PDA

View Full Version : Vintage Gitaar, laklaag eraf



Chroxy
4 november 2010, 22:49
ben sinds kort in het bezit van een '74 Fender Bronco. De gitaar is in de mooie kleur rood, echter heeft de vorige eigenaar ergens in de afgelopen 25 jaar hier professioneel zwart overheen laten spuiten.

Nu wil ik graag de zwarte laklaag eraf. Maar hoe doe ik het beste, schuren, of zijn er middeltjes voor?

De laklaag is erg dun en er zijn al slijtage plekken waarop je de rode lak eronder duidelijk kan zien. Er is dus geen sprake van dikke-poly lak.

Heeft iemand tips of idees?

barno
5 november 2010, 01:02
ik denk schuren, met vrij fijne grid zodat je niet door de rode laag gaat. eerst es proberen onder de slagplaat als die er is.

Pepe
5 november 2010, 01:04
Als het nitro over poly was geweest zou het simpel zijn. Nu zou ik nat schuren tot het rood er door heen gaat komen en de rest polijsten, te beginnen met een machine en het laatste gedeelte met de hand.

Bij randen heb je de meeste kans door de originele fender laag te gaan dus die zou ik als laatste doen.

Gitaarbouwer
5 november 2010, 06:59
Is het überhaupt ooit iemand gelukt om slechts één van de twee kleurlagen te verwijderen? Het komt mij nogal ambitieus voor, maar misschien valt dat wel mee? Kweet het niet hoor. En al zou het al lukken, wordt het eindresultaat dan wel voldoende, dus zonder beschadigingen aan het rood?

Pepe
5 november 2010, 10:01
Ik heb dat met menig gitaar gedaan, in my guitar tinkering days, hoop Fenders werden even overgespoten in een middagpauze met een spuitbuisje uit de supermarkt zonder schuren en ontvetten. Als de verf er al niet zelf af ging, dan was het geen grote toer alles naar origineel terug te polijsten.
Het wordt een ander verhaal wanneer het goed gedaan is, met voorschuren en ontvetten, meerdere lagen met drogen en schuren tussentijds.

Chroxy
5 november 2010, 13:29
Gezien de 'schade' aan de huidige laklaag is er dus geen gebruik gemaakt van meerdere (dikke) lagen. Gelukkig heb ik een slagplaat waar ik kan kijken in hoeverre het lukt met schuren.

Welke grit raden jullie aan? 200? of meer richting 600?

Bedankt ovor alle reacties!

Pepe
5 november 2010, 13:58
200 lijkt me wat grof, krassen in de rode laag krijg je er niet meer uit. 600 droog voor het grove werk, 800 nat als je er bijna op zit maar je gaat zelf wel zien wanneer je meters kan maken of secuur moet werken.
Nog beter wanneer je de laag kan pellen, met een beetje geluk breekt het af.

barno
5 november 2010, 14:59
ik zou idd niet onder de 400 gaan qua schuurpapier. Ik heb onlangs een volstrekt belachelijk overschilderde H64 Silvertone terug kunnen schuren tot de originele zwarte laklaag. Het is een klotejob, maar met geduld en voldharding gaat het prima.

Gitaarbouwer
5 november 2010, 19:22
Begin voor de veiligheid eerst maar eens met 1000 (nat). Gewoon om te kijken wat er gebeurt. Kun je daarna altijd nog een grovere korrel pakken als het je niet snel genoeg gaat.
En uiteraard eindig je ook weer met een fijne korrel. Ik persoonlijk eindig altijd bij korrel 2000. Daarna polijsten.

wietse
5 november 2010, 20:53
probeer voorzichtig eens met een doekje met thinner op een plekje wat er dan gebeurt, zo heb ik al meerdere gitaren van een hobbybob refin ontdaan zonder de onderliggende lak te beschadigen.
vaak na de tijd de originele lak effe poetsen met commandant oid en het is weer klaar.
vooral bij poly lakken als onderlaag werkt dit erg goed, die zijn niet zo gevoelig voor thinner, nitro lakken lossen er wel in op.

