PDA

View Full Version : iemand ervaring met meranti hout?



jan jansen
6 november 2010, 11:44
is er iemand hier die ervaring heeft met meranti als hout voor een gitaarbody?bewerkbaarheid,kromtrekken en afwerking ?

JJ

pueblo
6 november 2010, 11:49
hij heeft er ervaring mee: http://www.monsterbass.nl/

Snaar'n Bennie
6 november 2010, 17:05
Volgens mij is het verwant aan mahonie, dus zal denk ik nog niets eens heel gek zijn als je dit gebruikt voor een gitaar. Het is te krijgen in betrekkelijk 'zacht' tot zeer 'hard', wat wel de nodige maatregelen behoeft mbt de bewerking ervan.

Succes met de bouw!

Thiez
6 november 2010, 17:08
Hier ben ik wel benieuwd naar ook. Mijn broer heeft pas een huis gekocht en achter in de schuur staan een paar flinke balken merantie en eikenhout. Hiervan zijn aardig wat bodies te maken als het hout geschikt is voor gitaar.

aaronstonebeat
6 november 2010, 22:11
Ik heb er een toets van gemaakt op mijn eerste complete zelfbouwgitaar. Ik zou er zeker niet voor terugdeinzen. Ik meen dat het wel bekend staat als 'poor man's mahogany'.

@ Thiez:
Ik zou zeker proberen die balken achterover te drukken.

Thiez
6 november 2010, 22:54
gaat goedkomen, hij kon er zelf niks mee dus heeft ze aan mij beloofd ;)
Ook de schuur is momenteel mijn werkplaatsje geworden (te zien in mijn zelfbouw topic).
Heb wat foto's gemaakt van het hout. Zal binnenkort eens posten in het hout topic.

aaronstonebeat
6 november 2010, 23:00
Cool :ok:

Eiken is sowieso een goede vriend geworden de afgelopen jaren.

BLUEWEY
8 november 2010, 01:58
is er iemand hier die ervaring heeft met meranti als hout voor een gitaarbody?bewerkbaarheid,kromtrekken en afwerking ?

JJ


Mocht je deze site toevallig nog niet kennen, kijk maar es op http://www.af.nl/voorraad/massief/ > Merantie
of anders bel je Geert(van A.F.handel) ff en vraagt naar zijn ondervindingen van klanten.

En ken je; http://www.afh.nl

Deze sites zijn altijd handig om een hoop over hout te weten te komen. :)

(Thiez sprak over het hout topic, maar daar heb ik nog niet op gezeten..)

loose-fur
8 november 2010, 12:22
Meranti vind je inderdaad in een erg breed scala, van wit tot bijna purperrood. Aan de kleur herken je reeds de kwaliteit. De witte meranti, onder vakmensen ook papiermeranti genoemd, voldoet amper voor binnenschrijnwerk, zoals omlijstingen, lambriseringen, enz.. Is wel behoorlijk stabiel. En goedkoper. De donkere soort, soms met zichtbare, fijne witte harslijnen, is ook de zwaarste, sterkste en duurzaamste. Soms iets wilder, onstabieler (maar dit herken je reeds aan de houtnerf). Die donkerste balken worden door een goeie schrijnwerker geselecteerd voor raam- of deurdorpels. De middenklasse meranti verhoudt zich qua uitzicht het dichtst tot mahonie, is soms zelfs moeilijk te onderscheiden. Wie weet, bezit ie ook dezelfde klankkwaliteiten?



Tee.

muziekschuur
8 november 2010, 13:34
Goed spul....

jan jansen
12 november 2010, 19:17
[/QUOTE]

Dank allen voor uw reactie.Ik heb vandaag een plaat van dik 2 meter lang en 4 cm dik opgehaald......dat dat spul zo zwaar is.
Ga er binnenkort eens wat van maken..oa een telecaster met holle ruimtes en een es 335 lijkt me ook wel wat..,

JJ

Ukeloeder
12 november 2010, 19:33
Meranti klinkt altijd al als een klok wanneer het heiblok het in de grond drukt voor beschoeiingen. Of wanneer planken en palen gelost worden. Moet haast wel gaan voor een gitaar. Hoewel het weegt als dieplood.
Side note (maar hier ben je zelf vast al achter); het stinkt als een bunzing!

