PDA

View Full Version : Getest: Fender Blacktop Stratocaster icm Orange Tiny Terror



Rembull1980
5 november 2010, 08:56
Hoi iedereen,

Gisteren uitgebreid de nieuwe Fender Blacktop Stratocaster (zwart) getest naast een Epiphone Les Paul (deze heb ik al) met een Orange Tiny Terror. Hierbij dus mijn persoonlijke idee over de nieuwste aanwinst van Fender:

Voor mij de nadelen:
- Klinkt al van nature "gainy" en wordt daarom bij wat gain erg muddy & ruizig qua geluid. Bij de Orange amp klonk het heel onnatuurlijk en niet zuiver. De Les Paul had daarin tegen totaal geen problemen met de Orange amp, en klonk echt ontzettend vet.
Dit is specifiek dus bij een Orange versteker, wie weet bij een ander merk versterker kan het niet zo zijn. Dit heb ik niet getest, omdat ik persoonlijk niet een andere (dure) amp wil aanschaffen voor één enkele gitaar in de collectie.
- Nek is stroef in vergelijking met de Les Paul en andere gitaren die ik bespeelt heb. Weet niet of het door het specifieke exemplaar komt of niet, maar het was voor mij niet fijn om ermee te spelen. Ik heb van nature wat drogere/stroevere handen en moet zoiezo aangeven dat een "satin finish" mij lekkerder in de hand ligt dan een "glossy finish". Er zat naar mijn gevoel een dikkere glossy laklaag op de nek.
- Straalt niet de "luxe" uit wat ik verwacht had. De gehele afwerking had dat een beetje over zich.

De voordelen:
- Nek ligt wel lekker in de hand qua afmetingen.
- Nette fret afwerking
- Snelle & soepele fretboard.
- Is niet kopzwaar.
- Is heel licht.

Dus niet om de Fender Blacktop af te schrijven, maar dit is mijn persoonlijke ervaring ermee.

Daan_B
5 november 2010, 09:06
De voordelen:
- Nek ligt wel lekker in de hand qua afmetingen.
- Nette fret afwerking
- Snelle & soepele fretboard.
- Is niet kopzwaar.
- Is heel licht.

Dus niet om de Fender Blacktop af te schrijven, maar dit is mijn persoonlijke ervaring ermee.

Die voordelen heeft een 'normale' strat ook:crazyhappy:!
Jammer 'ie tegen viel, kan me voorstellen dat dit voor veel mensen een fijne gitaar had kunnen zijn.

Dick Wolkendeck
5 november 2010, 10:03
Wat is het verschil met een gewone strat waar je een DiMarzio Superdistortion of zo inzet? Dat werkt toch voor velen erg goed? Zou het dan aan de pickups liggen?

rufus
5 november 2010, 10:23
Voor mij de nadelen:
- Klinkt al van nature "gainy" en wordt daarom bij wat gain erg muddy & ruizig qua geluid. Bij de Orange amp klonk het heel onnatuurlijk en niet zuiver. De Les Paul had daarin tegen totaal geen problemen met de Orange amp, en klonk echt ontzettend vet.
Dit is specifiek dus bij een Orange versteker, wie weet bij een ander merk versterker kan het niet zo zijn.

Mijn ervaring met sommige orange's is ook dat ze beter klinken met medium-low output humbuckers, je kan dus zeker gelijk hebben dat het een brij word met redelijke felle elementen.
Spijtig, ik vind het wel een leuk concept die blacktops.

Rembull1980
5 november 2010, 12:08
Dus moet inderdaad een andere versterker voor de Blacktop ipv een Orange? Vraag mij af wat wel past. Zou het zeker eens gaan kijken als je de blacktop erg mooi vindt. Het is zeker een fatsoenlijke gitaar hoor, maar ik had zeker wel meer verwacht... Andere fenders die ik heb bekeken zijn een stuk fijner.. maar dat is persoonlijk ;)

terrasbeest
5 november 2010, 14:31
Dus moet inderdaad een andere versterker voor de Blacktop ipv een Orange? Vraag mij af wat wel past. Zou het zeker eens gaan kijken als je de blacktop erg mooi vindt. Het is zeker een fatsoenlijke gitaar hoor, maar ik had zeker wel meer verwacht... Andere fenders die ik heb bekeken zijn een stuk fijner.. maar dat is persoonlijk ;)

Fender ?

Op Youtube vind je vids van alle blacktops getest door zelfde gitarist met dezelfde versterker : cool.

Rembull1980
5 november 2010, 15:14
Mijn ervaring met sommige orange's is ook dat ze beter klinken met medium-low output humbuckers, je kan dus zeker gelijk hebben dat het een brij word met redelijke felle elementen.
Spijtig, ik vind het wel een leuk concept die blacktops.

Welke gitaren zouden dan wel passen? Het viel zoiezo op dat Gibson erg goed bij die Orange amp qua geluid past. Misschien iemand meer ervaring hiermee?

rufus
5 november 2010, 18:12
Is allemaal wat smaak gebonden, één ding weet ik een goeie tele of strat en een orange zijn super.
Ik heb een orange rocker, de standaard elementen in m'n gibson waren geen goeie match. Nu wat lagere output humbuckers erin en dat klinkt al veel beter.
Misschien zijn het gewoon ook geen zo'n goeie elementen in die blacktops, het zijn duncan designed, ik heb er geen ervaring maar het zijn wel geen seymour duncan's.

Fireburst
5 november 2010, 21:05
Is allemaal wat smaak gebonden, één ding weet ik een goeie tele of strat en een orange zijn super.
Ik heb een orange rocker, de standaard elementen in m'n gibson waren geen goeie match. Nu wat lagere output humbuckers erin en dat klinkt al veel beter.
Misschien zijn het gewoon ook geen zo'n goeie elementen in die blacktops, het zijn duncan designed, ik heb er geen ervaring maar het zijn wel geen seymour duncan's.

Ik heb ook een Rocker en draai het volume op m'n Gibson meestal ook terug tot 5 of 6. Mijn strat staat wél op 10, dus ik kan me wel vinden in wat gezegd wordt.

Rembull1980
8 november 2010, 11:33
Goed om te weten. aangezien ik burstbucker 1 en 3 in mijn Les Paul heb zitten. Lijkt mij dat het aardig goed moet klinken ;) zijn niet de meest hoge output humbuckers van gibson.. pakweg gemiddeld als ik het onderstaande moet geloven.

http://i479.photobucket.com/albums/rr151/zakkwyldefan79/Guitar%20Wiring%20Diagrams/GibsonPickupsOutputChart.jpg