PDA

View Full Version : Fuzz face



stratestic
7 november 2010, 11:31
Ik ben helemaal weg van de grote ronde fuzz faces. Natuurlijk totaal onpraktisch qua ruimte maar ik vind ze gewoon heel erg mooi.
Ik heb een Jim Dunlop Hendrix fuzz face (grijze) geprobeerd maar krijg er geen lekker geluid uit. Ik vond het allemaal veel te modderig.
Weten jullie of er mods hiervoor te vinden of dat er behalve de Jim Dunlop ook andere versies te krijgen zijn?

tommus42
7 november 2010, 12:01
Ik was een tijdje op zoek naar het geluid van Enrico Morricone (?), die tune in Once upon a time in the west. Ik dacht dat dat een fuzzface was, in elk geval krijg ik die sound niet zo goed uit een big muff achtige fuzz.

Mitch
7 november 2010, 12:17
Samen met de TS9 is met de fuzzface zo ongeveer de complete boutique markt ontstaan, inclusief de doe-het-zelf markt en het modden. Als je dus niks over de fuzzface of mods kan vinden doe je iets niet goed :D
Fulltone kwam destijds met de '69, daarna heeft bijna iedere bouwer wel een fuzzface variant gehad. BYOC heeft er nog steeds één als kit volgens mij, inclusief verschillende transistoren.
Kijk eens voor de gein op www.tonefactory.com bij fuzzes voor het huidige aanbod en op generalguitargadgets, diystompboxes en buildyourownclone.com

j-op
7 november 2010, 12:18
Als ik jou was zou ik eens 'fuzz face clone' bij Google intikken. Er worden een stuk of 70 miljoen verschillende klonen van de Fuzz Face gemaakt, sommige beter dan anderen, goedkope, dure enzovoort. Mijn favoriet is de Fulltone '69, maar die is niet meer zo makkelijk te vinden.

stratestic
7 november 2010, 12:33
Klopt maar ik wil eigenlijk de ronde behuizing hebben.
Ik vind het klassieke uiterlijk van de fuzz face namelijk heel erg mooi en dacht
daar dan een mod ofzo op toe te kunnen passen.

zoon van Piet
7 november 2010, 12:54
Ik was een tijdje op zoek naar het geluid van Enrico Morricone (?), die tune in Once upon a time in the west. Ik dacht dat dat een fuzzface was, in elk geval krijg ik die sound niet zo goed uit een big muff achtige fuzz.


AAARRGHHH!! Ik werd helemaal gek van dat stuk! heb mn hele verzameling fuzzen tevoorschijn gehaald om in de buurt te komen - en heb zelfs gewacht op het hele uur, zodat ik op de kerkklok in kon vallen! ( want die klok maakt de gitaarsound helemaal af).
Fuzzface - helaass heb ik geen ouwe- kwam wel in de buurt, maar het geluid vd track is feller en scheller. Ik kreeg het beste resultaat met een JEN/Vox Tone Bender, een fuzzface-achtige met aanzienlijke treble boost.
http://img834.imageshack.us/img834/6721/voxtonebendertop2.jpg
Het is spaghettiwestern, dus Italiaans.. best aannemelijk dat ze Italiaans spul gebruikten als de JEN, mogelijk zelfs met een italogitaar, zelfs..

@ stratestic: Je kan natuurlijk een fuzzface- printje zelf ( laten) brouwen en in je mooie grote landmijn bouwen. of je zoekt effe een pagina met mods (http://www.geofex.com/article_folders/fuzzface/fftech.htm)

Fuhgawz
7 november 2010, 13:00
Probeer dit eens: http://fuzzcentral.ssguitar.com/axisface.php Genoeg mods, waaronder een aantal om hem minder modderig te maken. Zoals ZvP al zei zou ook ik gewoon een nieuw printje maken, wat dingen proberen tot hij goed klinkt en het dan in zo'n landmijn duwen.

wireman
7 november 2010, 16:10
Ik blijf me erover verbazen dat originele Dallas-Arbiter Fuzz Faces 'gewoon' 400 - 500 euro opbrengen.. Is voor de gewone gitarist toch niet te doen?!

Shaggy
7 november 2010, 17:30
Ik heb een Jim Dunlop Hendrix fuzz face (grijze) geprobeerd maar krijg er geen lekker geluid uit. Ik vond het allemaal veel te modderig.


