PDA

View Full Version : Footcontroller: pc's en cc's tegelijk?



Rinze
3 november 2010, 10:24
Na een poos mijn rack-setup gebruikt te hebben zit ik met wat punten die ik graag anders wil doen. Daarvoor ben ik op zoek naar een footcontroller die tegelijk pc's en cc's kan versturen. Dit om maar een paar presets te gebruiken en dan per preset een paar effecten en een solo-boost aan en uit te kunnen zetten. Ik heb begrepen dat er maar weinig footcontrollers zijn die dat kunnen, de meeste moeten omschakelen van pc-mode naar cc-mode en weer terug. Leuk, maar niet handig tijdens optredens, zeker niet omdat tijdens die optredens het volgende nummer pas bekend wordt net voor het gaat beginnen.

Nu is mijn vraag: van welke footcontrollers is bekend dat ze wel tegelijk pc's en cc's kunnen versturen? Heb hier en daar wel wat gelezen maar dat betrof steeds vrij obscure pedalen die niet meer gemaakt worden of hele dure. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik de enige ben die dit graag wil kunnen. O ja, ik zou er ook graag een expressiepedaal op hebben.

Mijn setup:

Marshall JMP-1
TC Electronics G-Major
Peavey Classic 60/60

Tot nog toe gebruik ik als controller een Roland FC-50. Die is wel mooi handzaam, maar ook erg simpel. Ik heb begrepen dat er wel met externe pedalen cc's kunnen worden verstuurd. Maar dan wordt het weer zo'n zooi en ik heb het liefst zo weinig mogelijk kabels en troep voor mijn voeten.

etemm
3 november 2010, 10:30
Hoi Rinze,

Voor goed betaalbare midifootcontrollers met expressiepedalen:

Roland FC-200 / FC/300
Behringer FCB1010

Deze zijn overigens ook prima van kwaliteit.

Rinze
3 november 2010, 10:45
Hoi Rinze,

Voor goed betaalbare midifootcontrollers met expressiepedalen:

Roland FC-200 / FC/300
Behringer FCB1010

Deze zijn overigens ook prima van kwaliteit.

Die zijn mij bekend maar voor zover ik weet kun je er niet zonder van modus te veranderen pc's en cc's mee schakelen. Behalve de cc's van de expressiepedalen dus. En dat zoek ik nu net wel, anders heeft een andere controller niet veel voordeel.

etemm
3 november 2010, 15:13
Met de fcb1010 kan dit zeker wel, deze heb ik in het verleden ook gehad.
Ik gebruikte de onderste pedalen voor de presets te schakelen, en de bovenste pedalen om verschillende effecten uit en aan te schakelen in die betreffende preset.
Ik was zelf van mening dat dit zelfde ook met de Roland FC-200 kan.

Liquid_Metal
3 november 2010, 15:43
Klopt, de FCB kan dat inderdaad. De truc is dan dat je het toestel waarmee je CC's wil ontvangen op een ander kanaal zet. De FCB kan echter maar 2 CC's per patch versturen en da's voor bv een G-major te weinig.
Ik gebruik de Ground Control Pro van Voodoo Lab en die kan met Instant Access knoppen 8 boodschappen versturen (het zijn 8 IAs). De aan/uit-status verandert ook per patch. Ik gebruik de helft voor CCs en de andere helft voor pedaal-loops. Overigens verander ik gewoon van patch en daarbinnen kan ik dan van CC wisselen.

Rinze
3 november 2010, 15:46
Met de fcb1010 kan dit zeker wel, deze heb ik in het verleden ook gehad.
Ik gebruikte de onderste pedalen voor de presets te schakelen, en de bovenste pedalen om verschillende effecten uit en aan te schakelen in die betreffende preset.
Ik was zelf van mening dat dit zelfde ook met de Roland FC-200 kan.

