PDA

View Full Version : Gitaar en versterker voor een beginneling



voxy
6 november 2010, 12:56
Hallo allemaal,

Ik weet dat deze vraag al eens wat vaker is gesteld op deze forum, maar ook ik ben als beginner op zoek naar een nieuwe gitaar (LP-model) en versterker. Mijn totale budget is max.1000 eurie. Na veel lezen, kijken op internet en ook een paar muziekwinkels binnen gelopen te zijn heb ik het volgende setje in gedachten:

- de Gibson Les Paul Studio
http://www.musik-produktiv.de/gibson-les-paul-studio-worn-brown-ch.aspx
en
- de Laney Prism P65 Combo
http://www.musik-produktiv.de/laney-prism-p65.aspx

Mijn muziekvoorkeur gaat uit naar de wat oudere moppies van o.a. Fleetwood Mac, Eric Clapton, Animals, Led Zeppelin. Dus geen (heavy) metal.

Wat vinden jullie hiervan? Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over de Gibson. Als leek denk ik: "Een Gibson onder de 1000 euro, dat kan nooit wat zijn".

Groet
Louis

lollol
6 november 2010, 13:12
Die gibson is goed, die versterker niet, ik zou minder uitgeven aan de gitaar en meer aan de versterker.
Bij die stijlen denk ik dat je beter een strat kunt hebben

Midwolda
6 november 2010, 13:14
"Een Gibson onder de 1000 euro, dat kan nooit wat zijn".

Heel snel je mond gaan spoelen, mčt zeep. http://www.pic4ever.com/images/276.gif
Studio's onder de 1000 euro kunnen fantastisch fijne en goede gitaren zijn.
Zeker voor een beginner is een Studio een super-gitaar, die jaaaaren mee kan.

Laney's zijn fijne versterkers, maar dit model ken ik niet.
Weet je zeker dat je een modelling-amp wilt?
Een Celestion 70 Eighty is ook geen super-speaker.
Kan in deze amp echter goed uitpakken, weet ik niet.
Testen!

allochthomas
6 november 2010, 14:34
Naar mijn mening kan je beter wat minder geld uit geven aan de gitaar en wat meer aan de amp. Kijk bijvoorbeeld eens naar een goeie epiphone lp standaard en gebruik de rest van je budget om een leuke buizenamp te kopen, heb je veel meer plezier van.

Icarvs
6 november 2010, 14:45
ik zou gewoon naar een muziekwinkel gaan en spelen:p En als je dat niet kunt zou ik proberen iemand mee te nemen die dat wel kan. Uiteindelijk maakt het geen zak uit wat voor gitaar je neemt zolang jij hem maar fijn vindt.
Vind 1000 euro trouwens een flink bedrag voor een beginner setje. maar goed

wytz
6 november 2010, 14:53
Die gitaar is zeker een aanrader, en zou dit zeker aanraden boven een epiphone of een net iets goedkoper model. Als je echt niet over de 1000 euro heen wilt gaan, zou je eens naar deze versterker kunnen kijken:
Marshall jtm 30 (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/392019726-te-koop-marshall-jtm-30.html?return=eJw1jlEKgzAQRO8imE9jFFqJhKI3CSYlwah LdqWlpXfvSuvfe8zMslYr%2FY667lGr7qIL9DZPoQ9EoKWcN%2 FBrtdg8EyRrCas1yV%2BlggC3ZzJKODS0le2gynaEnaFmSGzDt ekYXWQ8MjgzYnhF1hHvDs8p%2FePl6K374nOcWOcHK7%2BAwab EvsFxrxEAu6kFmEZgJgOu6D9fuKk%2B%2BA%3D%3D&df=1&fta=eNotUUluwzAM%2FIsOOWuzFgr%2BQr8QUKbUGnUaIXJSo0 X%2FXjHtScPhkEOMEDx8dwgg7rft%2FMCti9QhjvrYZnWiPu9X UKndQaZNgdch0QqpNa53%2BFpb6pU6S%2FZBXRp83C%2Flti7p %2FRMueOtvuG3p2lbQp9buszy1WZ%2F6bZ8bsZMF0fC1iDQEoz QgVnqeoF0EoVzNUdF0KK%2B1z7YM4JWkJRxqqsUGHMA7ios3h3 KO5OJZbCdnSHKrkI%2BGpyYz%2BTw0WXu7uMHIYEumgy2WEBQz kkrJ7LVUhaxxWsrMpqaizmxRl2KkZbHSE58x9pjoWGPHo9l0sp gLMqjeF2akrcE93cfmjH%2FAk35OTdryzQZjdM%2FxWEv0DChX yZudRWsDp6JGQPu1IfXzVj5e9zcOTvKPgbjgceYsR3wEgSMEgZ 8ivfzDh0gIEr5%2Ffn4BhIOUMA%3D%3D&fta_ind=29&fs=1)
Als je het niet erg vindt er net iets overheen te gaan zou je dit zeker eens moeten proberen:
Vox ac30 (http://muziek.marktplaats.nl/speakers/392995437-vox-ac30-ac30cc2.html?return=eJw1jNEKgzAMRf9F0EdrFTaplOH%2B pNgOi9WGJt1kY%2F%2B%2ByLannHOTG6OkennVDKjkqVcFOpOm eZiJQAmxRHBbvZq0EARjCOstiO9JDTNc9qBlZVFTLLtRlt0VMk PDENjGc9szWs94RMTz6YERbxb%2FDfo1Vl6MW15d8hPr8mC9x5 0xwvGhrQCybipMpMEWw%2FsDmUM5uQ%3D%3D&df=1&fta=eNotUEmOAkEM%2B0sdONe%2BpMQX5guoVqY1zVCiu6E1iL 9Pgrg5cWJbTuDguYAHtt3m0z3NC4s4amD7fBSHuhzXK4g4NuBx FuCkj3WCOK%2FwN4249LoQuyJ7GfC7XdptKvHnAffrHq9jAnkY Yzvyw3Jbj6OSNkqPdG4sTvi5gAI21beptAGYcCbbVO0ubLfeFb 3jRpssBAKRFC9tFyaEqgVSNkvZS0BgdSm94o3MXPeEgMtUNFE% 2ByWALbqzouXfcNFdq93TjSveOvErqijZW%2BcwbgZKkJUGVlG 7krmRIit61d5yC2eCadnQjzMdCm6CaxIRZ%2BG5Jx6jcinhH1a obUu7uHcP05oWX9KWUa45A4U5RnsxdKIZaEVjQeh2pLqe5%2FZ 7XbyqOI4FlXdJ%2Boi6xvgqaKgSWHix%2BfeCdxQQcnq%2FXP1 Omj%2BI%3D&fta_ind=16&fs=1)

