PDA

View Full Version : dikte speakerkabel 1,5mm of 2,25mm: maakt het wezenlijk uit?



the sure thing
6 november 2010, 22:43
Hallo,

Ik heb weer wat 2x12 kastjes met speakers die ik erin ga zetten en dan uiteraard moet bedraden. Ik twijfel tussen 1,5mm of 2,25mm dikte aan speakerkabel. Maakt het echt uit? Op audio vlak zal het best wel zo zijn, maar het gaat hier om hele korte bekabeling natuurlijk en een beperkt frequentiebereik (De Celestions gaan echt geen 17.000Hz doorgeven :))

Iemand dit wel eens getest?

JohnLord
6 november 2010, 23:49
Wel eens gekeken wat ze bijvoorbeeld bij Engl en Marshall gebruiken?
1,5 mm is dik genoeg.

Outline
7 november 2010, 02:19
Of bij Fender? Daar gebruiken ze zelfs 0.83mm2...

Het verschil tussen 0.83mm2 en 1.5mm2 ga je (met deze lengte en vermogen) niet horen, laat staan tussen 1.5mm2 en 2.5mm2... 1.5mm2 is dus meer dan dik genoeg, zeker op stukjes van 1 meter of minder en met de lage vermogens die een gitaarversterker levert.

Kijk, als je nou 'n line-array met een paar kW aan moet sturen en er dan ook nog 'ns 'n meter of 30 kabel tussen hebt...

Ik heb ergens een tabel bij hoeveel Watt en lengte er hoeveel verlies is. Echt zware verliezen krijg je bij flinke vermogens op flinke afstanden. Niet op 1m en (laten we zeggen) 40 Watt.

the sure thing
7 november 2010, 10:58
Volgens mij gebruikt Marshall ook dunnere kabeltjes dan 1,5mm2 (dus 0,83mm2). En ik heb begrepen dat velen deze kabeltjes hebben vervangen door dikkere en zou het de geluidskwaliteit ten goede komen?

JohnLord
7 november 2010, 11:04
Sommigen kunnen zelfs het gras horen groeien.

ThomasL
7 november 2010, 13:55
Hah! Ik kan het gras niet horen groeien, maar toch heb ik die miezerige flutspeakerdraadjes uit m'n Marshall 4x12 vervangen door kwalitatief hoogwaardige dikke HiFi speakerkabel.
Wat een verschil! Ik had ineens bakken meer mid, strak laag, veel meer druk en nagenoeg geen ruis meer uit m'n jcm800!

Ik zeg doen!

erwin_ve
7 november 2010, 14:36
Elke goed kabel voldoet .
De draden die uit de uitgangstrafo komen zijn veel minder dik. Toch staan ze daar rechtstreeks op aangesloten.

Heynis
7 november 2010, 15:02
...en nagenoeg geen ruis meer uit...Dat vind ik een uiterst interessante constatering vanuit elektrotechnisch oogpunt ;) .

ThomasL
7 november 2010, 15:49
Dat vind ik een uiterst interessante constatering vanuit elektrotechnisch oogpunt ;) .

Kan me voorstellen dat een dikkere kwaliteitsspeakerkabel een breder dynamisch bereik naar de speakers kan overdragen. Iedereen weet dat er goede en slechte signaalkabels zijn... Als ik de gain van mijn 2210 helemaal open draaide leek het alsof mijn signaal/ruisverhouding ongeveer 2:1 werd, mijn laag verdween en ik kreeg een nare treble boost. Na mijn speakerkabels te hebben vervangen was de S/N ratio zeg... 10:1, en mijn tone bleef overeind.
Hoe je dit vanuit elektrotechnisch oogpunt zou kunnen verklaren laat ik over aan de echte elektrokenners hier...
Dit zijn enkel mijn bevindingen over het vervangen van de stock Marshall speakerkabeltjes, en hopelijk heeft de TS iets aan mijn ervaringen.

the sure thing
7 november 2010, 21:00
... Dank voor de reakties tot dusver. Vervangen van de Marshall kabeltjes lijkt mij wel hoorbaar, want die kabeltjes zijn echt TE dun (zo komen ze over). Mijn vraag gaat meer over of er verschil zit tussen 1,5mm of 2,25m aan dikte. Bij lange kabels en voor Fi-Fi toepassingen lijkt mij van wel, maar in speakercabs.... Dat is de vraag.