Echt waar? Dat zou te gek zijn, ik had tot nog toe zowel in de handleidingen geen info daarover gevonden maar ook een paar specifieke opmerkingen op internet in tests dat het juist niet kan.

Heeft er iemand zelf praktijkervaring met bijvoorbeeld de FC-200? Van wat ik over de Behringer lees is ie wat minder stevig en dat is bij mij niet handig.

Van Dattum
3 november 2010, 15:57
Behringer maakt over het algemeen rotzooi, maar ze hebben één ding goed gedaan: de fcb1010!
Dat ding is gebouwd als een Leopard II! Hij heeft bij mij al heel wat klappen en bier overleefd...

Ettemm gebruikt hem in de stompbox-mode, kan erg handig zijn.
Ikzelf gebruik de normal mode waarbij ik per bank 10 pc's kan versturen. Binnen elke preset kun je dan ook nog 2 cc's versturen om bv. een effect binnen die preset aan of uit te zetten.
Grote voordelen zijn de prijs en een ingebouwde netvoeding, dus geen geklier met adaptertjes....

pentafox
3 november 2010, 16:31
idd, de FCB1010 is net een tank. Eind september een week lang elke avond een theatervoorstelling gedaan. Openlucht wel te verstaan. Het kleine poduim, waar wij op stonden hield niet elke regenbui tegen, dus de FCB ingepakt in magnetronfolie. Geen centje pijn, terwijl ie knap vochtig werd.

Rinze
3 november 2010, 16:58
Pff, blij dat ik wat hulp krijg :grouphug: Hoewel ik al jaren op de pc met midi werk vind ik het rackgebeuren toch wat ondoorzichtig zodra het verder gaat dan een paar patches schakelen.


Klopt, de FCB kan dat inderdaad. De truc is dan dat je het toestel waarmee je CC's wil ontvangen op een ander kanaal zet. De FCB kan echter maar 2 CC's per patch versturen en da's voor bv een G-major te weinig.
Ik gebruik de Ground Control Pro van Voodoo Lab en die kan met Instant Access knoppen 8 boodschappen versturen (het zijn 8 IAs). De aan/uit-status verandert ook per patch. Ik gebruik de helft voor CCs en de andere helft voor pedaal-loops. Overigens verander ik gewoon van patch en daarbinnen kan ik dan van CC wisselen.

2 cc's per patch, zou toch genoeg kunnen zijn wanneer ik bijvoorbeeld per patch alleen een volume boost en één effect aan en uit wil schakelen? (Soms denk ik dat het het hele cc-gebeuren toch niet echt snap)..

Die Ground Control Pro is wel een heel andere prijsklasse :(



Behringer maakt over het algemeen rotzooi, maar ze hebben één ding goed gedaan: de fcb1010!
Dat ding is gebouwd als een Leopard II! Hij heeft bij mij al heel wat klappen en bier overleefd...

Ettemm gebruikt hem in de stompbox-mode, kan erg handig zijn.
Ikzelf gebruik de normal mode waarbij ik per bank 10 pc's kan versturen. Binnen elke preset kun je dan ook nog 2 cc's versturen om bv. een effect binnen die preset aan of uit te zetten.
Grote voordelen zijn de prijs en een ingebouwde netvoeding, dus geen geklier met adaptertjes....

Ok, hij is dus wel stevig? Ik struikel nogal eens over dingen en vocht op het podium behoort ook zeker tot de waarschijnlijkheden. Een netvoeding is iid ook wel koel, dat scheelt weer een mieterig draadje op het podium dat erom vraagt om kapot gestampt te worden.

Die 2 cc's die je kunt versturen, ken je die aan bepaalde patches toe op het ding of ligt dat vast? Ik zou het liefste de bovenste rij voor de presets gebruiken (schakel ik bijna nooit in een nummer) en de onderste voor volumeboost en wat effecten.

srv-man
3 november 2010, 20:48
Rocktron midimate (+ evt los expressiepedaal)

The MIDI Mate is an intelligent controller allowing you to send up to six preset changes on six different channels and five control changes while controlling one realtime parameter via a volume pedal ALL AT ONCE.

