PDA

View Full Version : Celestion H30 vs g12-65 en aanverwante opties...



Lexvandoef
6 november 2010, 00:19
Oke, op naar nog een nieuw topic over speakers... Joepie! :seriousf:

Het zit zo: in mijn fender combo zit een oude Celestion 65 en hij klinkt en voelt als volgt: compressed, erg smooth, veel midden en minder laag. Op zich geen slechte speaker maar hij mist iets, een lekkere douw en een mooie sparkle in het hoog.

Nou heb ik ff een 1x12 met een Celestion H30 55Hz van Nielsje, en ff snel getest vanavond :) Oke, dat is dus wat ik zoek, een flink beter duw in het laag, meer sparkle in het hoog en een stuk opener over de gehele linie. Alsof de versterker ineens op gebarsten is ivm de 65. :)
Nu is het natuurlijk een ander cabinet met andere afmetingen en ander hout dan mijn combo (de 1x12 is iets breder net zo hoog en net zo diep als mijn combo, en spaanplaat als hout ivm vuren-hout waaruit mijn combo bestaat). Maar ik herken het verschil in geluid, in mijn HOOK 2x12 ging ik van 2x '65 naar 1 '65 en 1 H30, en het verschil was hetzelfde, meer openheid, mooier en meer hoog, betere duw in en duidelijker laag. Ik ben dus redelijk van overtuigd dat de speaker een grote rol speelt.
Ohja, je zou dus zeggen, schroef die H30 uit je 2x12 in je combo, maar dat wilt ik niet want: mijn HOOK setje klinkt nu net zo lekker ;) en het is de 75Hz variant, en ik heb nu net gespeeld met 55Hz versie die meer en mooier laag zou hebben (mijn 20W combo kan wel een duwtje in het laag gebruiken tov de '65).

Ik ga dus op zoek naar een nieuwe speaker en heb weer wat nieuwe tips nodig :). Ik kan op zoek naar een H30 (doe ik nu stiekem ook ;)) maar ik ben ook wel benieuwd of er nog andere opties zijn.
Zijn er dus speakers die qua karakteristieken, feel en geluid gelijk zijn aan de H30? Of moet ik gewoon geduld/cash hebben en wachten tot er een H30 verschijnt op de bekende 2dehands sites?

the sure thing
6 november 2010, 06:47
Oke, op naar nog een nieuw topic over speakers... Joepie! :seriousf:

Het zit zo: in mijn fender combo zit een oude Celestion 65 en hij klinkt en voelt als volgt: compressed, erg smooth, veel midden en minder laag. Op zich geen slechte speaker maar hij mist iets, een lekkere douw en een mooie sparkle in het hoog.

Nou heb ik ff een 1x12 met een Celestion H30 55Hz van Nielsje, en ff snel getest vanavond :) Oke, dat is dus wat ik zoek, een flink beter duw in het laag, meer sparkle in het hoog en een stuk opener over de gehele linie. Alsof de versterker ineens op gebarsten is ivm de 65. :)
Nu is het natuurlijk een ander cabinet met andere afmetingen en ander hout dan mijn combo (de 1x12 is iets breder net zo hoog en net zo diep als mijn combo, en spaanplaat als hout ivm vuren-hout waaruit mijn combo bestaat). Maar ik herken het verschil in geluid, in mijn HOOK 2x12 ging ik van 2x '65 naar 1 '65 en 1 H30, en het verschil was hetzelfde, meer openheid, mooier en meer hoog, betere duw in en duidelijker laag. Ik ben dus redelijk van overtuigd dat de speaker een grote rol speelt.
Ohja, je zou dus zeggen, schroef die H30 uit je 2x12 in je combo, maar dat wilt ik niet want: mijn HOOK setje klinkt nu net zo lekker ;) en het is de 75Hz variant, en ik heb nu net gespeeld met 55Hz versie die meer en mooier laag zou hebben (mijn 20W combo kan wel een duwtje in het laag gebruiken tov de '65).

Ik ga dus op zoek naar een nieuwe speaker en heb weer wat nieuwe tips nodig :). Ik kan op zoek naar een H30 (doe ik nu stiekem ook ;)) maar ik ben ook wel benieuwd of er nog andere opties zijn.
Zijn er dus speakers die qua karakteristieken, feel en geluid gelijk zijn aan de H30? Of moet ik gewoon geduld/cash hebben en wachten tot er een H30 verschijnt op de bekende 2dehands sites?Geduld en cash hebben. is IMO de enige optie. De speakers die je treffend beschrijft, hebben elk een eigen karakteristiek. Ik ben uiteindelijk bij de G12M-20 blijven steken als compromis tussen velen speakers, maar mis nog altijd de G12-65 vanwege de "smooth". Succes!

