PDA

View Full Version : Welke pedalen?



Ikkonniksorgineelsbedenke
2 november 2010, 20:20
Hoi mede-gitaristen,

Ik ben binnenkort jarig en heb besloten om wat pedalen te vragen voor mijn verjaardag en gebruik te maken van mijn opgespaard geld. Aangezien ik aan een budget zit kan ik natuurlijk niet het duurste vragen en vraag ik jullie advies over de volgende pedalen:
- een fuzz pedaal (het liefst eentje die in de buurt komt van Univox Superfuzz)
- een wah-wah pedaal
- een phaser

ik (probeer) te spelen in de stijl van Hillel Slovak, Hendrix, Eddie HAzel en John Frusciante, dat zijn mijn grootste inspiratie bronnen.

ps:

srry als ik vaag overkom maar dit is het eerste forum waar ik lid van ben

alvast bedankt

lollol
2 november 2010, 20:41
Wat is precies het budget?
Als wah zou ik een Dunlop Crybaby nemen en True-Bypass modden;)

robert-gitarist
2 november 2010, 20:41
Welkom op het forum! ;)

Tsja als je geen al te hoog budget hebt dan zou ik hoe dan ook op de tweedehands markt gaan kijken, dat scheelt aardig wat geld en bovendien kun je dan voor meer kwaliteit gaan.

- een fuzz pedaal: ik zeg Dunlop Hendrix FuzzFace of de MXR Fuzz
- een wah-wah pedaal: Vox V847 oid. maar een Crybaby kan ook prima!
- een phaser: MXR Phase90 of een oude Boss PH-1r. Wat ik eerder zou doen, is misschien kijken naar een Univibe. BBE heeft de Soulvibe en die is zelfs nieuw niet al te duur.

Succes!

Btw, misschien handig om even de rest van je set up te vermelden (amp, gitaren, mogelijk andere pedalen die je al hebt..)

Ikkonniksorgineelsbedenke
2 november 2010, 21:01
mijn budget is rond de 100 á 200 euro per pedaal (ik wil meer aan de fuzz uitgeven dan bijvoorbeeld de wah of de phaser).
Mijn setup is een goedkoop cort gitaartje G series volgens mij en een 15 watt laney london versterker.
de pedalen die ik al heb zijn de boss digital delay 7 en een behringer wah (die van uitermate slechte kwaliteit is aangezien deze een soort van "stopt" als je tussen de verschillende wah standen zit)

JvD.
2 november 2010, 21:06
watdachtjevanjeeigennaam

lollol
2 november 2010, 21:09
Ik zou gaan voor een nieuwe gitaar versterker:soinnocent:

Ikkonniksorgineelsbedenke
2 november 2010, 21:12
Ik zou gaan voor een nieuwe gitaar versterker:soinnocent:

ik weet niet, ik woon nog thuis en ik denk niet dat mijn ouders/buren het appriaceren als ik een grotere versertker koop

lollol
2 november 2010, 21:16
ik weet niet, ik woon nog thuis en ik denk niet dat mijn ouders/buren het appriaceren als ik een grotere versertker koop

Hoeft niet groter...;)

vulvasonic
2 november 2010, 21:21
Is iets als de Vox Tonelab ST dan niet handiger voor je?
Ben je voor 175 euro klaar.

O en welkom op het forum, ikkanniksorigineelsbedenke. :D

robert-gitarist
2 november 2010, 21:22
Inderdaad, groot hoeft niet maar beter ;)
Je kunt pas fatsoenlijk met pedalen aan de slag gaan als je basis setup ook goed is. Zo komen de effecten echt niet goed tot hun recht :)
Koop eerst een leuke amp van rond de 400-500 euro buizencombo) en kijk drna eens in alle rust naar pedalen en test hier en daar wat rond.
Een wah en phaser hoeven niet duur te zijn. Een Crybaby kun je met een beetje geluk al halen voor 30-35 euro (tweedehands) en een leuke phaser van rond de 60-90 euro.

Ikkonniksorgineelsbedenke
2 november 2010, 21:25
mmm ik zal eens dan maar kijken naar een amp. maar 400-500 euro is wel uit mijn budget... misschien tweedehands.
en sorry als ik iets stoms zeg maar ik ben geen technisch/electronisch aangelegd iemand.

lollol
2 november 2010, 21:27
mmm ik zal eens dan maar kijken naar een amp. maar 400-500 euro is wel uit mijn budget... misschien tweedehands.
en sorry als ik iets stoms zeg maar ik ben geen technisch/electronisch aangelegd iemand.

Dat is inderdaad stom!:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:






























Nee grapje...
Maar het heeft er niks mee te maken.;)

robert-gitarist
2 november 2010, 21:50
Een goede amp en gitaar is het halve werk. Bovedien als je het goed doet hoef je dat maar een keer er voor neer te leggen ;) je gaat gewoon veel meer voldoening halen uit een betere amp en gitaar. Ik weet niet hoelang je al speelt? Voor een beginner zou het namelijk wat overkill zijn om meteen flink te gaan inversteren in een dure amp en gitaar ;)

Of je moet wachten en doorsparen. je kan en wilt max. 100-200 euro per pedaal uitgeven, ik zou wachten met die pedalen en eerst vandat geld een versterker halen en drna eens gaan sparen voor wat pedalen etc.

muziekschuur
2 november 2010, 21:57
VHT 20 watter (buizen) of vergelijkbaar (444 euro).