En zo stevig als een tank.

Van Dattum
4 november 2010, 09:04
De cc's kun je per patch vastleggen, in de stomp-box mode kun je de onderste rij voor patches gebruiken en de bovenste voor cc's om effecten aan en uit te zetten, precies andersom van wat jij voorstelt dus....

Die Rocktron MIDI Mate ziet er trouwens ook niet lullig uit...

Rinze
4 november 2010, 09:25
Ok, weer even wat om over na te denken dus. Nadeel van de Roland FC-200 en de Behringer vind ik wel dat het zulke enorme lappen zijn..

Maar ik begrijp dus dat het met de Behringer en Roland wel mogelijk is om te doen wat ik wil. Toch merkwaardig dat die info niet uit de handleidingen blijkt. Maar het kan best dat ik de midispeak nog niet genoeg beheers om het te snappen :confused:

Rinze
4 november 2010, 09:29
De cc's kun je per patch vastleggen, in de stomp-box mode kun je de onderste rij voor patches gebruiken en de bovenste voor cc's om effecten aan en uit te zetten, precies andersom van wat jij voorstelt dus....


Tja, het kan ook zo natuurlijk maar mijn idee was dat ik per nummer maar één keer de bovenste rij hoef te bedienen om de juiste preset aan te zetten en verder de onderste kan gebruiken voor de boost en eventuele effecten (hoef maar in een of twee nummers van preset te wisselen). Ik trap er nog wel eens naast en het is vaak vol voor mijn voeten (eigenlijk ben ik gewoon niet zo handig), dat leek me dus veiliger. Maar het is geen ramp als het niet kan, dan trap ik gewoon nog een paar keer :seriousf:

Jimi Hendrix
4 november 2010, 09:29
ik ben wel blij dat ik indertijd ben begonnen met een ernst navigator, 8 jaar later nog steeds het hart van mijn setup. Versterkers en effecten komen en gaan, maar een goede midi-controller blijft een goede midi-controller.

mijn idee: koop iets goeds op de groei.

muziekschuur
4 november 2010, 09:33
Je bent echt niet de enige...

Ik heb hier al jaren een FCB1010 staan. Incl. de aangepaste chip. Maar het is geen gemakkelijk ding om op te zetten. Ik mis een scherm dat namen van mijn patches weergeeft.. Ipv nummers.

Rinze
4 november 2010, 10:03
Heb ik ook wel over gedacht, om meteen een hele goeie te kopen. Het punt is dat ik nog niet eens zeker ben dat ik met 19 inch spul verder wil. Ik mis toch wel een beetje de simpelheid en directheid van een buizentop met cab. In het verleden speelde ik altijd zonder effecten (behalve vervorming dan he ;)). Nu heb ik zo hier en daar toch wel effecten nodig en ik heb in ieder geval geen trek in het aanleggen van een vloerbak met stompboxes. Dus ik zou ook nog kunnen kiezen voor een buizentop (misschien de ENGL Blackmore) met een 19 inch effect. Moet zeggen dat ik ook niet echt stuk ben van de G-Major qua effecten.

Eigenlijk heb ik maar weinig nodig:

- clean met eventueel een paar effecten (chorus en delay)
- crunch van AC/DC tot 80's metal en punk/hardcore met mogelijkheid tot soloboost, in een paar nummers komt daar een flanger en in een nummer delay bij
- metalcrunch met soloboost en eventueel een beetje delay

Pfff, keuzes.. :dontgeti:

peter_heijnen
4 november 2010, 10:49
De behringer ken ik niet maar de midimate des te beter. Ik heb de mijna al zo'n 20 jaar en hij werkt nog steeds feilloos! Ik kan maar een klein nadeel aan het ding bedenken, hij past niet in een 19" deksel.