rpl
6 november 2010, 14:57
De gitaar is een goede keuze :ok: maar de versterker daaraantegen :stop:

voxy
6 november 2010, 15:30
Omdat ik niet snel uitgekeken wil zijn op mijn gitaar - als ik zo de berichten op het forum lees is die kans groot wanneer je met een eenvoudige gitaar gaat beginnen - wil ik toch met een wat duurder, maar vooral beter instrument beginnen.
Wat de versterker betreft: ik had in het blad Gitarist (nummer 225) gelezen dat de PrismP65 juist een heel goede (beginners-)versterker is. Vandaar mijn keuze.

Alvast bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Louis

Squier02
6 november 2010, 16:32
geloof me, dat ga je toch wel een keer krijgen :hippie:

Onthoud wel, de gitaar gaat niet beter klinken als de versterker, en vice versa.
Met andere woorden: probeer een beetje een balans te vinden in de gitaar en versterker. Een goede gitaar over een middelmatige versterker klinkt nog steeds middelmatig, al zijn de meningen daar wel eens over verdeeld ;)

Als je toch voor de Gibson gaat, kijk eens 2e hands. Heb de mijne voor zo'n 700 euro ingeladen, dan zou je in theorie nog zo'n 300 euro over hebben voor een versterker. Die JTM30 zou ik zeker aanraden, is veel versterker voor dat geld, en die gaan ook voor zo'n 300 euro weg.

leroni
6 november 2010, 16:40
je hebt met je naam maar 1 keuze in versterker,
wel een goede trouwens .

les paul met ac15/30 klinkt geweldig,

Wabbie
6 november 2010, 19:48
Ik zou inderdaad investeren in een goede gitaar. Daar moet je het juist op leren dus is het beter als je een soepel spelende gitaar hebt en misschien een wat mindere versterker. Volgens mij hoor je in het begin toch niet hoe 'slecht' je versterker is terwijl een slechte gitaar juist er demotiverend kan zijn.
Ik zou je ook willen aanraden om alles bij een lokale muziekzaak te kopen en niet bij een duitse megastore. Bij je lokale muziekzaak stellen ze vaak de gitaar nog voor je af ( anders gewoon even vragen) zodat je zeker weet dat je een soepel en goed spelend instrument hebt.

lollol
6 november 2010, 20:07
Ik zou inderdaad investeren in een goede gitaar. Daar moet je het juist op leren dus is het beter als je een soepel spelende gitaar hebt en misschien een wat mindere versterker. Volgens mij hoor je in het begin toch niet hoe 'slecht' je versterker is terwijl een slechte gitaar juist er demotiverend kan zijn.
Ik zou je ook willen aanraden om alles bij een lokale muziekzaak te kopen en niet bij een duitse megastore. Bij je lokale muziekzaak stellen ze vaak de gitaar nog voor je af ( anders gewoon even vragen) zodat je zeker weet dat je een soepel en goed spelend instrument hebt.

Maar stel dat hij nu bakken met geld uitgeeft aan een LP, en er later achterkomt dat hij eigenlijk een stratmens is?:makeup:
Als je nog niet veel hebt gespeeld weet je gewoon niet wat je wil, ik zou een goede beginners set kopen voor minder geld en na 2 jaar wel die dure zooi te kopen;)

geert1976
6 november 2010, 20:41
Die gibson is goed, die versterker niet, ik zou minder uitgeven aan de gitaar en meer aan de versterker.
Bij die stijlen denk ik dat je beter een strat kunt hebben

Zeg was dah???????:dontgeti:

Clapton speelde vroeger op Gibsons (voordat die overliep naar het andere kamp)
Fleetwood Mac (Peter Green/Lindsey Buckingham) gebruikte veelvuldig LP's
Led Zeppelin gebruikte naast de Tele van Fender ook erg graag Gibsons.


http://www.pic4ever.com/images/276.gif

@TS de gitaar is prima, de amp heb ik een beetje mijn twijfels over, 2e hands zijn er voor dat geld wel betere amps voor dat geld te vinden......

voxy
6 november 2010, 20:51
Wat ik zelf ook lastig vind bij het uitzoeken van een versterker is dat de versterkers van onder andere Vox inderdaad wel goed klinken, maar dat ze vaak een aansluiting voor een hoofdtelefoon en I-pod/mp3-speler missen.
Hoi Wabbie, weet jij een goede muziekwinkel in Gelderland of Overijssel? Overigens is MusikProduktiv dicht bij huis. Naar de Randstad ben ik langer onderweg.
Hallo Lollol, wat ik na veel lezen en horen inmiddels wel weet is dat ik voor een LP-model ga. Juist om het specifieke warme, donkere geluid van een LP-model. Ik ben dan ook alleen zoekende naar een LP-model en een bijpassende versterker.

