PDA

View Full Version : Effectje beautiful day - U2



kenx
6 november 2010, 16:51
Hallo jongens,

Eerst ffe vermelden dat ik ondertussen gitarist genoeg ben, om te weten dat je de perfecte tone niet kan bereiken zonder exact dezelfde gear, nog maar gezwegen dat iedereen zijn eigen speelstijl heeft.

On topic: ik ben op zoek naar het geluidje dat gebruikt wordt in het stukje van 2.08 - 2.15. Ik vermoed een pitch shifter, en ik kom daarmee ook redelijk kortbij, maar ik vind de exacte (of toch bijna exacte) instellingen niet? Kan iemand mij helpen? Ik vermoed dat er ook een delay bij is van ongeveer 400ms, misschien iets meer... Maar ik krijg het niet helemaal in orde.

http://www.youtube.com/watch?v=OBfqABtOoxI
.
Alvast bedankt.

Groetjes,

Kenny

Mitch
6 november 2010, 17:32
Nee, da's lastig uit één pedaal te halen, heb je eigenlijk 19"spul voor nodig. Er zit o.a. octaver ingemixt, in ieder geval op de delays zelf. Ik denk dat je beter even naar een paar live uitvoeringen kan luisteren. Daar hoor je het vaak iets duidelijker dan deze zwaar gemixte sutdio track(tenminste, niet publiekshots, maar DVD opnames zoals Boston, Chicago etc). Een goede tip is namelijk het stuk dat hierop aansluit "see the world..." en verder. Dat wordt gewoon clean gedaan. Stuk handiger.
Maar goed, tegenwordig zijn er natuurlijk ook leuke apparaten als de M9/13, kan het ook vrij aardig mee. Lees hier maar eens doorheen: http://line6.com/community/thread/7673
Op Youtube is sowieso een hoop leuks te vinden van enhtousiastelingen die met hun M9/13 Edge sounds benaderen. Het is momenteel dé manier om zonder rack toch een hoop digitale effecten te combineren.

kenx
6 november 2010, 17:49
Dankuwel mitch! Daar heb ik wat aan!

De line6 m13 steekt me in ieder geval ook erg de ogen uit, prachtig ding, maar momenteel iets te duur, en (in belgië) weinig 2dehands te vinden. Ik zal zeker de tips volgen die je zegt, en het een beetje uitzoeken!

Bedankt!

Mitch
6 november 2010, 18:05
http://www.youtube.com/watch?v=JZzpqtekRoI&feature=fvst
Da's een aardige, daar hoor je hoe kort ze 't live maar gebruiken. Nog steeds 'onderscheidend', maar niet uitgemolken zoals de studio opname.
Hoor nu ook weer dat di octaver toch ook op de directe sound zit, niet alleen de delays, was het effe kwijt.
Als je dit soort muziek meer wil gaan doen is een M9 wel een aanrader. Als het maar een enkel keertje is dat je dergelijke modulatie wil gebruiken zou ik er niet moeilijk over doen en gewoon iets anders spelen...

kenx
6 november 2010, 18:22
http://www.youtube.com/watch?v=JZzpqtekRoI&feature=fvst
Da's een aardige, daar hoor je hoe kort ze 't live maar gebruiken. Nog steeds 'onderscheidend', maar niet uitgemolken zoals de studio opname.
Hoor nu ook weer dat di octaver toch ook op de directe sound zit, niet alleen de delays, was het effe kwijt.
Als je dit soort muziek meer wil gaan doen is een M9 wel een aanrader. Als het maar een enkel keertje is dat je dergelijke modulatie wil gebruiken zou ik er niet moeilijk over doen en gewoon iets anders spelen...

Thanks voor het filmpje! Maar ik ben in september naar U2 geweest, en heb nu echt de microbe te pakken. Wat is the edge toch een geweldige gitarist (puur persoonlijk) & de rest van de band natuurlijk ook =)

Zo te zien op youtube vind ik de M13 echt een goed pedaal, maar heb er nog geen ervaring mee, nooit gebruikt. En ik ben inderdaad ook echt van plan zoveel mogelijk U2 nummers echt te spelen... Niet meteen in een band, maar ik ben al 2 maand bezig met veel opzoekwerk, en effecten instellen enzo =)

Nogmaals bedankt!

Sinner
7 november 2010, 00:01
Volgens mij gebruikt hij daar een delay (uiteraard) en z'n Whammy in de stand 1 octaaf omhoog. Je moet daar namelijk een octaver hebben die been beetje crappy tracking heeft ( ergo whammy). Ik heb het ieg wel eens zo gedaan en het komt héél dicht in de buurt zonder rack gear.

wireman
7 november 2010, 16:15
Je zou bijna denken dat Mitch ervaring heeft met U2... :seriousf:

Mitch
7 november 2010, 17:17
Nog één keer ;) Maar goed, ik heb me gelukkig nooit hoeven bemoeien met het uitzoeken en programmeren van de main sounds. Desalniettemin denk je als enthousiast gitarist en effectgebruiker toch mee...