PDA

View Full Version : Zwakke ledjes bij Boss pedalen



Midwolda
4 november 2010, 11:10
Hoe leg ik dit uit...
Ik heb hier aardig wat Boss pedaaltjes staan, ben er gewoon lekker tevreden mee.
Alleen: bij sommige pedalen is het ledje heel erg zwak, afhankelijk van welke voeding ik gebruik.
Voorbeeld: de GE-7 geeft op een ongebalanceerde voeding (dus een dikke 12V om mee te beginnen)
wel gewoon licht, maar aangesloten op een Fuel Tank Junior zie ik het ledje bijna niet.
Heeft dus niet met de milli-amps te maken want de FTJ levert 120mA en de GE-7 vraagt er 10.
De PH-2 heeft hetzelfde verschijnsel (no pun intended), alle andere Bossjes doen het gewoon goed.
Kan ik hier wat aan doen of moet ik hiermee leren leven?

Nog even wat kabeltjes omgewisseld, en dan valt me op dat als ik de 9V er in doe bij de GE-7
dan staat hij direkt "aan" met een gedimd ledje, en bij een ander pedaal moet ik 'm echt eerst intrappen.
Is het dan toch iets in de connector van het apparaat zelf?
BTW er zit nergens een batterij in dus dat is het ook niet.
Wel een batterij er in doen maakt ook geen verschil, het blijven dezelfde symptomen.

Lang verhaal voor een dom probleempje, sorry. :makeup:

humbucker
4 november 2010, 11:56
Het ledje van m'n CE2 geeft ook bijzonder weinig licht. Hij hangt aan een one spot, dus gewoon 9 volt. Ligt dat niet gewoon aan het ledje zelf?

Edit: Oeps, nee dus! Geen idee waar het aan ligt!

HaroldA
4 november 2010, 12:18
Boss pedalen van 1997 en ouder moeten gevoed worden door een ongebalanceerde voeding die onbelast ongeveer 13 Volt levert: de ACA adapter. Later is Boss overgestapt op de gestabiliseerde voeding: PSA.

Als je een geïsoleerde uitgang van een voeding gebruikt moet hij dus ~12v leveren, of je moet je pedaal modden zodat hij met een gebalanceerde 9v aansluiting overweg kan.

Met een daisy chain heb je dit probleem overigens niet als er PSA pedalen aan dezelfde daisy hangen.

Midwolda
4 november 2010, 12:37
Boss pedalen van 1997 en ouder moeten gevoed worden door een ongebalanceerde voeding die onbelast ongeveer 13 Volt levert: de ACA adapter. Later is Boss overgestapt op de gestabiliseerde voeding: PSA.

Als je een geïsoleerde uitgang van een voeding gebruikt moet hij dus ~12v leveren, of je moet je pedaal modden zodat hij met een gebalanceerde 9v aansluiting overweg kan.

Met een daisy chain heb je dit probleem overigens niet als er PSA pedalen aan dezelfde daisy hangen.

TRUE! :crazyhappy: Leipe shit, ouwe...
Nou dan moet ik de boel maar eventjes verherbekabelen.
Dankjewel voor dit 100% duidelijke antwoord. :ok:

humbucker
4 november 2010, 14:07
Boss pedalen van 1997 en ouder moeten gevoed worden door een ongebalanceerde voeding die onbelast ongeveer 13 Volt levert: de ACA adapter. Later is Boss overgestapt op de gestabiliseerde voeding: PSA.

Als je een geïsoleerde uitgang van een voeding gebruikt moet hij dus ~12v leveren, of je moet je pedaal modden zodat hij met een gebalanceerde 9v aansluiting overweg kan.

Met een daisy chain heb je dit probleem overigens niet als er PSA pedalen aan dezelfde daisy hangen.

Ik heb hier nog een oude adapter liggen van 1 of ander elektrisch apparaat die 13.5v levert. Kan ik die dan zonder problemen aan m'n oude CE2 hangen? Of frituur ik dan de binnenkant?

HaroldA
4 november 2010, 14:12
Ik heb hier nog een oude adapter liggen van 1 of ander elektrisch apparaat die 13.5v levert. Kan ik die dan zonder problemen aan m'n oude CE2 hangen? Of frituur ik dan de binnenkant?

Zonder de adapter van binnen te kennen kan ik dat niet zeggen.

Reken er op dat er iets kapot gaat als:
* Hij AC ipv DC levert
* De polariteit niet klopt

Het voltage zou geen probleem moeten zijn, maar ik beloof niets!

Nielsje
4 november 2010, 14:12
TRUE! :crazyhappy: Leipe shit, ouwe...
Nou dan moet ik de boel maar eventjes verherbekabelen.
Dankjewel voor dit 100% duidelijke antwoord. :ok:

Yeah! Je had ook gewoon in de voedings-FAQ kunnen kijken, ik heb het een paar jaar geleden al prima beschreven, vind ik :cooler:

Midwolda
4 november 2010, 15:10
Nielsje, ik heb de voedings-FAQ nogmaals doorgelezen want ik voelde me natuurlijk hèèl schuldig
omdat het net leek alsof ik dat nog niet gedaan had... :chicken:
Je stipt het verschil tussen ACA en PSA daar wel aan, en dat een ACA-apparaat op PSA "niet goed werkt", maar geluids-technisch werkte m'n GE-7 wel goed dus ik vraag me af of ik daar een vallend kwartje van gekregen zou hebben.
Nergens lees ik "gedimd ledje" of zo iets. Misschien er even bij vermelden?
Ik was me er trouwens niet eens van bewùst dat het ACA-effecten waren...
bij m'n PH-2 phaser zit er niet eens een etiket op de achterkant, dus.

robert-gitarist
4 november 2010, 15:30
bij m'n PH-2 phaser zit er niet een een etiket op de achterkant, dus.

Is ook het stickertje weg dat naast de adapter input zit?
PH-2 zijn geloof ik twee versies van, een die op ACA werkt en een op PSA maar als ik Bossarea moet geloven is er alleen een PSA versie van. Ik zal eens kijken onder mijn PH-2.

VDB
4 november 2010, 15:45
Ik heb bij men CS-3, GE-7 en PH-2 de LEDs vervangen door bright LEDs.
Even openschroeven, twee keer even twee punten solderen en klaar.

Ongeacht welke voeding je neemt, heb je gegarandeerd licht.