PDA

View Full Version : Bariton dilemma



ErikM
5 november 2010, 12:51
Hoi allemaal,

Ik dacht even een nieuwe topic hiervan te maken... als dat niet correct is hoor ik het wel:

Ik wil graag een Bariton gitaar samenstellen. Ik heb een Danelectro Dead On geprobeerd, maar voor mij is het meer een Dead Off. Toen ik m oppakte twijfelde ik al. Slechte balans.

Even op gespeeld: klank is aardig, scale is te lang (ik geloof dat ik voor de 27 nog wat hals ga) topkam te hoog enzovoort.

Het idee wordt dus volgende: ik koop een baritonhals (voor een tele zijn die aanmerkelijk goedkoper verkrijgbaar) en vervolgens heb ik de volgende keuzes:

1. Ik ga een squire strat bewerken waarvoor ik losse onderdelen heb. Ik heb een body en een slagplaat (die er qua kleur niet bij past) en daarop redelijk goede elementen en andere electronica. Ik heb ook nog een Squire hals, die erop past, mechanieken zijn niet meer super. Dus aan het eind houd ik een hals over...

2. Ik gooi bovenstaand spul op marktplaats, en probeer "budget-neutraal" een redelijke telebody te regelen, en andere onderdelen natuurlijk. Voorkeur gaat dan wel uit naar een essen(ash)/elzen(alder) omdat linden(basswood) geen fantastisch geluid schijnt op te leveren.

3. Ik maak van bovenstaande onderdelen een reserve-gitaar (of zet m als geheel op marktplaats) en trakteer mezelf op een zooitje goede onderdelen van de bekende sites. Da's natuurlijk een 300 euro extra oplossing...

Even voor het kader: ik heb een USA strat, en een rommelstrat met goede onderdelen ed. Ik ben niet op zoek naar 1000euro+ kwaliteit maar wil in ieder geval de affinity-kwaliteit te boven gaan. Heb een paar tele's geprobeerd, en ik kwam in de duurste squire lijn uit als iets wat ik qua klank goed genoeg vond. Ik wil wel een beetje body in het geluid...
Ik ben ook niet erg handig met houtbewerking, ik kan een slagplaats wel netjes op een gitaar krijgen, maar met een beitel ruimte maken voor een telehals maakt me toch een beetje ongemakkelijk. Volgens mij is een bovenfrees handiger daarvoor, maar die heb ik niet :-(


Wie kan me verder helpen met verstandige tips?

barno
5 november 2010, 13:44
wel ff checken of een bartone hals zomaar op een standaard telebody kan (ivm plaatsing brug)