PDA

View Full Version : Scallopped frets



burt
9 mei 2003, 05:38
Ik heb heb vast verkeerd geschreven, maar dat illustreert des te beter dat ik er eigenlijk toch maar weinig van begrepen heb...

Ik weet dat veel Ibanez Jem's het hebben, en dat veel liefhebbers er helemaal weg van zijn, maar mijn Jem10 (die ene die nu dus gestolen is!!) had ze niet, en het had iets te maken met dat het niet echt meer nodig was omdat de hals tegenwoordig anders aan de body vast zit enzo... nouja, 't was nogal een vaag verhaal. Er stond ook bij dat ze nogal wat halzen met inlay verneuken als ze de bovenste frets scalloppen.

Nouja. Ik vraag me dus af of er meer gitaren zijn die gescalloppte frets hebben, wat het nut is, wat het te maken heeft met de sustain, de montage van de hals of het makkelijker kunnen benden, en vooral of er mensen zijn die dit uit eigen ervaring kunnen bevestigen.

Suggesties voor alternatieve spelling of vervoegingen zijn ook van harte welkom ;->

fred dons
9 mei 2003, 07:53
ik heb wat strats met scalloped necks
(de fender malmsteen en blackmore strats hebben dit ook) het zijn niet de frets die
scalloped zijn maar de ruimtes er tussen
(de toets).
het voordeel is dat je bij het spelen de toets niet meer raakt met je vingers er daardoor met een lichtere aanslag van de linkerhand kunt spelen, je kunt hierdoor ook sneller spelen en je hand raakt minder snel vermoeid.
voor de bevestiging op de body maakt het niets uit maar inderdaad verwijder je wel de inleg op je gitaar als je je neck scalloped (wat met name op de jem belangrijk was)

maestro_nl
9 mei 2003, 13:04
Scallopes rulezzz!!!!

Eagel
9 mei 2003, 14:09
What the heck is: Scallopped?

Ik heb echt geen flauw idee... Liggen de fretten
hoger o.i.d.?

fred dons
9 mei 2003, 14:15
bij scalloping is de toets uitgehold tussen de frets (als een U vorm)en inderdaad vergelijkbaar met (hele) hoge frets (maar dan beter)

Harry
9 mei 2003, 14:57
klopt het dat dit een uitvinding van Ritchie Blackmore is? Hij had dit al in de jaren '70.

fred dons
9 mei 2003, 15:10
niet helemaal, john mcglauglin (sp?) had het ook al in die tijd en er zijn luiten uit de 16 eeuw die dit ook al hebben (ipv frets)
maar Rithie is wel de reden dat Malmsteen het is gaan gebruiken (hoe hard Yngwie het ook ontkent)

jorrit
10 mei 2003, 12:49
krijg je niet te maken met toonhoogte verschil omdat je de snaar verder indrukt...?

Diedo
10 mei 2003, 13:02
volgens mij is het niet waar dat je er sneller door gaat spelen:
met een lage actie kun je snel spelen(met hoge is dat moeilijker)
als je dus en scalloped fretboard hebt, kun je dit vergelijken met een hoge actie. hetzal dus ook minder snel spelen. je hebt daarentegen wel veel meer controle over je snaren.

yngwie malmsteen zegt inderdaad dat hij het heeft gezien toen hij in een gitaarwinkel wekte, en daar een luit zag, die dat dus ook had.

Negative K3 fan
10 mei 2003, 13:34
een scalloped fretbord betekent niet automatisch hogere action.

burt
10 mei 2003, 17:44
Hmmm... Ik dacht dus ergens iets gelezen te hebben wat erop neer kwam, dat je door du U-vorm de snaar over een grotere lengte op het hout drukt, en dat je daardoor een langere sustain hebt op de hoge tonen...

Maar ik begrijp van gebruikers dat het helemaal niet de bedoeling is dat je je snaar uberhaupt zover indrukt dat hij op het hout komt...

Vingers?

