PDA

View Full Version : Jazzstandard Ladybird II



Little Jay
5 november 2010, 23:08
Ha mensen,

In het bijna gelijknamige topic van forumlid Bosch - waar hij zijn versie van Ladybird had gepost - had ik ook mijn versie gepost.

Om het zuiver te houden (anders hijack ik zijn topic) heb ik toch maar even een apart topic aangemaakt.


Ladybird (http://www.myspace.com/music/7088844/songs/76413231)(klik)


Opgenomen over de Aebersold playalong-track (met dank aan Wouter!), op m'n Gibson ES-333 door m'n Fender Blues Deluxe.

Laat maar weten wat jullie er van vinden!



(van mij mogen jullie dit topic gebruiken om je eigen versie ook te posten... ;-)

Bosch
6 november 2010, 08:31
Ha LJ,

Het gaat de goede kant op met het forum ;-)

Heerlijke track. Je geluid is lekker akoestisch. Het eerste wat mij te binnen schoot was "Wes Montgomery". Dit omdat je op dezelfde wijze relaxed voor de vuist weg speelt. Veel mooie van de mooie swung 8th note loopjes. Die man kon ook gewoon ellelang improviseren zonder dat het gaat vervelen, maar je sound doet daar dus ook wel aan denken. De substitutie die je doet in het thema vind ik mooi en ingetogen; ik speelde het mer recht toe rechtaan. Dit blijft qua modulaties gewoon een heel boeiende standard. Ik ben nu bezig met Giant Steps, maar dat is zo'n geforceerd nummer op dat gebied (althans voor mijn skills). Er zitten wel enkele lichte dipjes in je take, maar dat is de eerlijkheid van de echte improvisatie.

Geslaagde actie! Nu al een paar keer zitten luisteren!!

Little Jay
6 november 2010, 16:10
Thanx man!

Ja er komt steeds meer jazz op het forum, een goede zaak want het is nog een beetje ondervertegenwoordigd. En het is zo'n lekkere uitlaatklep!

De associatie met Wes Montgomery is niet zo gek denk ik, heb veel naar de man geluisterd en hij is zeker één van m'n grootste inspirators! Naast Grant Green, Kenny Burrell, Jimmy Raney, Tal Farlow..... al die ouwe beboppers eigenlijk. Ik zou eigenlijk nog wat meer licks en solo's moeten ontleden om m'n vocabulaire wat meer uit te breiden merk ik met zo'n opname. Aan de andere kant, als ik het zo terugluister komen er licks langs waarvan ik niet eens wist dat ik ze kon spelen, dus het komt de spontaniteit wel weer ten goede.

Ik vond de Abersold-track wel een beetje lang, dus het thema komt een paar keer langs. Dat was eigenlijk even gebrek aan inspiratie....

pasqual
6 november 2010, 23:16
hoi Jasper,

ik heb 0,0 verstand van jazz maar ik kan wél horen of iemand kan spelen of niet. en jij kan inderdaad wél spelen. overigens net als Wouter die dit stuk een weekje geleden ook gepost heeft. leuk om te horen dat jullie een redelijk verschillende visie hebben op hetzelfde nummer. hoewel je sound wel lekker is zou ik liever iets meer treble in je sound willen horen. maar ja, ik ben dan ook geen humbucker-man.

by the way, Green with envy is ook een lekker nummer. goed gespeeld, ook door de overige muzikanten. eigen nummer?

groeten Pasqual.

Little Jay
7 november 2010, 09:06
Merci!

Nee, Green With Envy is van gitarist Grant Green, staat op z'n album Green Street. Mocht je jezelf wat meer willen verdiepen in jazz, dan is Grant Green een goed startpunt vind ik. Hij is niet zo hard-core jazz dat je 't meteen niet meer snapt (had ik in het begin heel erg met jaz ;-), maar lekker bluesy en groovy en houdt 't gewoon allemaal wat simpeler en begrijpelijker.

Trouwens, jouw band Generate klinkt ook goed! Goede combinatie gitaar en keyboards/synths. Weer eens wat anders dan de muur van gitaren die je dan vaker hoort. Lekker strak gespeeld allemaal.

pasqual
7 november 2010, 12:17
bedankt Jasper. ik zal me inderdaad eens gaan verdiepen in de jazz maar ik laat me altijd afschrikken door het type jazz dat niet te volgen is waar je het over hebt. je zal wel een tijdje moeten luisteren om het te kunne waarderen, lijkt mij. ik vind het altijd van die "muzikantenmuziek". de jazz in het algemeen is qua gitaar totaal anders als wat ik nu speel. maar wel enorm leerzaam omdat er nog veel te ontdekken valt voor mij. speel je binnenkort in de buurt van Sittard?

groeten Pasqual.

Little Jay
7 november 2010, 13:11
Sittard.. oei, nee, hopelijk binnenkort weer met Tracin' Tracy in de Groene Engel in Oss, maar nog geen datum geprikt. Dichtbij genoeg? ;-)

Ik heb zelf ook lang zo tegen jazz aangekeken, zeker toen ik nog vrijwel uitsluitend blues speelde. Via bluesy jazzgitaristen als Kenny Burrell en Grant Green raakte ik langzaam steeds meer verslingerd aan jazz. Maar teveel gefreak en outside gepiel trek ik ook nog steeds niet.

Fusion
15 november 2010, 09:16
Gaaf! Ik wist niet dat er hier jazz gespeeld werd. Ik ben stiekem meer verslaafd aan jazzrock en andere fusion stijlen, maar vind de meer puurdere jazz-vormen ook geweldig. Anyway... gaaf dat er hier jazz gepost wordt! Je speelt lekker, ontzettend mooie sound. Je timing is soms net iets te los, maar niet erg storend. Ook zou je wat meer arpeggios mogen gebruiken. Maar al met al erg goede post, ik doe t je zeker niet na!

Little Jay
15 november 2010, 09:43
He bedankt man!

Ja die timing... daar ben ik me wel van bewust en het is (denk ik) een soort haperen en wordt getriggerd door het rode opname-lampje. Toch een soort aan mezelf opgelegde stress zo van "nu moet het foutloos want het wordt opgenomen". En dan wordt het juist minder natuurlijk. In al die jaren heb ik mezelf daar nog nooit echt los van kunnen maken...