Chroxy
5 november 2010, 23:44
wietse, interessant!

Echter gezien dit om een '74 fender gaat, neem ik aan dat de onderlaag nitro is. Bovenlaag is onbekend, maar in ieder geval geen poly.

Ik begrijp dus dat ik beter niet met thinner aan de slag kan om de onderliggende nitro te beschermen?

waar kan ik trouwens zo'n fijn schuurpapier krijgen? Lokale Gamma gaat niet verder dan 600..?

j-op
5 november 2010, 23:48
Op jaren '70 Fenders zit poly lak. Ik geloof dat ze in '68 van de nitro afstapten.

Is het trouwens die Bronco met neckhumbucker die een paar dagen geleden op Marktplaats stond? Hoe ziet de boel er onder de slagplaat uit?

Chroxy
6 november 2010, 00:28
yes! Dat lees ik ook op internet, echter lees ik vooral dat vanaf '68 de ondergrond poly was en de toplaag nitro, tegenstrijdig dus! Iemand die de echte feiten weet? :)

Het is idd de Bronco van MP; nekhumbucker is knullig gefreesd. Ik heb echter een prima prijs kunnen maken gezien qua electronica alles origineel is, heb ik alleen een nieuwe slagplaat nodig.

barno
6 november 2010, 00:45
zeer waarschijnlijk is de originele lak poly. test met wat thinner onder de slagplaat, cellulose lost op, poly niet.

schuurpapier: als je de lak wil wegschuren ben je niks met grid 1000, zit dadelijk vol

Pepe
6 november 2010, 01:30
Bodies worden vanaf begin 60 ondergedompeld in fullerplast, je hoeft niet bang te zijn dat je dat er vanaf krijgt, noch chemisch noch mechanisch. Vanaf eind 60 een poly bovenlaag zoals j-op zegt.
Zoals ik in mijn eerste post al zei, als de top nitro is is het simpel, thinner volstaat maar als het een Pu laag is wordt het noeste arbeid.

Een 2000? Mijn laatste grid voor het polijsten is 1200 en WC papier schuurt nog beter.

Gitaarbouwer
6 november 2010, 08:17
zeer waarschijnlijk is de originele lak poly. test met wat thinner onder de slagplaat, cellulose lost op, poly niet.

schuurpapier: als je de lak wil wegschuren ben je niks met grid 1000, zit dadelijk vol

Daarom 1000 nat. Als het papier nat is loopt het niet vol. Aan één velletje M3 Wetndry heb je voldoende. Knip dat in handig hanteerbare stukjes van zo'n 5x10cm, maak een wasteiltje met warm water en scheutje afwasmiddel erin waar je regelmatig het schuurpapier indoopt (niet de hele gitaar) en je kunt heerlijk schuren.
Gaat het te langzaam, neem dan pas een korrel 800 of 600. Maar je wilt alles doen ter bescherming van je rode lak. Dus je gaat niet met korrel 600 over het zwart heen raggen als je het er met een fijnere korrel ook af kunt krijgen.

2000 is misschien overdone. Maar zo doe ik het altijd. Kost meer tijd aan schuren, maar je bespaart tijd aan polijsten. Vestzak broekzak dus:-) Niet te koop bij de Praxis, ook niet de schilderswinkel (althans niet bij ons in het dorp), maar wel bij de professionele handel.

oigun
6 november 2010, 09:01
P1000 schuurpapier te koop bij brezan, zit er vast wel eentje in de buurt. Hebben ook commandant en dergelijke voor ht polijsten.

Chroxy
6 november 2010, 11:28
bedankt voor alle goede tips!

Zojuist even een tripje naar de Gamma gemaakt voor Thinner. 5 minuten gepoets op een stukje 5x5 onder de slagplaat .. en het zwart heeft plaatsgemaakt voor de rode onderlaag.