Groet
Louis

Squier02
6 november 2010, 21:15
Je zou kunnen kijken bij Feedback in Apeldoorn. Voor de rest zijn er nog zat andere winkels in de buurt.

geert1976
6 november 2010, 21:17
Wat ik zelf ook lastig vind bij het uitzoeken van een versterker is dat de versterkers van onder andere Vox inderdaad wel goed klinken, maar dat ze vaak een aansluiting voor een hoofdtelefoon en I-pod/mp3-speler missen.
Hoi Wabbie, weet jij een goede muziekwinkel in Gelderland of Overijssel? Overigens is MusikProduktiv dicht bij huis. Naar de Randstad ben ik langer onderweg.
Hallo Lollol, wat ik na veel lezen en horen inmiddels wel weet is dat ik voor een LP-model ga. Juist om het specifieke warme, donkere geluid van een LP-model. Ik ben dan ook alleen zoekende naar een LP-model en een bijpassende versterker.

Groet
Louis

Ga maar naar Big One in Zwolle, jongens zijn kundig en groot aanbod van van allerlei versterkers:ok:

vulvasonic
6 november 2010, 21:20
Ik denk dat het verstandig is dat je meteen een lekkere gitaar koopt waar je een bepaalde affiniteit mee hebt. De gitaar die je op 't oog hebt is z'n geld absoluut waard, doorgaans (rotte appels niet meegerekend - testen dus!).

Ik hecht veel waarde aan een goede versterker en het klopt ook wel dat de versterker even belangrijk, of zelfs belangrijker is voor je sound, dan je gitaar. Maar je hebt het over een 'beginnerssetje'. Ik neem dus aan dat je net begonnen bent. In dat geval zou ik zeker ook weer niet teveel aan een versterker uitgeven. Leer eerst maar spelen. Pas als je weet dat je verder wilt en pas als je een bandje begint, dan wordt de versterker echt belangrijk. Tegen die tijd weet je ook veel beter in welke richting je die versterker moet zoeken.

Koop een geinig versterkertje voor thuis. Meer heb je nu niet nodig.

Wabbie
6 november 2010, 21:41
Hoi Wabbie, weet jij een goede muziekwinkel in Gelderland of Overijssel? Overigens is MusikProduktiv dicht bij huis. Naar de Randstad ben ik langer onderweg.


Groet
Louis

hey Louis, ik ga de laatste tien jaar eigenlijk altijd naar The American Guitar Store in Enschede. Erg goede zaak met erg goede service en ze willen je ook nog best wel eens matsen qua prijs. Ze hebben volgens mij nog wel wat Les Pauls hangen daar dacht ik ( ik ben een Fender man dus ik let niet zo op Gibsons) maar geen Laneys. Je kunt ze altijd even bellen natuurlijk.

Morio66
6 november 2010, 22:52
Heb een gewone LP studio (E 650 2de hands) en heb enige tijd een Worn Cherry gehad.. echt wel leuke dingen, maar in verhouding tot een "gewone" LP studio heel erg licht..... en dat moet je wel prettig vinden..
Vond zelf dat de balans tussen het gewicht van de body en dat van de hals een beetje storend.. maar das persoonlijk...

goed uitproberen dus!

marter544
7 november 2010, 03:48
De gitaar is zeker een goede keuze! Ik denk alleen niet dat je een 15 of 30 watt buizenbak moet kopen als eerste versterker, beetje zinloos in je woonkamer/slaapkamer (je doet je buren er ook geen plezier mee).. Beter een roland cube of vox vt (beide modelling), heb je gelijk wat meer sounds, en een paar effecten, kun je er ook achter komen wat je mooi vind en wat niet.
Klinkt naar mijn mening op huiskamer volume net zo goed, zo niet beter dan een buizenbak. Die laney ken ik niet, maar ik weet wel dat de cubes en voxen mooi klinken.

voxy
7 november 2010, 07:10
In het blad Gitarist van oktober 2010 staat een review van de Laney Linebacker 35 combo. Over het geluid van deze versterker zijn ze iets minder te spreken. Hun conclusie is dan ook: "Op dit moment zijn er in deze prijsklasse (200-300 euro) drie grote spelers met nagenoeg dezelfde mogelijkheden, maar met een betere geluidskwaliteit dan de Linebacker 35. Dat zijn de Line 6 Spider IV 30, de Roland Cube 30X en de Vox VT30. Peavey timmert met de Vypyr 30 ook goed aan de weg. Daarnaast is er de Laney Prism P35, die alle hiervoor genoemde versterkers de loef afsteekt". Zo ken ik dus de versterker. In hoeverre kennen jullie dit blad en wat is jullie mening over de reviews in dit blad. De Prism35 of 65 ziet er naar mijn bescheiden mening goed uit, staan wel aardige video's op youtube en tot slot heeft het als extra een hoofdtelefoonuitgang en een extra ingang van o.a. Ipod. Dit is voor mij (lees: voor mijn huisgenoten en buren) een voorwaarde. Helaas heb ik het blad waar de test in stond van de P65 niet in bezit. Wel opgevraagd bij de redactie van Gitarist. Stond in nr. 225. Ik ben dus nu op zoek naar de winkel waar deze versterker staat en de Gibson om ze samen te kunnen horen.

Groet
Louis

Midwolda
7 november 2010, 07:37
De Prism35 staat wel bij Verspuy (http://www.peterverspuy.nl/modelling-combos/laney/p35-prism-prism-p-35-35w-gitaarversterker-18734.html) maar die heeft niet de Gibson... :makeup:
maar je kunt natuurlijk ook eerst ergens een Studio *sig*kuch* proberen en als het bevalt, die kopen
want een goede gitaar ben je sowieso nodig, die kun je dan meenemen om de Prism35 te testen.

Tunes
7 november 2010, 08:55
Ik vind het raar dat iedereen maar roept dat de gitaar een goede keuze is.
Als ik de topicstarter zijn post leest dan stopt hij bij gibson en fender, ik vind dat juist een forum als deze hem moet wijzen op de vele andere kwalitatief goede (en voor het geld zelfs betere) gitaren.
Zeker als de versterker duurder is zou ik is goed naar alternatieven als esp/tokai/hagstrom/godin enz enz kijken, erg veel gitaar voor een prettiger bedrag.

