PDA

View Full Version : Fuzz Face zelfbouw, vraagje???



SoloGoof
6 november 2010, 23:05
Hey allemaal,

Mag je germanium transistoren mengen met silicon's.

Wat zijn de beste hfe waardes voor een silicon fuzz?

Q1=+-50 Q2=+-170

Ik heb zo het vermoeden dat een fuzz echt proberen, proberen ... is.

Ik heb Germanium trans, elk ongveer 120 - 140 hfe, maar eens ze in contact komen met mijn handen stijgt de Hfe, wat normaal is. Maar als er stroom doorloopt, dan stijgt de hfe toch ook? Waarom moeten er in een fuzz transistoren zitten die een bepaalde hfe hebben als deze toch stijgt wanneer er stroom door loopt?

Mag ik silicon met germs gebruiken?

Alvast bedankt :gitarist:

driftkop
7 november 2010, 00:31
Lees dit eens:

http://www.smallbearelec.com/HowTos/FuzzFaceFAQ/FFFAQ.htm

cluseau
7 november 2010, 21:00
Mag je germanium transistoren mengen met silicon's.

Deze mag je rustig mixen met germanium maar houd wel een aantal dingen in gedachten. De B-E overgang komt bij germanium veel eerder (0.2) in geleiding dan silicium (0.7). Daarnaast zijn de silicium torren van een later ontwikkelstadium en van veel betere kwaliteit wat zich uit in hogere versterkings factoren en een lager eigen ruisgetal, ik dacht eens gelezen te hebben vanwege de geringere verontreiniging maar dat zou je ff moeten googelen. De hogere versterkingsfactor van silicium hoef je je geen zorgen over te maken omdat de omringende schakeling bepaald hoeveel maal een versterkertrap versterkt en niet de transistor zelf. Het hangt natuurlijk wel van de toepassing af of je daadwerkelijk silicium kan inzetten. Soms wordt namelijk speciaal van de germanium eigenschappen gebruik gemaakt.

Frans.