dml
6 november 2010, 09:00
Zie hieronder, zo kan het ook. CC's toevoegen op zowel een FC50 als een FC200.

http://inlinethumb27.webshots.com/45210/2968968630102437750S500x500Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2968968630102437750sSFzhL)

http://inlinethumb19.webshots.com/33938/2794079010102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2794079010102437750brAReB)

Rinze
6 november 2010, 09:53
Zie hieronder, zo kan het ook. CC's toevoegen op zowel een FC50 als een FC200.

http://inlinethumb27.webshots.com/45210/2968968630102437750S500x500Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2968968630102437750sSFzhL)

http://inlinethumb19.webshots.com/33938/2794079010102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2794079010102437750brAReB)

Tja, maar ik vrees dat dat soort herverbouwingen mijn technische competentie te boven gaan :dontgeti:

Het blijft tobben, gisteravond vond ik het weer best lekker klinken maar ik hou toch het gevoel dat mijn rackspul nogal wisselvallig is. Nu spelen we op de bassist na allemaal over krakkemikkig spul, dus het valt niet heel erg op :seriousf: Maar om nou te zeggen dat het bij optredens vertrouwd aanvoelt..

Keuzes..

Liquid_Metal
6 november 2010, 10:55
Ik denk dat je het jezelf erg moeilijk maakt als je CC's wilt versturen. Volgens mij heb je zoiets nog nooit gebruikt dus ik zou gewoon simpel beginnen.
Koop een simpele 19" fx zoals G-Major of Replifex met een simpele controller, zoals de FCB1010. Deze dingen zijn zeer waardevast dus tweedehands kun je er niet op verliezen.
Op deze manier kun je de wereld een beetje verkennen en krijg je meer het idee wat mogelijk is en vooral wat je beperkt. Als dan inderdaad blijkt dat je beperkt bent, kun je altijd upgraden. Bijvoorbeeld met een Voodoo Lab GCP, die heel goed CC's kan versturen.

Rinze
6 november 2010, 11:08
Ik heb al een JMP1, een G-Major en een FC50. Het is juist omdat ik me beperkt weet (zoals in het begin van het topic uitgelegd ;)) dat ik op zoek ben naar een betere oplossing voor mijn behoeften. Normaal ben ik een gitarist die het liefste zo simpel mogelijk speelde qua setup, maar gezien het feit dat ik nu in een band speel met een repertoire van 90 nummers, waaronder toch wat nummers met speciale effecten, moet ik toch wat anders.

MegaDrive
7 november 2010, 08:58
Behringer maakt over het algemeen rotzooi, maar ze hebben één ding goed gedaan: de fcb1010!

EN de Ultra-G DI100! Maar dan houdt het ook echt op hè.

:D

knarf
8 november 2010, 14:04
Zie hieronder, zo kan het ook. CC's toevoegen op zowel een FC50 als een FC200.

http://inlinethumb27.webshots.com/45210/2968968630102437750S500x500Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2968968630102437750sSFzhL)

http://inlinethumb19.webshots.com/33938/2794079010102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2794079010102437750brAReB)

Dit vind ik nu echt gewéldig!! Dit is buiten het doosje denken!
Ik ben ook geen crack in hi-tech maar solderen is geen punt en dit wil ik echt eens proberen. Een idee waar ik hierover een tutorial kan vinden met benodigdheden en schema's??

EDIT: Oh ja, schemaatjes voor de FC50 als het effe kan... Die heb ik namelijk...

knarf
10 november 2010, 13:01
Hm... niemand die weet waar hierover info te verzamelen? Het lijkt me voor TS ook wel handig aangezien hij de FC al heeft en geen geklooi met externe switches wil, en misschien is het helemaal niet zo moeilijk te doen. Gitaarnet, Newtone, Youtube en google hebben me niks opgeleverd.