JohnLord
7 november 2010, 09:25
Zo kun je voor bijvoorbeeld voor 400 eur makkelijk een PRS SE scoren, een zéér goede gitaar voor het geld en zo zijn er nog wel meer alternatieven. Is er ook nog een ruim budget over voor een goede amp.

voxy
7 november 2010, 11:18
Wat ik aangaf is dat ik een LP-model wil hebben. Dat kan dus ook een vintage V100 zijn of een Gretsch 5235T. Maar een in USA gemaakte Gibson voor dat bedrag lijkt me erg interessant en is wat mij betreft eerste keus. Hagestrom wil, als ik de reviews mag geloven, nog wel eens slordig zijn in de afwerking (loszittende jack, slecht soldeerwerk, slecht freeswerk, soldeerwerk etc.). PSE is volgens mij stukken duurder dan 400 euro of het moet tweede hands zijn. Mijn voorkeur gaat toch uit naar nieuw.
De versterker die ik op het oog heb, ongeveer 300 euro, is enkel en alleen bedoeld voor op de zolderkamer te gebruiken. Vandaar dus dat het belangrijk is dat een aansluiting voor een hoofdtelefoon aanwezig moet zijn. Ik wil, vroege vogel als ik ben, 's morgens om 4 uur kunnen oefenen. Ook is het mee kunnen spelen met bijv. een I-pod zeer wenselijk.

Terminus
7 november 2010, 12:14
PSE is volgens mij stukken duurder dan 400 euro of het moet tweede hands zijn. Mijn voorkeur gaat toch uit naar nieuw.

De goedkoopste PRS SE Tremonti is ongeveer 570 euro, dus dat valt op zich mee. Tweedehands zijn ze veel minder waardevast dan Gibsons dus kan je ze voor veel minder scoren, maar dat geld voor vrijwel alle merken.


De versterker die ik op het oog heb, ongeveer 300 euro, is enkel en alleen bedoeld voor op de zolderkamer te gebruiken. Vandaar dus dat het belangrijk is dat een aansluiting voor een hoofdtelefoon aanwezig moet zijn. Ik wil, vroege vogel als ik ben, 's morgens om 4 uur kunnen oefenen. Ook is het mee kunnen spelen met bijv. een I-pod zeer wenselijk.
iPod-ingang is niet altijd aanwezig maar de meeste oefenversterkers hebben wel een koptelefoonuitgang. En ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog nooit had gehoord dat Laney modelingversterkers maakt. Op dit forum zijn de Line 6 Spider series, Vox oefenversterkers (AC30 gaat hem niet worden, ik snap niet dat je dat een beginner met zo'n budget aanraadt), Roland Cube serie en Peavey Vypyrs genoeg besproken, aangezien meer mensen daar ervaring mee hebben weet je dan tenminste wat je hebt. En 300 euro is voor een oefenversterker behoorlijk veel.

Jasper.
7 november 2010, 12:20
Moddelingversterkers zijn erg leuk voor een beginner. Zelf vind ik de Valvetronix serie wel goed. Maar ik heb ook wel het idee dat je al aardig voor jezelf weet wat je zoekt. Meer dan de meeste beginners. En dan zou je ook een leuk instapbuizenversterkertje kunnen kopen.
Wat ook een optie is is een Line6 pod geval oid. Veel simulaties, je kan er je koptelefoon op aansluiten en ik gok dat een ipod ook niet zo'n probleem is.
Zelf speel ik gewoon met de muziek uit mijn computer mee trouwens. Lukt ook goed genoeg.

Exi
7 november 2010, 12:31
Line 6 POD is inderdaad een goede optie als je alleen op zolder speelt.
Ik weet niet of ze een "MP3 in" hebben. De nieuwe POD HD serie heeft dat in ieder geval wel allemaal.
Voordeel is dat je meteen heel veel mogelijkheden hebt qua geluid en het klinkt echt goed. Nadeel is natuurlijk dat je het versterkergevoel mist wat voor beginners natuurlijk iets is om te ervaren.

Als je toch een versterker wilt zou ik persoonlijk voor een Blackstar HT-1 gaan.
Dit is een 1-watt buizenversterkertje. Wat gewoon net iets beter klinkt dan al die modeling versterkers die het buizengeluid proberen te benaderen. (You can't beat the real thing).

tidalwave_sideburns
7 november 2010, 12:34
Ik zou helemaal geen versterker kopen, maar een geluidskaart zodat je op je computer met modelling software kunt gaan stoeien. Zo'n Line6 toneport kost geen drol, bijgeleverde software is niet zo goed als Amplitube of Guitar Rig maar zeker niet onbruikbaar, metronoom- en stemfunctie zit erbij, je kan makkelijk met koptelefoon spelen, wat wegwijs raken in de wereld van versterkers, effecten, speakers etc,je kan makkelijk opnemen en terugluisteren, en het neemt vrijwel geen ruimte in.
Als je eenmaal in een bandje speelt en weet welk geluid je het lekkerst vindt kun je dan wel een echte versterker kopen.

Exi
7 november 2010, 12:40
Als de TS het geen probleem vindt om aan de computer gebonden te zijn tijdens het spelen is het inderdaad een hele goede optie.
Wat dat betreft is Amplitube 3 echt een geniaal stukje software.

