PDA

View Full Version : Nieuwe versterker Fender Champ Silverface 1976



geert1976
6 november 2010, 20:34
Al een aantal maanden zat ik te speuren naar een Fender Champ, na een paar keer te hebben mis gegrepen was het vandaag eindelijk raak!

Na eerst met een forummer gemaild te hebben voor zijn mening/expertise en het groene licht gekregen hebbende....

Heb ik vandaag een Fender Champ Silverface gekocht met de leuke bijkomstigheid dat die gebouwd is in mijn geboortejaar 1976
Lekker 5w buizenampje.

De amp verkeert in een puike staat bekleding en doek zijn schadevrij.
De amp geeft een heerlijk helder geluid en de potmeters doen hun werk zonder gekraak of ruis.

Mijn vriendin vind het een schattig klein ampje;)

Hier een paar pics:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-117.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-118.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-108.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-103.jpg

de hele Fender familie, inclusief de Vester (hoort er gewoon bij)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-91.jpg

Midwolda
6 november 2010, 20:49
Übercool ampje Geert, de ultieme thuisversterker, you're gonne love it...
ziet er vreselijk goed uit zeg, strakke tolex, originele speaker, :lovelove:

Er hoort nog een zwarte sticker op de achterkant te zitten, die is nog wel aftermarket te verkrijgen,
ik weet alleen niet meer waar ik die gezien heb dus dan moet je zelf even zoeken.
Nico, of Bassman, zoiets was het.

http://www.tdpri.com/telephoto/data/539/79_SF_Champ_back.JPG

In mijn VibroChamp zit nu een Weber Alnico Sig-8S, super speakertje, geeft net iets meer en strakker laagmid, aanrader. O ja, tip, de Treble en de Bass komen bij mij nooit onder de 7... :D

Als je ooit genoeg krijgt van deze kleine kanjer dan weet je wel wie je moet bellen he? ;)

geert1976
6 november 2010, 21:13
Übercool ampje Geert, de ultieme thuisversterker, you're gonne love it...
ziet er vreselijk goed uit zeg, strakke tolex, originele speaker, :lovelove:

Er hoort nog een zwarte sticker op de achterkant te zitten, die is nog wel aftermarket te verkrijgen,
ik weet alleen niet meer waar ik die gezien heb dus dan moet je zelf even zoeken.
Nico, of Bassman, zoiets was het.

http://www.tdpri.com/telephoto/data/539/79_SF_Champ_back.JPG

In mijn VibroChamp zit nu een Weber Alnico Sig-8S, super speakertje, geeft net iets meer en strakker laagmid, aanrader. O ja, tip, de Treble en de Bass komen bij mij nooit onder de 7... :D

Als je ooit genoeg krijgt van deze kleine kanjer dan weet je wel wie je moet bellen he? ;)

ghe ghe, Deze stond al heel lang op mijn wenslijstje, naast de Peavey Cl. 30:ok:

Morio66
7 november 2010, 00:11
Mooi ding man!!

jutter
7 november 2010, 00:15
[QUOTE=Midwolda;2503604]Er hoort nog een zwarte sticker op de achterkant te zitten, die is nog wel aftermarket te verkrijgen,
ik weet alleen niet meer waar ik die gezien heb dus dan moet je zelf even zoeken.
Nico, of Bassman, zoiets was het.

QUOTE]

Mister Bassman uit Eelde bedoel je?

geert1976
7 november 2010, 00:53
Mooi ding man!!

Als je de volgende keer weer komt, kunnen op de Tele's effe iets van de stones spelen:ok:

geert1976
7 november 2010, 00:53
[QUOTE=Midwolda;2503604]Er hoort nog een zwarte sticker op de achterkant te zitten, die is nog wel aftermarket te verkrijgen,
ik weet alleen niet meer waar ik die gezien heb dus dan moet je zelf even zoeken.
Nico, of Bassman, zoiets was het.

QUOTE]

Mister Bassman uit Eelde bedoel je?

Thanx, ga morgen effe googlen

rpl
7 november 2010, 09:35
Gflctrd Grt mt j Chmp.

zoon van Piet
7 november 2010, 10:52
Hé, jullie hebben geen spanningscarrousel?
Mijn Champie wel...

Thunders1988
7 november 2010, 12:32
"Schattig klein versterkertje"?! Dan heb je hem duidelijk nog niet voluit gezet! :seriousf: Die Champs maken een hoop herrie voor het formaat, hoor.
Echt geweldig, ik hou ook van mijn '75er. :)

geert1976
7 november 2010, 13:16
"Schattig klein versterkertje"?! Dan heb je hem duidelijk nog niet voluit gezet! :seriousf: Die Champs maken een hoop herrie voor het formaat, hoor.
Echt geweldig, ik hou ook van mijn '75er. :)

ghe ghe, jawel, toen keek ze wel even verwonderd op:seriousf::seriousf:
Ze wist inderdaad niet dat er zo veel geluid uit kwam.