Overigens al 2x een Bogner cab open gehad... Die draden zijn echt nog veel dikker dan 3mm zo op het blote oog...

jacky
7 november 2010, 21:46
als je zon kastje nog moet bedraden doe dan gewoon 2,5 kwadraat

of je nu 1 euro of 2 euro besteed

dik is beter maar dikker dan 2,5 hoef je niet te gaan bij deze lengtes

Outline
8 november 2010, 01:47
Als je geen ervaring hebt met solderen, kun je beter 1.5mm2 nemen...

Daarbij heb ik het al eerder gezegd: qua vermogensverlies maakt het op die korte stukjes met die lage vermogens niks uit.

Nog een laatste over de 'noodzakelijke', dure speakerkabel: in een vergelijkende test (die meerdere malen met meerdere personen is gehouden) kwam de goedkoopste kabel als beste uit de test.

Welke kabel dat is? Gewone installatiedraad zoals je in je huis vind.

Dus...

Thijssie
8 november 2010, 08:32
Gewoon luidsprekerkabel van de Gamma nemen, dat voldoet prima....

showband
8 november 2010, 09:02
zolang je jackplug in de connector amper een contactvlak heeft. En gitaristen zelden de moeite nemen om er een serieuze connector voor in de plaats te zetten. Zal een grote dikte speakerkabel voor die ene meter geen bips uitmaken.

Bassisten zijn op dat gebied wat moderner. Die kopen apparatuur waar speakons inzitten enzo. Dan ga je serieus contact maken.

Yves Pexsters / TAS
8 november 2010, 09:37
zolang je jackplug in de connector amper een contactvlak heeft.
Een jack komt oorspronkelijk uit de telefonie, een toepassing waar niet echt stromen mee gemoeid zijn.
Het is me al meermaals voorgekomen dat wanneer je een versterker op de testbank hebt, door wat te bewegen met de speaker plug je het uitgangssignaal ziet fluctueren. Gering kontaktoppervlak, oxidatie, metaalmoeheid van het materiaal bij oudere toestellen en de slechte kwaliteit van huidige "made in ?" componenten. Een jack als speaker connector is natuurlijk een erfenis uit het verleden. Als men een verlaging van ohmse weerstand tussen uitgangstrafo en speaker wil bereiken met betere speakerkabel, lijkt het me verstandig de jack ingangen ook te vervangen door een kwaliteitstype (bvb Schurter)

HaroldA
8 november 2010, 10:22
Bij lange kabels en voor Fi-Fi toepassingen lijkt mij van wel

:seriousf:

Ik heb de draadjes in mijn Marshall cabs ook allemaal vervangen met dikke kabel. Puur voor m'n eigen gemoedsrust. Of het iets uitmaakt weet ik niet.

JohnLord
8 november 2010, 11:07
Als Marshall voor een paar dubbeltjes meer een cab had kunnen maken dat veel beter klinkt hadden ze het wel gedaan, toch? Het zal denk ik wel meevallen.

HaroldA
8 november 2010, 11:08
Als Marshall voor een paar dubbeltjes meer een cab had kunnen maken dat veel beter klinkt hadden ze het IMO wel gedaan, toch? Het zal denk ik wel meevallen.

Dan hadden ze er ook metalen handvatten op gezet.

10ct besparen op op iedere cab die de fabriek verlaat? $$$$$!

JohnLord
8 november 2010, 11:11
Wat die handvatten betreft heb je wel een punt, al kosten die meer dan een paar duppies en gaat een cab er sowieso niet anders door klinken. Misschien speelt daar ook nog een stukje gewichtsbesparing een rol.

HaroldA
8 november 2010, 11:15
Wat die handvatten betreft heb je wel een punt, al kosten die meer dan een paar duppies en gaat een cab er sowieso niet anders door klinken.

Er zijn er die beweren dat ze het verschil tussen plastic en metalen handvatten kunnen horen!

