PDA

View Full Version : vox ac30 c2x vs. cc2x



fenderke
7 november 2010, 16:36
Hallo,

Ik ga me binnenkort een vox ac30 aanschaffen.
Ik ben aan het twijfelen tussen de vox ac30 c2x en cc2x. De C2x heb ik al getest en die bevalt me goed.

Maar op sommige fora staat dat je resoluut voor een ac30 cc2x moet gaan omdat deze een tube rectifier en andere dingen heeft (veelzijdiger).

Wat is jullie mening hierover en heeft iemand ze al allebei getest?

Mvg,

daan

Mitch
7 november 2010, 17:25
Laat ik voorop stellen dat ik de nieuwe C2x nog niet heb gehoord.
Maar om een paar dingen te relativeren: de buizengelijkrichter is wel iets dat de feel (vooral attack en sustain) van de amp zal veranderen, maar het is maar de vraag of dat negatief is. Misschien houd je wel van een iets directer geluid, dan ben je juist beter uit bij de C2x.
De gelijkrichtingsbuizen waren in het begin af-fabriek van niet al te beste kwaliteit en ze zorgden dus nogal eens voor problemen, waardoor de serie in het begin een slechte naam kreeg. Maar goed, nieuwe buis erin en klaar ermee.
Ten tweede, de veelzijdigheid... de CC2x had wel een aantal dipswitches waarmee je vermogen en bias wat kon veranderen, maar die voegden naar mijn idee eigenlijk niets toe.
De dubbele input per kanaal vind ik wel een aanwinst juist voor de C2x. Soms klinkt een gitaar lekkerder op de low input en die mogelijkheid had je niet bij de CC2x.
Maar goed, of er verder qua circuit en onderdelen nog veel veranderd is heb ik nog weinig informatie over gelezen.

jonn
8 november 2010, 10:11
Ten tweede, de veelzijdigheid... de CC2x had wel een aantal dipswitches waarmee je vermogen en bias wat kon veranderen, maar die voegden naar mijn idee eigenlijk niets toe.


+1000. Vooral als jouw gitaar humbuckers heeft!

Ja, een tube rectifier betekent meer sustain maar volgens mij dat kan ook negatief zijn als je op zoek naar het typische vox geluid bent. Probeer maar eerst beide versterkers uit met jouw gitaar en effecten (als het mogelijk is) en dan kan je beslissen.

Succes!

muziekschuur
8 november 2010, 10:32
Alstie lekker klinkt en jij bent tevreden is het een goede aankoop...

Als je twijfelt, zorg dan dat je de andere versie ook eens bespeelt. Misschien is er wel een forumist bij jou in de buurt die dat model thuis heeft staan...

Hoe meer buizen in je versterker hoe hoger de onderhoudskosten hiervan...


Zo'n gelijkrichterbuis kost toch algauw 20 euro...

Mitch
8 november 2010, 20:56
Ja, maar die gelijkrichter hoef je bij lange na niet zoveel te vervangen als eindpitten. Persoonlijk vind ik wel dat de sustain die dat ding geeft erg lekker is, maakt ook een erg vloeiende overgang naar feedback mogelijk. En het heeft wel degleijk met de typische Vox sound te maken naar mijn mening. Als je typische Beatle sounds associeert met Vox snap ik 't wel, maar dat gebrek aan sustain komt weer meer door de gitaren.
Maar goed, overgang naar feedback daar werken Alnico Blues ook aan mee, maar wie weet heeft de topic starter daar helemaal geen behoefte aan.

lauke_101
8 november 2010, 22:33
Ik heb zelf een CC1 en heb wel eens een C2 getest bij Max Guitar Nijmegen.
Ten eerste wil ik even kwijt dat ik werkelijk verliefd ben op die CC1, hij klinkt heerlijk vol en is zeer dynamisch. De C2 vond ik ook zeer tof klinken, naar mijn mening wel iets directer en agressiever (nog steeds niet heel erg hoor, maar toch wat meer) dan die van mij.
Het is maar net wat je lekker vindt denk ik, kon nou niet zeggen dat ik hem slechter vond klinken, alleen anders. Die high en low inputs vond ik niet erg spannend, een AC30 gebruik je meestal toch maar voor 1 sound en die kleur je wat bij met pedaaltjes. Mijn Gretsch heeft humbuckers (binnenkort TV Jones, hoera!) en kan prima clean op de mijne.

