PDA

View Full Version : Wat mag deze Ibanez kosten?



Floyd Pepper
7 november 2010, 11:01
Hallo,

Het is al een hele tijd geleden dat ik een account had aangemaakt, maar het gitaar spelen kwam er steeds niet van. Sinds kort heb ik nu een akoestisch gitaartje waar ik wat mee speel en ik kreeg nu de mogelijkheid om een elektrische gitaar over te kopen.
Het betreft een gebruikte Ibanez grg170dx. Zou dat een geschikte gitaar zijn om op te leren spelen? Het is ongetwijfeld een betere gitaar dan uit de 'beginners-setjes' toch?
Hij is duidelijk gebruikt, maar ziet er op het oog redelijk uit. Helaas heb ik (nog) niet zoveel verstand van (elektrische) gitaren, dus wat zou deze gitaar tweedehands mogen opbrengen?
Belangrijker nog, wat is een goede prijs om er voor neer te leggen? Het is alleen de gitaar, dus exclusief versterker en accessoires.

mesaman
7 november 2010, 11:17
100€

nieuw kost het ongeveer 200€ leuk spul.niet bijzonder goed of slecht.cant go wrong!

Floyd Pepper
7 november 2010, 15:44
Inmiddels heb ik wel gelezen dat het vooral een gitaar voor 'heavy metal' en 'hardrock' is. Nu vind ik dat (op zijn tijd) wel mooi, maar ik zou er toch ook graag rustiger werk op spelen. Kan dat nog steeds ondanks het 'ruige' karakter van dit model gitaar?

RoelSmoel
7 november 2010, 16:15
Een strat kopen!

macwilliams
7 november 2010, 16:32
Ach hij mag dan wel een "metal" achtige uitstraling hebben maar je kunt er heus wel meer op spelen hoor. Ik denk juist dat de gitaar op high gain flink achterblijft door de elementen. Ik zou er €75,- bieden als hij me zou liggen.

Verkijk je dus niet op het uiterlijk.

Floyd Pepper
7 november 2010, 16:40
Een strat kopen!
Volgens de specificaties en reviews is de Ibanez een zogenaamde 'super strat'. Als ik het goed begrepen heb, zit het verschil met name in de vorm (iets verder doorlopende holle uitsparing bij de nek, om het hoog spelen te vergemakkelijken) en de gebruikte elementen? Waarom zou een stratocaster beter geschikt zijn voor mij?

Mijn muzieksmaak is heel breed / divers / ruim / etc., dus een allround gitaar zou het meest geschikt zijn in mijn geval denk ik.

Floyd Pepper
7 november 2010, 16:44
Ach hij mag dan wel een "metal" achtige uitstraling hebben maar je kunt er heus wel meer op spelen hoor. Ik denk juist dat de gitaar op high gain flink achterblijft door de elementen. Ik zou er €75,- bieden als hij me zou liggen.

Verkijk je dus niet op het uiterlijk.
Ik was niet afgegaan op het uiterlijk, maar op de reviews waarin Ibanez steeds als 'metal' en 'hardrock' gitaar wordt omschreven, ideaal voor het 'shredden' en soortgelijke termen. Het is echter een geruststellende gedachte dat ook deze gitaar voor andere soortige stijlen gebruikt kan worden.

Wabbie
7 november 2010, 16:46
Volgens mij is die Ibanez een prima beginners gitaar. Ik zou me niet zo druk maken over het feit dat het een zgn 'metal' gitaar is. Dat valt met dit model reuze mee, en je kunt er ook prima rustige dingen op spelen.

Rens van Herpt
7 november 2010, 21:57
Een strat kopen!

Je helpt niet!

Ontopic:
Ik denk dat het een goede beginnersgitaar is. Je kunt er erg veel kanten mee op en is absoluut niet alleen voor metal en/of hardrock! Als je je versterker op 'clean' zet, kun je er vast wel bruikbare geluiden uit halen voor jazz/blues/classic rock, ben ik van overtuigd!

