PDA

View Full Version : Nieuwe amp: Soldano SL-60



Michael AE
3 november 2010, 18:00
Gisteren zag ik een Soldano SL-60 op gitaarmarkt staan. Nu heb ik altijd al GAS gehad voor een SLO100, dus ik was heel benieuwd.

Dit is wel een ander beestje, met de SLO preamp, maar een andere eindtrap. Ook is deze head in Japan gemaakt in tegenstelling tot de duurdere series. Het is een zeldzaam ding heb ik begrepen. De reviews waren over het algemeen positief, dus ik zag het wel zitten om deze eens aan de tand te voelen.

Ik heb hem net even gehoord en hij heeft die typische Soldano sound. Veel hoog en edn zeer drukkend laag. Het is een no-nonsense single channel amp. Veel ballen en een hele pure sound dus.

Straks de oefenruimte in om hem eens flink aan de tand te voelen, dus vanavond zal ik een wat uitgebreidere review schrijven met wat foto's!

Rinze
3 november 2010, 18:20
Gefeliciteerd, had hem ook zien staan.

Valt me wel op dat er bij Soldano's vaak staat dat er van dat ene type net maar heel weinig van gemaakt zijn, denk dan wel eens dat het testbakken zijn die de grote productie niet gehaald hebben (voor zover er bij Soldano sprake is van grote aantallen):chicken:

Michael AE
3 november 2010, 18:26
Soldano is altijd een type geweest die niet tevreden is als iets niet helemasl naar zijn zin is. Bovendien zijn de Amerikaanse series bloedduur, dus niet veel mensen kunnen zo'n amp betalen.

Deze serie is er ooit uitgegooid omdat de bouwkwaliteit niet naar Soldanos zin was. Ik vind hem er echter prima uitzien. Niks mis mee.

Thiez
3 november 2010, 18:48
Gaaf dingetje lijkt me dat. Ik heb ook zitten twijfelen om hem te kopen. Maar ik kon het geld even niet missen helaas.

Misery Signals
3 november 2010, 19:16
Is ook niets mis mee. Hij was idd niet naar de zin van Soldano maar hij speelt nog steeds wel gewoon dure heads van andere (boutique) merken weg.
Heb hem ook eens getest bij iemand in België. Slo is echt beter maar ja die betaal je x keer meer.
Van die Japanse serie heb je ook nog een roze preamp geloof ik...
En er mooi uitzien... Alle Soldano's zien er ongeveer gelijk uit he :)

MS

macwilliams
3 november 2010, 20:14
Feliz navi amp dag toegewenst.

Michael AE
3 november 2010, 23:32
Gaaf dingetje lijkt me dat. Ik heb ook zitten twijfelen om hem te kopen. Maar ik kon het geld even niet missen helaas.

Zonde man. Het is echt een topper voor zo weinig geld.

Michael AE
3 november 2010, 23:51
Is ook niets mis mee. Hij was idd niet naar de zin van Soldano maar hij speelt nog steeds wel gewoon dure heads van andere (boutique) merken weg.
Heb hem ook eens getest bij iemand in België. Slo is echt beter maar ja die betaal je x keer meer.
Van die Japanse serie heb je ook nog een roze preamp geloof ik...
En er mooi uitzien... Alle Soldano's zien er ongeveer gelijk uit he :)

MS

Hij is inderdaad fantastisch voor het geld. Enorm veel druk en echt wel typisch Soldano. De SLO is inderdaad een stap beter, maar 2200 euro beter? Ik weet het nog niet. Als ik ooit nog de kans krijg komt hij er wel hoor. :p

Met mooi uitzien bedoelde ik meer de binnenkant. ;)

Michael AE
3 november 2010, 23:52
Feliz navi amp dag toegewenst.

Heel erg bedankt! Ik ben weer eens zo blij als een kind.

Mitch
4 november 2010, 12:34
Vroeg verjaardags kado! :D Gefeli...

Henri H
4 november 2010, 12:44
Gefeliciteerd!

'k Ben benieuwd naar het verslag... en foto's.

