PDA

View Full Version : Nieuwe snaren Crafter D7



CrystalClear
7 november 2010, 15:44
Onlangs heb ik een tweedehandse Crafter D7 gekocht en wil ik er graag nieuwe snaren opzetten, aangezien er oude snaren op zitten. Ik weet niet welke snaren er exact op zaten, het waren iig (de originele?) D'addario snaren.

Nu ben ik nieuw in de wereld van de gitaren en heb ik niet echt een idee welke snaren er op deze gitaar kunnen. Stalen snaren iig, aangezien het een western is. Ik heb ook geen idee hoe welke snaren ongeveer zullen klinken.

Kunnen jullie mij wat op weg helpen?

ghost-rider2006
7 november 2010, 15:46
is dit wat je zoekt ??

http://www.crafterguitars.com/gallery_acoustic/d_7n.php



greetzzzzzz:blast:

CrystalClear
7 november 2010, 15:47
-excuses dubbel-

Harald
7 november 2010, 16:31
Welke snaren je fijn vindt is behoorlijk persoonlijk. En het kan ook nog per gitaar verschillen. Gewoon van alles proberen. Voor steelstring is .012 een redelijk veilige dikte. Wil je echt heel makkelijk kunnen opduwen (al moet je niet verwachten dat het net zo makkelijk gaat als op een elektrische) zou je .011 kunnen proberen. .013 voor de fanatiekelingen. Op een gitaar die niet goed is afgesteld zou ik dat zeker niet doen. Kan wel mooi klinken.

Flipkoos
7 november 2010, 16:31
Ik weet niet waar je hals op afgesteld staat... Ik gebruik zelf meestal Elixir (gaan lekker lang mee...) Medium-Light. Lekker dikke bassnaren en normale hogere snaren. 0.56-0.12
Elixirs (en andere snaren ook) bestel ik via nekymusic.com, dat scheelt je enorm veel geld in vergelijking met de winkel hier in NL...

Groet, Peter

LaurentB
7 november 2010, 17:29
Heb de topics even samengevoegd, was iets misgegaan bij het posten, denk ik

CrystalClear
7 november 2010, 20:55
@ Laurent
Bedankt, idd internetprobleempjes

Bedankt Ghost rider. Dit zal er dan wel op zitten lijkt me:

D'Addario Phosphor Bronze Acoustic Guitar Strings Features at a Glance:

* Custom Light Gauge
* .011, .015, .022, .032, .042, .052
* Warm tone
* Phosphor bronze


Een warm geluid vind ik wel belangrijk. Hoe zou je de medium light Elixers kunnen omschrijven?

0.013 valt dan wel af. 0.012 of 0.011 dus.

De afstelling van de gitaar ga ik nog bekijken en waarschijnlijk veranderen. Want de actie is volgens mij te hoog. Voor het aanpassen van de zadel moeten de snaren eraf, is het erg om alle snaren eraf te doen? Gaat dat goed met de spanning op de hals? Of moeten er dan voorzorgsmaatregelingen worden getroffen? Dit even vooruit lopende ;)

Groeten! :noob:

Azrael
7 november 2010, 21:13
Die Elixers zijn anders nog aardig fel. Warm zou ik ze niet willen noemen. Ik vind ze wel heerlijk klinken op mijn (ook Crafter) akoestisch monster. Misschien dat de polywebs wel iets warmer klinken, ik speel op de nanoweb-snaren.

CrystalClear
8 november 2010, 15:19
Oke, ik was ook verder aan het lezen en kwam ook al dergelijke ervaringen tegen. Ik denk dat ik dan weer voor D'addario ga. Ik vind de snaren die erop zitten best ok klinken, maar iets meer bas zou wel fijn zijn. Misschien de EJ16 (Light 12-53) ipv de EJ26 (Custom Light 11-52) uit dezelfde Phosphor Bronze serie proberen?

Of snaren van de EXP Coated Phosphor Bronze Wound Singles serie? Wat zal het verschil zijn?

Mijn D7 Crafter versie heeft trouwens helaas geen bridge pennen. Kan ik dan wel eventueel iets zwaardere snaren (light) erop zetten?

LaurentB
8 november 2010, 16:38
Oke, ik was ook verder aan het lezen en kwam ook al dergelijke ervaringen tegen. Ik denk dat ik dan weer voor D'addario ga. Ik vind de snaren die erop zitten best ok klinken, maar iets meer bas zou wel fijn zijn. Misschien de EJ16 (Light 12-53) ipv de EJ26 (Custom Light 11-52) uit dezelfde Phosphor Bronze serie proberen?