D3nnis
13 november 2010, 09:58
Hoewel het weegt als dieplood.
Side note (maar hier ben je zelf vast al achter); het stinkt als een bunzing!

Dat valt nou ook wel weer mee toch?
Mijn mahonie kozijnen zijn echt niet veel lichter (per volume-eenheid) dan mijn meranti ramen/deuren.
Alhoewel er wel grote onderlinge verschillen kunnen zijn, maar ik had met meranti nu niet echt het idee dat het zo loeizwaar is.


het stinkt als een bunzing!

Ik heb veel met meranti van doen gehad maar dit is mij nooit zo opgevallen!
Het stinkt in ieder geval lang zo hard niet als zebrano :-)

barno
13 november 2010, 10:32
ik vind ook niet dat het gemiddeld zwaarder is dan mahonie. Ik weet niet hoe of het goed is voor gitaarbodies. Ongeschaafd moet je soms goed kijken om het te kunnen onderscheiden van sipo.

Ik geloof niet dat grote merken meranti gebruiken. kom het soms tegen in budgetgitaren.

Ik moet toegeven dat ik het niet gebruik uit een soort bouwsnobisme

loose-fur
13 november 2010, 11:29
Wegen als dieplood? Stinken als een bunzing? Ben je wel zeker dat je met meranti aan de slag bent, Ukeloeder?

Ik vind de laatste bekentenis van Barno wel mooi. En eerlijk. Wellicht laten wel meer gitaarbouwers om die reden meranti links liggen..



Tee.

Thiez
13 november 2010, 12:06
ze verkopen het ook als gitaarbouw hout dus het zal vast moeten kunnen.
http://www.tonetechluthiersupplies.co.uk/vmchk/Timber-Parts-and-Tonewood/Guitar-Body-Timbers/Unglued-Body-Blanks/509-Meranti-Small-Body-Blank-Unglued/Detailed-product-flyer.html


Zijn ook meerdere forums op internet waar deze vraag terug komt. En de vraag natuurlijk hoe het zich verhoud tot mahony.
Beetje zoeken op google vind je best wat. Het schijnt niet te vergelijken te zijn met mahonie omdat de nerf veel korter is en dus zorgt voor een andere sound.
Maar goed, aangezien die balken mahonie toch bij mijn broer staat komt er nog wel een mahonie gitaartje ;)
Eerst mijn linden stratje maar eens afmaken.

Little Jay
13 november 2010, 13:58
het zou me niks verbazen als veel goedkope Chinese mahonie-gitaren eigenlijk van meranti zijn...... zoals mijn Harley Benton cg500ce-am!
(prima gitaartje trouwens)

oigun
14 november 2010, 00:33
Wegen als dieplood? Stinken als een bunzing? Ben je wel zeker dat je met meranti aan de slag bent, Ukeloeder?

Ik vind de laatste bekentenis van Barno wel mooi. En eerlijk. Wellicht laten wel meer gitaarbouwers om die reden meranti links liggen..



Tee.

Ik denk dat Ukeloeder azobé bedoelt weegt idd als dieplood maar ik kan me niet herrinneren hoe het ook alweer rook tijdens het zagen:seriousf:

BLUEWEY
14 november 2010, 01:01
[quote=Thiez;]ze verkopen het ook als gitaarbouw hout dus het zal vast moeten kunnen.
http://www.tonetechluthiersupplies.co.uk/vmchk/Timber-Parts-and-Tonewood/Guitar-Body-Timbers/Unglued-Body-Blanks/509-Meranti-Small-Body-Blank-Unglued/Detailed-product-flyer.html