DFTPOL
5 november 2010, 02:39
Ik ben benieuwd, heb zelf ook zitten gassen op een SLO, maar ze zijn zo moeilijk te vinden...

bluegate
5 november 2010, 09:31
Guitarking heeft meestal wel een SLO in de winkel.
Dus vinden valt wel mee.
Grootste zoektocht is denk ik naar het geld voor de aanschaf :seriousf:

On topic:
Ik heb een Soldano HotRod 50 gehad. Erg gave amp met een heerlijk geluid.
Jammer genoeg kon ik toen nog niet goed overweg met 1 kanaals amps.
Had altijd een 2de amp bij me voor clean&crunch, lead haalde ik dan uit
de Soldano.

Bouwkwaliteit is erg hoog, ding is ook niet stuk gegaan in de jaren dat ik 'm had. Helaas verkocht.

Michael AE
5 november 2010, 17:14
Gefeliciteerd!

'k Ben benieuwd naar het verslag... en foto's.

Bedankt, Henri!

Foto's ga ik zo even schieten met mijn iPhone. (Kan helaas mijn camera niet vinden...)

Tijdens de repetitie kon ik hem eens lekker aan de tand voelen. Eerst indruk: Wat gaat dit ding gigantisch HARD! Niet normaal. 60 watt en ik kon hem niet eens op de helft zetten. Hij heeft de druk van een JCM800 en snijdt als een malle door de mix heen. Ik kreeg hem voor metal net niet strak genoeg, dus heb er wel een tubescreamertje voor gezet. Wat een goddelijke tone. Heel fel, maar enorm veel duw in het laag en ontzettend strak zonder klinisch te worden. Wat rauwer dan de XTC. Iets minder laagmidden, maar dat mis je in de mix echt totaal niet. Ik kon mezelf echt perfect horen in de mix.

Thuis nog even een a/b testje gedaan met de XTC. Zoals ik al dacht heeft die meer midlaag en is hij wat dikker gevoiced. De Soldano heeft meer midden en meer tophoog, maar zonder fizzy te worden. Mijn rug doet nu al pijn, maar ik denk dat de combi Soldano/XTC echt heel goed gaat werken voor mijn band.

Michael AE
5 november 2010, 17:16
Ik ben benieuwd, heb zelf ook zitten gassen op een SLO, maar ze zijn zo moeilijk te vinden...

Ze zijn er wel, maar je moet goed zoeken en ze zijn echt enorm duur nieuw. Wel een prachtige amp, die zeker op mijn wishlist staat. Mocht ik er ooit nog 1 tweedehands vinden en ik heb geld, dan aarzel ik geen moment.

Michael AE
5 november 2010, 17:18
Guitarking heeft meestal wel een SLO in de winkel.
Dus vinden valt wel mee.
Grootste zoektocht is denk ik naar het geld voor de aanschaf :seriousf:

On topic:
Ik heb een Soldano HotRod 50 gehad. Erg gave amp met een heerlijk geluid.
Jammer genoeg kon ik toen nog niet goed overweg met 1 kanaals amps.
Had altijd een 2de amp bij me voor clean&crunch, lead haalde ik dan uit
de Soldano.

Bouwkwaliteit is erg hoog, ding is ook niet stuk gegaan in de jaren dat ik 'm had. Helaas verkocht.

Volgens mijn info is dit de voorloper van de HotRod, met iets meer gain. Hij is in Japan gebouwd, dus is wat minder van kwaliteit dan de Amerikaanse versies, maar ik zie het er niet aan af. Hij zit prachtig in elkaar en is volgens mij niet stuk te krijgen. Lekker simpel van opzet en dat was wat ik zocht. Als ik clean wil, ben ik toch nooit tevreden met een channelswitcher. Dan pak ik wel een A/B boxje met mijn Twin of Matchless. Werkt voor mij veel beter, ook al sjouw ik me dan een breuk. ;)

Michael AE
5 november 2010, 17:20
Vroeg verjaardags kado! :D Gefeli...

Inderdaad Mitch! Bedankt.

