PDA

View Full Version : opnieuw electronica uitdaginkje



gengar
5 november 2010, 17:45
hoi, voor de electronica mannen hier de volgende vraag:

Stel ik wil een gitaar met 2 humbuckers, 2 knoppen en 3 way toggle schakelen zodat de pots los van elkaar werken. Dus niet op de les paul manier, wannneer je er een dicht draait in de middenstand dat het geluid weg is. Na googlen op andere fora kom ik tot de conclusie dat door de pot anders te solderen je dit wel kan bereiken maar dat je wel met andere nadelen te maken krijgt, namelijk dat je continue je maximale hoeveelheid ruis hebt bijvoorbeeld, gelijk aan de ruis die je hebt wanneer de pot vol open staat in oude opstelling.

Weet iemand een alternatieve methode die het mogelijk maken zonder deze nadelen of moet je dan met 2 losse circuits werken en 2 mini toggles bijvoorbeeld?

bvd Mario

Midwolda
5 november 2010, 17:59
Goeie timing, Gengar. ;)
Ik heb geen direkt antwoord op je vraag, maar stoei wel met hetzelfde idee.
Misschien wil ik er nog verder mee gaan: 2 humbuckers, een 3-way switch
en twee push-pull volumeknoppen voor parallel/serieel schakeling per pickup.

Maar eh... zoveel ruis genereert een humbucker nou toch ook weer niet?

aaronstonebeat
5 november 2010, 19:46
Volgens mij is het niet zo dat je dan meer ruis of brom hebt. Naar mijn ervaring bij alle gitaren tot dusver geeft een volumepot wel een beetje extra ruis als die niet volledig dicht of open staat; en dat komt naar mijn idee omdat bij niet volledig open een deel van de weerstand van de potmeter in serie staat met de pickup(s). 'Dode' weerstand in serie geeft een klein beetje brom, heb ik proefondervindelijk vastgesteld.
Het maakt dus wat dat betreft niet uit hoe om je de potmeters aansluit.
Da's mijn mening.

EDIT:

Ik moet het toch wat nuanceren. Het is waar wat je zegt ; maar ik zou me er niet druk over maken tenzij je met heavy gain speelt. Ik heb hier net de boel in experimenteer-modus liggen en als ik wat weerstanden (varierend van 250K tot 1M) tussen heet en aarde van mijn kabel zet is er inderdaad een minimaal ruisje; een klein tikje meer dan wanneer ik beide kanten direct met elkaar verbind, maar heel veel minder dan wanneer de kabel niet in de gitaar is geplugd (oneindige weerstand tussen de polen).

gengar
6 november 2010, 17:54
dacht al dat je wel snel zou reageren haha. Hier staat dus de uitleg: http://music-electronics-forum.com/t18010/
wat voor jou iets meer sense maakt dan voor mij denk ik. Is dit conform wat je nu zegt/ al weet?

aaronstonebeat
6 november 2010, 19:45
Er staan ware dingen in. Ik had me bijvoorbeeld nog niet volledig gerealiseerd dat in onafhankelijke modus de weerstand die het element 'ziet' tussen heet en aarde steeds kleiner wordt als je het volume dichtdraait; dat heeft gevolgen voor het geluid. In de 'normale' aansluiting ziet het element altijd de volledige weerstand van de volumepot, in combinatie met eventueel de toonpot.

Tegelijk wordt er ook beweerd dat je hoge tonen verliest bij terugdraaien van het volume in onafhankelijke modus omdat een deel van de weerstand van de potmeter in serie komt met het element. Dat is waar, maar het is net zozeer waar in de normale situatie.
In beide gevallen zou je daar met een 'treble bleed' iets aan kunnen doen; kost bijna niets, een condensatortje en een weerstandje.

Ik zou het zelf eens moeten bouwen om er meer definitiefs over te kunnen zeggen; maar ik heb tot dusver altijd genoeg aan mastervolume en -toon.

Ik zou het gewoon proberen. Als het niet bevalt kun je dezelfde onderdelen altijd nog op de gewone manier aansluiten of proberen aan te passen met bijvoorbeeld een treble bleed.
Alle passieve circuits hebben dit soort onhebbelijkheden. Als je toch onafhankelijke volumes wilt zonder die relatieve nadelen, ontkom je volgens mij niet aan een actieve oplossing. Maar dat is weer ingewikkelder, een beetje duurder en je hebt altijd een voeding nodig.

gengar
6 november 2010, 21:46
ok thanks a lot, again. Ik ga het denk ik gewoon solderen, als het niet klinkt kom ik bij je terug voor die treble bleed, en als het dan nog niets is kan het inderdaad gewoon weer terug naar origineel.

gengar
15 november 2010, 19:05
hoi, zo gezegd zo gedaan. De pots zijn gesoldeerd zoals hierboven beschreven en het resultaat is goed, de volumes werken afzonderlijk, dus je kunt er een dichtdraaien en de ander blijft gewoon werken en de ruis is alleszins acceptabel.

grz Mario

aaronstonebeat
15 november 2010, 19:53
Dat is goed om te horen!

Hoe gedraagt eea zich nu bij terugdraaien van het volume? Klinkt het anders dan wanneer je een 'normale' volumeknop terugdraait? Wordt het 'plat', klinkt het 'zo slecht als goedkope Aziaten'? Of maakt het voor jouw oren niet uit?

Ik ben echt benieuwd.