Maar er zijn zoveel "mods" mogelijk voor je cab:

Kabel vervangen
Mono/stereo switch verwijderen
Kieren dicht kitten
Speakon ipv jack
Baffle met hout aan rest van cab bevestigen
Wielen er af en op de grond zetten
Etc
Etc


Ze kosten geen van allen veel, maar zijn wel allemaal extra werk waar Marshall niets voor kan vragen.

JohnLord
8 november 2010, 11:38
Ben ik dan de enige die koopt met z'n oren?

HaroldA
8 november 2010, 11:56
Ben ik dan de enige die koopt met z'n oren?

Ik speel op Marshall cabs omdat ze de de facto standaard zijn. Je vind ze overal in backlines terug en waar wij spelen worden ze tussen de bands ook vaak uitgeleend. Je weet wat je krijgt en hoe het klinkt. Misschien niet perfect, maar wel altijd goed! :ok:

The Running Man
8 november 2010, 12:36
Ik speel op Marshall cabs omdat ze de de facto standaard zijn. Je vind ze overal in backlines terug en waar wij spelen worden ze tussen de bands ook vaak uitgeleend. Je weet wat je krijgt en hoe het klinkt. Misschien niet perfect, maar wel altijd goed! :ok:
+1
Hallelujah!
Mooi gezegd:rockon:

HaroldA
8 november 2010, 12:41
+1
Hallelujah!
Mooi gezegd:rockon:

Danku! In mijn betoog had eigenlijk "Marshall 1960 cabs" moeten staan. De valvestate/mg/whatever cabs klinken wel ruk.

the sure thing
8 november 2010, 16:39
Als je geen ervaring hebt met solderen, kun je beter 1.5mm2 nemen...... Hoezo? Toch gewoon lekker verhitten en het soldeersel laten vloeien?

Outline
9 november 2010, 03:06
Een jack als speaker connector is natuurlijk een erfenis uit het verleden. Als men een verlaging van ohmse weerstand tussen uitgangstrafo en speaker wil bereiken met betere speakerkabel, lijkt het me verstandig de jack ingangen ook te vervangen door een kwaliteitstype (bvb Schurter)

Speakon dus. Als je het echt goed wil doen. Zoals Showband zegt: het contactoppervlak van een Jack is gewoon minimaal. Dat ga je met dikkere kabel echt niet oplossen. Vandaar Speakon.

Het zegt ook genoeg dat de zuster-variant van een Speakon, de Powercon dus, 20A bij 250V (= 5000 Watt) kan verwerken.


Als Marshall voor een paar dubbeltjes meer een cab had kunnen maken dat veel beter klinkt hadden ze het wel gedaan, toch? Het zal denk ik wel meevallen.

Als van die paar dubbie's (of zelfs euro's) de cab's beter hadden gaan klinken, dan had Marshall die extra centen er in gestopt en gewoon doorberekend!

Wat je daar uit af kan leiden: Die extra kosten wegen niet op tegen wat ze opleveren, als ze al wat (meetbaar) opleveren.


Hoezo? Toch gewoon lekker verhitten en het soldeersel laten vloeien?

2,5mm2 heeft, doordat het wat dikker is, wat meer aandacht (en dus hitte/ meer vermogen) nodig om te solderen dan 1,5mm2. Dat kun je zonder problemen met zelfs 'n 17 Watt (zoals bij mij standaard in de koffer zit) op een speakerterminal solderen. 2,5mm2 heeft toch liever 'n Wattje of 40 om lekker te solderen. En, zoals gezegd, wat meer ervaring om het echt netjes en goed te doen.

cluseau
9 november 2010, 08:23
2,5mm2 heeft, doordat het wat dikker is, wat meer aandacht (en dus hitte/ meer vermogen) nodig om te solderen dan 1,5mm2. Dat kun je zonder problemen met zelfs 'n 17 Watt (zoals bij mij standaard in de koffer zit) op een speakerterminal solderen. 2,5mm2 heeft toch liever 'n Wattje of 40 om lekker te solderen.