Lexvandoef
6 november 2010, 13:32
Ja daar was ik al bang voor ;)

Voor de kenners onder jullie :), wat is qua klank en feel nou precies het verschil tussen de 55Hz en de 75Hz versies van de H30. Ik begrijp dat de 55Hz wat vetter en bassiger klinkt, is dat het enige verschil?

Nielsje
6 november 2010, 13:55
Joh, schroef gerust even m'n H30 in je combo. Ik vertrouw het je wel toe. :ok:

Wel netjes terug solderen hè?

Mitch
6 november 2010, 14:02
Er is best veel verschil tussen de H30s onderling, nog afgezien van de 55Hz versie. Oud, huidige productie, Anniversary, Heritage... Die jij nu hebt is een Heritage, is zéér zeker een fijn ding voor in een open back 1x12.
Bedenk dat veel van de ervaringen die je gaat horen en de reviews die je gaat lezen gebaseerd zijn op gebruik in closed back 4x12 :listen:
Echte ouwe zijn zeer mooi, de Heritage een goede tweede, Anniversaries heb ik zowel erg goed als erg slecht horen klinken in verschillende cabs (van prima hoog tot uitermate schel).

Lexvandoef
6 november 2010, 14:49
@Niels, thnx! Daar wilde ik nog ff over smssen ;) Zal hem keurig terug solderen :).

@Mitch, die heritage in Niels z'n 1x12 is zeer fijn inderdaad! Ik ga maar ff neuzen, misschien dat ik voor in de tussentijd nog een nieuwe anniversarie van marktplaats af pluk, ze zijn niet uitermate duur en misschien wel leuk om te proberen :)

Thnx!

Lexvandoef
8 november 2010, 20:49
Jeej, update! :cheerup:

Vanavond dus net Nielsjes H30 in mijn 1x12 gezet en natuurlijk ff getest...

Verdomme! Ik moet weer gaan sparen... :makeup: Hij klinkt echt veel opener en een stukje breder, alsof alle frequenties nu door komen ipv afgekapt worden. Het midden is klinkt ietsie meer crunchy, en overstuurt ietsie sneller maar dat mag de pret niet drukken. Hij is zeker niet enorm schel en puntig, waar ik wel een beetje bang voor was. Hij klinkt nog niet zo stevig als in de 1x12 waar hij uit komt, die klinkt net wat vetter. Zou het dan toch een het gebruikte hout liggen van de cab? Ik vermoed van wel.
Wat trouwens ook grappig is, ik had heel erg het gevoel dat de harmonischen op mijn neckpickups enorm slecht door kwamen, wat resulteerde in een doffer en compacter geluid op de neckpu stand. Ook geen last meer van! :cheerup:

Maar dan het belangrijkste, dat ding voelt dus echt geweldig als je er mee speelt. Veel opener, soepeler en hij laat zich mooi buigen naar je spel, waar ik eerst het idee had dat hij een beetje dichtsloeg en dan enorm stug ging spelen heb ik dat nu absoluut niet! :cheerup:

Conclusie: De '65 past niet bij mijn versterkers, ik vond ze in mijn 2x12 onder mijn Captain ook al nogal stug en compact/afgekapt. Daar zit nu sinds een tijdje ook een H30 in (75Hz variant) en die opende ook zo enorm. Ik moet dus echt over naar een H30 in mijn combo :)
Niet dat die '65's slecht zijn trouwens, onder mijn JMP 2203 vond ik ze super, maar dat is ook een compleet andere amp (veel en veel feller en aggresiever oa).

Ik ben dus een beetje droevig ;), moet weer gaan sparen voor nieuwe speakers, en ik moet binnenkort de H30 weer terug geven... :seriousf:.

Mitch
8 november 2010, 20:52
Ghehe, grappig hè, hoe fijn dat suffe vezelplaat Marshallkastje kan klinken? 't Is dat ik nu een uitermate fijn 1x12 combootje heb, anders had ik dat ding nooit weggedaan. Die Heritage H30 is er ook écht voor gemaakt, lijkt het wel.
Oftewel: eens op alle punten :ok:

Michael AE
8 november 2010, 21:39
...Hij klinkt nog niet zo stevig als in de 1x12 waar hij uit komt, die klinkt net wat vetter. Zou het dan toch een het gebruikte hout liggen van de cab? Ik vermoed van wel...


