PDA

View Full Version : Hoeveel nummers op demo/single?



Thiez
7 november 2010, 15:59
Wij zijn met de band van plan om binnenkort een demootje op te nemen aangezien we dit toch wel nodig hebben om optredens te werven.
Omdat we nu 9 eigen nummers hebben maar in het vooruitzicht nog geen geld hebben om echt een cd op te nemen willen we een beetje het demootje combineren met single. Dus een cdtje dat we kunnen gebruiken om optredens te werven en eventueel voor paar euro kunnen verkopen om omzelf wat te promoten en een deel van de kosten terug te krijgen.

Ik weet dat er een hoop mensen het vreselijk vinden dat je een demo gaat verkopen maarjah... Helaas hebben we niet het geld om erin te steken.

Hoeveel nummertjes zet je op zo een cdtje? Vroeger stond er op een single natuurlijk gewoon 2 nummers. Een A en B kant. Maar is 2 nummertjes niet wat karig als je het eventueel ook wilt verkopen?

Keevinkos
7 november 2010, 17:25
Een EP'tje, vier nummers;)

vincent136
7 november 2010, 17:51
Zoek eens op deze website: http://eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com/

een schat aan informatie!

Thiez
7 november 2010, 21:00
Bedankt! Er staat idd een boel aan informatie maar wat een onduidelijke site zeg....

EHPO
8 november 2010, 16:16
Daarom heb ik een startpunt/samenvatting gemaakt die verwijst naar ALLE inhoudelijke en informatieve posts op mijn blog: http://eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com/2009/11/startpunt-ehpo.html . Ben je een paar avondjes zoet mee, maar steek je een hele hoop van op :-) O.a. dat ik het onverstandig vind om €€€ te vragen voor je eerste demo (en dat beargumenteer ik ook)...

Thiez
8 november 2010, 16:57
Ik zal eens gaan lezen. Heb net de samenvatting doorgelezen maar kon zo snel niet vinden waar het stukje over demo's stond.
Ik zal er eens voor gaan zitten als ik tijd heb.

EHPO
8 november 2010, 20:10
Deze bijvoorbeeld: http://eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com/2010/09/gemiste-kans.html

Hele eenvoudige redenatie. Je wilt 2 dingen: inkomsten en/of aandacht. Het eerste krijg je niet (behalve van vrienden en familie) zonder het laatste. De aandachtswedstrijd win je in deze fase niet van U2 en Anouk, zeker als je met een vergoeding voor je muziek een extra obstakel opwerpt voor muziekliefhebbers. Niet doen dus. Eerst aandacht genereren, dan vergoeding proberen te vragen.

Of zoals The Black Atlantic met succes zegt en toepast: listen-love-buy. http://eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com/2010/09/blackatlantic-doet-het-zo-het-maximale.html

Thiez
8 november 2010, 20:18
Ik heb idd de site wat beter zitten bekijken. Het zoeken op de site valt niet mee omdat het een opeenstapeling is van blogs maar na wat zoekwerk is er idd een bron aan info te vinden. Het stuk over de Buma/Stemra vond ik ook erg fijn eens te lezen. Daar snapte ik echt de ballen niet van.

Ik snap het punt wat besproken word dat je met gratis je muziek verspreiden veel meer jezelf promoot. Maar ik vind EP's gratis uitdelen ook niet de oplossing (op demo's voor cafee's uitgezonderd natuurlijk). We willen ook geen groffe business ofzo opzetten. Maar gewoon een paar euro voor een EP'tje. Dan voorkom je het publiek wat gratis een cdtje meepakt omdat het gratis is. Maar het ze eigenlijk niet interesseerd wat erop staan.
Je kunt natuurlijk altijd tijdens een concert een paar gratis exemplaren uitdelen en ik vind 1 of 2 nummertjes downloadbaar maken op site ofzo ook goed.
Snap je mijn beeld? Ik hoor natuurlijk graag respons hierover aangezien het voor mij maar een gedachtegang is en voor jou misschien ervaring.

EHPO
9 november 2010, 08:29
Tja Thiez, ik ben niet van de halve maatregelen als het gaat om creativiteit en muziek. En als je de vraag zo doodsimpel stelt als ik doe, en daar geloof ik in, dan is het echt een doodsimpele keuze tussen 2 opties: betalen en afwachten óf zorgen voor maximale aandacht op/via internet en dus gratis beschik- en deelbaar maken via geweldige platforms als Bandcamp en ReverbNation.

Voor een fysieke CD kun je bij optredens best een bedrag(je) vragen; iedereen snapt dat daar productiekosten aan verbonden zijn. Maar op internet zou ik in deze fase echt al je muziek gratis beschikbaar maken.

Lees ook dit over CD's verkopen bij optredens:
http://eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com/2009/10/twitter-strip-bepaal-zelf-je-prijs.html

En vooral dit: http://sivers.org/livecd
Verhelderend.