Misery Signals
5 november 2010, 18:57
Ik ben mijn SLO100 ook toevallig in een muziekwinkeltje in Antwerpen tegengekomen. Was van de eigenaar zelf en kwam samen met een passend paars 2x12 Soldano cabinet. Opties waren extra depth knop, schakelbare fx loop via slave out en mid scoop switch op het cleane kanaal. Case erbij. Goed voor nieuw zo'n 4500 Euro amp, opties en case samen.

Een eerste moeilijkheid was de eigenaar overtuigen dat ik enkel de amp wilde, niet het cabinet erbij. Het twede was zijn prijs omlaag krijgen. Was me toch gelukt met 300 Euro.

Na een half jaar verkocht voor 700 meer dan dat ik hem gekocht had, en een jaar later terug gekocht voor mijn oorspronkelijke aankoopbedrag in Antwerpen. Ik heb hem 1500 betaald of zo uiteindelijk :) Je ziet ze inderdaad bijna nooit tweedehands. Soms op Marktplaats en dat gaat dan van 2600 tot 3300, naargelang de opties en de staat.

Die SL60 is een machtige bak voor zijn geld. Kan je van die ronde Soldano knopjes vinden, zal hij er nog iets lekkerder uitzien.

MS

Henri H
5 november 2010, 18:59
Nou, dat lijkt dus dik in orde.
Leuk verslagje.
Nogmaals gefeliciteerd.

Misery Signals
5 november 2010, 19:29
Ga je dan die Soldano en die Bogner tegelijk meenemen?

MS

Michael AE
5 november 2010, 20:18
Ik ben mijn SLO100 ook toevallig in een muziekwinkeltje in Antwerpen tegengekomen. Was van de eigenaar zelf en kwam samen met een passend paars 2x12 Soldano cabinet. Opties waren extra depth knop, schakelbare fx loop via slave out en mid scoop switch op het cleane kanaal. Case erbij. Goed voor nieuw zo'n 4500 Euro amp, opties en case samen.

Een eerste moeilijkheid was de eigenaar overtuigen dat ik enkel de amp wilde, niet het cabinet erbij. Het twede was zijn prijs omlaag krijgen. Was me toch gelukt met 300 Euro.

Na een half jaar verkocht voor 700 meer dan dat ik hem gekocht had, en een jaar later terug gekocht voor mijn oorspronkelijke aankoopbedrag in Antwerpen. Ik heb hem 1500 betaald of zo uiteindelijk :) Je ziet ze inderdaad bijna nooit tweedehands. Soms op Marktplaats en dat gaat dan van 2600 tot 3300, naargelang de opties en de staat.

Die SL60 is een machtige bak voor zijn geld. Kan je van die ronde Soldano knopjes vinden, zal hij er nog iets lekkerder uitzien.

MS

Te gek hoor! Die SLO zal wel monsterlijk klinken met al die mods. Ik ben stiekem ook al aan het denken over een depth mod om niet iets meer laagmidden te krijgen mocht het nodig zijn. Ik gebruik de slave out nooit, dus die potmeter kan ik daar mooi voor gebruiken.

Hij is voor het geld inderdaad fantastisch. Het moet net je sound zijn natuurlijk, maar voor dit geld zo'n sound is bewonderenswaardig.

SLO knoppen is een goed idee! Zal de looks zeker verbeteren, alhoewel ik dit ook wel wat vind hebben.

Michael AE
5 november 2010, 20:20
Nou, dat lijkt dus dik in orde.
Leuk verslagje.
Nogmaals gefeliciteerd.

Dank je wel! Is zeker in orde, vooral voor dit bedrag.

Michael AE
5 november 2010, 20:25
Ga je dan die Soldano en die Bogner tegelijk meenemen?

MS

Tsja, het is een hoop sjouwwerk, maar ik heb net weer even over die combi gespeeld en ze vullen elkaar echt perfect aan! De Soldano voegt het hoogmidden toe wat de XTC een beetje mist en het laag en laagmidden uit de XTC vult de Soldano weer perfect aan.