Denk inderdaad dat 75 tot 100 euro genoeg is.

RoelSmoel
7 november 2010, 22:35
Je helpt niet!

Ontopic:
Ik denk dat het een goede beginnersgitaar is. Je kunt er erg veel kanten mee op en is absoluut niet alleen voor metal en/of hardrock! Als je je versterker op 'clean' zet, kun je er vast wel bruikbare geluiden uit halen voor jazz/blues/classic rock, ben ik van overtuigd!

Denk inderdaad dat 75 tot 100 euro genoeg is.

Ik reageerde met koop een strat, veelzijdig ding, kun je alles mee, en je hebt niet dat gezeik met die zwevende trem, als beginner nogal afschrikbaar (heb ik bij mezelf ook gemerkt).

Hendriks
7 november 2010, 22:41
Ik reageerde met koop een strat, veelzijdig ding, kun je alles mee, en je hebt niet dat gezeik met die zwevende trem, als beginner nogal afschrikbaar (heb ik bij mezelf ook gemerkt).

Mischien handig (voor de volgende keer) omdat er gelijk even bij te vermelden.

Outline
8 november 2010, 04:22
Een strat kopen!

Roel heeft stiekem GAS...

o0rollo0o
8 november 2010, 09:43
Ik zou er 75 euro voor geven en geen cent meer. Het is nu niet echt een geweldige gitaar, en zeker 2e hands niet echt de moeite waard. Ik zou een strat gekocht hebben als ik in jou positie stond.

mesaman
8 november 2010, 09:59
gitaren zijn altijd makkelijk.ook als er een zwevende tremmelo in zit.alleen als je ergens niets van af weet is het moeilijk! dat is met een dvd speler/telefoon/gitaar/magnetron net zo! eerst eventjes kijken,inlezen en desnoods hulp vragen van een kenner en het blijkt heel simpel te zijn!
mn telefoon is lastiger dan mn floyd rose gitaar.

Duhsjaak
8 november 2010, 10:32
Hi
Veel verstandigs is al gemeld in deze draad. Ik zou alleen nog even meer de nadruk op willen leggen dat lekker spelen en een lekker geluid het allerbelangrijkste is. En of je dat misschien € 20,00 meer of minder uitgeeft dan de Goden goedkeuren? So What? Als je hem (de gitaar dus) maar iedere dag met plezier uit de hoek pakt.
Ik speel pré Beatles deuntjes op onder meer een Washburn. Ik heb niet het idee dat die gitaar en het image van die gitaar nou zo bepalend is. Of dat ik mijn nagels zwart moet lakken voor ik erop mag spelen. Van belang is dat je lekker speelt en kickt!
Plezier. Gus

muziekschuur
8 november 2010, 10:56
Die gitaar is vast een prima ding. Ik speel al jaren op een Ibanez en daarover ben ik zeer tevreden.

Geef wel een leuk bedrag uit aan een versterker. Of begin met een POD of V-amp over je stereo installatie. Al die kleine oefenversterkertjes zijn vaak een teleurstelling.

Dus een leuke lampencombo kan ik wel aanraden... (low wattage...). O.a. VHT, Kustom, etc.


Hier een leuke Stratocaster model.
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/ST-models/Jack-Danny-ST-Rock-BK-Black/art-GIT0014734-000R

Hier nog een;
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Electric-guitars/Fender-Squier-Bullet-Strat-RW-BK-Black/art-GIT0009344-000

Maar je kan ook gewoon een serieus bedrag uitgeven en een mooi instrument aanschaffen met een goede tweedehands waarde.

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Electric-guitars/Fender-NEW-Standard-Strat-RW-AW-Arctic-White-inkl.-Bag/art-GIT0014856-000

Het voordeel van deze Fender Strat's is dat er serieuze elementen op zitten en dat ze een goede tweedehands waarde hebben. En hier zit een mooie opbergtas bij.