Is dat cabje niet closed back vs de openback van je combo? Dat verschil is ook gigantisch hoor.

Lexvandoef
8 november 2010, 21:48
Is dat cabje niet closed back vs de openback van je combo? Dat verschil is ook gigantisch hoor.

Nope, ook open back. Moet wel zeggen dat mijn combo meer open is aan de achter. Ga ik ook eens mee experimenteren :).

Michael AE
8 november 2010, 22:05
Oh, okay!

Ja, daar kan je echt veel mee doen hoor. :grouphug:

Lexvandoef
9 november 2010, 08:32
Jepz, ik know :) Als ik tijd heb ga ik weer ff met de achterkant spelen ;).

Midwolda
9 november 2010, 10:52
Lex, je hebt een PMetje...

muziekschuur
9 november 2010, 11:21
Een 2x12 met 1x v30 en die speaker van jou is waarschijnlijk lekkerder dan 2x v30...

Nielsje
9 november 2010, 11:40
Wie heeft het hier nou over V30's...?
Die gebruikt Lex doorgaans alleen als opstapje voor de hoge keukenkastjes.

@ Lex: Ik denk dat het verschil in geluid vooral zit in het materiaal van de kast, niet de opening. Beide kastjes zijn open (de mijne is 1/3, toch? de Jouwe dacht ik bijna helemaal?) Maar, die multiplexen kast van jou resoneert heel anders. En als ik het me goed kan herinneren, heb je ook een baffle die 3x dikker is dan de mijne, nietwaar?

Hoe klinkt die 65 eigenlijk in mijn kastje?

Orpheo
9 november 2010, 11:51
Ghehe, grappig hè, hoe fijn dat suffe vezelplaat Marshallkastje kan klinken? 't Is dat ik nu een uitermate fijn 1x12 combootje heb, anders had ik dat ding nooit weggedaan. Die Heritage H30 is er ook écht voor gemaakt, lijkt het wel.
Oftewel: eens op alle punten :ok:

vezelplaat? dat ding is van multiplex hoor... de achterkant in ieder geval, en de rest ook. dat ding staat namelijk keurig netjes overuren te draaien bij mij thuis.

@lex: ja, ik dacht al.. die 65's heb ik nu in mijn/jou combo zitten, maar bij die marshall klinken ze echt gruwelijk goed. op de rivera overigens ook, en op de engl een stuk minder.

Lexvandoef
9 november 2010, 12:55
Wie heeft het hier nou over V30's...?
Die gebruikt Lex doorgaans alleen als opstapje voor de hoge keukenkastjes.

@ Lex: Ik denk dat het verschil in geluid vooral zit in het materiaal van de kast, niet de opening. Beide kastjes zijn open (de mijne is 1/3, toch? de Jouwe dacht ik bijna helemaal?) Maar, die multiplexen kast van jou resoneert heel anders. En als ik het me goed kan herinneren, heb je ook een baffle die 3x dikker is dan de mijne, nietwaar?

Hoe klinkt die 65 eigenlijk in mijn kastje?

Haha... :seriousf: Ik vermoed ook dat deels het aan het materiaal ligt, hoewel mijn achterkant inderdaad veel meer open is dan die van jou. Mijn baffle is niet 3x zo dik, heb een multiplex baffle van 9mm. Meer is voor de stijfheid niet nodig omdat de speaker zo ongeveer de gehele oppervlakte van de baffle in beslag neemt en zo al enorm veel stijfheid toe voegt.

Ik heb de '65 in jou cabje nog niet gehoord, gisterenavond laat die nog ff in elkaar gezet en ik kon niet meer testen. Komt nog :)


vezelplaat? dat ding is van multiplex hoor... de achterkant in ieder geval, en de rest ook. dat ding staat namelijk keurig netjes overuren te draaien bij mij thuis.

@lex: ja, ik dacht al.. die 65's heb ik nu in mijn/jou combo zitten, maar bij die marshall klinken ze echt gruwelijk goed. op de rivera overigens ook, en op de engl een stuk minder.

Nee, die marshall 1x12 van Nielsje is van vezelplaat, je bent in de war met mijn oude combo die jij nu hebt.

Het zijn nogal typische speakers, passen gewoon beter bij pissed off Marshall, dan bij fender achtigen, vind ik.