Mensen, neem rustig een 100W pook voor dit zwaardere werk. Waarom? Simpel. Als je een 30W boutje pakt heb je een bepaalde tijd nodig om de juiste temperatuur te verkrijgen. Hoe langer deze tijd is hoe verder het soldeer de kabel in kruipt en dat is nu net ongewenst. Als de tin zo'n 2 cm in de kabel kruipt verliest deze zijn soepelheid en zal snel afbreken. Neem je nu een flinke pook dan is de soldeertijd vele malen korter waardoor alleen het te solderen gebied (uiterste puntje vd kabel) wordt vertint. De rest van de kabel blijft dan soepel. Het vereist wat vaardigheid maar je zal zien dat je heel snel een las kunt maken welke veel betrouwbaarder is en er netter uitziet.

Frans.

the sure thing
9 november 2010, 19:53
eeehhh... mijn soldeerbout is 25 Watt? Het soldeer vloeit idd IN het draad, maar na uitvoerig testen gaat het niet afbreken of zo...

Plant
9 november 2010, 20:51
Het gaat erom dat een bout bij grote oppervlakken en goede warmtegeleiding niet te snel temperatuur verliest, want dan vloeit het tin niet meer en krijg je 'koude' lassen en andere narigheid. De ene bout is de andere niet.

Het beste neem je een geregelde bout die de temperatuur konstant houd, die hoeft helemaal niet zoveel vermogen te hebben. Hou er ook rekening mee of je loodvrij (RoHS) soldeert of niet. Dit tin heeft een hoger smeltpunt.

Dat afbreken zal ook alleen gebeuren bij mechanische belasting, dus als er dicht bij de soldering aan de kabel getrokken word o.i.d. Binnen in kabinetten is dat niet aan de orde, bij externe bekabeling wel.

Dikkere kabel is alleen zinvol over langere afstanden. Die korte stukjes in kabinetten zou ik me niet te druk om maken. Of je het hoort?
Mensen uit de Hi End wereld horen zelfs of apparaten gevoed worden met groene stroom :stop:

Outline
10 november 2010, 00:41
Of je het hoort?
Mensen uit de Hi End wereld horen zelfs of apparaten gevoed worden met groene stroom :stop:

Er zijn van die knurften die zelfs het 220-net in huis gaan upgraden naar weet-ik-wat-voor-achterlijk-dure-kabel omdat dit de geluidskwalitiet ten goede zou komen! Ze vergeten alleen dat de rest van het net er misschien al 50 jaar ligt en toch echt van gewoon koper is...


Het gaat erom dat een bout bij grote oppervlakken en goede warmtegeleiding niet te snel temperatuur verliest, want dan vloeit het tin niet meer en krijg je 'koude' lassen en andere narigheid. De ene bout is de andere niet.

Het beste neem je een geregelde bout die de temperatuur konstant houd, die hoeft helemaal niet zoveel vermogen te hebben. Hou er ook rekening mee of je loodvrij (RoHS) soldeert of niet. Dit tin heeft een hoger smeltpunt.

Dat afbreken zal ook alleen gebeuren bij mechanische belasting, dus als er dicht bij de soldering aan de kabel getrokken word o.i.d. Binnen in kabinetten is dat niet aan de orde, bij externe bekabeling wel.

Plant heb 'm door! Ik zal nooit iemand 'n PISTOOL(!!!) van 100W (of meer) aanraden. Als je er niet mee om kan gaan, richt je alleen maar meer schade aan! Liever een geregelde bout van een wat of 25-40.

Mijn tip: koop 'n Velleman VTSS4 (of de opvolger VTSS5). Ik heb er ook 1 staan (heb in totaal 3 stationnetjes staan) en die dingen zijn voor de hobbyist perfect. Met mooie punt.

En over dat tin in de kabel lopen en afbreken: nog nooit last van gehad en geloof me, ik heb al 100en racks, kasten, enz enz bekabeld.

