp zijn en dat je de neiging hebt te veel hoog uit je mix weg te draaien waardoor de vertaling naar andere systemen minder kan zijn...

Ben benieuwd wat je ervaring is. Ik zag ook dat er hele mooie Tannoy's momenteel in de aanbieding staan. Met tweeters die ook tot 50khz gaan (Berrylium tweeters denk ik, al is dat een gok... maar ik ken geen andere dometweeter die het anders waar kan maken).

http://www.thomann.de/nl/tannoy_precision_6d.htm

Ben benieuwd Han, wat je ervan vind (van die Adam's)

Han S
28 december 2010, 17:47
Ik heb de hele middag met die kleine ADAMmetjes gedraaid en als ik het heel kort zou moeten samenvatten zou ik zeggen: wat een lekker speakertje.

Het gaat niet hard want het is een heel klein woofertje, maar ze klinken bijna net als mijn hele grote Sony G7 monitoren, die kunnen alleen honderd keer harder en gaan dieper in het laag.

Maar het is een lekker gedetailleerd klinkend speakertje dat helemaal niet vermoeit. Als je ze vergelijkt met de Yamaha NS10 kun je die bult bij 1.5 khz van de NS10 heel goed horen.

Het laag gaat tot 60hz, dat is nog altijd dieper dan de NS10 en het klinkt mooi evenwichtig, prima speakertje om mee te mixen. Ik heb er twee subwoofers bij en als ik die aanzet is het geluid helemaal compleet en kun je ook dat hele diepe goed controleren.

Ik zou ze wel willen houden. Echt een heel fijn speakertje, ik heb nog ff Lateralus van Tool er op gedraaid en ook dat klonkt helemaal goed. Alleen moet je niet willen beuken, daarvoor zijn ze niet groot genoeg.

Rewind
28 december 2010, 19:13
Welke heb je nu op proef? De A3 of A5?
Een maatje groter zou waarschijnlijk iets harder gaan dan, maar ook dieper?

Ik heb helaas te veel dingen die prioriteit hebben op het moment, maar zou eind 2011 ook graag nog eens betere monitors aanschaffen. Zat zelf te twijfelen tussen Adam of Genelec, maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Han S
28 december 2010, 19:24
Ik heb de A3X, een kleintje, maar goed mee te werken.

Han S
29 december 2010, 16:00
Vanaf vanmorgen 10 uur weer aan het mixen met die kleine ADAM's en ik ben nog meer onder indruk van deze kleine reuzen. Ze klinken veel groter dan ze er uitzien en ik wil ze niet meer kwijt. Het gaat nog behoorlijk hard, hard genoeg om ook stevige metal op te mixen en ik vind ze beter dan de Genelec's, de KRK,'s en al die ander studiomonitortjes die ik van Maarten's mocht uitproberen.

Het is een vrij precies klinkend speakertje, rustig, maar zeer gedetailleerd en je hebt gewoon een prima stuk gereedschap in handen waar je volledig op kan vertrouwen. En dat is voor wat ze kosten niet minder dan uniek als je het mij vraagt.

MjS
29 december 2010, 18:46
Bedankt voor het aanwakkeren van een enorme GAS aanval. :chicken:

Maar echt wel mooi spul dus blijkbaar. Iemand KRK RP5's kopen? ;)

guhlenn
3 januari 2011, 09:04
De X serie van ADAM krijgt eiegnlijk overal lovende kritieken, waarbij alleen de S3X wat problemen heeft (?). Moicht je die overwegen, kijk dan op gearslutz en zoek naar s3x rattle. Niet bepaald dezelfde prijsklasse trouwens als de A3X