Redelijke oefen versterkers;

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Electric-guitar-amps/Fender-Vibro-Champ-XD-Combo-Vollroehre-DSP-Effekte/art-GIT0012143-000

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Tube-combo-amps/Fame-GTA-15-R-15-Watt-all-Tube-Combo/art-GIT0007942-000
(Russische kloon van de Fender Blues Junior (en point to point) (277 euro)

snaarplukker
8 november 2010, 13:54
Ik reageerde met koop een strat, veelzijdig ding, kun je alles mee, en je hebt niet dat gezeik met die zwevende trem, als beginner nogal afschrikbaar (heb ik bij mezelf ook gemerkt).
Mijn strat heeft ook een zwevende trem.:dontgeti:

RoelSmoel
8 november 2010, 19:56
Roel heeft stiekem GAS...

Nee.. Maar mijn volgende gitaar zal wel een strat zijn:D

Terminus
8 november 2010, 20:45
Mijn strat heeft ook een zwevende trem.:dontgeti:

En de Ibanez in kwestie niet :dontgeti:

lauke_101
8 november 2010, 23:27
+1 @ Terminus, die 170 heeft een zelfde trem als een strat.

Maar even over de gitaar in kwestie: een vriend van me is begonnen op zo'n ding en hij begon eigenlijk na ongeveer een jaar van pure ellende uiteen te vallen. Pickups die de body in zakken, pots dolgedraaid, jack constant los.

Kan toevallig net een maandagmorgen model zijn geweest of iets dergelijks, maar ik was niet bepaald onder de indruk van dat ding. Hij heeft onderhand langer bij mij gestaan voor reparaties dan dat m'n maat er op kon spelen.

Zou dan ook eerder voor een stratje gaan. Een Squier Affinity is nog best geinig en in ieder geval heel wat beter gebouwd dan die Ibanez. Zou je op marktplaats ongeveer 100 euro moeten kosten. Dan nog als versterkertje een Vox Pathfinder 15 of een Roland Cube erbij en klaar is Floyd Pepper.
De amps die muziekschuur suggereerde zijn tof en klinken onwijs goed, maar gaan wel errug hard en hebben geen koptelefoon aansluiting.

Squier4ever
8 november 2010, 23:32
+1 @ Terminus, die 170 heeft een zelfde trem als een strat.

Maar even over de gitaar in kwestie: een vriend van me is begonnen op zo'n ding en hij begon eigenlijk na ongeveer een jaar van pure ellende uiteen te vallen. Pickups die de body in zakken, pots dolgedraaid, jack constant los.

Kan toevallig net een maandagmorgen model zijn geweest of iets dergelijks, maar ik was niet bepaald onder de indruk van dat ding. Hij heeft onderhand langer bij mij gestaan voor reparaties dan dat m'n maat er op kon spelen.

Zou dan ook eerder voor een stratje gaan. Een Squier Affinity is nog best geinig en in ieder geval heel wat beter gebouwd dan die Ibanez. Zou je op marktplaats ongeveer 100 euro moeten kosten. Dan nog als versterkertje een Vox Pathfinder 15 of een Roland Cube erbij en klaar is Floyd Pepper.
De amps die muziekschuur suggereerde zijn tof en klinken onwijs goed, maar gaan wel errug hard en hebben geen koptelefoon aansluiting.

*Kuch* London *Kuch* City * Comet *Kuch*

mesaman
10 november 2010, 09:57
gepenis hiero,,,alsof er iets los draait een drama is.kan bij elke gitaar gebeuren.
en leg mij eens uit hoe een pickup in de body zakt?of heeft jomanda er iets mee te maken?hans klok heeft dat zo voor elkaar maar een ander mens met wat minder paranormaal/googelaars vermogen zal dat niet zomaar lukken

:cheerup:

Little Jay
10 november 2010, 10:17
Gaat dus om deze? (of andere kleur?"):
http://mikeytherhino.files.wordpress.com/2008/04/ibanez-grg170dx.jpg

Qua uiterlijk inderdaad meer richting het hard & heavy genre, maar ik denk dat het een prima gitaartje is om mee te beginnen en natuurlijk kun je op elke gitaar alle soorten muziek spelen, hier kun je ook prima rustiger muziek op spelen.