Maar in ieder geval veel succes met de aanschaf! Post wel even een draadje met veel foto's als je hem hebt ;) En gefeliciteerd alvast met de aanwinst, een Vox AC30 is en blijft toch de mooiste versterker die er is :)

fenderke
11 november 2010, 19:57
Bedankt allemaal!

Fucko
11 november 2010, 22:25
Toevallig heb ik sinds ongeveer een maand de Vox AC30CC2X.

Je moet er een beetje mee spelen voordat je het echt onder knie krijgt qua geluid. Mijn fender met humbuckers klonk opeens nog een stuk voller, precies waar ik naar op zoek was.

Als misschien wat ervaringsvragen wilt stellen, vraag maar :P

pi
12 november 2010, 10:58
Als je verschillende berichten leest op internet forums wordt er niet gestoeft op de kwaliteit van de nieuwe vox versterkers... zelf op de vox site lees ik tal van ontevreden klanten...

Dus niet zo'n betrouwbare versterker...

almarvk
12 november 2010, 11:09
Het staat op internet dus het is waar :makeup:

Pepe
12 november 2010, 11:38
Als je verschillende berichten leest op internet forums wordt er niet gestoeft op de kwaliteit van de nieuwe vox versterkers... zelf op de vox site lees ik tal van ontevreden klanten...

Dus niet zo'n betrouwbare versterker...

Mooi speurwerk, dat we dat ook weer weten. Dan koop ik um maar niet he.

Mitch
12 november 2010, 14:35
Als je verschillende berichten leest op internet forums wordt er niet gestoeft op de kwaliteit van de nieuwe vox versterkers... zelf op de vox site lees ik tal van ontevreden klanten...

Kijk, we nemen onszelf natuurlijk uiterst serieus, maar van adere fora kunnen we natuurlijk geen informatie goedkeuren :D
Nee serieus, persoonlijk kijk ik eigenlijk alleen naar ervaringen van mensen die ik in de loop van de tijd heb leren kennen op een forum. Als een willekeurig persoon op guitarrubbish.com zegt dat -ie de nieuwe versie van een product maar niets vindt, zegt me dat he-le-maal niets.

Maarreh... niet gestoeft :???: Dat betekent niet positief zijn of zo?

bartjo
12 november 2010, 17:12
Ik zit ook naar de AC30C2 te kijken, maar van wat ik gezien heb in de winkel zag er goed uit, en klonk ook zeker goed.

Idd, je moet de AC30 niet vergelijken met een Orange Rockerverb ofzo, dat zijn tanks. Voor optredens is een flightcase niet onverstandig lijkt me zo :lp:

pi
12 november 2010, 18:06
Ik weet ook wel dat je niet alleen mag afgaan op de commentaren op het net... Het is gewoon
een niet zo betrouwbare versterker , ze komen uit china, wat op zich zeker geen probleem is. Maar de componenten die ze gebruiken op hun pcb boards zijn niet altijd van goede kwaliteit.

Ik zou opteren voor een jmi

gr

Pepe
12 november 2010, 18:21
Maar de componenten die ze gebruiken op hun pcb boards zijn niet altijd van goede kwaliteit.

gr

Ohnee? Wie had dat gedacht. Vertel!

Mitch
12 november 2010, 19:03
Idd, je moet de AC30 niet vergelijken met een Orange Rockerverb ofzo, dat zijn tanks. Voor optredens is een flightcase niet onverstandig lijkt me zo :lp:
Hmmm...heb je ze allebei wel eens van binnen gezien? Met 'tank' bedoel je waarschijnlijk alleen de behuizing?


Het is gewoon een niet zo betrouwbare versterker , ze komen uit china, wat op zich zeker geen probleem is. Maar de componenten die ze gebruiken op hun pcb boards zijn niet altijd van goede kwaliteit.

Ah, een gepresenteerd feit :D Waaraan het land van herkomst wordt toegevoegd alsof het ermee te maken heeft, maar dat wordt meteen weer ontkend. Heel verwarrend en ik weet nog steeds niet wat stoefen is.