Het toffe is dat de zwarte bovenlaag erg beschadigd is, en alle diepe krassen zitten in die laag en niet in de rode onderlaag. Gezien de gitaar gerefinished is in de '80, hoop ik dat de rest van de rode laag ook in prima staat is.

jan jansen
6 november 2010, 11:38
bedankt voor alle goede tips!

Zojuist even een tripje naar de Gamma gemaakt voor Thinner. 5 minuten gepoets op een stukje 5x5 onder de slagplaat .. en het zwart heeft plaatsgemaakt voor de rode onderlaag.

Het toffe is dat de zwarte bovenlaag erg beschadigd is, en alle diepe krassen zitten in die laag en niet in de rode onderlaag. Gezien de gitaar gerefinished is in de '80, hoop ik dat de rest van de rode laag ook in prima staat is.



Persoonlijk zou ik zeggen:schuren tot de grondlaag (of verder afhankelijk van de staat)en opnieuw spuiten in de rode cellulose lak,weet je zeker dat er cellulose op zit.Maar dan moet je dit wel kunnen doen.

Ik zal eerdaags een foto laten zien van een body die onder die polyshit zat en wat er van is geworden.

JJ

Chroxy
6 november 2010, 12:06
en nu de twijfel

bij het doffe, beschadigde zwart blijven..

of terug naar het originele rood?

Outline
7 november 2010, 00:56
Origineel ROOD!

guitarkid
19 november 2010, 13:48
en nu de twijfel

bij het doffe, beschadigde zwart blijven..

of terug naar het originele rood?

Terug naar het origineel rood! Wat heb je te verliezen? Als het niet helemaal 100% lukt kun je altijd nog overspuiten in de gewenste kleur. Dan is hij ook niet meer origineel, maar wel mooier gespoten dan het doffe zwart!

Succes, C.

sandert1978
18 december 2010, 19:56
Deze maar weer eens omhooghalen;-)

Ben zelf ook aan het orienteren, aangezien ik een zelfbouw strat heb liggen, met een origineel sunburst(Polyester lak) body welke ik intertijd met 1000 heb geschuurd om hem vervolgens zwart te spuiten om dat weer licht af te schuren, waardoor ik een grappig relic effect kreeg. Dus heb ik besloten er mijn eigen relic strat van te maken. Inmiddels zitten alle gewenste onderdelen erin en staat perfect afgesteld.

Mijn vraag is nu of ik de body nu alsnog moet/kan finishen met bijvoorbeeld nitrolak? Oh ja en de kop van hals is ongelakt.

Iemand advies?

Gearjunkie
18 december 2010, 21:55
Even een zijstraat; een interessante site over de oude kleuren van 7ender:
http://home.provide.net/~cfh/fenderc.html

Chroxy
27 mei 2011, 21:41
hmm.. half jaar verder. Vanwege winter en tijdgebrek weinig tijd gehad om de gitaar van zijn bovenste laklaag te ontdoen.

Helaas is de refinish professioneel gespoten. Ik heb al uren met thinner en een doekje lopen wrijven, maar het gaat zeer moeizaam eraf.

Op naar 'nat' schuurpaper en thinner of kan ik het body in een bak met thinner leggen waarna alles er vanzelf afweekt? tips anyone?

Ike57
27 mei 2011, 22:53
Als je er 100% zeker van bent dat de rode onderlaag niet gevoelig is voor thinner zou je kunnen proberen om een doek met thinnner - klamvochtig, niet doornat - een tijdje op de body te leggen. Niet direct de hele body maar stukje voor stukje. Als de bovenlaag cellulose is heb je goede kans dat dit gaat oplossen in de thinnner.

Dus, even de doek laten liggen en af en toe kijken hoever de bovenlaag is (loslaat). Het hoeft niet lang te duren (5 à 10 minuten). Zie je dat hij loslaat dan met dezelfde doek proberen los te wrijven. Dit moet wel snel gebeuren anders droogt het weer op. Vandaar ook kleine stukjes.

De hele body in de thinner leggen lijkt me geen strak plan :)

Chroxy
19 september 2011, 23:31
eindelijk! bijna klaar.. veel te weinig tijd gehad, dus afgelopen week weer lopen schuren, wrijven, terpentine etc..

