PDA

View Full Version : anode dissipatie 2x EL84



blindmouse
4 november 2010, 20:28
Er is iets vreemds aan de hand in mijn 18W 2x EL84 amp. De anode-dissipatie van de JJ EL84 buizen hangt rond de 16W. Het lukt mij niet met behulp van andere waarden kathode weerstanden deze dissipatie te verlagen. Zelfs met 2K blijft ie op de 16W zitten. Alle verbindingen in het circuit zijn gecontroleerd. iemand een idee??

pimmetje
4 november 2010, 22:04
Deze gaat naar de Werkbank. Vragen => PM.

cluseau
4 november 2010, 22:08
Er is iets vreemds aan de hand in mijn 18W 2x EL84 amp. De anode-dissipatie van de JJ EL84 buizen hangt rond de 16W. Het lukt mij niet met behulp van andere waarden kathode weerstanden deze dissipatie te verlagen. Zelfs met 2K blijft ie op de 16W zitten. Alle verbindingen in het circuit zijn gecontroleerd. iemand een idee??

Iets meer gegevens nodig, wat is je Uak, G1 en Kathodespanning?

Hoe meet je de dissipatie.

Frans.

blindmouse
4 november 2010, 22:26
Wat Uak en G1 inhouden is mij onbekend.

Misschien heb je iets aan de volgende gegevens:

Eerst meet ik de weerstand primair eindtrafo
rood naar blauw - 91 ohm
rood naar bruin - 91 ohm

Dan meet ik VDC
rood naar blauw (anode): 5.32 VDC
rood naar bruin (anode): 5.32 VDC

dan deel ik 5.32 door 91 = 0.0584615

dit vermenigvuldig ik met de VDC tussen anode en kathode van elke buis

x 288 VDC = 16.63W aan anode dissipatie

?????

cluseau
4 november 2010, 22:36
Wat Uak en G1 inhouden is mij onbekend.

Misschien heb je iets aan de volgende gegevens:

Eerst meet ik de weerstand primair eindtrafo
rood naar blauw - 91 ohm
rood naar bruin - 91 ohm

Dan meet ik VDC
rood naar blauw (anode): 5.32 VDC
rood naar bruin (anode): 5.32 VDC

dan deel ik 5.32 door 91 = 0.0584615

dit vermenigvuldig ik met de VDC tussen anode en kathode van elke buis

x 288 VDC = 16.63W aan anode dissipatie

?????

Nou dat doe je dan goed. Dit is wel erg hoog idd. Nergens voor nodig al zijn er veel ampjes die het uiterste uit een EL84 persen. Uak is de spanning tussen anode kathode en G1 is het stuurrooster. Daar moet je toch ook even spanning meten. Dat kan in dit geval omdat hij rond nul moet liggen. Meet je daar positief dan is dat je oorzaak. Uk is ook belangrijk. Heb je een kathode bypass elko op de kathode zitten? Deze zou wel eens kunnen lekken (sluiting). Je kan dan de weerstand vergroten tot je een ons weegt, hij loopt dan gewoon over de elko.

Chris Winsemius
5 november 2010, 16:26
Er is iets vreemds aan de hand in mijn 18W 2x EL84 amp. De anode-dissipatie van de JJ EL84 buizen hangt rond de 16W. Het lukt mij niet met behulp van andere waarden kathode weerstanden deze dissipatie te verlagen. Zelfs met 2K blijft ie op de 16W zitten. Alle verbindingen in het circuit zijn gecontroleerd. iemand een idee??

Om welk exact circuit gaat het?
B+ en U G2 hebben ook een grote impact op de ruststroom-instelling....

blindmouse
7 november 2010, 12:40
Hi, eindelijk weer even tijd om aan mijn amp te werken. Ik heb de spanning tussen kathode en G1 gemeten. Op beide buizen verschijnt 2.66 VDC.
De anode spanning is 290 VDC

Even wat meer achtergrond. Het gaat om een Lafayette LA-75. De electr. cond. waren reeds vervangen. In eerste instantie heb ik de eindbuis dissipatie gemeten. Deze lag op 17W met een 150R 17W weerstand. Deze weerstand heb ik verhoogd naar 360R en toen was de dissipatie 11.5W. De output trafo bleek kapot. Toen er een andere inzat deed de amp het weer goed. Maar nu was er een geknetter hoorbaar, soms af en toe, soms langdurig achter elkaar. Deze trafo had een 6.3V uitgang voor een EZ81 en een 6.3.V uitgang voor de pre amp buizen. Hij gaf 350V af aan de EZ81. Nu heb ik er een trafo ingestopt, overgenomen van iemand met een verlaten 18W project. Deze trafo heeft dezelfde output voor de gloeispanningen, maar geeft slechts 290V af aan de EZ81. Met de oude trafo mat ik ongeveer 460 VDC tussen anode en kathode. Nu meet ik daar 260VDC.

