PDA

View Full Version : Gitaren en verwarming



Eric van Esch
3 november 2010, 11:22
Wetende dat gitaren (meestal) van hout zijn en wetende dat warmte invloed op hout heeft, simpele vraag: hoe ver moet een gitaar van de verwarming blijven?

Gedachte hierachter, ik heb mijn gitaren nu in de woonkamer staan op een plek ver van de verwarming en eigenlijk ook uit direct zonlicht. Ik overweeg de gitaren naar mijn studderkamer te zetten, maar die ruimte is kleiner en de gitaren komen dichterbij de verwarming dan.

Midwolda
3 november 2010, 12:23
Maakt niet zo heel veel uit, als je het maar niet te gek maakt.
Volgens mij is wel of niet een vochtige omgeving veel ernstiger.

vulvasonic
3 november 2010, 12:57
Hoe het werkt weet ik niet, maar ik heb diverse gitaren, waarvan er een aantal in een vrachtwagen liggen en die extreme temperatuursverschillen doorstaan. En ik heb een paar gitaren thuis staan, waar de verwarming regelmatig hoog wordt gezet en daar eigenlijk onder redelijk onveranderde omstandigheden staan te wezen.

De thuisgitaren vervormen voortdurend. Ik moet ze continu afstellen. De gitaren in de vrachtwagen blijven jaren achtereen perfect in conditie.

Het schijnt iets te maken te hebben met een warme omgeving en een lage, of juist hoge luchtvochtigheid. De centrale verwarming doet in ieder geval weinig goeds voor je gitaar. Zet de planken in ieder geval niet te dicht bij de verwarming, dan krijgen ze het meest te verduren, maar ook elders in de huiskamer zullen ze uiteindelijk te kampen krijgen met dit probleem.

Nogmaals, waarom het zo is weet ik niet, maar ik heb genoeg praktijkervaring om te weten dat het wel klopt.

zoon van Piet
3 november 2010, 13:05
De centrale verwarming doet in ieder geval weinig goeds voor je gitaar.

+1

Het komt voornamelijk door de droge lucht in verwarmde kamers. warme lucht zet uit en kan daardoor minder vocht bevatten dan koude lucht. Vandaar dat mensen bevochtigers aan de radiatoren hangen..

Op zich hoeft dit niet zo'n probleem te zijn, zeker niet voor solidbodies. maar sommige gitaren zijn er gevoeliger voor, met name akoestische gitaren van massief hout. Ik heb een gitaar die ieder najaar - ook nu- raar begint te doen en eigenlijk de hele winter kuren blijft vertonen. Maar mn Les Paul staat op 50 cm van de radiator en maalt daar niet om...

Lodedsvd
3 november 2010, 13:07
Ik denk niet dat het ect veel kwaad kan hoor,
even de cursus er bij gehaald: er staat dat het zich alleen gaat aanpassen
(gelijkstellen) aan de vochtigheid van zijn omgeving, en dan nog, zo een groot stuk hout is een gitaar nu weer ook niet moest er eventuele krimp zijn.

edit: er was me iemand voor :)

Eric van Esch
3 november 2010, 13:26
Nu heb ik tweemaal akoestisch, eenmaal semi-akoestisch (semi-hollowbody) en eenmaal solid. Ik laat de plankjes maar lekker op hun plek staan, staan ze al een hele tijd zonder problemen. Ga geen risico's lopen (hoe klein die missschien zijn, ons bunt zuunig). In ieder geval de luchtvochtigheid maar eens in de gaten houden.

JohnLord
3 november 2010, 13:32
+1

warme lucht zet uit en kan daardoor minder vocht bevatten dan koude lucht.

Oh?

Volgens mij is dat net andersom. 's Nachts als het afkoelt verschijnen er mistbanken.

Maar voor gitaren is het sowieso het beste om extreme en wisselende omstandigheden in alle opzichten te vermijden.

Nobler
3 november 2010, 13:33
Ik zou mijn gitaar nooit tegen een warme radiator of kachel zetten (maar dat spreekt denk ik voor zich) en een gitaarstandaard geen vaste plek geven binnen 2 meter van een radiator of kachel. Een beugel om hem aan de muur te hangen hang je natuurlijk niet boven een radiator of kachel. Als je hem in een koffer opbergt is hij wat minder gevoelig voor temperatuurschommelingen, maar zelfs dan zou ik de koffer niet te dicht bij een radiator of kachel zetten. Ik denk echter dat weinig nadenkende mensen deze dingen wél zouden doen.

Fisherman
3 november 2010, 14:43
Al mijn Gibson's (en die éne niet Gibson die er nog is) staan (en soms liggen zo ook) in koffers in een kamer waar er een zo goed als constante temperatuur heerst.

Ik rook en heb een ieniemienie woonkamertje, dus aan de muur hangen is bij mij geen optie, bovendien is m'n huisje te oud, tochtig en vochtig en dat in combinatie met tabak.....lijkt me dus in mijn geval geen optie.

Zowiezo ben ik -persoonlijk dus- geen voorstander van muurhangen, er zijn toch altijd temperatuursverschillen, kans op aanslag door roken, koken of wat dan ook en ook dat hangen aan de nek, ik ben er -nogmaals persoonlijk- geen voorstander van.
Het staat overigens wél weer verschrikkelijk mooi, ik kan me een foto herinneren van de weledelgestelde heer MacWilliams, die heeft een hele muur volhangen.
Wellicht als ik een aparte kamer voor al mijn gear zou hebben, maar Fisherman zit in z'n sloeber/overbruggings-fase.....dus dat is momenteel geen optie.

Samengevat denk ik dus dat in mijn geval in de koffer en af en toe even luchten en wat bespelen (het zijn geen vitrinekast-poppetjes tenslotte) de beste optie is.
Beetje poetsen af en toe helpt ook.....

:ok: groeten van de Fisherman!