Of snaren van de EXP Coated Phosphor Bronze Wound Singles serie? Wat zal het verschil zijn?

Mijn D7 Crafter versie heeft trouwens helaas geen bridge pennen. Kan ik dan wel eventueel iets zwaardere snaren (light) erop zetten?

Ja, dat kan zeker hoor. Ik heb vaak 013 op mijn Crafter GAE-30 gehad, die ook geen brugpennen heeft. Geen enkel probleem.

RB-1
8 november 2010, 23:14
Oke, ik was ook verder aan het lezen en kwam ook al dergelijke ervaringen tegen. Ik denk dat ik dan weer voor D'addario ga. Ik vind de snaren die erop zitten best ok klinken, maar iets meer bas zou wel fijn zijn. Misschien de EJ16 (Light 12-53) ipv de EJ26 (Custom Light 11-52) uit dezelfde Phosphor Bronze serie proberen?

Of snaren van de EXP Coated Phosphor Bronze Wound Singles serie? Wat zal het verschil zijn?

Mijn D7 Crafter versie heeft trouwens helaas geen bridge pennen. Kan ik dan wel eventueel iets zwaardere snaren (light) erop zetten?Zou ik doen, ja. Beetje lekker plectrum (http://www.steveclayton.com/acetal.php) (standard, 1.52) en je hebt een goed geluid.

Ik speel zelf de gecoate versie (EXP-16), die klinkt hetzelfde, maar gaat langer mee dan de prijsverhouding doet vermoeden.

Eko
10 november 2010, 07:29
Er zit nogal wat verschil in gitaren. Lijkt een open deur , maar zo bedoel ik het niet. De snaren van Elixir zijn er ( voor de acoustische) in 2 uitvoeringen. Normaal gecoat en Phosphor Bronze. Die laatste zijn extra helder van klank. Als je een gitaar hebt met mahonie als zij-en achterkant kan dit heel mooi werken. Heb je rosewood als zij- en achterkant dan kan het als te helder overkomen.
Ik heb heel wat soorten en merken uitgeprobeerd. Die EXP waren veel te helder / scherp / bright. Misschien mooi voor een heel oud instrument wat lang niet gebruiikt is , maar voor mijn smaak over de top.
De meeste merken hebben trouwens standaard Elixir er op zitten als ze nieuw zijn.

LaurentB
10 november 2010, 09:33
Er zit nogal wat verschil in gitaren. Lijkt een open deur , maar zo bedoel ik het niet. De snaren van Elixir zijn er ( voor de acoustische) in 2 uitvoeringen. Normaal gecoat en Phosphor Bronze. Die laatste zijn extra helder van klank. Als je een gitaar hebt met mahonie als zij-en achterkant kan dit heel mooi werken. Heb je rosewood als zij- en achterkant dan kan het als te helder overkomen.

Dat van die verschillen kan ik in het algemeen beamen.

Maar dat wat je over phosphor bronze snaren zegt niet. Dat is vreemd, omdat het inderdaad de gangbare mening lijkt te zijn. Ik zelf merk echter dat, in elk geval bij Elixir, de 80-20 snaren juist helderder klinken.

Ligt dat nou aan mij of mijn gitaar (spruce + rosewood), of zijn er meer mensen die dit gemerkt hebben?

Flipkoos
10 november 2010, 10:01
Ik vind de 'normale elixirs ook iets te veel naar het mid-hoog neigen.
De light-mediums echter hebben iets meer knor in mijn oren. 0.12-0.56 dus.

LaurentB
10 november 2010, 10:25
Ik vind de 'normale elixirs ook iets te veel naar het mid-hoog neigen.
De light-mediums echter hebben iets meer knor in mijn oren. 0.12-0.56 dus.

Dat kan, maar hangt ook van je gitaar af. Die van mij, een Martin HD-28 zelfbouwkopie, gaat teveel dreunen met zo'n zware bassnaren.

Flipkoos
10 november 2010, 15:07
Dat kan, maar hangt ook van je gitaar af. Die van mij, een Martin HD-28 zelfbouwkopie, gaat teveel dreunen met zo'n zware bassnaren.

Dat kan ik me voorstellen.
Maar een dreadnought met mahonie of esdoorn zij-en achterkanten kan het hebben.
Ik neem aan dat jouw gitaar een pallisander zij- en achterkant heeft?

LaurentB
10 november 2010, 16:02
Dat kan ik me voorstellen.
Maar een dreadnought met mahonie of esdoorn zij-en achterkanten kan het hebben.
Ik neem aan dat jouw gitaar een pallisander zij- en achterkant heeft?