En ik vind de goedkopere Ibanez-gitaren altijd verbazend veel waar voor het geld bieden, meer dan andere merken in dezelfde prijsklasse.

Dat allemaal gezegd hebbende laten we ons allemaal beïnvloeden door wat anderen zeggen en vinden en als je op deze gitaar voornamlijk pop, blues of oldies zou willen gaan spelen voorspel ik dat je er dan vrij snel niet meer tevreden mee gaat zijn, "omdat 'ie zo heavy metal is" en omdat je dat dan van iedereen hoort. Dat zit natuurlijk allemaal tussen de oren en slaat nergens op, maar ontkom er maar eens aan.....

Als je daar ongevoelig voor bent: voor 75-100 euro heb je hier heel veel gitaar aan waar je jaren plezier van kunt hebben!

Floyd Pepper
10 november 2010, 16:41
Ik ben net terug van een excursie in het buitenland en zie tot mijn grote vreugde dat er veel reacties zijn bijgekomen sinds de laatste keer dat ik online was. Ontzettend bedankt allemaal, dat doet me goed en ik leer er ook heel veel aan! :-)
Inmiddels heb ik geprobeerd om me zoveel mogelijk in te lezen op het forum hier. Daarmee ben ik echter nog lang geen expert natuurlijk, dus alle tips en suggesties blijven van harte welkom.

Bij deze wil ik proberen om even te reageren op de belangrijkste zaken die naar voren zijn gekomen in dit topic gedurende de afgelopen dagen:

1-De Ibanez grg170dx is een prima beginnersgitaar. Niet bijzonder, maar beter dan de gitaren uit de zogenaamde beginners-setjes. Geschikt om meerdere stijlen op te spelen. Ongeveer een bedrag van 75+ euro waard.

2-Laat die Ibanez links liggen en ga voor een Stratocaster. Dat is een veelzijdige gitaar en er zit geen 'zwevende' tremolo op.

3-Versterker is ook een erg belangrijk onderdeel waar niet te veel op moet worden bezuinigd.

4-London City Comet

1) Dat klinkt op zich niet onaardig, voor 75 euro een (gebruikte) gitaar om mee te beginnen ... dat is goedkoper dan zo'n beginners gitaartje uit een set, maar je hebt er hopelijk wel iets meer plezier van. Na alle tips en suggesties die voorbij zijn gekomen ben ik echter wel aan het twijfelen geslagen, misschien is een ander model toch een verstandigere aankoop.

2) Een stratocaster zou voor mij geen enkel probleem zijn, integendeel. Alleen is een 'echte' Fender is geen optie (te duur) dus blijven de 'b-merken' over. De goedkope squir's (zoals de bullet en affinity) zijn nieuw goedkoper dan de eerder genoemde Ibanez grg170dx. Kan ik daar uit concluderen dat die types daarmee automatisch geen vooruitgang zijn t.o.v. die bewuste Ibanez? Ergens werd gezegd dat een Squire Affinity beter gebouwd is dan de Ibanez, toch is die Ibanez een stuk duurder?
Ook de opmerking met 'zwevende tremolo' is me niet geheel duidelijk, want op de plaatjes van de stratocaster gitaren zie je toch vaak een 'zwengel' afgebeeld? Dat is toch een tremelo? Of maakt die gebruik van een andere techniek, waardoor de stratocaster minder snel ontstemd?

3) Dat lijkt me logisch, maar ik weet nu gewoon nog te weinig om daar een goede beslissing in te kunnen nemen. Er zijn enkele goede suggesties voorbijgekomen, maar dat waren buizenversterkers. Zou het voor een beginner misschien niet beter zijn om met een transistor versterker te beginnen? Eigenlijk moet ik ook met een koptelefoon op kunnen spelen, zodat de buren me niet horen. In een studentenkamer van 12m2 wil je niet al te veel overlast veroorzaken. ;-)

4) De London City Comet is een kloon van een Telecaster heb ik begrepen. Afgaande op de positieve kritieken in diverse topics op het forum hier lijkt dat een leuke gitaar. Ik las echter ook dat de recentere modellen van London City kwalitatief toch iets minder waren?