@ dml: waar heb je die foto's precies vandaan? Misschien werd er een "how-to" bij vermeld?...

dml
10 november 2010, 15:34
Hm... niemand die weet waar hierover info te verzamelen? Het lijkt me voor TS ook wel handig aangezien hij de FC al heeft en geen geklooi met externe switches wil, en misschien is het helemaal niet zo moeilijk te doen. Gitaarnet, Newtone, Youtube en google hebben me niks opgeleverd.

@ dml: waar heb je die foto's precies vandaan? Misschien werd er een "how-to" bij vermeld?...

Die foto's heb ik zelf gemaakt, de betreffende FC's zijn namelijk van mij geweest, heb zelf de modificaties uitgevoerd. Wat wil je precies weten?

Rinze
10 november 2010, 15:49
Zou ook een optie zijn, zo'n hardware-mod.

Maar ik ben er eigenlijk nog steeds niet helemaal achter wat de standaard FC200 kan, en de Behringer. Heb her en der een en ander nagevraagd, viel me op dat bij muziekzaken de kennis omtrent deze materie ook minimaal is. "Dat soort spul verkopen we niet meer, gitaristen willen nu allemaal een combo met een paar pedaaltjes". Nou, ik niet :sneaky:

knarf
10 november 2010, 23:42
Die foto's heb ik zelf gemaakt, de betreffende FC's zijn namelijk van mij geweest, heb zelf de modificaties uitgevoerd. Wat wil je precies weten?

Zélf gedaan?! Amai, respect man!:ok: Dan hebben we hier dus informatie uit de eerste hand! :crazyhappy:

Eerlijk gezegd ken ik er niks van en moet dus van 0 beginnen. De ijzerwaren en de montage zijn geen probleem maar hoe je de switches aan de midi gekoppeld krijgt?? Heb je een extra printplaatje nodig of kan je de schakelaars op de bestaande printplaat solderen? En hoe gaat dat allemaal in zijn werk? Ik zou zelf niet weten hoe eraan te beginnen en welke vragen dus precies te stellen...

Maar dat had ik ook toen ik voor 't eerst met gitaarbouw begon...

hole
11 november 2010, 11:34
.
Grote voordelen zijn de prijs en een ingebouwde netvoeding, dus geen geklier met adaptertjes....

Phantom mod (http://www.fractalaudio.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=16749)...geen geklier met kabels ! (y)

Liquid_Metal
11 november 2010, 14:31
Zélf gedaan?! Amai, respect man!:ok: Dan hebben we hier dus informatie uit de eerste hand! :crazyhappy:

Eerlijk gezegd ken ik er niks van en moet dus van 0 beginnen. De ijzerwaren en de montage zijn geen probleem maar hoe je de switches aan de midi gekoppeld krijgt?? Heb je een extra printplaatje nodig of kan je de schakelaars op de bestaande printplaat solderen? En hoe gaat dat allemaal in zijn werk? Ik zou zelf niet weten hoe eraan te beginnen en welke vragen dus precies te stellen...

Maar dat had ik ook toen ik voor 't eerst met gitaarbouw begon...

Foto's maken kun jij toch ook wel? :hippie:
MIDI is niet heel erg moeilijk en met een goede guide kom je er wel. Ik denk dat die wel bestaat.

Rinze
11 november 2010, 15:39
MIDI is niet heel erg moeilijk en met een goede guide kom je er wel. Ik denk dat die wel bestaat.

Nou, dat valt dus tegen. Midi is idd in principe niet zo moeilijk, maar wat betreft die controllers houden de handleidingen bepaald niet over en de handleidingen van gebruikers op internet spreken elkaar tegen. Ik ben er nu een poosje mee bezig en heb nog steeds niet helder wat er met welke controller precies mogelijk is, met name wat betreft het gelijktijdig gebruik van pc's en cc's. En dat terwijl ik met de pc al 10 jaar gebruik maak van midi.