Pepe
12 november 2010, 19:10
Waaraan het land van herkomst wordt toegevoegd alsof het ermee te maken heeft, maar dat wordt meteen weer ontkend. Heel verwarrend en ik weet nog steeds niet wat stoefen is.


En dan te bedenken dat de vorige AC ook uit China kwam maar dat heeft er niks mee te maken begrijp ik.
Stoefen is stoeven denk ik. Vlaams voor snoeven. Maar Vlaams zal er ook wel niks mee te maken hebben.

pi
12 november 2010, 19:11
Ik wou gewoon zeggen , dat zaken die in china geproduceerd worden daarom niet minderwaardig zijn. Met stoefen bedoel ik dat er niet veel goeds wordt over verteld...

Ik geef gewoon mijn bedenkingen mee , als je het vox forum zelf naleest geeft vox zelf toe dat ze weet hebben van bepaalde problemen...

Mitch
12 november 2010, 19:23
De slechte serie gelijkrichtingsbuizen in de CC reeks was al genoemd, maar die heeft niks met de nieuwe C lijn te maken. Of toch, ze zitten er niet meer in en de buizengelijkrichting wordt nu alleen in de HandWired serie gebruikt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat een slechte buis niet wil zeggen dat een hele versterker slecht is.
Maar goed, wat zijn de andere problemen dan? Deze serie is nog maar nét op de markt.

bartjo
13 november 2010, 09:00
Is het nou waar of niet waar dat de componenten snel kapot gaan of niet?
Hij klinkt fantastisch maar als de versterker echt snel kapot gaat, dan ga ik kijken naar iets anders.

(Iemand die weet wat hij zegt/ervaring heeft met de binnenkant alstublieft.)

lauke_101
13 november 2010, 10:46
Je leest natuurlijk op internet veel meer horrorverhalen van spontaan exploderende AC30s dan verhalen van mensen die hem naar volle tevredenheid gebruiken.

Ik heb de nieuwe C lijn nog nooit van binnen gezien, maar mijn eigen CC1 wel en ik vind hem er zeer, zeer netjes uitzien. Strak afgewerkt, dik staal voor het chassis, behoorlijk dikke printplaat, heatsinks achter de buizen om de print tegen de hitte te beschermen, componenten zagen er ook niet billig uit.
Als ik het vergelijk met een Deluxe Reverb reissue of een JTM45 reissue (laatste twee amps die ik van binnen zag) vind ik hem er absoluut niet voor onderdoen hoor.

Wat betreft productie in China; dat zegt tegenwoordig ook niet veel meer. Mijn Gretsch (G5570) is in China geproduceerd, kan de afwerking op geen enkel foutje betrappen als je het mij vraagt.

tommus42
13 november 2010, 10:59
Mee eens, moderne fabriekjes daar, hoor. De buizen daargelaten denk ik niet dat ze op componenten bezuinigen. Goede zijn volgens mij bij de fabrikant net zo duur als mindere (mkt, mkp enz.)

Mitch
13 november 2010, 13:03
Is het nou waar of niet waar dat de componenten snel kapot gaan of niet?
Hij klinkt fantastisch maar als de versterker echt snel kapot gaat, dan ga ik kijken naar iets anders.

(Iemand die weet wat hij zegt/ervaring heeft met de binnenkant alstublieft.)
De amp-tech die zowel mijn Heritage als CC heeft gezien (de twee vorige series, waarvan vooral de CC lijn nogal kritiek heeft gehad) vond ze er prima uitzien qua ontwerp en uitvoering. Er zit niet altijd het meest geweldige spul in qua condensatoren in het signaalpad en dergelijke, maar dan hebben we het over geluidskwaliteit die beter kan en niet over betrouwbaarheid die slecht is.
Er zijn natuurlijk ook mensen die vinden dat iedere versterker van na 1983 met een printplaat des duivels is, om nog maar te zwijgen van Aziatische productie, maar goed... Ik heb met mijn Heritage één keer een los contactje gehad waardoor één kanaal niet goed werkte. Kan je met iedere versterker gebeuren.

bartjo
13 november 2010, 13:32
Deze componenten zijn toch simpel te vervangen met een beetje soldeerskills?
Ik denk dat ik rond Sinterklaas een groot pakje voor mezelf kan gaan halen. :)

En overigens: De kwestie CC is Birch en C is MDF is naar mijn mening naast het soundverschil alleen een duurzaamheidskwestie, die ik oplos met een flightcase.