J.G.
7 november 2010, 12:41
sinds ik de JS-8 Eband (http://www.roland.com/products/en/JS-8/) heb, speel ik bijna nooit meer met m'n versterker thuis.
Veel functies, imo ideaal om te leren en je kan muziek importeren, ipod aansluiten, opnemen, geluid wegfilteren en er staan een massa voorgeprogrameerde backings op. Ook kan je de meeste effecten van de boss GT-10 erop terug vinden.
Mijn gitaarspel is er al een stuk op vooruit gegaan sinds ik dit in huis heb.
Is niet echt goedkoop, zo'n 350 euro. Maar voor mij was het dit wel waard

mvg,

Jeroen

JohnLord
7 november 2010, 12:44
Wat ik aangaf is dat ik een LP-model wil hebben. Dat kan dus ook een vintage V100 zijn of een Gretsch 5235T. Maar een in USA gemaakte Gibson voor dat bedrag lijkt me erg interessant en is wat mij betreft eerste keus. Hagestrom wil, als ik de reviews mag geloven, nog wel eens slordig zijn in de afwerking (loszittende jack, slecht soldeerwerk, slecht freeswerk, soldeerwerk etc.). PSE is volgens mij stukken duurder dan 400 euro of het moet tweede hands zijn. Mijn voorkeur gaat toch uit naar nieuw.
De versterker die ik op het oog heb, ongeveer 300 euro, is enkel en alleen bedoeld voor op de zolderkamer te gebruiken. Vandaar dus dat het belangrijk is dat een aansluiting voor een hoofdtelefoon aanwezig moet zijn. Ik wil, vroege vogel als ik ben, 's morgens om 4 uur kunnen oefenen. Ook is het mee kunnen spelen met bijv. een I-pod zeer wenselijk.

Gibson en afwerking? Vrijwel alle Gibsons zijn tegenwoordig ook nog eens gechamberd AFAIK, waardoor de klank al veel minder 'Gibson' is. PRS verkoopt trouwens ook singlecut SE's, otewel Lp model. Massief mahonie en keurig afgewerkt.

geert1976
7 november 2010, 13:13
Gibson en afwerking? Vrijwel alle Gibsons zijn tegenwoordig ook nog eens gechamberd AFAIK, waardoor de klank al veel minder 'Gibson' is. PRS verkoopt trouwens ook singlecut SE's, otewel Lp model. Massief mahonie en keurig afgewerkt.

Loop nu niet gelijk weer Gibson te verdonkermanen, die discussies zijn allang gevoerd en daar heeft TS niets aan.

Een huidige Studio klinkt nog steeds als een Gibson, dus wat je hier nu schrijft is larie en leuter.

Een PRS is een hele andere gitaar qua karakter dan een Gibson.

voxy
7 november 2010, 13:20
Hoi J.G. die JS-8 kende ik nog niet. Ziet er inderdaad leuk uit en sluit ook goed aan op mijn wensen. Wat vind je zelf van het geluid (zowel met als zonder koptelefoon)?

J.G.
7 november 2010, 14:10
Hoi J.G. die JS-8 kende ik nog niet. Ziet er inderdaad leuk uit en sluit ook goed aan op mijn wensen. Wat vind je zelf van het geluid (zowel met als zonder koptelefoon)?

Het geluid zonder koptelefoon is niet echt geweldig, maar er is altijd een mogelijkheid om het op een versterker, geluidsinstallatie of pc aan te sluiten, ik sluit het soms aan op m'n cube 30.
Met (een goede) koptelefoon klinkt het wel heel goed.
Je kan hem misschien eerst testen ergens, de meeste grote winkels hebben ze altijd wel op voorraad denk ik. Dan heb je toch een idee van het geluid.

Outline
8 november 2010, 03:12
PRS SE's: Hier, bij Klomp Muziek in Den Bosch, hangen enkele PRS SE Singlecut's voor 495 euro NIEUW. Er hangt oa een Sunburst en 'n Blue Matteo (als ik het geld er voor had...). Dus als je het mij vraagt....

Qua versterker:
-Moddeling: Fender Mustang. Zijn blijkbaar zeer veelzijdig.
-Buizen: Fender Super Champ XD

Maar ik denk zelf dat jij het gelukkigst gaat worden van die Roland/Boss JS-8. Lijkt me 'n mooi apparaat en, als ik het zo lees, is er een dikke kans dat er hier ook nog wel 'ns 1 gaat komen. Iig voordelen genoeg!

voxy
12 november 2010, 06:59
Stand van zaken na veel speur- en leeswerk:

1) Gibson Les Paul Studio Faded WB
2) Fender Super Champ XD
3) Behringer XENYX 1204FX
4) Behringer DI100

Waarom 3 en 4? Om het mogelijk te maken met koptelefoon, computer en/of mp3 speler te kunnen werken. Maar zonder deze apparaten moet de amp ook goed klinken. Vooral op dat gebied is de JS8 minder.
Ik sta dus nu voor de 'vervelende' klus de komende weken muziekwinkels binnen te stappen en wat te gaan beluisteren. Jullie horen nog van me.

Groet
Louis

Ohja, de PRS SE custom 24 25th anni VY zal ik ook zeker even bekijken/beluisteren/bevoelen. En misschien zijn er nog meer goede buizenamp's van rond de 300 euro.

peter_heijnen
12 november 2010, 09:26
Voxy, een amp met reverb/koptelefoonuitgang/aansluiting naar je geluidskaart (mixer noch DI heb je dan nodig), en die vooral ook nog eens erg goed klinkt en dan zelfs binnen je budget past, is de tech 21 trademark 30.

Heeft wel maar een kanaal, maar dat kun je later opvangen met een leuk pedaaltje. Ontkom je sowieso niet aan als je vaak op gitaarnet rond hangt... ;)

voxy
12 november 2010, 13:12
Deze ken ik nog niet. Zo te zien moeilijk verkrijgbaar, althans er zijn maar weinig winkels op internet waar je ze kan vinden. Wel goede reviews. Wat me alleen niet duidelijk is geworden, welke aansluitingen erop zitten en vooral waar die zitten. Ik lees dan van een hoofdtelefoon aansluiting, maar op de video's en/of afbeelding zie ik dat niet zitten? Kan hierop ook een mp3 speler worden aangesloten zodat je kan meespelen?