Laatste punt: als particulier kun je (voorlopig) nog gewoon loodhoudende tin krijgen. Voor wie moeite heeft met de versie zonder.

euserh
10 november 2010, 18:33
ook als bedrijf kan je nog steeds lood houdende soldeertin kopen, sterker nog je bent als bedrijf voor bepaalde klanten verplicht om lood houdend te solderen.
Dit zal ook niet veranderen omdat loodvrij niet sterk genoeg is en tot problemen lijd bij trillingen, bovendien moet de temperatuur met loodvrij hoger zijn, ga je dus met je te kleine boutje.
Dus soldeer gerust met lood houdend, niets mis mee.

ThomasL
10 november 2010, 22:00
Da's allemaal leuk en aardig, dat gedoe over loodhoudend tin en wattages van soldeerboutjes, maar kan iemand eindelijk nu eens theoretisch onderbouwen waarom een dikke (lees: degelijke) speakerkabel al dan niet beter klinkt als een dun (lees: stock marshall kwaliteit) speakerkabeltje?
En ik bedoel dan iets met de wet van Ohm? Ofzo? Ik ben er nog steeds erg benieuwd naar, misschien de TS ook wel? :speed:

the sure thing
10 november 2010, 23:03
Da's allemaal leuk en aardig, dat gedoe over loodhoudend tin en wattages van soldeerboutjes, maar kan iemand eindelijk nu eens theoretisch onderbouwen waarom een dikke (lees: degelijke) speakerkabel al dan niet beter klinkt als een dun (lees: stock marshall kwaliteit) speakerkabeltje?
En ik bedoel dan iets met de wet van Ohm? Ofzo? Ik ben er nog steeds erg benieuwd naar, misschien de TS ook wel? :speed: Volgens mij heeft het wel met weerstand en geleiding te maken. Ik weet in ieder geval dat toen ik bij mijn hi-fi installatie het speakerdraad verving voor kwaliteitskabel, ik meer hoog hoorde en ook gedefinieerder hoog. Maar dan hebben we het over nuance, kabellengte en frequenties die bij gitaarcabs niet van toepassing zijn.

Han S
10 november 2010, 23:56
Da's allemaal leuk en aardig, dat gedoe over loodhoudend tin en wattages van soldeerboutjes, maar kan iemand eindelijk nu eens theoretisch onderbouwen waarom een dikke (lees: degelijke) speakerkabel al dan niet beter klinkt als een dun (lees: stock marshall kwaliteit) speakerkabeltje?
En ik bedoel dan iets met de wet van Ohm? Ofzo? Ik ben er nog steeds erg benieuwd naar, misschien de TS ook wel? :speed:

Ja, dat kan. Wat bij een luidspreker belangrijk is, is de koppeling met de versterker, nul ohm is ideaal en dan heb ik het over de weerstand van de luidsprekerkabel. Dat betekent dus dat de connectoren een heel goed contact moeten maken en de kabel mag gerust wat dikker zijn, hij kan alleen maar te dun zijn en nooit te dik.

Waarom, omdat een luidspreker als hij in beweging is de neiging heeft om die beweging enige tijd vol te houden, net als een veer blijft hij even doorhobbelen en het is de taak van de versterker om dat tegen te gaan. Als de versterker geen spanning levert zal hij de luidspreker moeten kortsluiten zodat die beweging wordt afgeremd. Een luidspreker werkt namelijk als een dynamo als hij beweegt, een winding in een magnetisch veld doet dat altijd, het is het principe van de dynamo of generator.

Welnu, als de weerstand van de LS kabel ) is dan zal de koppeling tussen de versterker en de luidspreker perfect zijn en dat zal resulteren in een strakker geluid, vooral in het laag.

Ik las een paar pagina's terug een jubelverhaal over beter mid, minder ruis en dat soort kretologie, maar dat hoort de man in een dubbelblinde test niet meer terug, het is namelijk autosuggestie.

Over de vraag of 1.5 mm˛ genoeg is: jawel hoor, bij die lengte en vermogen is dat genoeg, maar de Gamma verkoopt 2.5 mm˛ voor 85 cent de meter en dat is prima kabel. Silltech verkoopt LS kabel welke een paar duizend euro per meter kost en ik verzeker je dan niemand verschil hoort met de Gamma kabel in een goede dubbelblinde test.