Oh, en kan je gewoon met een vijl het hout te lijf gaan? Iemand ervaring?

fred dons
11 mei 2003, 18:16
je kunt het met een vijl doen, ik gebruik zelf een dremel met schuurkop (gaat een stuk sneller)
de aktie hoeft inderdaad niet hoger te zijn (het is de afstand tussen de frets en de snaren die telt, niet de afstand tot de toets)maar omdat je geen vingercontact met de toets maakt kun je sneller spelen.
Yngwie's verhaal dat hij het op een luit gezien heeft toen hij in een gitaarwinkel werkte en daarna zelf bij zijn gitaar heeft gedaan is weer 1 van zijn bekende lulverhalen (hij kon op zijn elfde alle lp's van ritchie blackmore meespelen en het was hem nog nooit opgevallen dat Ritchie op een strat speelt met scalloped frets (o;

Diedo
11 mei 2003, 21:20
met die hogere actie bedoelde ik meer van dat de afstand tot het fretboard groter werd, wat dus betekent dat je eerder een omhoog gebende toon krijgt... nouja... is een beetje lastig uit te leggen...

dat dat verhaal van yngwie gelul is geloof ik best, maar ik vind wel dat hij retegoed kan spelen :wink:

Diedo

burt
12 mei 2003, 02:07
De Jems die het hebben, hebben alleen de bovenste 4 frets ge... eh gescallopt. Deed Yngwie dat met alle frets?

En uit de ene post begrijp ik dat je de snaar niet zover indrukt dattie het hout raakt, en uit de andere post (dat van dat de toonhoogte hoger wordt, en dat je van scalloppen meer sustain krijgt) concludeer ik een beetje dat je de snaar doordrukt tottie op het hout zit. Iemand?

Misschien moest ik gewoon maar eens de proef op de som nemen. (-:

fred dons
12 mei 2003, 08:00
je drukt de snaar dus niet door tot aan de toets maar raakt hem net zo licht aan
dat je een toon kunt maken. als je daarna
naar een normale gitaar gaat zul je merken dat je hier ook lichter op speelt en dat je eigenlijk altijd te hard op je snaren hebt gedrukt. sustain maakt volgens mij vrij weinig uit tussen met of zonder scallops
(ynwie heeft inderdaad zijn hele hals gescalloped en niet alleen de laatste 4 frets, en voor de record ik ben ook een enorme fan van zijn spel hij moet alleen zijn
bek wat vaker houden (o;)

Kapitan Yonker
12 mei 2003, 15:33
als je hals is gescalloped betekent dit -> minder frictie met het onderliggende toets bord simpelweg om de reden dat je de snaar niet zo ver indrukt dat je het hout kunt voelen ... minder frictie/wrijving betekent dat je makkelijker kan opdrukken, vibrato toepassen etc...

tenminste dat is de bedoeling, er zijn altijd nog wel gitaristen met een rambo touch die het toch lukt, hierdoor kun je vals klinken, het is dan ook niet voor iedereen..

DOLBY
13 mei 2003, 14:16
In de jaren 70 was in een gitaarblad eens een artikel gewijd aan de gitaarhals van Ritchie Blackmore, getiteld "uitholling overdwars". Het werd toen gepresenteerd als iets unieks van RB. Als ik me goed herinner was zijn reden voor deze uithollingen een extra manier om de gespeelde toon te verhogen i.p.v. opduwen.
Wat betreft die speelsnelheid geeft Fred Dorst het in zijn laatste post eigenlijk al toe: je speeltechniek bepaalt de snelheid, niet de afstand van de snaar tot het hout.
Overigens trekt Ritchie B momenteel langs de podia samen met zijn veel jongere vriendin (hoezo jaloers) met een soort middeleeuwse muziek. Het zou me niet verbazen als hij daarbij ook op de luit speelt: is de cirkel van scalloping weer rond!

burt
14 mei 2003, 14:02
Fred Dons, heb je misschien foto's van een gescallopte neck?

En is er alstjeblieft alstjeblieft please please een normaal nederlands woord voor te verzinnen wat NORMAAL te vervoegen is? ;->

fred dons
14 mei 2003, 14:32
op de warmoth site (www.warmoth.com) staan duidelijke foto's
op mijn eigen foto's is het niet goed te zien
ben ik bang (mijn foto's zijn allemaal van voren genomen)