Exi
12 november 2010, 13:24
Nogmaals: Blackstar HT-1 (http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht-1/ht-1r.html)

• Innovative 1 Watt valve combo
• 1xECC83 and 1xECC82
• Unique push-pull power amp design
• Based on award winning HT-5
• Two channels
• 8˝ Celestion speaker

• Patent-Applied-For Infinite Shape Feature (ISF)
• Perfect for studio or practice
• Speaker emulated output (Hoofdtelefoon)
• Stereo MP3 / Line input
• External speaker output

Rembull1980
12 november 2010, 13:39
Gibson Les Paul met een Blackstar... vloekt naar mijn mening. Kan je beter voor een Orange Tiny Terror gaan, die laat je Gibson er beter doorkomen dan de blackstar. Maar dat is mijn mening. Een Vox Nighttrain is ook wat als je niet alleen maar aan het rocken bent.

Exi
12 november 2010, 13:49
Gibson Les Paul met een Blackstar... vloekt naar mijn mening.
Vloekt?:???: Leg eens uit?
Tiny Terror en Night Train alleen hebben geen mogelijkheid mbt headphones en MP3 in, maar het zijn zeker geen slechte versterkers inderdaad.

De eerder genoemde Tech21 is ook vet, maar voor thuis, maar inderdaad 1 kanaal + 30 watt is wel erg hard voor thuis.

voxy
12 november 2010, 13:49
Kun je me hierover wat meer uitleg geven? Wat maakt voor jou dat de Blackstar interessanter is dan bijvoorbeeld de Tech21 of de Fender. Laatste is immers ook een buizenamp. Op deze info zit ik als leek namelijk te wachten.
Ik zie verschillende merken amp's. Al dan niet met buizen. In elke prijsklasse is er een flink aanbod. Daar zit onderling dan ook wel kwaliteitsverschil in. Dat snap en hoor ik ook.
Maar als ik de genoemde amp's nu neem, ongeveer allemaal in de zelfde prijsklasse, kwalitatief goed, 2 met buizen, waar moet ik dan op letten dat maakt dat de een beter is dan de ander (behalve het geluid want dat is ook deels persoonlijk).

Exi
12 november 2010, 14:03
Super Champ XD is niet volledig buizen (solid state pre-amp), maar zéker niet verkeerd en gewoon goed. Via de Line Out kun je hem aansluiten op een mixer en vervolgens een hoofdtelefoon op de mixer.

Tech 21 gaat gewoon te hard voor thuis naar mijn idee. het is een 1 kanaals amp. Dus als je er een beetje crunch in wilt draaien dan moet je hem aardig opendraaien.

Blackstar HT-1 heeft een acceptabel volume en je kunt er je hoofdtelefoon en MP3 op aansluiten. Voor thuis dus een heerlijke amp.

peter_heijnen
12 november 2010, 14:37
Deze ken ik nog niet. Zo te zien moeilijk verkrijgbaar, althans er zijn maar weinig winkels op internet waar je ze kan vinden. Wel goede reviews. Wat me alleen niet duidelijk is geworden, welke aansluitingen erop zitten en vooral waar die zitten. Ik lees dan van een hoofdtelefoon aansluiting, maar op de video's en/of afbeelding zie ik dat niet zitten? Kan hierop ook een mp3 speler worden aangesloten zodat je kan meespelen?
Nee dat kan niet. Wel kun je de uitgang van de tech aansluiten op je geluidskaart en dan meespelen met mp3 op je pc.

Her verhaal van Exi mbt de crunch van de TM30 en het vermeende hoge volume is nonsens. Ik heb de TM60 en die klinkt op ieder volume goed. Sterker nog, daar zijn de tech21's juist voor ontworpen: goed klinken op ieder volume!

De TM60 is een volwaardige versterker die menig buizenamp naar de kroon steekt. De tm30 is in weze de zelfde versterker maar dan met één kanaal ipv twee, 30 watt ipv 60, en een 10" speaker ipv 12".

Exi
12 november 2010, 14:47
Ah, ik ken die TM30 niet. Ik zie net dus ook dat het geen buizenversterker is en dan is hij inderdaad wel in toom te houden is itt een 30 watt buizenversterker.
sorry;)

Outline
13 november 2010, 10:37
Even kort: Het is mogelijk om met enkele onderdelen een line-in te makn op een Super Champ XD. Sowieso zijn ze heel MOD-vriendelijk.

Google er maar 'ns op, je zult versteld staan wat er allemaal mogelijk is met 'n SCXD.

Lodedsvd
13 november 2010, 16:44
Deze ken ik nog niet. Zo te zien moeilijk verkrijgbaar, althans er zijn maar weinig winkels op internet waar je ze kan vinden. Wel goede reviews. Wat me alleen niet duidelijk is geworden, welke aansluitingen erop zitten en vooral waar die zitten. Ik lees dan van een hoofdtelefoon aansluiting, maar op de video's en/of afbeelding zie ik dat niet zitten? Kan hierop ook een mp3 speler worden aangesloten zodat je kan meespelen?

hier hebben ze hem toch nog in stock:

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Tech-21-Trademark-30-Recording/-Uebungsamp-30-Watt-1-x-10-/art-GIT0007864-000

voxy
27 november 2010, 17:57
Vandaag in de winkel de Gibson gevoeld en beluisterd in combi met de Blackstar HT-5 combo. Klonk geweldig. Nu wil ik graag van jullie het volgende weten:
In deze Gibson zitten twee humbuckers. Ik weet ook dat de zelfde gitaar verkocht wordt met 2 P-90 elementen. Kunnen jullie met het verschil uitleggen, vooral in de zin van welk geluid levert een dergelijk element op en wat heeft de een voor op de ander in combi met de Gibson?