Heb net ff die link zitten besnuffelen, maar vind het niet erg op mahonie lijken.., is te curly. En de match tussen die 2 plankjes is ook niet echt om over naar huis te schrijven. :soinnocent:
Maar ben eerlijk gezegd nu onderhand ook voort 'n beetje uitgesnuffeld. ;)

wodkabier
14 november 2010, 11:07
meranti is voor kozijnen.
mahonie, waar het vaak mee vergeleken wordt (in de bouwwereld dan), is voor meubels en instrumenten.
meranti is een snelgroeiende 'hard'houtsoort. Alles wat snel groeit moet je wat mij betreft links laten liggen voor een gitaar. ik heb het ooit eens gebruikt voor een hals of zo. ik ben er niet weg van dus. Lekker laten liggen en een kozijn of terrastafeltje van maken.

jan jansen
14 november 2010, 11:48
meranti is een snelgroeiende 'hard'houtsoort. Alles wat snel groeit moet je wat mij betreft links laten liggen voor een gitaar. ik heb het ooit eens gebruikt voor een hals of zo. ik ben er niet weg van dus. Lekker laten liggen en een kozijn of terrastafeltje van maken.[/QUOTE]

ehhh...elzen en esdoorn groeit relatief ook niet echt traag....en waar dat voor gebruikt wordt weten we ook...:crazyhappy::crazyhappy:Bij de buren hebben ze ook zo`n boom staan...en dat klereding is mij te snel te groot geworden..

Ik ga zometeen de zaag er eens in zetten...op het breedste punt heb ik meer dan 80 cm...dus genoeg om 2 body`s per 50 cm lengte er uit te halen

JJ

Thiez
14 november 2010, 14:07
Ik denk dat meranti niet ideaal is voor een hals. Omdat het niet echt de rechte lange nerf heeft zoals esdoorn dat heeft. Maar voor een body ga ik het zeker wel proberen een keer. Aangezien het hout er toch gratis staat.
Als je het niet probeerd zul je het nooit weten he, dan blijven het aannamens ;)

Orpheo
14 november 2010, 17:04
Wisten jullie dat Gibson iroko en meranti gebruikt in plaats van mahonie? Die houtsoorten vallen onder de noemer ' filipijns mahonie', en laat dat nu juist op de verzendbewijzen en vrachtbrieven staan vn gibson die geconfisqueerd zijn bij de recente inval van het federale flora en fauna beschermingsteam. En we weten allemaal hoe goed gibson klinken...

Ukeloeder
14 november 2010, 17:19
Wegen als dieplood? Stinken als een bunzing? Ben je wel zeker dat je met meranti aan de slag bent, Ukeloeder?
[...]


Ik denk dat Ukeloeder azobé bedoelt weegt idd als dieplood maar ik kan me niet herrinneren hoe het ook alweer rook tijdens het zagen:seriousf:

Jullie hebben gelijk. Azobe bedoelde ik. Exquise me voor the verwarming!

jan jansen
14 november 2010, 17:47
http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/mahoniehout/IMGP95551.jpg[/QUOTE]

Vandaag snel een body grof gezaagd.Quo gewicht komt het goed in de buurt van nederlands essenhout.De kleur komt niet goed uit maar het spul heeft een donker oranje rode kleur.Het heeft eregens jaren in een schuur gestaan vandaar die vieze laag bovenop...,

JJ

Mattia
21 november 2010, 13:06
Orpheo: Iroko is echt heel anders qua gewicht (zwaar!) en uiterlijk dan meranti.

Ik ben er niet echt weg van; voor ongeveer hetzelfde geld heb je sipo of khaya, wat doorgaans een iets fijnere nerfstructuur heeft en gemiddeld wat lichter van gewicht is. Ik vind de mahoniesoorten (Meliciae) ook makkerlijker/prettiger in het bewerken - honduras veruit het fijnste, gevolgd door de afrikaanse soorten. Meranti onderaan. Meranti is een verzamelnaar voor vanalles en nogwat, en het kan best voor gitaren worden gebruikt, wordt ook voor budget instrumenten gebruikt, maar je weet nooit welke van de tientallen soorten je voorgeschoteld krijgt.