PDA

View Full Version : Mercury magnetics VS Hammond OT



VDB
5 november 2010, 13:44
Heeft er toevallig iemand ervaring met beide output transfo's?

Ik denk mijn plexi 18 watt kit te upgraden met één van de transfo's.

Mijn voorkeur gaat vooral naar een cleane sound, headroom, compressie ...


Alvast bedankt.

muziekschuur
5 november 2010, 13:52
Compressie & headroom spreken elkaar tegen...

VDB
5 november 2010, 13:54
Laten we het houden bij headroom.

kassie
5 november 2010, 14:15
Laten we het houden bij headroom.

Het is nogal lastig aan te geven, maar kijk even op youtube bij verschillende Epiphone valve Junior mods, en Champ mods met de Mercury Kit. Wel belangrijk om ook te vermelden dat het een upgrade is met ook circuit modificaties.

Chris die kan je meer vertellen want ik heb zelf geen kennis met de OT van een 18 watt kit. Wel weet ik dat Mercury verschillende originele 'vintage' Specs heeft en upgrade sets.

nico verduin
5 november 2010, 15:22
Het is nogal lastig aan te geven, maar kijk even op youtube bij verschillende Epiphone valve Junior mods, en Champ mods met de Mercury Kit. Wel belangrijk om ook te vermelden dat het een upgrade is met ook circuit modificaties.

Chris die kan je meer vertellen want ik heb zelf geen kennis met de OT van een 18 watt kit. Wel weet ik dat Mercury verschillende originele 'vintage' Specs heeft en upgrade sets.Headroom is de ruimte die je krijgt in de buizen. Een andere OT zal daar beperkt aan bij dragen.Meer Headroom zal je eerder bereiken met andere instellingen van de buizen, spanningsdelers tussen de trappen etc.

VDB
5 november 2010, 16:11
Nico, bedoel je met de spanningsdelers de weerstanden (met vaak enkele pF over) tussen de trappen?

Krijg ik onder meer op deze manier een 18 Watter meer clean?

Vergroot ik deze weerstanden, om het signaal meer te verzwakken zodat de volgende trap niet gaat oversturen?




Wat transfo's betreft ...

Ik lees ook redelijk veel over de basrespons, dat deze nogal afhankelijk is van de uitgangstransfo. Zo zou Mercury Magnetics sneller openbreken en minder bass hebben t.o.v. Hammonds?

Thanks for the info


(Ik ben nieuw op dit vlak.)

Chris Winsemius
5 november 2010, 16:24
Zal ik ook maar wat posten ;)

Als je de versterker nog moet bouwen: ga dan voor 'n 20 Watter als je meer clean/headroom moet hebben. Dat ligt trouwens niet aan de 2 Watt meer maar helemaal aan het andere ontwerp van de gehele versterker.

Of een andere OT meer headroom geeft:
niet eenduidig te beantwoorden maar 'n OT van betere kwaliteit en/of 'n iets grotere stack of een stack van beter materiaal zal wat minder snel "dicht slaan" dan wanneer dat niet zo is.
Als je de faktor "cut through the mix" ook meeneemt is MM "duidelijker" hoewel het circuit etc. absoluut de basis is van de sound en feel imo.

nico verduin
5 november 2010, 17:16
Nico, bedoel je met de spanningsdelers de weerstanden (met vaak enkele pF over) tussen de trappen?

Krijg ik onder meer op deze manier een 18 Watter meer clean?

Vergroot ik deze weerstanden, om het signaal meer te verzwakken zodat de volgende trap niet gaat oversturen?

Bij de meeste 18 amps krijg je het opbreken uit de PI. simpel uitgedrukt, het signaal dat de PI in gaat is in zijn huidige instelling te krap waardoor hij te snel opbreekt. Dus kun je of wel de PI kouder afstellen ofwel je volume knop lager zetten. Bij de meeste scope metingen die ik gedaan heb blijkt dat het bij een wattje of 15 ophoudt. Door het signaal te verkleinen stel je het punt uit waarop hij gaat opbreken. Maar je krijgt er dus niet meer clean uit als anders. Door een versterkertrap kouder af te stellen, duurt het langer (je hebt meer signaal nodig) voordat je in de buurt komt van het '0' punt. Maar je kan een preamp ook zo koud afstellen dat er helemaal geen stroom loopt. Dan krijg je wederom clipping.
Tenslotte een andere instelling van een buis betekent ook een andere klank.

Vwb. de OT zelf daar heeft Chris net voldoende uitleg gegeven lijkt me.

driftkop
5 november 2010, 17:29
Nico, bedoel je met de spanningsdelers de weerstanden (met vaak enkele pF over) tussen de trappen?

Bedoel je niet de condensatoren?

VDB
5 november 2010, 17:33
Allemaal alvast bedankt voor de info!

Nico, wat bedoelje met PI? De eindtrap?


Alvast bedankt!

nico verduin
5 november 2010, 18:45
Allemaal alvast bedankt voor de info!

Nico, wat bedoelje met PI? De eindtrap?


Alvast bedankt!Phase Inverter. Deze zorgt ervoor dat het signaal gesplitst wordt (incl versterking) in tegen fase. Deze trap zit net voor de eindbuizen. Dit is het signaal dat via een koppel kondensator naar de eindbuizen gaat.