PDA

View Full Version : Red fasel wahs in de 60's ???



SoloGoof
3 november 2010, 20:49
Hey allemaal,

Gebruikten sommige vox wah wah's in de jaren 60 (eind jaren 60) al een red fasel?

Ik heb een wah met stamped vox logo, white rubber ring,
en modelnumber 250.414

eentje zoals deze http://www.diyguitarist.com/DIYStompboxes/VoxWah.htm van uiterlijk maar die van mij heeft een ander modelnumber, en dus ook (een heel klein beetje) andere waardes van elektronicacomponenten.

Een tijdje geleden zag ik er eentje op ebay maar deze had een trash can inductor, maar wel hetzelfde modelnumber. De persoon zei dat deze uit '67 was.

Misschien zitter er hier enkele wah-verzamelaars die mij kunnen helpen...

Alvast bedankt :strat:

zoon van Piet
3 november 2010, 21:49
De eerste wahwah werd geïntroduceerd in 1967 en was de Clyde McCoy. Deze had meestal een trashcan. De meer gangbare 486 volgde in hetzelfde jaar (aldus het boek van Analog Man), ook met een trashcan. De wah in de link is er een van JEN uit Pescara. JEN begon de productie in 1969 of 1970. JEN hebben meestal Fasels, maar ook trashcans en halo's komen voor. Het zou dus kunnen dat een heel vroege JEN nog net uit de sixties komt. Maar het overgrote deel werd geproduceerd in 70's, met die lekkere rooie rakkers erin...

zoon van Piet
5 november 2010, 10:17
Of wit ( CB Super in Elvis-uitvoering) of groen of bruin of geel of half doorzichtig... en mijn favo Crybaby heeft zelfs een blote fasel, zonder dopke. Volgens mij maakte die kleur niet uit, destijds. Dat is een baker-/verkooppraatje van meneer Dunlop..

Ik heb ook het boek van Dave Hunter er op nageslagen.. hij heeft het over 1968 als startpunt van de Italiaanse productie. Geen idee wie er gelijk heeft, al heb ik meer vertrouwen in Analogman. Ook Kraft suggereert dat er al Italiaanse wahs gemaakt werden in 1968. Daarmee lijkt de aannemelijkheid van met Fasels uitgeruste wah's uit de 60's wel wat toe te nemen.

Probleem is wel hoe je zoiets aan kunt tonen. Serienrs zeggen weinig. Toen een bevriende wahwah-fanaat contact zocht met JEN ( tegenwoordig actief in computeronderdelen) stond men daar verbaasd te kijken dat het bedrijf ooit iets gedaan had in de muziek. Ze hadden er geen gegevens meer van.
Er is geen exacte wahwah-geschiedenis opgetekend, de enige manier die ik ken om een soort tijdpad te bepalen is via de componenten: tropische visjes, type pot en transistor en soort printplaat, maar ik ben er niet goed in thuis en het is bepaald geen exacte wetenschap.

een vroege JEN Crybaby:

http://img18.imageshack.us/img18/2963/afbeelding080.jpg
Lekker rommelig, pcb van oud spul..

Iets latere VOX uit dezelfde fabriek:
http://img188.imageshack.us/img188/2510/afbeelding082s.jpg
strakker, professioneler met pcb van moderner (ogend) materiaal..
( transistoren zijn niet origineel..)


Verreweg de meeste JEN/VOX wahs komen uit de 70's. Het lijkt me daarom dat je een gegronde reden moet hebben om te denken dat je wah 60's is, want zeventiger jaren is gewoon meer aanneembaar. En het maakt niet echt uit, want de JEN-made wahs behoren tot de betere in hun soort, ongeacht bouwjaar. De prijs ervan wordt hoofdzakelijk bepaald door het merk dat er p staat. Je ziet ze nog regelmatig op MP met onbekende merknamen voor een habbekrats. Maar als op eenzelfde wah VOX staat, zoals bij jou, dan is ie duurder.