We ongelooflijk dat dit kleintje zo helder en fris klinkt:ok:

geert1976
7 november 2010, 13:18
Hé, jullie hebben geen spanningscarrousel?
Mijn Champie wel...

Je bedoelt om het de spanning af te regelen? 110v, 220v etc.?

Nee die heb ik inderdaad niet:???:

ThomasL
7 november 2010, 13:34
....and a cheesy little amp,
it had a sign on the front said Fender Champ
and a second hand guitar,
it was a Stratocaster with a wammy bar...
tuetuduetududutuetudue... :ok:

zoon van Piet
7 november 2010, 13:39
Je bedoelt om het de spanning af te regelen? 110v, 220v etc.?

Nee die heb ik inderdaad niet:???:

Ja, zo'n geil rood knopje - dat trouwens aardig gevaarlijk is voor je amp en de stoppenkast..
http://img408.imageshack.us/img408/879/img0028qi.jpg

Ik heb een stuk of vier champs/vibrochamps gehad en volgens mij hadden die er allemaal een ( en mn pro reverb en de twin die ik had..). Waarom die van jou en Midwolda niet?
en omdat iedereen hier het bouwjaar van zn champie schijnt te weten, heb ik net gegoogled.. maar ik kom er niet uit. De mijne zegt F914366..

Edit: hij is een beetje vuil aan de binnenkant, he?

jacky
7 november 2010, 21:37
na 1976 maar voor 1982

staat er geen stempeltje op de speaker ergens ?

Of datum code op de elco op het chassis ?

Aan de topic starter de bovenste afdekplaat aan de achterkant zit op zijn kop

Midwolda
7 november 2010, 21:56
Ja, zo'n geil rood knopje - dat trouwens aardig gevaarlijk is voor je amp en de stoppenkast..

Ik heb een stuk of vier champs/vibrochamps gehad en volgens mij hadden die er allemaal een ( en mn pro reverb en de twin die ik had..). Waarom die van jou en Midwolda niet?

en omdat iedereen hier het bouwjaar van zn champie schijnt te weten, heb ik net gegoogled.. maar ik kom er niet uit. De mijne zegt F914366..

Edit: hij is een beetje vuil aan de binnenkant, he?

Ho stop, ik had die foto even gegoegelt om de sticker, ik heb een VibroChamp dus daar zit een andere sticker op (ivm footswitch voor de tremolo). Maar de mijne (1978 :D )heeft inderdaad ook geen rooie draaiknop, gewoon 220V en een vast snoer met aardestekkert.
Als je 'm eens openmaakt kun je aan de elco's en trafo's zo ongeveer de week van productie uitrekenen.
Kejjenummeteenklienezeghee. :ok:
Heb jij er nou ook een line-out op zitten?



Aan de topic starter de bovenste afdekplaat aan de achterkant zit op zijn kop
Damn, was me nog niet eens opgevallen... :seriousf:

zoon van Piet
8 november 2010, 00:15
Als je 'm eens openmaakt kun je aan de elco's en trafo's zo ongeveer de week van productie uitrekenen.
Kejjenummeteenklienezeghee. :ok:
Heb jij er nou ook een line-out op zitten?


Openmaken vind ik teveel moeite, tot nu toe beviel ie immers prima zonder dat ik wist van welk jaar ie was.. ;)
En die line-out.. tja, die zat erop toen ik m kocht. heb 'm een keer uitgetest, hij doet 't. maar ik maak er geen gebruik van.

geert1976
8 november 2010, 00:23
na 1976 maar voor 1982

staat er geen stempeltje op de speaker ergens ?

Of datum code op de elco op het chassis ?

Aan de topic starter de bovenste afdekplaat aan de achterkant zit op zijn kop

Thanx, ik heb hem nu gelijk goed geplaatst:ok:

geert1976
8 november 2010, 00:30
Ja, zo'n geil rood knopje - dat trouwens aardig gevaarlijk is voor je amp en de stoppenkast..
http://img408.imageshack.us/img408/879/img0028qi.jpg

Ik heb een stuk of vier champs/vibrochamps gehad en volgens mij hadden die er allemaal een ( en mn pro reverb en de twin die ik had..). Waarom die van jou en Midwolda niet?
en omdat iedereen hier het bouwjaar van zn champie schijnt te weten, heb ik net gegoogled.. maar ik kom er niet uit. De mijne zegt F914366..

Edit: hij is een beetje vuil aan de binnenkant, he?

Nope een mooie geaarde stekker en geen geil rood knopje:ok:

Vanavond effe lekker de Champ gebruikt icm mijn Fenders en de Marlboro Quadrasound er tussen gezet om reverb en vibro te gebruiken.