Jimi Hendrix
11 november 2010, 20:16
Nou, dat valt dus tegen. Midi is idd in principe niet zo moeilijk, maar wat betreft die controllers houden de handleidingen bepaald niet over en de handleidingen van gebruikers op internet spreken elkaar tegen. Ik ben er nu een poosje mee bezig en heb nog steeds niet helder wat er met welke controller precies mogelijk is, met name wat betreft het gelijktijdig gebruik van pc's en cc's. En dat terwijl ik met de pc al 10 jaar gebruik maak van midi.

circuleert er op internet niet zo'n overzichtje van een x aantal controllers?

hole
11 november 2010, 22:41
Overzicht (http://axefxwiki.guitarlogic.org/images/0/09/Floor_controllers_8.jpg) op de Axefx wiki.

Zal niet compleet zijn, wel uitgebreid.

(presets = PC, IA = CC)

Rinze
11 november 2010, 23:01
circuleert er op internet niet zo'n overzichtje van een x aantal controllers?
Meerdere zelfs, maar helaas niet eenduidig.

Zal morgen dat schema van hierboven eens doorworstelen.

knarf
11 november 2010, 23:53
Foto's maken kun jij toch ook wel? :hippie:
MIDI is niet heel erg moeilijk en met een goede guide kom je er wel. Ik denk dat die wel bestaat.

Nou, ik zoek me hier onnozel maar heb nog geen guide kunnen vinden over hoe je extra switches kan toevoegen op een bestaande foot controller, laat staan specifiek voor de FC 50. Deze site is ongetwijfeld waardevol voor wie de "taal" spreekt maar ik raak er niet wijs uit:
http://www.ucapps.de/

't Is misschien omdat het nieuw voor me is maar mij lijkt MIDI-mogelijkheden uitbreiden weldegelijk ingewikkelde materie. Aangezien dml de mod heeft gedaan op precies dezelfde controller lijkt zijn info voor mij de meest accurate.

Dus @ dml: heb je een linkje naar de guide die jij gevolgd hebt om de mod te doen? Of event. zelf een tutorial'etje schrijven? :soinnocent:

dml
13 november 2010, 13:01
Eerlijk gezegd ken ik er niks van en moet dus van 0 beginnen. De ijzerwaren en de montage zijn geen probleem maar hoe je de switches aan de midi gekoppeld krijgt?? Heb je een extra printplaatje nodig of kan je de schakelaars op de bestaande printplaat solderen? En hoe gaat dat allemaal in zijn werk? Ik zou zelf niet weten hoe eraan te beginnen en welke vragen dus precies te stellen...

Maar dat had ik ook toen ik voor 't eerst met gitaarbouw begon...

Je hebt helemaal geen printplaatje nodig. Aan de switches soldeer je haakse jackpluggen en die plug je dus achterin de FC50, in de corresponderende CC-inputs. Ik heb gewoon een zak van die goedkope, haakse patchkabels gekocht en van elke kabel één plug afgeknipt. De afgeknipte kant soldeer je aan de switch. Het is makkelijker dan je denkt.

Rinze
13 november 2010, 15:00
Je hebt helemaal geen printplaatje nodig. Aan de switches soldeer je haakse jackpluggen en die plug je dus achterin de FC50, in de corresponderende CC-inputs. Ik heb gewoon een zak van die goedkope, haakse patchkabels gekocht en van elke kabel één plug afgeknipt. De afgeknipte kant soldeer je aan de switch. Het is makkelijker dan je denkt.
Verrek, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, dat je op die manier die cc-inputs kon gebruiken. Geniaal :D

dml
13 november 2010, 16:37
Verrek, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, dat je op die manier die cc-inputs kon gebruiken. Geniaal :D

Bij mijn FC200 had ik de switches wel intern verbonden met de CC-inputs, ik heb gewoon de aders op de "lipjes" van de jack inputs gesoldeerd. Ook dat is geen rocket science.