Terminus
27 november 2010, 19:11
Vandaag in de winkel de Gibson gevoeld en beluisterd in combi met de Blackstar HT-5 combo. Klonk geweldig. Nu wil ik graag van jullie het volgende weten:
In deze Gibson zitten twee humbuckers. Ik weet ook dat de zelfde gitaar verkocht wordt met 2 P-90 elementen. Kunnen jullie met het verschil uitleggen, vooral in de zin van welk geluid levert een dergelijk element op en wat heeft de een voor op de ander in combi met de Gibson?

P-90's zitten qua geluid tussen Gibsons en Fenders (die laatste met single coils) in. Je kan er prima de muziek die jij noemt mee spelen, maar je hebt dan wel meer ruis dan met humbuckers.

voxy
28 november 2010, 07:42
De Blackstar ht-5 vond ik ook erg lekker klinken. Zijn jullie bekend met het verschil tussen deze combo en de mini-stack versie? Qua geluid dan.

Exi
28 november 2010, 15:43
stackje zou waarschijnlijk iets breder klinken. Ik heb alleen op de combo gespeeld en die vond ik een beetje dozig en te gefocust klinken. Een goede 1x12 cab zou het denk ik ook wel wat beter doen.

Martijn-w
28 november 2010, 17:41
In mijn ogen mag een versterker zeker net zo duur zijn als de gitaar. Een versterker beďnvloedt het geluid enorm. Zonde dus om een dure gitaar te kopen en dan een goedkope versterker.

voxy
28 november 2010, 20:06
Zoals bijv. de blackstar head5 en htv212 cabinet met 2 x 12 'celestion' speakers? Maar wordt dat niet veel te 'zwaar' voor alleen thuisgebruik?

voxy
29 november 2010, 19:43
Of de Blackstar ht5h met een Harley Benton g412s?

Wabbie
29 november 2010, 20:00
Ik denk dat je met een blackstar ht5 een hele nette thuisamp hebt. Te bedenken dat ik het 20 jaar gelden moest doen met een mustang 10 watt transistor bakkie met een 6" speaker.

The Unforgiven
29 november 2010, 20:03
Denk dat 5 watt buizen voor thuis al wat veel is, ik heb een Line 6 van 15 watt, en die staat nooit meer dan een kwart open.

voxy
30 november 2010, 08:03
Geeft een 5 watter dan zoveel (te veel?) geluid. Zou wat dat betreft een Blackstar ht1h met bijv. een Harley Benton g412s een betere keuze zijn?

denis.hermans
30 november 2010, 08:19
Ik woon op een apartement en gebruik de Blackster HT 5 Combo zonder problemen.

Deze verstreker presteert goed op een laag volume.

Denis

Ijselrobo 07
30 november 2010, 08:22
Geeft een 5 watter dan zoveel (te veel?) geluid. Zou wat dat betreft een Blackstar ht1h met bijv. een Harley Benton g412s een betere keuze zijn?

dat kan ook, maar als je later dan beslist op het podium te gaan, kan dat nog wel eens te kort schieten..
maar even mijn ervaring:
Ik speel zelf momenteel op een Blackstar HT-20 combo, later wil ik er nog een 4x12 kast aan gaan hangen, maar dat doet er nu even niet aan toe.
maar die 20 watt wat dat ding geeft is echt hard! maar zacht klinkt die ook nog erg mooi, en ik zou nooit het probleem hebben dat de versterker op een podium te zacht is, met deze 20 watt zou dat geen probleem moeten zijn (tenzij ik op Rock Am Ring sta, dat zou een 20 watt versterker niet in z'n eentje houden)

Maar als jij alleen maar thuis gaat spelen, is een HT-5 al voldoende én je kan het eventueel later bij een klein bandje gaan gebruiken, en hoeft dan niet weer een nieuwe set te kopen.

Grtz.
Ijselrobo 07

Midwolda
30 november 2010, 08:46
Neil Young (http://thrasherswheat.org/sound.htm) speelde alles over een 15 watt Tweed Deluxe die hij door de PA liet uitversterken.
Kies gewoon jouw sound, en als dat geen joekel van een amp is, so watt?

The Unforgiven
30 november 2010, 16:31
Neil Young (http://thrasherswheat.org/sound.htm) speelde alles over een 15 watt Tweed Deluxe die hij door de PA liet uitversterken.
Kies gewoon jouw sound, en als dat geen joekel van een amp is, so watt?

Voor een deel heb je gelijk, maar voor thuis is alles met meer dan 10 Watt buizen gewoon veel te veel, een amp klinkt het lekkerst als je hem een end open draait.

voxy
30 november 2010, 22:15
Overigens ziet een cabinet van Framus er ook interessant uit. 2 x 12" 30V speakers en zo te zien een stevig houten bak. Zo'n cabinet met een Blackstar HT-5 head lijkt me wel iets waar ik de komende jaren wel plezier van kan hebben. Of is dit rommel waar ik niet eens naar zou mogen kijken?

Exi
30 november 2010, 23:05
Die Framus lijkt me best ok, maar voor dat geld valt er tweedehands ook wel iets heel aardigs te halen.

voxy
2 december 2010, 16:44
Zo langzaam aan begint zich een aardig setje te ontwikkelen:

Gibson Les Paul Studio faded
Blackstar HT-5 head
Framus FR 212
Tascam GB10
Sennheiser HD595
Kabels van Klotz

voxy
20 februari 2011, 08:12
Het is de Jack & Daniël LC300 geworden met Fame Vintage Line GX35R. Voor mij als leek een leuk beginnerssetje. Daar komt nog wel bij de Boss js8 als 'trainersmaatje'.
De Gibson ligt voorlopig nog even in de ijskast omdat 1) ik eerst met de J&D wil oefenen en 2) ik wacht op de nieuwe collectie van Gibson die in de loop van dit jaar uitkomt.

