PDA

View Full Version : Volume marshall valt weg



Arthis
4 november 2010, 17:46
Heb een probleem met mn Marshall dsl 50:
Was net even aan het spelen en toen werd het geluid opeens wat zachter, niet veel maar wel duidelijk hoorbaar. Ik heb het met 2 verschillende kabels geprobeerd en heb het met allebei. Heb helaas even geen andere gitaar om mee te proberen. Als ik een beetje op de amp tik valt het volume even helemaal weg op het moment van tikken... is dat normaal voor een buizenversterker? weet iemand wat er mis is? :???:

The Running Man
4 november 2010, 17:49
In de categorie hese versterkerprobleempjes....

Als er een fx send return op zit.... ff patchkabeltje ertussen
Helpt soms.

Arthis
4 november 2010, 18:15
Ik heb even naar de buizen gekeken, en de 1e preamp buis lijkt kapot te zijn: er brand nog maar 1 gloeidraadje, ipv 2 zoals in de andere 3 buizen.

Heb hem in december ofzo gekocht gekocht bij max. Valt dit binnen de garantie? en als ik hem terug breng zullen zij er dan een nieuwe buis in zetten?

The Running Man
4 november 2010, 18:22
December...
Is wel kort voor pre-amp buisje maar of ze het doen ?, meestal is het 3 maanden op buizen.
Aan de andere kant. Voor 6-8 Euro heb je een knappe ECC83

Arthis
4 november 2010, 18:26
Oke... komt daar nog iets bij kijken met biassen ofzo?

robert-gitarist
4 november 2010, 18:46
Oke... komt daar nog iets bij kijken met biassen ofzo?

Nope, dat is alleen bij eindbuizen (meestal) het geval ;) ECC83 kun je zo erin prikken.

Arthis
4 november 2010, 19:20
Oke zal ik dat maar eens gaan doen.
Weet iemand hoe het komt dat ie zo snel kapot is gegaan?
Ik heb hem wel een paar keer vervoerd zonder flightcase en dan rammelde ie wel een beetje enzo en hoorde je de reverb flink rammelen, maar dat zou ie opzich toch wel moeten kunnen hebben? Ik heb hem ook een keer per ongeluk aangezet zonder cabinet aangesloten... zou er toen iets zijn mis gegaan?
Hij wordt denk ik gemiddeld 1 uur ofzo per dag gebruikt. Maar ik vind na minder dan een jaar wel erg snel als ik lees dat ze makkelijk 10 jaar kunnen meegaan.

robert-gitarist
4 november 2010, 19:55
Geen idee waar het aan kan liggen, misschien heb je wel een rotte appel gehad ;) Zou kunnen natuurlijk. is het een nieuwe versterker of een tweedehands? Als het een nieuwe betreft zou ik eens contact opnemen met de winke waar je hem dan gekocht hebt.

Arthis
4 november 2010, 20:24
December vorig jaar gekocht bij max guitars in Nijmegen.
Hij was flink afgeprijsd, €700,- voor de top. Dat was omdat hij was 'user for demo' ofzo. Volgens mij was dat omdat ie lang was gebruikt als testmodel in een winkel ofzo. Maar hij had helemaal geen beschadigingen of iets.

Ik zal morgen eens bellen ja...

G.G.
4 november 2010, 21:05
Ik heb even naar de buizen gekeken, en de 1e preamp buis lijkt kapot te zijn: er brand nog maar 1 gloeidraadje, ipv 2 zoals in de andere 3 buizen.

vervang hem eens door een ander ecc83 buisje om te kijken of het aan het buisje licht. Heeft die andere buis het ook? Dan kan je eens in het chassis kijken. De gloeidraden zitten aan pin 4 en pin 5 en de massa is pin 9. Die massa verbinding is goed, anders hadden beide gloeidraden het niet gedaan. Mogelijk ligt pin 4 of 5 los.

Zou beginnen met een reserve 12ax7.

robert-gitarist
4 november 2010, 21:18
December vorig jaar gekocht bij max guitars in Nijmegen.
Hij was flink afgeprijsd, €700,- voor de top. Dat was omdat hij was 'user for demo' ofzo. Volgens mij was dat omdat ie lang was gebruikt als testmodel in een winkel ofzo. Maar hij had helemaal geen beschadigingen of iets.

Ik zal morgen eens bellen ja...

Okee, dat verklaard ook wel wat denk ik waarom ie zo snel op is dan.
die test/demo amps staan vaak de halve dag aan of worden dag in dag uit tig keer aangezet en weer uitgezet wat natuurlijk ook niet al te goed is voor o.a. de buizen. Zet er gewoon eens een nieuw preamp buisje in en kijk wat ie dan doet, anders moet je er gewoon mee terug gaan want ik neem toch aan dat je ondanks de korting er garantie op hebt :)

Twouwens, heerlijk amp he z'n DSL50! :ok:

Arthis
4 november 2010, 21:51
Ik voel me best wel dom nu:
Ik had de lichten uit gedaan om naar de buizen te kijken en toen had ik niet gezien dat er over de 1e buis een kapje zat (waarom eigenlijk?) :$. En toen zag ik dus de weerkaatsing van buis 2 in het kapje van buis 1.
Had het kapje er af gehaald, en gelukkig: buis 1 werkt toch nog.

Toen wou ik natuurlijk weten waar het wél aan lag. Het bleek dus dat de speakerkabel het niet meer goed doet, zoals je ook bij gitaarkabels vaak hebt. Het was geen gehoekte plug, en hij stond tegen een muur, dus daarvan is ie waarschijnlijk kapot gegaan.

Morgen dus even een nieuwe speakerkabel halen, ipv een nieuwe buis.
Toch heel erg bedankt voor jullie hulp.

En het is inderdaad een heerlijke amp, zeker in band situatie.