Wat ik eigenlijk zoek:
Ik ben aan het oriënteren om een leuke set aan te schaffen, waarmee ik gitaar kan leren spelen. Ik ben nog een student en heb dus maar een beperkt budget. Toch wil ik ook geen troep kopen, want dan loop je het risico dat je je snel gaat ergeren en irriteren aan het materiaal, waardoor je het plezier kwijt raakt.
Mijn plan van aanpak (voor ik dit topic opende) was als volgt: Koop tweedehands een redelijke gitaar. Met hetzelfde beperkte budget kun je tweedehands toch meer waar voor je geld krijgen dan nieuw. Het maakt me totaal niet uit wat voor merk er op staat, als het maar niet uit elkaar valt tijdens het spelen of dat er dingen snel kapot gaan, zoals het stemmechaniek of de elektronica etc. Als ik de smaak te pakken krijg en over een tijd meer wil, dan kan ik altijd meer gaan investeren in een betere gitaar en versterker.

Ronaldo
10 november 2010, 17:13
Mijn plan van aanpak (voor ik dit topic opende) was als volgt: Koop tweedehands een redelijke gitaar. Met hetzelfde beperkte budget kun je tweedehands toch meer waar voor je geld krijgen dan nieuw. Het maakt me totaal niet uit wat voor merk er op staat, als het maar niet uit elkaar valt tijdens het spelen of dat er dingen snel kapot gaan, zoals het stemmechaniek of de elektronica etc. Als ik de smaak te pakken krijg en over een tijd meer wil, dan kan ik altijd meer gaan investeren in een betere gitaar en versterker.

Prima plan! Zelf durfde ik het niet toen ik pas begon en ben voor een nieuwe gegaan. Neem misschien iemand mee die wat van gitaren kent? Kwestie van geen kat in een zak te kopen?

Wat ik als beginnend gitarist erg leuk vond, is dat ik een modelling versterker had. Met een druk/draai aan de knop kun je veel verschillende geluiden produceren. Een beginner is speltechnisch tot niet veel variatie in staat en dan is het wel leuk dat je versterker enige variatie aan klanken biedt. Ik leid uit je uitleg af dat je veel verschillende stijlen wil gaan spelen dus dan is dat meteen mooi meegenomen. Ik heb zelf een Roland Cube versterker en ben er erg tevreden over. Er zijn uiteraard meer dan voldoende alternatieven.

Veel succes en plezier met de zoektocht.

lauke_101
10 november 2010, 18:37
gepenis hiero,,,alsof er iets los draait een drama is.kan bij elke gitaar gebeuren.
en leg mij eens uit hoe een pickup in de body zakt?of heeft jomanda er iets mee te maken?hans klok heeft dat zo voor elkaar maar een ander mens met wat minder paranormaal/googelaars vermogen zal dat niet zomaar lukken

:cheerup:
Hoe die pickup in de body is gezakt weet ik niet precies, omdat ik dat niet gerepareerd heb. Waarschijnlijk had de veer onder een van de kanten van de pickup het begeven, was de stelschroef dolgedraaid oid. Dat het kan zonder gebruik van paranormale gaven lijkt me toch evident.
En als je alles constant aan moet lopen draaien is inderdaad geen groot drama, maar betrouwbaarheid en kwaliteit zijn toch geen kenmerken die ik daar dan aan toeschrijf.
Maar nogmaals, alles hier is slechts op meningen gebaseerd, dus aan Floyd Pepper wil ik vooral aanraden om mijn posts, en die van ieder ander, altijd met een licht korreltje zout te nemen ;)

Iemand meenemen die al wat verstand van gitaren heeft is overigens een erg goed idee. En boven alles: probeer gewoon veel uit, dan merk je vanzelf dat je je beter voelt bij het een of het ander.