:rockon:

Remy669
20 februari 2011, 08:47
Jij hebt volgens mij een beetje te veel Jack Daniels op haha, bedoel je niet jack & danny? :soinnocent:

broeder6x6
20 februari 2011, 11:38
waarom zo'n verschrikkelijk dure amp als je als beginner er maar de helft van de mogelijkheiden weet uit te halen....:(
ga alstublieft voor de boss cube 30X(L) daar heb je ipod-in en headphone-out op plus een groot aantal mogelijkheden :ok:

voxy
22 februari 2011, 18:52
Inderdaad, hips, Jack & Danny.

broeder6x6, ik ga juist voor de duurdere JS8 omdat daar alles inzit en zover ik weet is dat ook het enige apparaat met al deze mogelijkheden.

den titten
23 februari 2011, 08:28
Eerst en vooral : Proficiat !

Ten tweede : Ik ben nieuwsgierig maar vind niet direct een winkel waar ik je apparatuur kan bekijken. Krijg ik een linkje ?

Rembull1980
23 februari 2011, 08:53
Gibson Les Paul Studio faded
Blackstar HT-5 head
Framus FR 212
Tascam GB10
Sennheiser HD595
Kabels van Klotz


Een head + kabinet heb je voor thuis gebruik absoluut niet nodig. Een combo kan je echt mee uit de voeten en ook op het podium. Een head + aparte cab is meestal veel duurder en onzin (in mijn mening) om mee te beginnen.

Ik zou samen met je Gibson Les Paul Studio faded keuze eens de versterkers gaan testen:

- Blackstar HT-5 Combo
- Blackstar HT-20 Studio Combo
- Egnater Tweaker Combo
- Vox AC15
- Vox Nighttrain
- Orange Tiny Terror
- Marshall Class 5 Combo met goede pedaal (radial tonebone classic ofzo)

Als je van hieruit weet welk geluid jij het lekkerst vind klinken dan sparen of kopen die nieuwe amp! Je kan ook 2de hands kijken, je weet al dan welke je wil. Hoewel je al bijna 700 euro voor een head + cab opgeeft! En ja, kom terug op wat ik eerder zei: niks vloekt zolang jij het goed vind klinken. Testen is altijd nodig.

Vergeet niet een goede tuner te halen.. erg belangrijk. En vergeet niet dat je lesmateriaal ook erg belangrijk is. Lessen nemen en DAAR in investeren is misschien wel het allerbelangrijkste! Bijvoorbeeld Loek van der Knaap Leer Blues en Rock is een heerlijk lesboek inclusief CD waarmee je samen kunt spelen.
Je kan voor het zitgemak een Gitaar krukje en een Lessenaar kopen zodat je lekker kunt oefenen.

Check hier eens:

Lesboek met voorbeelden van wat je gaat leren:
http://www.loekvanderknaap.nl/index.php?option=com_content&view=section&id=4&Itemid=4
http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/image/speel_blues_en_rock.jpg

Gitaar kruk:
http://www.thomann.de/nl/gibson_bar_stool_24.htm
http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/256140.jpg

http://www.nederlandmuziek.com/products/thumbs/K&M_10065_zwart.jpg

En in MIJN mening heb je NIET nodig in het begin:

Tascam GB10
Sennheiser HD595


Die hoofdtelefoon klinkt nooit zoals de versterker klinkt. Investeer dus niet in een dure. Heb namelijk zelf deze Sennheiser toevallig en spreek uit ervaring.. spendeer deze honderden euros liever aan de andere basis spullen.

Wiellem
23 februari 2011, 10:16
Studio is awesome gewoon doen!

Wel eerst testen en niet blind via internet bestellen.

Maleco
23 februari 2011, 10:20
Ehm jongens, ze heeft al een versterker :)

bat
23 februari 2011, 11:23
én een gitaar.

Rembull1980
23 februari 2011, 15:00
dat is mooi ;)

macwilliams
23 februari 2011, 15:02
gefeliciteerd

voxy
23 februari 2011, 21:41
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/_SET_-Jack-Danny-LC300-BK-Fame-GX35R/art-GIT300 Hier een link naar de gitaar en versterker.

Verder heb ik ook verschillende aanvullende zaken als een lessenaar, barkruk (voor meerdere doeleinden te gebruiken), lesboeken van Mel Bay en een rits verschillende plectrums. Het is alleen nog wachten op een gitaarband. Is nog in bestelling.

Maleco
23 februari 2011, 21:42
Je wacht toch niet met spelen tot je een gitaarband hebt he :p

Ferraririk
23 februari 2011, 22:01
Dus je hebt zat geld voor supermooie spullen, en weet dat je het gaat upgraden, maar koop het niet gelijk, wat je zon 228 euro had gescheeld? :dontgeti:

Maleco
23 februari 2011, 22:38
Misschien niet zo handig financieel gezien maar wel een stuk veiliger, stel ze komt erachter dat ze het niks vind (ja die mensen zijn er) of ze komt erachter dat ze heel iets anders wil. Als je het zo bekijkt dan spaart ze juist geld uit

TimS
23 februari 2011, 22:58
Misschien niet zo handig financieel gezien maar wel een stuk veiliger, stel ze komt erachter dat ze het niks vind (ja die mensen zijn er) of ze komt erachter dat ze heel iets anders wil. Als je het zo bekijkt dan spaart ze juist geld uit

Valt wel mee denk ik, die Jack en Danny dingen zakken direct na aankoop veel meer in waarde dan Gibsons.

voxy
24 februari 2011, 05:40
De enige reden waarom ik nu de J&D heb gekocht is om 1) het snuffelen, of zelf spelen ook leuk is om te doen, 2) de J&D voor algemeen (= rest van het gezin en ander geďnteresseerden) gebruik is en 3) ik ook even wil wachten op de nieuwe serie Gibsons dat dit jaar gaat komen.
Simpele liedjes spelen lukt al aardig, muzieknoten lezen is geen probleem, het is nu alleen nog veel oefenen om blindelings de goede snaar aan te slaan en/of de linker hand de juiste fret te laten vinden.