Is er nog hoop?

cluseau
7 november 2010, 15:16
Ik heb de spanning tussen kathode en G1 gemeten. Op beide buizen verschijnt 2.66 VDC.
De anode spanning is 290 VDC.........Met de oude trafo mat ik ongeveer 460 VDC tussen anode en kathode. Nu meet ik daar 260VDC.

Is er nog hoop?

Hoop is er altijd, leuke versterker trouwens, in de jaren70 veel aan gewerkt.

De lagere VDC is geen probleem vwb de dissipatie, is alleen maar gunstig.

Als ik er vanuit ga dat je rooster idd aan massa niveau ligt meet je dus op de kathode 2.66V=.
Is je stuurrooster niet gelijk aan massa niveau kun je kijken naar de koppelcaps vanuit de Phase inverter of er komt DC uit de tremolo schakeling.

Jouw meetwaarden betekenen voor 150 Ohm een stroom van 2.66/150 = 17.7mA. Vermenigvuldigd met Uak is dat een vermogen van (290-2.66) x 0.0177 = 5.1Watt.

In geval van 360 Ohm is dat 2.66/360 = 7.38mA. Vermenigvuldigd met Uak is dat een vermogen van (290-2.66) x 0.0738 = 2.1Watt.

Deze uitkomst moet je ook nog eens door twee delen omdat de kathode weerstand gemeenschappelijk is. In theorie staat hij dus ijskoud ingesteld :crazyhappy:.

Deze berekening is ook nog eens inclusief de G2 stroom welke je er nog vanaf moet trekken. Waar gaat het nu fout in jouw berekening?

Wat ik al in de post hierboven vermelde vermoed ik dat je kathode bypass elko defect is. Meet maar eens de weerstand tussen massa en de kathode van de eindbuizen. Je denkt dat hij 360 Ohm is maar is dat ook zo? Niet aannemen maar werkelijk nameten !!!!

blindmouse
7 november 2010, 16:51
Hi,

Inmiddels had ik al een 680R kathode weerstand geplaatst. Deze meet, met en zonder elco, 22R van massa naar katode EL84. De kathodes van beide EL84 buizen zijn verbonden middels twee 50R weerstanden aan de aan de + en - van het 6.3V circuit. Als ik deze verbinding losmaak geeft de weerstand rond de 680R aan. Het schema van de amp is via deze link te bekijken:

http://www.vintageamps.com/plexiboard/download/file.php?id=2018&sid=2dbea891159995e0297d6e2e1d9dc10e&mode=view

cluseau
7 november 2010, 17:04
Hi,
Inmiddels had ik al een 680R kathode weerstand geplaatst. Deze meet, met en zonder elco, 22R van massa naar katode EL84.
Het is dus niet je elko maar nog iets anders wat over je kathode weerstand heen staat, maakt niet uit, waar het om gaat is dat de door jouw veronderstelde 150, 360 of 680 ohm niet die waarde heeft die jij denkt.



De kathodes van beide EL84 buizen zijn verbonden middels twee 50R weerstanden aan de aan de + en - van het 6.3V circuit. Als ik deze verbinding losmaak geeft de weerstand rond de 680R aan.
Eén van je buizen heeft mogelijk sluiting tussen kathode en gloeidraad, ik gok erop dat het V2 is. Trek deze er maar eens uit en meet dan nog eens de spanning over de kathodeweerstand.

Een andere mogelijkheid is sluiting in de trafo. Je gloeidraadwikkeling mag namelijk niet aan massa hangen volgens dit schema. Is dat wel zo kun je overwegen de verbinding los te laten. Je krijgt hierdoor hooguit een iets hoger bromlevel.

Frans.

blindmouse
7 november 2010, 17:41
Dank!!!! Ik denk dat ik eruit ben. Op dit moment meet massa naar kathode 680R. De gloeispanning had ik vanuit de trafo aan aarde gelegd. Nu deze is losgekoppeld lijkt het erop dat het euvel verholpen is. Vanavond verder. Eerst een maaltijd. Hartelijk dank voor de genomen moeite. Deze dank geldt natuurlijk ook voor Chris.

cluseau
7 november 2010, 17:48
:ok:.........

blindmouse
8 november 2010, 17:28
De Lafayette zit in elkaar. Ik heb de kathode weerstand van 680R terug moeten brengen naar 150R en nu dissiperen de eindbuizen 10W. Lijkt mij mooi genoeg. Er zit nu een leuk geluid in de versterker die als je 'm verder uitstuurt een aangename eindbuizenvervorming begint te leveren. Ook een lekkere tremelo.