Ja, dat klopt.

Eko
10 november 2010, 16:29
Het werkt eigenlijk heel simpel. Het Phosphor bronze heeft iets meer tophoog. Een hardere laag op een snaar geeft iets meer tophoog. Als je een gitaar hebt die zowieso al meer sprankel heeft door bv Rosewood dan kan het storend werken. Een gitaar die iets meer mid en laag heeft kan er juist wat helderder door gaan klinken. Dit afgezien van snaardikten.
Verschillen in bodyvorm heb ik daarmee nog niet ingerekend.
Gitaren met maple top en sides zou ik helemaal geen phosphor bronze op doen. Die hebben alleen maar mid en tophoog.

LaurentB
10 november 2010, 16:35
Het werkt eigenlijk heel simpel. Het Phosphor bronze heeft iets meer tophoog. Een hardere laag op een snaar geeft iets meer tophoog. Als je een gitaar hebt die zowieso al meer sprankel heeft door bv Rosewood dan kan het storend werken.

Ja, maar het rare is dat Phosphor-Bronze bij juist minder helder klinkt.

BLUEWEY
10 november 2010, 16:46
Hey Cryst.Cl.
heb net jouw gitaar op google zitten bekijken en kom erachter dat je 'n solid cedar top hebt met mahonie back&sides. Leuke gitaar om te zien en de brug lijkt (redelijk) op die van een Lowden, zoals op mijn Alhambra western.

maar waar je zeker rekening mee moet houden is die Cedar top!
op de zelfbouw cursus hebben ze mij geleerd, dat een cedar top bij 'strumming'='flinke slag' spelen, eerder de neiging heeft om te vervormen, dus zou ik daar qua snaren dikte etc. rekening mee houden.

zou in jouw geval > solid cedar top & mahonie back&sides wel voor Phosphor Bronze gaan. Ph.Bronze klinkt de eerste tijd, dus in het begin, wat feller maar dat neemt naar verloop van tijd af en dat hoort er gewoon bij.

persoonlijk zou ik je aanraden om "rustig" te beginnen met 'n .011 om aan de stugheid v.d. stalen snaren te wennen, wat eelt te kweken en met het ding te leren omgaan etc. en na verloop van tijd, als je wat gewend bent aan het hele gebeuren, event. naar zwaardere gaan. MAAR LET OP die cedar=ceder top!
met zwaardere snaren zal de sound ook eerder gaan vervormen met/bij strumming. Dit zou je event. kunnen opvangen d.m.v. wat rustiger te spelen, een andere plectrum, of finger picking spelen, daar waar zo'n gitaar eigenlijk voor bedoeld is.
In het begin zou ik de wat dunnere sound mooi voor lief nemen!
neem aan dat je in eerste instantie toch niet voor de buren gaat spelen... :soinnocent:

@LaurentB;
heb in vogelvlucht jouw bouwproces van je HD-28 ergens voorbij zien komen en moet dat nog es beter bekijken/bestuderen! Beviel het bouwproces je goed en bevalt de gitaar goed?

En qua snaren;
heb al zeeeeer vele soorten en types uitgeprobeerd, want vind dat ook erg belangrijk om te weten. De ervaring hierin telt! Afwisseling doet spelen, denk ik altijd maar :rockon:
soms heb ik ook het idee dat 80/20 wat feller klinken dan Ph/Br en dan weer niet. Ben er ook nog niet helemaal uit wat dat betreft..., scheelt ook nogal van merk tot merk en van gitaar tot gitaar...

@Flipkoos
wat jouw laatste vraag aan Laurent betreft zie; 10:33 laatste zin ;) (dan staat er weer 10 en dan weer 09:33....:???: ikke nie begrijpe... :dontgeti:

BLUEWEY
10 november 2010, 16:53
Ja, maar het rare is dat Phosphor-Bronze bij juist minder helder klinkt.

Is dat bij ieder merk zo en welke merken en diktes heb je uit geprobeerd?

PS; kom je wel ens bij Feedback Eindh.?

LaurentB
10 november 2010, 16:56
@LaurentB;
heb in vogelvlucht jouw bouwproces van je HD-28 ergens voorbij zien komen en moet dat nog es beter bekijken/bestuderen! Beviel het bouwproces je goed en bevalt de gitaar goed?

Ja, dat is ontzettend leuk en interessant geweest om te doen!