Kolere wat klink dat mooi zeg:???::lovelove:

De versterker klinkt zeer zeer mooi clean zonder effecten en reverb etc..

Effe Bang Bang van Nancy Sinatra gespeeld met de Fender strat en Champ icm reverb en vibrato, mijn vriendin keek zelf op van de mooie heldere sound en gaf aan dat deze amp wel heel mooi klinkt, mooier dan dat ze ooit had gehoord (en ze heeft al wat amps voorbij zien komen en gehoord)

Mijn Blackheart klonk al mooi (ook een 5w buizenamp met 1 kanaal), maar die is qua sound en helderheid en clean bij lange na niet zo goed als de kleine Fender.

Ook de Vester en mijn twee Tele's erop aan geklikt en klonk ook waanzinnig goed allemaal.

Ik begin zowaar Fenders te waarderen:???:

Outline
8 november 2010, 01:36
Ik begin zowaar Fenders te waarderen:???:

Nog ff en je stapt ook van je Gibbie's af... Trust me...

Midwolda
8 november 2010, 06:51
Kolere wat klink dat mooi zeg:???::lovelove:

Ik begin zowaar Fenders te waarderen:???:

Ja erg is dat he? :seriousf:
Ik speel al 40 jaar ofzo, altijd op Les Pauls maar de laatste jaren begin ik ook al te Stratten.
Voornamelijk door het bouwen, dat gaat met het Fender-concept nou eenmaal iets makkelijker.
Dus nu ga ik maar een 2H Strat bouwen... best of both worlds, al doende leert men.
Wat versterkers betreft was ik altijd al een Fender-fan. En nu een ouwe VibroChamp...
de beste amp die ik ooit gehad heb, qua geluid. Voor thuis. Voor blues. Voor mij.

Als je eenmaal gewend ben aan het geluid met het volume op 3 of 4, da's net lekker,
prachtig helder clean zonder dat de vriendin boos kijkt, de katten weglopen of de buurman langskomt,
zo kun je het uuuren volhouden, het nodigt gewoon uit tot meer en nog meer...
zet er dan eens een goede cleanboost voor om de ingangsspanning wat te verhogen.
De OT gaat dan een beetje harder werken, en dàt is de meest dynamische drive die er is.

Probeer ook een Weber of een Jensen er in, klinkt echt nog beter want die Oxfordjes
die zijn wel lief en zo maar er zit meer "tone" in de amp dan die speaker kan weergeven.

U merkt het. Ik ben niet geheel onbevooroordeeld. :dontgeti:


Openmaken vind ik teveel moeite, tot nu toe beviel ie immers prima zonder dat ik wist van welk jaar ie was.. ;)
En die line-out.. tja, die zat erop toen ik m kocht. heb 'm een keer uitgetest, hij doet 't. maar ik maak er geen gebruik van.

Dat snap ik, maar ik wil graag even zien hoe dat gedaan is want ik wil er misschien zelf ook een line-out op bouwen... ;)

pimmetje
8 november 2010, 08:20
Probeer ook een Weber of een Jensen er in, klinkt echt nog beter want die Oxfordjes
die zijn wel lief en zo maar er zit meer "tone" in de amp dan die speaker kan weergeven.+1 en dan gewoon extern doen... meteen nét dat tandje groter.
Ook voor thuis kan een 10" speaker net ff 't verschil maken naar een wat "volwassener" geluid t.o.v. 8".

't Zijn sowieso gave bakkies, maar er schuilt in allen een superbakkie :D.

zoon van Piet
8 november 2010, 09:44
Het zijn uitermate verslavende versterkertjes!
Niet voor niks dat ik er vier heb gehad ( de eerste ervan splinternw gekocht in 1980). Ik ruilde ze helaas in als ik iets nodig had op het podium, want dat had voorrang op huiskamergebruik. Maar altijd weer scoorde ik er een terug. Vroeger kostten ze ook niet niks, maar de prijs was redelijk en niet vergelijkbaar met de bedragen die nu betaald worden, want dat is toch wel van de dolle, af en toe..
Terwijl ze toch te klein zijn voor het echte werk en eigenlijk te groot voor de huiskamer, want er komt echt een boel herrie uit zo'n klein ding.. ;)

Wat wil je weten over de line-out, Midwolda? ik kan wel wat plaatjes schieten of zo, maar heb geen technisch inzicht in hoe en wat..
of je komt een keer op de koffie :lp: ik heb gibsons!

keef
8 november 2010, 14:59
Leuk ding. Ik heb er een uit 1976, die ook geen voltage switch heeft (maar nog wel de originele RCA buizen, die het prima doen).

Zoals gezegd flubbert het speakertje vreselijk bij groter volume. Koppelen aan een externe speakerkast verhelpt dat.