Ik zei het al eerder: snuffel maar een paar avonden op mijn blog. Word je wijzer van. Zo post ik vandaag een blog waarin ik verwijs naar een aantal series en blogposts die mijn visie en ideeën samen mooi samenvatten.

guhlenn
9 november 2010, 08:33
3-4. niet meer. kies gewoon je drie beste nummers. klaar. En tuurlijk vraag je geld voor je demo. alleen al om de afname te beperken. Anders zit je avonden te branden en hoesjes te m,aken voor mensen die hem 1x beluisteren en ind e prullenbak flikkeren...

Solidkick
9 november 2010, 09:06
@EHPO: welkom. Ik zal je blog eens checken.

Simpele regel: muziek is je uithang bord, merchandise je handel.

persoonlijk:
- Voor vinyl of speciale cd uitgaves wil ik best betalen.
- Een demo-CD met 3 nummers mag me niet meer kosten dan een biertje.
- Online verwacht ik minimaal een paar nummers gratis te kunnen downloaden

Rock on!

guhlenn
9 november 2010, 10:40
Simpele regel: muziek is je uithang bord, merchandise je handel.


Hehehe, de imago cultuur ten top. Buy my t-shirt!




- Een demo-CD met 3 nummers mag me niet meer kosten dan een biertje.


Grapjas. Klinkt leuk als one-liner, maar 2 euro voor een demo is vaak niet eens kostendekkend. Of jij komt in hele dure gelegenheden natuurlijk, ik woon in een ontwikkelingsgebied (limburg)...

EuroCinema
9 november 2010, 11:01
Cool, EHPO op gitaarnet! :ok: Koester hem maar jongens, dit is een van de weinigen in Nederland die niet alleen een mening hebben over dit soort dingen, maar er ook écht succes mee behaald hebben.

@EHPO: en een "serieuze" cd die ook in de winkels ligt, zou je daar dezelfde aanpak voor adviseren?

vincent136
9 november 2010, 11:01
Er wordt vaak gedacht dat je aan muziek moet en kunnen verdienen. Reken er maar niet op dat je demo of cd kostendekkend is, je moet er gewoon geld op toe leggen. Het gaat om de aandacht die je krijgt lijkt me.

EHPO
9 november 2010, 11:44
@EuroCinema Dank voor het warme welkom en de complimenten. Nog steeds heel tof om te horen.

@guhlenn Ik ben niet geïnteresseerd in de smaakpolitie, wat goed/fout, credible of ongeloofwaardig is. Wél in keihard, meetbaar resultaat voor ambitieuze, beginnende muzikanten. Daar schrijf ik iedere dag mijn blog over vol. Mijn visie komt min of meer neer op de links die ik hier plaatste en wordt uitstekend samengevat door @Solidkick en @vincent136: win in deze fase de aandachtswedstrijd, geld komt later.

HaroldA
9 november 2010, 14:16
Grapjas. Klinkt leuk als one-liner, maar 2 euro voor een demo is vaak niet eens kostendekkend.

Wie heeft het over kostendekkend? Als je er een paar optredens mee scoort ben je overigens zo uit de kosten.

Wij hebben destijds met One Inch Men 1000 digipacks gratis weggegeven bij optredens ter waarde van meer dan €1500,-. We hebben alles + extra terugverdient met optredens en T-Shirt verkoop.

+ 1000 man heeft onze EP met 4 nummers/14 minuten!

Win/win?

EHPO
9 november 2010, 14:32
Niks meer aan toe te voegen.

HaroldA
9 november 2010, 14:40
Niks meer aan toe te voegen.

Nou, ik wel een beetje... 1000 EP's weggeven zorgt er ook voor dat een hele hoop "minder geïnteresseerden" 'm krijgen. Bijvangst zeg maar...

Achteraf zou de verkoop voor "de prijs van een biertje" misschien beter geweest zijn, maar no way dat wij er dan 1000 verkocht zouden krijgen.

guhlenn
9 november 2010, 16:13
Wie heeft het over kostendekkend? Als je er een paar optredens mee scoort ben je overigens zo uit de kosten.

Wij hebben destijds met One Inch Men 1000 digipacks gratis weggegeven bij optredens ter waarde van meer dan €1500,-. We hebben alles + extra terugverdient met optredens en T-Shirt verkoop.

+ 1000 man heeft onze EP met 4 nummers/14 minuten!

Win/win?

Ik heb het over kostendekkend :). dat het goed ging betekend niet dat de strategie dat veroorzaakt heeft (althans, niet per definitie). Met úit de kosten komen' bedoel ik dus het fysieke schijfje, niet eens de opnames. Als je er 1000 weggeeft komen er niet duizend bij liefhebbers terecht. Zonde. Programmeurs en dergelijke krijgen sowieso een gratis schijfje, dus hoeveel minder optredens je scoort door 5 euro te vragen is de vraag.

Blogs op internet over een thema schrijven is voor mij niet indrukwekkend genoeg om je op je blauwe ogen te geloven, beste EHPO, maar blijkbaar mis ik iets, want je hebt fans. Ik zla ze eens gaan lezen en misschien...