Als ik je nou vertel dat er fabrikanten zijn die een meter signaalkabel met aan beide kanten twee tulpstekkertjes er aan verkopen voor € 13.400 dan geloof je me niet, maar dat is toch echt waar.

the sure thing
11 november 2010, 08:59
(...) Als ik je nou vertel dat er fabrikanten zijn die een meter signaalkabel met aan beide kanten twee tulpstekkertjes er aan verkopen voor € 13.400 dan geloof je me niet, maar dat is toch echt waar.Tsja, dan is een vd Hul kabel nog goedkoop :) Dank voor de info Han S!

Ik denk overigens dat b.b.t. de totale bekabeling in de TE dure topstudio's de verschillen tussen zeer duur en uiterst duur wel te horen zullen zijn, maar dan praat je ook over de ideale omstandigheden (absolute stilte, demping, ideale plaatsing monitors enz).

Ik heb inmiddels 2,5mm2 kabel gekocht voor mijn cabs en nou nog een pook die wat meer is dan 30W, want ik krijg het bestaande soldeer niet los! Dus toch nog naar de Gamma :)

driftkop
11 november 2010, 15:46
En dan maar hopen dat de draden in de luidspreker en versterker van net zulke hoge kwaliteit zijn... :seriousf:

HaroldA
11 november 2010, 16:00
En dan maar hopen dat de draden in de luidspreker en versterker van net zulke hoge kwaliteit zijn... :seriousf:

Omdat die ook 20-50 cm lang zijn?

Ja, er zullen bottlnecks in het pad zitten, maar om daarom alles slecht uit te voeren is ook niet nodig.

ThomasL
11 november 2010, 16:43
Thnx Han S, zo wordt het al wat duidelijker.


Ik las een paar pagina's terug een jubelverhaal over beter mid, minder ruis en dat soort kretologie, maar dat hoort de man in een dubbelblinde test niet meer terug, het is namelijk autosuggestie.

Ja, die bejubeling komt van mij. En ik verzeker je dat een man in een dubbelblinde test dat zeker terug gaat horen. Ik kan geen gras horen groeien (zoals al eerder werd opgemerkt), maar het verschil tussen vd Hul kabel of standaard Marshall touwtjes is echt goed te horen. Vele malen duidelijker dan de tonesuck van een dunlop crybaby, en dat kan schijnbaar wel iedereen horen...
Ik ben geen tonesuck freak, hoef niet al m'n pedalen true bypass te hebben, als het goed klinkt, klinkt het goed. Maar die speakerkabelupgrade was voor mij echt de moeite waard.

*edit* Je moet het gehoor van een blinde trouwens niet onderschatten hoor!.....:)

Plant
11 november 2010, 18:51
Ja, dat kan. Wat bij een luidspreker belangrijk is, is de koppeling met de versterker, nul ohm is ideaal en dan heb ik het over de weerstand van de luidsprekerkabel. Dat betekent dus dat de connectoren een heel goed contact moeten maken en de kabel mag gerust wat dikker zijn, hij kan alleen maar te dun zijn en nooit te dik.

Waarom, omdat een luidspreker als hij in beweging is de neiging heeft om die beweging enige tijd vol te houden, net als een veer blijft hij even doorhobbelen en het is de taak van de versterker om dat tegen te gaan. Als de versterker geen spanning levert zal hij de luidspreker moeten kortsluiten zodat die beweging wordt afgeremd. Een luidspreker werkt namelijk als een dynamo als hij beweegt, een winding in een magnetisch veld doet dat altijd, het is het principe van de dynamo of generator.

Welnu, als de weerstand van de LS kabel ) is dan zal de koppeling tussen de versterker en de luidspreker perfect zijn en dat zal resulteren in een strakker geluid, vooral in het laag.