Mitch
13 november 2010, 13:38
Da's inderdaad goed vervangbaar en dat is ook gebeurd. Is wel een aanrader!

Ik dacht eigenlijk dat de CC ook al MDF was in plaats van berkenplex. Niet dat het me interesseerde, mijn AC15CCx klinkt prima, ongeacht het materiaal. En zoals onlangs nog aangehaald: de JTMC112 (Marshall cabje) is ook van MDF en dat ding klinkt uitstekend.
Maar goed, ook geboeg brak klinkende MDF combo's gehoord hoor, dat ik nou niet ineens wordt uitgeroepen tot de MDF-fan :D

Pepe
13 november 2010, 15:01
En overigens: De kwestie CC is Birch en C is MDF is naar mijn mening naast het soundverschil alleen een duurzaamheidskwestie, die ik oplos met een flightcase.

De C is lichter als de CC he? DAT lijkt me nou relevant als je wegens mobiliteit voor een 15 gaat ipv een 30.
Jammer dat ze de tube rectifier hebben laten vallen maar die zit er in de eerste versie ook niet meen ik te weten.
De HW versie zit net boven de 1000 euro, dat lijkt me heel scherp gezien de concurrentie.

De HW klinkt directer, meer hoog en agressiever dan de Chinees, in mijn herinnering klinkt een "echt" oudje daar ongeveer tussen in.

Mitch
13 november 2010, 15:35
Maak het nou niet nog verwarrender Pepe, de HW is ook een Chinees :D
Heb je trouwens zelf deze nieuwe HW serie al gehoord bedoel je? Of de Heritage serie hiervoor, de H1TV combo?

Over buizengelijkrichting:
WEL op de AC30CC(H/1/2), AC30H(H/2), AC15H(H/1TV), AC30HW(H/2), AC15HW
NIET op de AC15CC1, AC30C(H/2), AC15C1

Pepe
13 november 2010, 15:48
Ik heb het over de nieuwe HW.
De Heritage hiervoor heeft NOG meer hoog, zeker icm een blue en een strat teveel voor mijn smaak maar beide amps ken ik van "even inpluggen" wat niet zoveel zegt.
Soms heb je een paar weken nodig om een amp goed te kennen en sommige amps zijn beter met singlecoils en andere met hummies op mahonie.

Mijn referentie is de Engelse Korg die ik met terugwerkende kracht toch wel erg goed vind.

Mitch
13 november 2010, 16:00
Ah cool! Heb ze zelf nog niet gehoord. Ik ben het volstrekt met je eens dat de AC15H1TV wat te pinnig in het hoog is, de Cut knop is daar zéér belangrijk, zo niet essentieel. Afgezien daarvan zijn alle nieuwere Voxjes duidelijk gebaat bij een bright cap verwijderaktie. De dynamiek heeft de Heritage weer wel, ook de 15. Maar de ballen in het laag van de 30 heeft -ie dan weer niet. Ben wel benieuwd naar de nieuwe HW lijn.
De Korg AC15 heb ik nooit in levenden lijve gehoord, de AC30 genoeg en die vind ik met greenbacks niet briljant. Nogal 'hard' in de negatieve zin des woords.

Pepe
13 november 2010, 16:42
Ik was Deluxes en Vibro's gewend en ik miste het gebrek aan lucht in de sound en kon ook moeilijk wennen aan die snarl in het mid hoog. Maar je moet Ticket To Ride of I Feel Fine denken, piano bassen met sizzle on top, dan werkt het ineens.
Ik dacht Tony Joe White maar in Liverpool doen ze niet aan moerassen.

bartjo
13 november 2010, 18:37
Zijn die condensatormodificaties echt zo verschilmakend?
Ik speel graag (Punk)Rock en Blues.

Zijn er trouwens mensen met een AC30C2 die hebben geprobeerd een moderne overdrive uit de AC30 te krijgen i.p.v. een vintage met behulp van een pedaaltje? (Denk aan Foo Fighters, Jimmy Eat World, misschien iets zwaarders als Green Day etc.)