Ik vind het wel leuk om te zien dat vincent een cd zuiver voor promotie ziet, maar een t shirt niet, terwijl het feitelijk andersom is (het t-shirt heeft je bandnaam erop, dus is promotie, voor de muziek welteverstaan). Ik heb trouwens wel een mening, maar geen waardeoordeel, iedereen moet doen wat ie meot doen. Maar ik geloof niet dat dit de simpele 'je gaat het amken als je deze strategie volgt' oplossing is zoals ie nu wle een beetje gepresenteerd wordt. een cd van een lokale band voor 15 euro gaat natuurlijk nooit verkopen, maar een beetje geld vragen is toch niet verkeerd? Geef anders je t-shirts ook weg, is toch nog meer aandacht las heel nederland met jouw t shirt loopt? Een ridicule oplossing, die wel werkt, maar ja, alleen als je bakken geld hebt...

Thiez
9 november 2010, 17:26
Kijk ik hoef echt niet de hoofdprijs voor een cd. Bij ons zou een demootje voor 2,50 verkocht worden. Zo voorkom je wat Harold al zegt dat het bij een hoop ongeinteresseerde terecht komt. En dat vind ik zonde om later je cdtje ergens op straat te zien liggen na een optreden. Daar steek ik er geen geld voor in.
Dus een paar gratis weggeven tijdens het optreden is altijd leuk. De mensen die er staan hebben toch vaak interesse in je muziek en zullen dat cdtje niet weggooien. De rest heeft die paar euro er wel voor over als ze interesse hebben.

Ik hoef echt geen kostendekking. Maar we hebben nog weinig optredens momenteel, en we moeten toch een demo hebben om af te kunnen geven in zaaltjes en kroegen. Dus opnemen is nodig. De zelfopgenomen demo die nu op onze myspace staat is niet heel uitnodigend voor een programmeur.

Ik hoef geen geld te verdienen met muziek, als ik een beetje kiet kan draaien straks met shirtjes enzo vind ik het helemaal prima. Maar zover zijn we nog niet ;) we zijn 1,5 jaar bezig nu met deze band en hebben pas 1 optreden gespeeld dus nog een lange weg te gaan.

vincent136
9 november 2010, 19:24
Ik zou een fysieke cd niet weggeven, maar er gewoon een nette prijs voor vragen. Maar het gaat mij om het internet: daar moet het gewoon gratis als je geen grote fanbase hebt. Zelfs Radiohead doet het. Maar ik heb In Rainbows echt wel gekocht hoor, een jaartje later.

Als mensen het echt mooi vinden kopen ze het wel. Ik zie muziek als iets wat door mij gemaakt wordt en waar ik trots op ben en van geniet en ook graag anderen van wil laten genieten. Als dat wat geld kost, tjah..

Ik zit op school om later geld te verdienen, muziek maken is daarvoor gewoon niet geschikt, tenzij je in U2 speelt of in een bruiloftsband speelt met 10 optredens per maand, lijkt me.

Thiez
9 november 2010, 21:27
Ja dat is zeker waar. Ik vind zowizo geld vragen voor een download achterlijk (ongeacht of het over bandje gaat of wat dan ook). Het staat binnen notime toch wel ergens gratis te downloaden. Dan kun je als artiest toch beter zelf de nummers op je site zetten.
maar ik zou niet de hele EP online zetten. Maar 2 nummertjes ofzo. Dan hou je toch nog mensen nieuwsgierig naar de rest van de EP.

EuroCinema
10 november 2010, 11:53
Tja, je kunt je allerlei principes hebben en dingen waar je wel/niet in gelooft, maar uiteindelijk geldt alleen de vraag: kom je met je band vooruit of niet?

Ik heb onze eerste EP gratis aangeboden op de site en daarover stonden we binnen een paar maanden met een interview in het blad Jazzism, samen met twee bands die veel bekender waren en werden we genoemd in de Fret. Dat waren mooie wapenfeitjes voor op de site etc. Inmiddels is onze single via ons Amerikaanse label te koop in elke downloadwinkel die je kan bedenken, en dat verkoopt nog best leuk.

Verder vind ik het idee gek dat "als je er 1000 weggeeft, er niet 1000 bij liefhebbers terechtkomen". Als mensen naar je optreden komen, vaak nog entree betalen en tot het einde blijven, dan mag je toch verwachten dat ze je muziek op z'n minst waarderen? Ik zou geen pallet cd's bij de deur leggen als je op een bedrijfsfeest speelt. Maar bij een eigen optreden zal het met de desinteresse toch wel meevallen.

guhlenn
11 november 2010, 08:00
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het werkt ook niet andersom: dat je band succesvol is wil niet zeggen dat je methode dat veroorzaakt heeft. Misschien maak je gewoon goede muziek! (een gekke gedachte ;) ).

Overigens staat onze cd ook gewoon on-line, gratis.

EHPO
2 december 2010, 10:53
Misschien interessant voor alle muzikanten: de http://bit.ly/EHPOdag op 11/02/2011. Ik leg dan persoonlijk uit hoe je je eigen boontjes met succes dopt in de nieuwe muziekindustrie.