Als je zover gaat in je uitleg, moet je ook de dempingsfaktor van de versterker meenemen. De versterker heeft zelf ook nog een uitgangsimpedantie.
Hoe dik en laagohmig je kabel ook is, kortgesloten word je speaker nooit door de eigenschappen van de versterker zelf. Zeker als het een buizenversterker (met uitgangstrafo) is, is de uitgangsimpedantie niet zo laag en dus de dempingsfaktor niet hoog.

euserh
11 november 2010, 21:21
Ik denk overigens dat b.b.t. de totale bekabeling in de TE dure topstudio's de verschillen tussen zeer duur en uiterst duur wel te horen zullen zijn, maar dan praat je ook over de ideale omstandigheden (absolute stilte, demping, ideale plaatsing monitors enz). :)

de echte studio's gebruiken gewoon koper en helemaal geen dure kabels, er bestaat helemaal geen verschil anders zou de hele natuurkunde niet meer kloppen.

en meneer v.d.Hull, gewoon een oude man met een steekje los, hoop aan een ander veel geld te verdienen.

Outline
12 november 2010, 02:12
Ja, er zullen bottlnecks in het pad zitten.

Om te beginnen met de (oxiderende) jackplug...

Han S
12 november 2010, 12:38
de echte studio's gebruiken gewoon koper en helemaal geen dure kabels, er bestaat helemaal geen verschil anders zou de hele natuurkunde niet meer kloppen.

en meneer v.d.Hull, gewoon een oude man met een steekje los, hoop aan een ander veel geld te verdienen.

Meneer v.d Hull valt nog wel mee, kijk maar eens naar de prijzen van Nordost, Siltech en aanverwanten. Overigens wordt koper gebruikt dat zo goed als 100% zuiver is, of je nou een Gamma kabel koopt of een die honderden keren zoveel kost, het koper is gelijk.

En dan komt er iemand die zegt dat zilver beter klinkt, ik heb het nog niet gehoord. Het enige wat beter is aan zilver is de oxide die beter geleidt dan koperoxide, maar je kunt het toch maar beter schoon houden.

the sure thing
15 november 2010, 14:03
... hier nog een kleine update: ik soldeerde altijd met een 30W braaibout (Weller) en heb nu een 40W versie gekocht. Het solderen van speakerdraad van 2,5mm2 dik gaat met 40W wel echt VEEL makkelijker!

Outline
16 november 2010, 03:18
Mensen, neem rustig een 100W pook voor dit zwaardere werk. Waarom? Simpel. Als je een 30W boutje pakt heb je een bepaalde tijd nodig om de juiste temperatuur te verkrijgen. Hoe langer deze tijd is hoe verder het soldeer de kabel in kruipt en dat is nu net ongewenst. Als de tin zo'n 2 cm in de kabel kruipt verliest deze zijn soepelheid en zal snel afbreken. Neem je nu een flinke pook dan is de soldeertijd vele malen korter waardoor alleen het te solderen gebied (uiterste puntje vd kabel) wordt vertint. De rest van de kabel blijft dan soepel. Het vereist wat vaardigheid maar je zal zien dat je heel snel een las kunt maken welke veel betrouwbaarder is en er netter uitziet.

Frans.

Moest hier nog steeds op reageren....

Ik heb in al die jaren nog NOOIT last gehad van het probleem wat jij beschrijft! Bij mij komt het tin nooit verder dan zo'n 2-3mm in de kabel (let wel: bij 'n fatsoenlijke kwaliteit kabel, niet de goedkoopste Chinese meuk die je wel 'ns aantreft: mantel niet hittebestendig en slecht kwaliteit koper) En heb dus ook nooit last van afbreken gehad.

Daarbij is het af en toe wel prettig als je tin er 'n klein stukje in kruipt en de mantel dor de hitte weer strak omheen zit: scheelt eventuele penetratie van vocht. It happens!

Outline
16 november 2010, 03:21
... hier nog een kleine update: ik soldeerde altijd met een 30W braaibout (Weller) en heb nu een 40W versie gekocht. Het solderen van speakerdraad van 2,5mm2 dik gaat met 40W wel echt VEEL makkelijker!

Zei 't toch?

En voor wie goedkoop 'n fatsoenlijk (kabel)soldeerboutje zoekt: Bij de Gamma van Stalo 'n 40-watter voor 7,95 euro.

Ze horen in die rekken aan de kopstellingen te hangen, zolang het nog duurt. Die leverancier gaat er namelijk uit. En ze voldoen meer dan goed voor kabelsoldeerwerk!