De French toast van Danelectro (35 euro) Dit is een fuzz met een octave up mogelijkheid.
De Fab distortion (20 euro) copie van een geweldige distortion die ook een clean boost geeft
De Coolcat Vibe (35 euro) Een univibe cloon.
Hmmm, een wah pedaal. (vox wah)

Hmmm ik zou de Digitech hardwire reverb kopen (zit Lexicon chip in).

Een leuke strat....

Dan heb je leuke effecten van een zeer hoge kwaliteit. En staan de pedalen je niet aan kun je ze makkelijk verkopen...

Ohja. Een Harley Benton pedaaltuner 28 euro

Ik wou dat ik zo gestart was...

Mitch
2 november 2010, 22:06
Je bent dus gewoon op zoek naar je eerste effecten. Dat snap ik, ik begrijp alleen niet waarom je dan op zoek bent naar een specifiek en moeilijk bruikbaar effect als de Superfuzz. Houd er sowieso rekening dat een fuzz op een 15W oefenversterkertje thuis nooit gaat klinken als de fuzz die je op een opname hoort over een buizenbak op stevig volume.
Omkijken naar een andere versterker, ach... voor thuis is een buizenversterker alleen écht interessant als je geen buren hebt of een ideaal geïsoleerd huis. Anders is die kleine amp prima hoor.
Vox wahtje, phase90 of small stone, fuzz moet je misschien nog maar even over nadenken...

Ikkonniksorgineelsbedenke
2 november 2010, 22:20
bedankt voor de tips. ik denk echter dat een nieuwe amp op dit moment niet te betalen valt dus zal ik gewoon op mijn oefenamp door moeten gaan. misschien dat ik een iets betere koop maar niet iets van 400 euro.
ook heb ik me geraliseerd dat het misschien beter is om met goedkopere effecten te beginnen. de french toast had ik opgezocht en klonk niet slecht voor zijn prijs, een fatsoenlijk wah wah is sowieso niet duur en een phaser kan altijd later nog.
ik denk dat ik me ga richten op een nieuwe gitaar, gewoon iets van fender mexican made, iemand ervaringen?

Ikkonniksorgineelsbedenke
2 november 2010, 22:22
ik speel overgens al een paar jaar sinds mijn 11e of 12e (ben nu 16), met tussenpozes en heb een tijdje op les gezeten.

robert-gitarist
2 november 2010, 22:35
Ik weet niet waar je ergens woont, maar ga gewoon eens in een winkel wat pedalen en gitaren en evt. versterkers uittesten. zo krijg je aardig wat ervaring en heb je nog een ruimere kijk op het geen dat je zoekt.

Een Fender uit Mexico is opzich niets mis mee, mijn ervaring is alleen dat er aardig wat verschil onderling is aan kwaliteit maar dat zul je ongetwijfeld ook wel bij Amerikaanse hebben en Japanse Fenders. Dat is een kwestie van smaak en uitproberen.

Je hebt ong. 400 euro te besteden begrijp ik, koop daar eerst een versterker van. Opzich zou je gitaar nog wel een poos mee kunnen hoor ;) Cort is namelijk niet eens een slecht merk. een goede versterker heeft enorm veel invloed op je sound.

Ikkonniksorgineelsbedenke
2 november 2010, 22:42
Ik weet niet waar je ergens woont, maar ga gewoon eens in een winkel wat pedalen en gitaren en evt. versterkers uittesten. zo krijg je aardig wat ervaring en heb je nog een ruimere kijk op het geen dat je zoekt.

Een Fender uit Mexico is opzich niets mis mee, mijn ervaring is alleen dat er aardig wat verschil onderling is aan kwaliteit maar dat zul je ongetwijfeld ook wel bij Amerikaanse hebben en Japanse Fenders. Dat is een kwestie van smaak en uitproberen.

Je hebt ong. 400 euro te besteden begrijp ik, koop daar eerst een versterker van. Opzich zou je gitaar nog wel een poos mee kunnen hoor ;) Cort is namelijk niet eens een slecht merk. een goede versterker heeft enorm veel invloed op je sound.

mijn gitaar begint steeds out-of-tune maar ik ga wel eens kijken naar andere winkels? ik woon in maastricht en daar heb je "Daan Smit" wat een redelijke bagger winkel is in ongeveer alles. ik ben best bereid om een paar km te rijden

robert-gitarist
2 november 2010, 23:07
ik ben best bereid om een paar km te rijden

Music store in Keulen zou i kdan maar eens proberen ;) Misschien dat er over de grens bij België ook nog wel wat interessants is.