Als je dan eindelijk een lekkere sound weet te krijgen is het altijd nog kunst om goed door de mix te komen :)

Die grijze jhf1 is een echte sletterige fuzz.. die al die vieze smerige dingen voor je doet wat je echt lekker vind !

stratestic
7 november 2010, 17:31
Bedankt voor de tips. :ok:

tommus42
8 november 2010, 10:05
AAARRGHHH!! Ik werd helemaal gek van dat stuk! heb mn hele verzameling fuzzen tevoorschijn gehaald om in de buurt te komen - en heb zelfs gewacht op het hele uur, zodat ik op de kerkklok in kon vallen! ( want die klok maakt de gitaarsound helemaal af).
Fuzzface - helaass heb ik geen ouwe- kwam wel in de buurt, maar het geluid vd track is feller en scheller. Ik kreeg het beste resultaat met een JEN/Vox Tone Bender, een fuzzface-achtige met aanzienlijke treble boost.

Het is spaghettiwestern, dus Italiaans.. best aannemelijk dat ze Italiaans spul gebruikten als de JEN, mogelijk zelfs met een italogitaar, zelfs.....

Ja, messcherpe fuzz, zou best eens die JEN kunnen zijn, veel treble, weinig bass.

Ron Houben
8 november 2010, 19:26
http://www.roger-mayer.de/UK/pedale_rocket.php

E-J
8 november 2010, 19:57
Zoon van Piet, een Univox Superfuzz misschien? Die doet mij er 'scherp' aan denken. Zijn heel veel bedrijfjes in de '60s geweest die hetzelfde circuit hebben gebruikt. De Superfuzz was toch één van de eerste echte fuzzen, denk aan Pete Townshend van The Who en Robby Krieger van The Doors (die gebruikte de Marshall Supafuzz). Geweldig geluid!!

Einzeln
8 november 2010, 20:28
Samen met de TS9 is met de fuzzface zo ongeveer de complete boutique markt ontstaan, inclusief de doe-het-zelf markt en het modden. Als je dus niks over de fuzzface of mods kan vinden doe je iets niet goed :D
Fulltone kwam destijds met de '69, daarna heeft bijna iedere bouwer wel een fuzzface variant gehad. BYOC heeft er nog steeds één als kit volgens mij, inclusief verschillende transistoren.
Kijk eens voor de gein op www.tonefactory.com bij fuzzes voor het huidige aanbod en op generalguitargadgets, diystompboxes en buildyourownclone.com

tonefactory.nl denk ik dat he bedoeld.

Mitch
8 november 2010, 20:32
Ach shit, ik haal twee dingen door elkaar, ik bedoelde: www.tonefactor.com
Ruim assortiment aan fuzzes!

zoon van Piet
8 november 2010, 22:11
Zoon van Piet, een Univox Superfuzz misschien? Die doet mij er 'scherp' aan denken. Zijn heel veel bedrijfjes in de '60s geweest die hetzelfde circuit hebben gebruikt. De Superfuzz was toch één van de eerste echte fuzzen, denk aan Pete Townshend van The Who en Robby Krieger van The Doors (die gebruikte de Marshall Supafuzz). Geweldig geluid!!

Niks ten nadele van de superfuzz, maar dat rauwe scherpe geluid van Morricone kreeg ik er niet uit ( heb een shin-ei, die nagenoeg of geheel gelijk is). De octave die je soms hoort in die track wordt gespeeld, er zit geen octave in de fuzz. En in de gewone stand geeft de superfuzz te weinig mid. En teveel fuzz...
De Marshall supafuzz heb ik niet, maar die is net als de Jen een rechtstreekse variant van de Sola Sound Tone Bender en kan dus wellicht dit geluid geven...

zoon van Piet
10 november 2010, 10:19
Zoon van Piet, een Univox Superfuzz misschien? Die doet mij er 'scherp' aan denken. Zijn heel veel bedrijfjes in de '60s geweest die hetzelfde circuit hebben gebruikt. De Superfuzz was toch één van de eerste echte fuzzen, denk aan Pete Townshend van The Who en Robby Krieger van The Doors (die gebruikte de Marshall Supafuzz). Geweldig geluid!!