Ik denk aan Fulltone OCD, RAT Distortion, Tube Screamer etc.

Mitch
13 november 2010, 18:47
Ik weet niet zeker hoe het met de C2 zit, maar zowel de CC- als de Heritage lijn profiteren erg van een verwijdering van de bright cap om beter samen te kunnen werken met pedalen. Na verwijdering kunnen de juiste pedalen zorgen voor een stevige oversturing. Ik verwacht dat de C2, als -ie inderdaad wat directer is door het gebrek aan buizen gelijkrichting, ook makkelijker strak te houden is met staccato werk en palm mutes.

jonn
14 november 2010, 13:19
Zijn die condensatormodificaties echt zo verschilmakend?
Ik speel graag (Punk)Rock en Blues.

Zijn er trouwens mensen met een AC30C2 die hebben geprobeerd een moderne overdrive uit de AC30 te krijgen i.p.v. een vintage met behulp van een pedaaltje? (Denk aan Foo Fighters, Jimmy Eat World, misschien iets zwaarders als Green Day etc.)

Ik denk aan Fulltone OCD, RAT Distortion, Tube Screamer etc.

Volgens mij werken meestal Vox versterkers goed samen met pedalen, met name O/D, distortion, fuzz pedalen. Ik maak gebruik van RAT, Big Muff en Marshall Jackhammer en ik heb nooit problemen gehad om een goed geluid te krijgen over de AC30.
Eigenlijk deze pedalen klinken geweldig ook over mijn NT15, maar ik heb nooit geprobeerd moderne overdrive te krijgen. En ik vind dat als je punk rock wil spelen of zoals Foo Fighters wil klinken dan zijn Vox versterkers niet de beste oplossing.

bartjo
14 november 2010, 14:43
Dit dacht ik eerst ook, maar na een paar testjes bleek dat de AC30's Top Boost echt heel lekker klinkt icm deze stijlen. Jimmy Eat World & Foo Fighters gebruiken AC30's.

jonn
15 november 2010, 10:10
Dit dacht ik eerst ook, maar na een paar testjes bleek dat de AC30's Top Boost echt heel lekker klinkt icm deze stijlen. Jimmy Eat World & Foo Fighters gebruiken AC30's.

OK, maar deze bands maken ook gebruik van Orange, Mesa Boogie en Marshall versterkers denk ik. Volgens mij voor deze stijl zou je misschien de Orange Rockerverb uitproberen.

bartjo
15 november 2010, 19:09
Daar zeg je me wat. Ik zit ook aan een Orange te denken, maar de andere gitarist in m'n band heeft al een Rocker 30 en ik denk dat 2 Oranges in een band een beetje te eentonig klinkt.

Ik was overigens van de week op een concert van Jimmy Eat World, en Jim Adkins gebruikt live een AC30.

jonn
15 november 2010, 20:26
Daar zeg je me wat. Ik zit ook aan een Orange te denken, maar de andere gitarist in m'n band heeft al een Rocker 30 en ik denk dat 2 Oranges in een band een beetje te eentonig klinkt.

De keuze is natuurlijk aan jou. Maar ik zou eerst verschilende versterkers uitproberen met verschillende o/d pedalen en dan iets aanschaffen. Voor de stijl dat je wil spelen bieden met name Marshall en Orange 2-3 oplossingen aan voor minder 1000 euro. (DSL401, Thunder 30, Rocker 30)

Volgens mij 2 Oranges of 2 Voxen in een band klinken niet noodzakelijk eentonig. Verschillende gitaren, effecten en vooral verschilende spelers kunnen heel anders klinken ondanks de versterkers.

muziekschuur
15 november 2010, 21:39
Danelectro FAB Distortion & een Vox en gogogo...

bartjo
15 november 2010, 22:05
Meen je dat nou serieus? :blast:

Ik denk dat Fulltone OCD wel nice klinkt door een AC30.

lauke_101
17 november 2010, 21:45
Zulke stijlen kan een AC30 echt wel aan, stiekem zijn ze best wel dirty eigenlijk. En bovendien vreten ze boost pedalen bij het leven, dat helpt ook een hele hoop.