PDA

View Full Version : Heeft iemand (ook) het Stewmac fretslot cirkelzaagblad?



Cocobolo
6 november 2010, 20:08
Hoi,

In een opwelling heb ik deze week bij Stewmac het cirkelzaagblad gekocht voor het zagen van de fret slots. Het blad heeft dus een zeer fijne tanding waarmee (volgens Stewmac) precies de slots te zagen zijn.

Het blad heeft een asgat ("arbor" of "bore" in het Engels) van 5/8 inch. Ik had dat op tijd gezien voordat ik het bestelde. Even omrekenen : het is 5/8" = 0.625 inch = 15.875 mm

Mijn cirkelzaag heeft een as van 30mm. Ik had dus even gezocht of ik een verloop kon vinden of zo. Dus ik vond op een Amerikaanse site een "Reducing Bushing 30MM to 5/8". Dus die heb ik ook besteld ($4 + $11 shipping).

Vandaag heb ik alles ontvangen. Maar ik ben natuurlijk stom geweest : die verloopring is er voor om een cirkelzaag blad van 30mm te kunnen gebruiken op een zaag met een dunne 5/8 inch as! Logisch ook, er is (lijkt me) geen verloopje om mijn 3cm dikke machine-as te verkleinen naar 15.875 mm :soinnocent:

Wat ik me nu afvraag : ik zie op onder andere marktplaats wel kleine cirkelzaagtafels met een as van 16mm. Dat is natuurlijk een heeeeeel klein beetje dikker dan die 15.875mm van het zaagblad. Dus je zou zeggen dat het niet past. Maar misschien heeft een mede-bouwer toch ook het stewmac zaagblad met succes in gebruik? Ik hoop het, anders gaat het een (te) duur grapje worden als ik ook een bijpassende zaagtafel uit Amerika moet laten komen :makeup:

warmong
6 november 2010, 21:36
en de diameter van het zaagblad laten vergroten op een draaibank, zou dat niet lukken?
het is maar een suggestie.

gengar
6 november 2010, 21:42
zou ik ook zeggen, dat kun je toch gewoon uitfrezen Marco, daar heb jij toch het gereedschap voor.

Cocobolo
6 november 2010, 22:21
zou ik ook zeggen, dat kun je toch gewoon uitfrezen Marco, daar heb jij toch het gereedschap voor.

;) Had ik niet aan gedacht. Ik heb niet veel ervaring met metalen. En het gat moet wel absoluut in het hart blijven zitten. Maar ik zal daar eens over nadenken! :ok:

oigun
6 november 2010, 22:31
terugsturen en deze bestellen?
http://www.luthimate.fr/circularsawblade-p-1174.html
Ik denk dat SM het wel terugneemt en er tegoedbonnen vofzo voor geeft?

Cocobolo
6 november 2010, 22:49
terugsturen en deze bestellen?
http://www.luthimate.fr/circularsawblade-p-1174.html
Ik denk dat SM het wel terugneemt en er tegoedbonnen vofzo voor geeft?

Kijk eens aan, dat is een mooi blad! En past direct op mijn machine! Tja, ik had flink gezocht voordat ik die Stewmac bestelde, maar deze heb ik dus toch gemist.
Ik weet niet of Stewmac dingen terugneemt, ik zal eens even kijken naar de voorwaarden op de site. Een tegoedbon zou inderdaad prima zijn ;) Dank voor de tip!

gengar
7 november 2010, 11:56
Oh, ik had het plaatje helemaal niet gezien, maar het is gewoon een rond gat. In dat geval gewoon opspannen in de draaibank en het gat uitdraaien, blijft zeker rond als je het normaal doet. Dat zou ik doen, dat kost helemaal niks en kun je aan de slag. Even bij de metaalbewerker langs, kan me niet voorstellen dat hij hier meer dan 5 euro voor zou vragen.

stijnkenens
7 november 2010, 12:05
Dan wel hopen dat het kleine zaagje niet volledig gehard is !!!
Maar een gewone toolshop die zelf zagen slijpen en zo die kunnen dat normaal zelf uitdraaien, we hebben het bij ons ook laten doen met de schuurtopie, op een of andere manier hebben we een topie as die niet standaard is (jaren 70 italiaans !)


s.

gengar
7 november 2010, 21:32
dat zou wel heel bijzonder zijn. ik denk dat je blij mag zijn als de tanden fatsoenlijk gehard zijn.

JacquesLeDick
8 november 2010, 19:47
heb ook ooit dat zaagblad gekocht en paste niet... vergroten van het gat gaat niet zegt de frima die mijn zagen en frezen slijpt. Volgens mij hebben ze bij madinter ook de zaagbladen met gat van 30mm

superfly
8 november 2010, 19:58
Kom ik toevallig tegen:
Sintoms verkoopt zaagbladen in allerlei maten, ook losse exemplaren. Goed voor 4 tot 8000 toetsen :dontgeti: Ze worden in setjes van 22 verkocht:dontgeti:, maar een losse kan ook volgens de site..........

http://www.sintoms.infonet.by/fretsinstr.htm

Cocobolo
8 november 2010, 20:05
Kom ik toevallig tegen:
Sintoms verkoopt zaagbladen in allerlei maten, ook losse exemplaren. Goed voor 4 tot 8000 toetsen :dontgeti: Ze worden in setjes van 22 verkocht:dontgeti:, maar een losse kan ook volgens de site..........

http://www.sintoms.infonet.by/fretsinstr.htm

Dat is een site die ik nog helemaal niet ken, leuk!
Ik geloof dat ik het verkeerde blad gekocht heb dus. Het valt me wel op dat dat blad (de tanden althans) een dikte van 0.52mm heeft. En die Stewmac geeft een iets groter sleufje (naar hun eigen zeggen direct passend voor hun fretdraad).