mesaman
11 november 2010, 00:54
ik geloof er niets van! als jij een pickup (of wie dan ook!) de veer of schroef/schroefdraad kapot krijgt ben je gewoon aan het slopen en was het je ook gelukt bij een originele 1959 les paul!ik vind gewoon dat jij te overdreven 'feiten' aandraagt die je van horen zeggen hebt verkregen. daar hou ik niet zo van, er zijn meer leuke gitaren en waar we het over hebben is inderdaad beginners spul maar zo slecht als jij het noemt is natuurlijk onzin.
ik neem je post natuurlijk met een emmer zout maar je beïnvloed wel op deze manier een onwetend beginnend gitarist.

Maleco
11 november 2010, 11:26
I1) Dat klinkt op zich niet onaardig, voor 75 euro een (gebruikte) gitaar om mee te beginnen ... dat is goedkoper dan zo'n beginners gitaartje uit een set, maar je hebt er hopelijk wel iets meer plezier van. Na alle tips en suggesties die voorbij zijn gekomen ben ik echter wel aan het twijfelen geslagen, misschien is een ander model toch een verstandigere aankoop.

2) Een stratocaster zou voor mij geen enkel probleem zijn, integendeel. Alleen is een 'echte' Fender is geen optie (te duur) dus blijven de 'b-merken' over. De goedkope squir's (zoals de bullet en affinity) zijn nieuw goedkoper dan de eerder genoemde Ibanez grg170dx. Kan ik daar uit concluderen dat die types daarmee automatisch geen vooruitgang zijn t.o.v. die bewuste Ibanez? Ergens werd gezegd dat een Squire Affinity beter gebouwd is dan de Ibanez, toch is die Ibanez een stuk duurder?
Ook de opmerking met 'zwevende tremolo' is me niet geheel duidelijk, want op de plaatjes van de stratocaster gitaren zie je toch vaak een 'zwengel' afgebeeld? Dat is toch een tremelo? Of maakt die gebruik van een andere techniek, waardoor de stratocaster minder snel ontstemd?

3) Dat lijkt me logisch, maar ik weet nu gewoon nog te weinig om daar een goede beslissing in te kunnen nemen. Er zijn enkele goede suggesties voorbijgekomen, maar dat waren buizenversterkers. Zou het voor een beginner misschien niet beter zijn om met een transistor versterker te beginnen? Eigenlijk moet ik ook met een koptelefoon op kunnen spelen, zodat de buren me niet horen. In een studentenkamer van 12m2 wil je niet al te veel overlast veroorzaken. ;-)

4) De London City Comet is een kloon van een Telecaster heb ik begrepen. Afgaande op de positieve kritieken in diverse topics op het forum hier lijkt dat een leuke gitaar. Ik las echter ook dat de recentere modellen van London City kwalitatief toch iets minder waren?



Wat ik eigenlijk zoek:
Ik ben aan het oriënteren om een leuke set aan te schaffen, waarmee ik gitaar kan leren spelen. Ik ben nog een student en heb dus maar een beperkt budget. Toch wil ik ook geen troep kopen, want dan loop je het risico dat je je snel gaat ergeren en irriteren aan het materiaal, waardoor je het plezier kwijt raakt.
Mijn plan van aanpak (voor ik dit topic opende) was als volgt: Koop tweedehands een redelijke gitaar. Met hetzelfde beperkte budget kun je tweedehands toch meer waar voor je geld krijgen dan nieuw. Het maakt me totaal niet uit wat voor merk er op staat, als het maar niet uit elkaar valt tijdens het spelen of dat er dingen snel kapot gaan, zoals het stemmechaniek of de elektronica etc. Als ik de smaak te pakken krijg en over een tijd meer wil, dan kan ik altijd meer gaan investeren in een betere gitaar en versterker.
1.
Ik denk niet dat je je teveel moet focussen op het juiste model voor de muziek voor die je wil spelen. De gitaren in deze prijsklasse doen dat zogezegd ook niet, De genoemde ibanez heeft humbuckers en singlecoils zodat je heel veel soorten muziek kunt maken.
Wat je wel wilt voorkomen is een gitaar die zo slecht gebouwd is/klinkt dat je geen zin meer hebt om te spelen. En dat zou jammer zijn.