Rinze
13 november 2010, 16:40
Bij mijn FC200 had ik de switches wel intern verbonden met de CC-inputs, ik heb gewoon de aders op de "lipjes" van de jack inputs gesoldeerd. Ook dat is geen rocket science.
Nee, dat klopt, ik vind het een aantrekkelijke optie. Enige mogelijke nadeel lijkt me de waardedaling van het pedaal bij verkoop, omdat je er toch een paar gaten in moet boren.

dml
13 november 2010, 16:48
FC200 gekocht voor 150 en verkocht voor 165, dus heb er niets op verloren. De FC50 is al langer geleden, volgens mij gekocht voor 75 en verkocht voor hetzelfde bedrag of zelfs meer, dus in het slechtste geval heeft me het alleen de zelf aangebrachte hardware gekost. M.a.w. gewoon verkopen incl. de modificaties.

Rinze
13 november 2010, 18:09
FC200 gekocht voor 150 en verkocht voor 165, dus heb er niets op verloren. De FC50 is al langer geleden, volgens mij gekocht voor 75 en verkocht voor hetzelfde bedrag of zelfs meer, dus in het slechtste geval heeft me het alleen de zelf aangebrachte hardware gekost. M.a.w. gewoon verkopen incl. de modificaties.
Dat lijkt erop dat jij beter bent in geen verlies lijden dan ik ;)

Maar die FC50, die balk erop is dus eigenlijk alleen vanwege dat het buitenom is gegaan? Niet vanwege ruimtegebrek?

Jammer dat het kreng in de oefenruimte ligt, anders zou ik hem gelijk uit elkaar halen.

dml
14 november 2010, 08:54
Dat lijkt erop dat jij beter bent in geen verlies lijden dan ik ;)

Maar die FC50, die balk erop is dus eigenlijk alleen vanwege dat het buitenom is gegaan? Niet vanwege ruimtegebrek?



Beide, dus vanwege het buitenom en vanwege ruimtegebrek. er is namelijk geen ruimte om 6 switches in de behuizing van de FC50 te zetten. Het is echter wel mogelijk om er 2 in te zetten maar dan moet je het batterijcompartiment opofferen, of in ieder geval alleen te voeden met een adapter. Ik heb wel eens een FC50 gezien waarvan de gebruiker 2 switches erin heeft gezet voor Bank Up/ Down.

Rinze
14 november 2010, 09:13
Ah, dat was ik vergeten, het batterijvak. Alsof er ooit iemand zo'n ding op batterijen laat lopen. Dan maar eens op zoek naar een alu profiel.

dml
14 november 2010, 09:59
Ah, dat was ik vergeten, het batterijvak. Alsof er ooit iemand zo'n ding op batterijen laat lopen. Dan maar eens op zoek naar een alu profiel.

Let er wel op dat het profiel, waarin je de switches zet, aan de achterzijde zo hoog is dat hij ook de vloer raakt, anders wipt de FC50 steeds als je op een switch drukt.

Rinze
14 november 2010, 10:09
Ik ga het sowieso eerst eens goed bekijken, heb al wat te vaak van die grappen meegemaakt bij enthousiaste knutselakties. Weet ook nog niet zeker of ik toch niet een FC200 ga zoeken vanwege het expressiepedaal. Al vind ik het het handzame formaat van de FC-50 wel een groot voordeel.

Hoe en waar had jij het profiel aan de FC-50 bevestigd?

dml
14 november 2010, 11:04
Het U-profiel waarin de switches komen, heb ik aan de FC-50 bevestigd door middel van een hoekprofiel, je kan dit ook nog wel zien op de foto. Dus de liggende zijde van het hoek profiel had ik vastgeschroefd aan de FC en de staande zijde had ik aan het U-profiel gepopt.