Ik heb wel een tubescreamer of een andere boost nodig voor de Soldano om hem wat strakker te krijgen. Daar ga ik nog even naar zoeken, want de TS9 die ik nu gebruik snoept te veel laag weg. Mijn Maxon heb ik niet bij de hand, maar daar ben ik ook wel benieuwd naar. Even kijken of ik iets kan vinden wat niet te veel laag snoept, maar de boel wel wat strakker trekt. Ik heb nog wat pedalen bij mijn ex liggen die ik binnenkort maar eens ga ophalen.

Ik zal eens de zoekfunctie gebruiken, misschien levert dat wat op!

Michael AE
5 november 2010, 20:29
...en bij deze dan de foto's. Zijn met een iPhone gemaakt, dus verwacht er niet te veel van. Bovendien staan er van dit exemplaar nog meer foto's op het net.

Dit exemplaar heeft handgeschreven rode letters achterop en ik heb begrepen dat hij dan in de USA gemaakt is ipv Japan, maar pin me d'r niet op vast. Mij maakt het iig niet zo veel uit, als hij maar klinkt en niet kapot gaat. ;)

http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/Soldano%20SL-60/IMG_0093.jpghttp://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/Soldano%20SL-60/IMG_0092.jpghttp://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/Soldano%20SL-60/IMG_0091.jpg

tillens
5 november 2010, 20:53
Mooie amp hoor! Ga je nu de Phoenix aan mij verkopen? :)

Michael AE
5 november 2010, 20:55
Hehehe, nee, die gaat NOOIT meer weg. Er moeten wel even nieuwe buisjes in, want die zijn een beetje op, maar die amp is nog steeds mijn alltime favoriet!

Chris Winsemius
5 november 2010, 20:59
Mooie amp Michael!

Heb zelf wat SLO100s meegemaakt die ik echt prachtig vind (qua sound en bouwwijze). Deze verschilt wel wat tov. de SLO100 qua circuit en onderdelen maar moet zeker de Soldano sound geven.

Michael AE
5 november 2010, 21:01
Hey Chris, hij heeft inderdaad niet dezelfde specs/onderdelen als een SLO, maar het schema is geloof ik vrijwel hetzelfde voor de preamp. Tenminste, wat ik erover gelezen heb.

Binnenkort zal hij wel eens bij jou op de werkbank verschijnen voor een depth mod, dus dan kan je er mooi even in neuzen. :P

Chris Winsemius
5 november 2010, 21:04
Is goed Michael.

Deze amp is geen exacte copy, "vibe"zit er in maar het is geen 100% clone qua circuit/etc.

Zat stiekem al te kijken of ie wat strakker te krijgen is ;)

Michael AE
5 november 2010, 21:07
Ah, mooi om te weten!

Ja, strakker trekken is wel een beetje nodig voor wat ik er mee wil doen. Zou fantastisch zijn. Dit is een lekkere amp om eens wat mee te kloten qua mods lijkt mij. Ik zal je binnenkort eens mailen!

tillens
5 november 2010, 21:46
Hehehe, nee, die gaat NOOIT meer weg. Er moeten wel even nieuwe buisjes in, want die zijn een beetje op, maar die amp is nog steeds mijn alltime favoriet!

Dammit! ( Stewie mode) :sneaky:

Angel
6 november 2010, 08:02
Ik heb hem ook gehad. Vond het voor die ene klank super, maar dan enkel echt voor thuis of in de studio.

Proficiat met je aankoop.:rockon:

minoin
6 november 2010, 11:26
Congrats Michael, lijkt me een erg vet beestje! Geef em maar eens goed op z'n donder!

Michael AE
6 november 2010, 16:31
Ik heb hem ook gehad. Vond het voor die ene klank super, maar dan enkel echt voor thuis of in de studio.

Proficiat met je aankoop.:rockon:

?

Ik vind hem juist in de oefenruimte echt tot zijn recht komen.

Is dit niet ook gewoon jouw oude exemplaar? ;)

Bedankt!

Michael AE
6 november 2010, 16:32
Congrats Michael, lijkt me een erg vet beestje! Geef em maar eens goed op z'n donder!

Dank je! Ga ik zeker doen.