Ook heeft het geluid van de gitaar mijn verwachtingen overtroffen, echt mooi (http://www.em11.nl/geluiden/hifi/mother_of_memories.mp3). Het moeilijkste is het fretwerk, om dat zo te krijgen dat-ie licht speelt maar nog steeds niet tegen de toets klettert op bepaalde posities.

LaurentB
10 november 2010, 16:58
Is dat bij ieder merk zo en welke merken en diktes heb je uit geprobeerd?

PS; kom je wel ens bij Feedback Eindh.?

Dat heb ik bij Elixir 012 nanowebs vastgesteld. En natuurlijk kom ik zo af en toe bij Feedback Eindhoven.

BLUEWEY
10 november 2010, 17:04
Ja, dat is ontzettend leuk en interessant geweest om te doen!

Ook heeft het geluid van de gitaar mijn verwachtingen overtroffen, echt mooi (http://www.em11.nl/geluiden/hifi/mother_of_memories.mp3). Het moeilijkste is het fretwerk, om dat zo te krijgen dat-ie licht speelt maar nog steeds niet tegen de toets klettert op bepaalde posities.

Zal die "mooi" straks 'ns checken, moet nou helaas echt wat andere dingen gaan doen...zuchzucht..., heb overigens iets op youtube van jou gehoord, dat eerste liedje en kan niet anders zeggen dan :makeup: Mio Complimenti !!
Woon niet ver van jou vandaan.... ;)

LaurentB
10 november 2010, 17:11
Zal die "mooi" straks 'ns checken, moet nou helaas echt wat andere dingen gaan doen...zuchzucht..., heb overigens iets op youtube van jou gehoord, dat eerste liedje en kan niet anders zeggen dan :makeup: Mio Complimenti !!
Woon niet ver van jou vandaan.... ;)

Dank je wel!

En wat in je signature staat klopt trouwens: palissander ruikt muf als je het schuurt. Ebbenhout stinkt ronduit, maar sparren ruikt daarentegen heerlijk fris.

BLUEWEY
10 november 2010, 17:14
Dat heb ik bij Elixir 012 nanowebs vastgesteld. En natuurlijk kom ik zo af en toe bij Feedback Eindhoven.

Zal je straks nog 'n PMmetje sturen.. :ok: Heb daar aardig wat gitaren gekocht.

I Love Spruce...:lovelove: mahonie stinkt als 'n varkens stal... :seriousf:

Grz.

Flipkoos
10 november 2010, 21:26
@Flipkoos
wat jouw laatste vraag aan Laurent betreft zie; 10:33 laatste zin ;) (dan staat er weer 10 en dan weer 09:33....:???: ikke nie begrijpe... :dontgeti:

Is het heel gek dat ik op mijn beurt weer niet zo goed snap waar jíj het over hebt? ;)

CrystalClear
14 november 2010, 15:41
Bedankt voor jullie reacties! En respect voor de zelfbouw gitaar!!! :| :ok:

@Blueway

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik zal er Phosphor Bronze opzetten, daar dacht ik zelf ook aan. Vind ze eigenlijk ook wel goed klinken.
Wat ik al wel merk, als ik flink aansla dat de bas wel ietwat gaat resoneren (door de zachtere ceder zeker?). Dus lijkt het me idd geen goed plan om al te dikke snaren te plaatsen, ook ivm speelbaarheid. Ik ben ook zeker niet van plan om voor de buren oid te spelen. Gaat hard genoeg!

Ik ben van plan om hoofdzakelijk fingerpicking te leren. Kan inmiddels, na aardig wat oefenen, redelijk het stukje nothing else matters spelen en moet zeggen dat het echt wel goed klinkt. Ik merk wel met wat akkoorden dat ik denk ik de topkam moet aanpassen (zie ander topic ook voor meetwaarden).

D'áddario geeft zelf trouwens ook al ietwat aan hoe de snaren klinken dmv balkjes onder de snaren (http://store.daddario.com/category/144846?language_id=1&currency_id=1).

BLUEWEY
14 november 2010, 15:58
Is het heel gek dat ik op mijn beurt weer niet zo goed snap waar jíj het over hebt? ;)

De tijd die links in de rode balken boven 'n bericht staat aangegeven, varieerd bij mij constant.
Dan is het weer 'n uur vroeger en dan weer later... :dontgeti:... I still don't get it !

CrystalClear
15 november 2010, 12:20
Heb 2 setjes D'áddario EJ16 (12/53) en EJ26 (11/52) Phosphor Bronze besteld op http://www.nekymusic.com. Ben benieuwd hoe ze klinken!