Ik kom er nog even op terug.. want het zit me niet lekker. Want de Super Fuzz was echt niet een an de eerste fuzzen, hij werd pas in 1968 op de markt gebracht - aanvankelijk niet eens als Univox Superfuzz. En in 1968 was fuzz al enkele jaren een populair effect. Dat veel bedrijfjes hetzelfde circuit hebben gebruikt, klopt in zoverre dat de superfuzz onder veel merknamen is verkocht. Ze werden allemaal gemaakt door Shin-ei.

Townshend gebruikte een Superfuzz vanaf eind 1968, op eerdere platen en optredens gebruikte hij een Tone Bender of ...Marshall Supa Fuzz
Dat Robbie Krieger een Marshall Supa Fuzz gebruikte, heb ik nog nergens gelezen. Wel de Maestro fuzz en misschien de Jordan Boss Tone.. De beroemde fuzz op de platen komt van Maestro. Mogelijk gebruikte hij een Tone Bender (=Marshall Supa Fuzz) tijdens een Europese tour van The Doors..

De Marshall Supa Fuzz en de diverse Tone Benders (Sola Sound, Vox, Jen) vormen samen wel een 'één van de eerste echte fuzzen'.. en het circuit is inderdaad door diverse bedrijfjes gebruikt. Het lijkt me dat je die dingen door mekaar haalt?

Oh.. en mocht ik in mn vorige post liefhebbers van de Superfuzz pijn gedaan hebben.. De Superfuzz is en blijft een van de vetste, zwaarste en gemeenste fuzzen aller tijden en ruled met name in het octaafsoudje ;)

muziekschuur
10 november 2010, 10:40
De Danelectro French toast kan je helpen? Kost 35 euro oid?

http://www.youtube.com/watch?v=ujC9uHRa5Os

zoon van Piet
10 november 2010, 11:09
De Danelectro French toast kan je helpen? Kost 35 euro oid?

http://www.youtube.com/watch?v=ujC9uHRa5Os

Wie? Ikke? Ik ben niet meer te helpen! ;)
De TS wil een een Fuzzface en de French Toast is een heel leuke, keilekkere en waanzinnig betaalbare kloon van een andere fuzzlegende, de Foxx Tone Machine. Een heel andere soort fuzz, die zwaarder overstuurd en absoluut niet dynamisch is, maar wel een heerlijk 'octive'-standje heeft..

Ik heb de Dano een keer getest, voor 35 euro kwam ie erg dicht in de buurt van mn tenminste 10 keer duurdere Foxx..

Bernardduur
10 november 2010, 11:22
Niks ten nadele van de superfuzz, maar dat rauwe scherpe geluid van Morricone kreeg ik er niet uit ( heb een shin-ei, die nagenoeg of geheel gelijk is). De octave die je soms hoort in die track wordt gespeeld, er zit geen octave in de fuzz. En in de gewone stand geeft de superfuzz te weinig mid. En teveel fuzz...
De Marshall supafuzz heb ik niet, maar die is net als de Jen een rechtstreekse variant van de Sola Sound Tone Bender en kan dus wellicht dit geluid geven...

Ennio gebruikte een Mosrite voor die tracks!

zoon van Piet
10 november 2010, 12:31
Ennio gebruikte een Mosrite voor die tracks!

weer wat geleerd! ;)
ik heb geen mosrite.. :(
maar ik heb ook geen kerklok, behalve op het hele uur. en die klok maakt de sound, eigenlijk..

Bernardduur
10 november 2010, 13:40
Als ik t goed kan herinneren was de setup een Jazzmaster door een Fender reverb tank en een Mosrite Fuzzrite in een Fender Twin

Maar t was een lange tijd geleden dat ik me daar druk om maakte :D

Mitch
10 november 2010, 14:24
Was me net voor. Ik wilde net toevoegen: gezien de gevoeligheid voor ingangsimpedantie van het fuzzface circuit heb je kans dat het niet noodzakelijk een Tonebender is (die ook scherper klinken door de treblebooster) maar dat er een gitaar is gebruikt met 1M pots als een JM of Jag. Dat dan over een Fender amp... dat wil wel.

zoon van Piet
10 november 2010, 14:39
eigenlijk zat ik er met mn Fender Jaguar, Jen Tonebender, Fender Champ en klok van de St Gerarduskerk niet eens zo ver naast! ;)
Maar ik klonk niet zo ongenadig...