O ja, ik zie dat ik bij de vier switches ook ledjes had geplaatst, dus de switches waren latched. Ik zou daar nu denk ik niet weer voor kiezen. Als je binnen een patch een effect hebt aangezet en je schakelt naar een andere patch, dan blijft de betreffende switch aan staan. Wil je dus weer een effect aanzetten met diezelfde switch, moet je 'm eerst uit- en dan weer aandrukken. Da's dus wel een nadeel van dit principe, dus je moet even overwegen of je de switches unlatched (en zonder led) wil laten werken.

Rinze
14 november 2010, 11:49
O ja, ik zie dat ik bij de vier switches ook ledjes had geplaatst, dus de switches waren latched. Ik zou daar nu denk ik niet weer voor kiezen. Als je binnen een patch een effect hebt aangezet en je schakelt naar een andere patch, dan blijft de betreffende switch aan staan. Wil je dus weer een effect aanzetten met diezelfde switch, moet je 'm eerst uit- en dan weer aandrukken. Da's dus wel een nadeel van dit principe, dus je moet even overwegen of je de switches unlatched (en zonder led) wil laten werken.

Dat van die leds had ik ook al gezien. Maar dat de switch aan blijft staan is idd niet handig. De presets op de G-major moeten in opgeslagen vorm opgeroepen worden, waarna ik eventuele effecten en de boost zonder daar bij na te denken moet kunnen inschakelen. Nadeel zonder leds is natuurlijk wel dat ik in de algemene herrie moeilijk na kan gaan of er inderdaad geschakeld is.

Bedankt voor de informatie, ik ga nog even broeden op alle opties.

herrieman
14 november 2010, 13:34
Rinze,

Misschien is dat wat voor je:

http://www.ikmultimedia.com/Main.html?stealthboard/index.php

Komt begin januari uit en prijs is Euro 269,=

Ik zit r zelf ook op te wachten.
Past in 19" rack
Niet te veel knoppen

knarf
14 november 2010, 14:58
Je hebt helemaal geen printplaatje nodig. Aan de switches soldeer je haakse jackpluggen en die plug je dus achterin de FC50, in de corresponderende CC-inputs. Ik heb gewoon een zak van die goedkope, haakse patchkabels gekocht en van elke kabel één plug afgeknipt. De afgeknipte kant soldeer je aan de switch. Het is makkelijker dan je denkt.

Hey, dank voor de info! Nou snap ik 'm, je hebt geen extra CC's toegevoegd aan de FC, enkel de bestaande uitgangen voor CC's gemod. Heel slim bedacht idd.

Ik leefde in de veronderstelling dat je ipv 4 CC's, je de FC had voorzien van 8 CC's. Mijn hoop ging/gaat eerder in die richting. Enig idee of dit mogelijk is met de FC 50?

Rinze
27 november 2010, 11:28
Ik ga eerst eens uitproberen of alleen de boost via cc schakelen bevalt. Ik heb nog een Fostex voetschakelaar, die op een van de externe inputs van de FC50, en dan de boost van de G-Major gebruiken. Als me dat qua geluid niet bevalt moet ik toch iets anders bedenken. Dat zou jammer zijn, want qua geluid bevalt me de setup prima, vooral nu ik de scheurbuis in de JMP-1 vervangen heb door een JJ. Zelfs de metalscheur is nu prima, lekker hakkuh.

Waar ik nog mee zit: moet ik als ik de boost van de G-Major via een cc wil schakelen, nog iets doen met de midi-kanalen? Nu stuur ik de boel immers naar zowel JMP-1 als G-Major. De presetschakelingen moeten natuurlijk wel door beide apparaten ontvangen worden. Of maakt het niet uit, en doet de JMP-1 niets met de cc-opdracht voor de boost van de G-Major?

Wanneer zet je je midi-apparaten op verschillende midi-kanalen en wanneer niet? Het lijkt mij dat als hetzelfde commando door beide apparaten ontvangen moet worden, dat ze dan per definitie op hetzelfde kanaal moeten zitten (of op omni)?