Mitch
9 november 2010, 14:44
vezelplaat? dat ding is van multiplex hoor... de achterkant in ieder geval, en de rest ook. dat ding staat namelijk keurig netjes overuren te draaien bij mij thuis.
.
Nou nee, Lex heeft het over het bruine JTM60-era 112 kastje dat van mij geweest is en van Niels is. Tenzij jij het beter weet natuurlijk :D

Nielsje
9 november 2010, 14:46
Ik vind dat ding altijd zo bizar fijn klinken!
Iedere keer als ik dan m'n Vernet aansluit (en dat is dus alleen bij gigs) moet ik weer wennen aan dat geluid. De M20's in de Vernet, daarvoor moet de CMW toch wat harder werken wil het lekkerder klinken.

Mitch, heb jij wel eens H30's in die Vernet kast gehad? Zo ja.... hoe beviel dat?

Mitch
9 november 2010, 21:29
Nee. Ik had bij wijze van experiment oude S20s gekocht op eBay en die zijn er eerst ingegaan. Dat was echter niks. Daarna zijn de M20s erin gegaan en dat was en bleef pure liefde. Naast de 1x12 met H30 is het volume verschil nihil maar met een lager vermogend bakkie als de Studiocage merk je het wel dat de M20s wat minder efficiënt zijn.
Vandaar de AC30 :D

Orpheo
9 november 2010, 22:08
Ah oké. Nou snap ik m.

Rick trodat
10 november 2010, 09:21
Een celestion gold onder de captain klinkt ook heel open en mooi.

Lexvandoef
10 november 2010, 10:44
Dit is niet voor het cabje onder mijn Captain ;), maar voor mijn Fender combo (Die stiekem geen fender meer is, maar een preamp heeft geinspireerd op het cleane kanaal van mijn Captain).

Toch bedankt, vind ze echter een tikkie te duur ;).

Lexvandoef
20 november 2010, 00:43
Zo, vanavond de vuurdoop gehad tijdens de repetitie met mijn band.

Jeej! Die H30 klinkt echt heel erg vet, echt een verschil tov die 65 qua feel en klankkleur. Tov de 65 klinkt het nog een stuk breder, meer body in het geluid terwijl het hoog ook verder gaat, maar niet schel. Dat bleef keurig rond, zoals ik ook al van mijn ampje verwacht had. Was heel open en soepel qua sound en feel, echt wat ik in mijn hoofd had toen ik dit ampje liet bouwen/modden.
Waar die 65 erg focused en smooth is (werkte echt super onder mijn 2203) heeft deze amp blijkbaar een speaker nodig die opener en sprankelender klinkt en voelt. Kreeg er nog steeds wel heerlijke zingende leads uit mijn mijn big d en transparant overdrive gestacked (ja Mitch op mijn amp werkt die goedkope troep wel goed nu ;)).

Hij prikt ook heerlijk door de mix zonder dun en klein te worden. Zit ook een beamblockertje voor wat de spreiding i.s.m. de open achterkant heerlijk maakt, kon mezelf overal duidelijk horen zonder last te hebben van beaming. Klein probleempje met de beamblocker, heb het geheel niet goed vastgemaakt waardoor hij mee ging trillen op hoger volume, moet nog ff gefixed worden!

Stiekem nog ff vergeleken met de peavey bandit die in de oefenruimtes staan, damn geen vergelijk hoor. Veel complexer en meer 3D clean dan zo'n bandit, die klinkt gewoon duf en futloos in vergelijking met het champje. Qua scheur ook trouwens, buzzy en duf, geen dynamiek of kloten had die bandit ivm de champ icm de Big D, wat een suf trapdoosjes al niet kan doen :)! Ben nu wel erg tempted om elke week gewoon mijn hele eigen setup mee te nemen...

Ben wel helemaal content, was heerlijk om ff het verschil in bandverband ook te horen en voelen. Nu eerst die 65 de deur uit doen (forumprijsje anyone ;)) en dan zo'n H30 kopen! :cheerup:

Mitch
20 november 2010, 12:54
Ik heb tot vervelens toe geroepen dat een Heritage H30 (zeker met BB) in een open back echt geweldig werkt onder zowel kleinere als grotere omstandigheden, dus ik ben blij dat de boodschap toch nog is aangekomen :seriousf:
Serieus: heel tof dat het zo goed werkt, wil de combi zeker nog een keer horen op een mini meeting!

Lexvandoef
21 november 2010, 13:43
Haha, hoe denk je dat ik tot die combi gekomen ben Mitch, dat eeuwige geouwehoer ook altijd van jou ;)

De volgende meet gaatie meer hoor, afgelopen keer was hij nog in revisie bij dokter Frits :).