Echter... door een domme fout was een natte terpentine doek een paar weken lang op het body blijven liggen. Het resultaat: delen van de lak afgebrokkelt tot op de fullerplast..

Hoe los ik dit op? Beetje opvullen om vervolgens rood te spuiten. Welke rood heb ik nodig voor deze gitaar? Het is 'standaard' '60's rood, maar zonder de hoogglans.

Daarnaast; helemaal afwerken met hoogglans, of alleen dit plekje bijwerken?

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/313967_2216927114353_1582860174_3546635_697426301_ n.jpg

Rizz
20 september 2011, 07:16
Volgens mij ga je dat blijven zien, hoeveel lak je er ook overheen gooit! Schuurmachine erop en overnieuw beginnen! Je hebt er nu toch al zoveel moeite in gestoken.... Maar.. ik kan me natuurlijk vergissen, heb al vaker dingen gezien waarvan ik dacht dat het niet mooi meer zou worden..

Of er een vette relic van maken..

Welke kleur dit is kan ik je helaas niet vertellen..

oigun
20 september 2011, 10:59
Polijsten...

muziekschuur
20 september 2011, 11:03
http://www.pinrepair.com/vgi/colors/strat264.jpg

Dakota red.

Chroxy
20 september 2011, 13:00
@oigun, hij wordt sowieso nog geplijst..

@muziekschuur.. deze gitaren hebben 2 verschillende kleuren rood? en is dakota red verkrijgbaar ine en spuitbus?

oigun
20 september 2011, 13:07
Ik bedoelde eigenlijk zoals hij nu is, heb je denk ik best een gave relic.

Chroxy
20 september 2011, 14:10
ik wil hem echt niet helemaal overspuiten, maar die plekken op de voorkant vind ik gewoon storend.

Muziekschuur had gelijk, de Bronco's zijn alleen gemaakt in Dakota Red.. Van een website begrijp ik dat dat deze kleur was:

Lacquer Source(s): DuPont 2590L.
Low VOC Source(s): DuPont 2590K.
Probably one of the last nitrocellulose colors developed, this formula was translated to acrylic by DuPont only. Used on 1958 Cadillac's only.

is deze kleur in spuitbus nog ergens te krijgen in NL? Anyone? :)

oigun
20 september 2011, 14:58
Dieter van guitarsupplies even een mailtje sturen, misschien kan hij het voor je laten maken. Anders de body mee naar een verfspeciaalzaak en laten mengen.

muziekschuur
20 september 2011, 15:45
Het kleurverschil was volgens de website waar dit fotootje vanaf komt omdat de ene enkele onderlagen heeft en de ander niet/nauwelijks...
Maar kan ook zonlicht zijn icm met batch afwijkingen. Wellicht dat men 40 jaar geleden minder nauwkeurig was met recepten?

RS-Rik
20 september 2011, 20:33
Vanaf P800 a 1000 ben je niet meer aan het schuren maar aan het slijpen. Schuren vanaf P400 doe je altijd nat en dan loopt je schuurpapiertje niet zo vol. Je kunt het schuurpapier ook uitspoelen met een bakkie water erbij.

Je kunt ook een druppie afwasmiddel door het water heen doen, dan verspreid het schuursel zich nog beter. Ik zou beginnen met P600 en dan P1000 en P2000. En dán commandant of Turtle Wax eroverheen.

broeder6x6
20 september 2011, 20:45
http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/313967_2216927114353_1582860174_3546635_697426301_ n.jpg


Dit ziet er eigenlijk wel vet uit =D

Chroxy
20 september 2011, 23:06
oigun, goeie tip! Dieter had het 'recept' echter ook niet..

Op diverse US/UK sites vind ik echter wel Dakota red, maar ze verzenden allemaal niet naar NL.. aah!

Anyway, to do; eerst netjes al het zwart en dan zien we wel verder.. Als iemand nog een goede tip heeft mbt dakota red.. roep maar! :)