2.
Die stengel word inderdaad aangeduid met Tremolo, maar er zijn verschillende soorten.
De bovenkant van de tremolo van de Ibanez ligt als het ware op het hout waardoor je hem alleen maar naar boven kunt drukken (en de snaren naar beneden) waardoor de spanning minder word en de toon omlaag valt.
Andere tremolo's liggen niet op het hout maar zweven als het ware in een gat waardoor je ze ook de andere kant op kunt trekken en zo ook je toonhoogte verhogen, nadeel van deze "zwevende" tremolo's is dat als er een snaar knapt de hele spanning verpest is en je je gitaar (heel moeilijk) opnieuw moet gaan stemmen. Hierdoor is het als beginner vaak beter geen of een vaste tremolo te nemen ;)

3.
Ik woon zelf ook op kamers en heb hier een buizenversterker staan van 4 watt (let op, buizen gaat harder dan transistor) maar ik speel ook al even en ik weet welk geluid ik voort wil brengen, danwel de buren wil opdringen :P
Ik ben ook begonnen op een transistor maar helaas niet zo'n goede als ze nu hebben. De meeste modellen kunnen nu verschillende versterker nabootsen, effecten toevoegen e.d. zodat je echt kunt gaan experimenteren wat je graag wil horen. Over de vraag welke je zou moeten hebben, dan zou je even wat in het subforum moeten gaan lezen (die vraag word heel vaak gesteld)

4.
Als ik jou was dan zou ik een middag in een gitaarwinkel gaan zitten (misschien met iemand anders die al gitaar speelt) en gewoon alles gaan proberen, ook gitaren boven je budget. Dan krijg je een beetje inzicht wat er allemaal is en wat jij lekker vind. Voor hetzelfde geld kun je niet overweg met een Tele ofzo en dan zit je er mee.

PS Misschien is het handig je echte woonplaats te vermelden zodat mensen hier je goede winkels e.d. kunnen aanraden ;)

snaarplukker
11 november 2010, 12:57
2.
Die stengel word inderdaad aangeduid met Tremolo, maar er zijn verschillende soorten.
De bovenkant van de tremolo van de Ibanez ligt als het ware op het hout waardoor je hem alleen maar naar boven kunt drukken (en de snaren naar beneden) waardoor de spanning minder word en de toon omlaag valt.
Andere tremolo's liggen niet op het hout maar zweven als het ware in een gat waardoor je ze ook de andere kant op kunt trekken en zo ook je toonhoogte verhogen, nadeel van deze "zwevende" tremolo's is dat als er een snaar knapt de hele spanning verpest is en je je gitaar (heel moeilijk) opnieuw moet gaan stemmen. Hierdoor is het als beginner vaak beter geen of een vaste tremolo te nemen ;)

Hier ben ik het niet mee eens.
De trem van de Ibanez "zweeft" 2mm boven de body en kan je (mits goed afgesteld) zowel een toontje hoger of lager trekken.

Maleco
11 november 2010, 13:10
Oh excuses , ik dacht dat hij vast was :makeup:

Mass
12 november 2010, 11:53
100€

nieuw kost het ongeveer 200€ leuk spul.niet bijzonder goed of slecht.cant go wrong!

niet meer ook!

Maleco
12 november 2010, 12:07
Hier ben ik het niet mee eens.
De trem van de Ibanez "zweeft" 2mm boven de body en kan je (mits goed afgesteld) zowel een toontje hoger of lager trekken.

De TS kan alsnog de floyd nog wel vast zetten met een blokje hout o.i.d.
Lijkt me in het begin makkelijker om te stemmen e.d., kan er later altijd wel weer
vanaf.