PDA

View Full Version : Nieuwe pickups Ibanez GRX70



Hillman1312
2 november 2010, 17:29
Hallo allemaal,

Ik heb enige tijd terug een (tweedehands) Ibanez GR70DX gekocht om een start te maken op een electrische gitaar. Komt er op neer dat ik 'm nu eigenlijk al beu ben en de klanken die uit de pickups komen nou niet zo inspirerend vind. Een eerste optie is om de gitaar weer te verkopen natuurlijk.

Echter, het alternatief is wellicht om de pickups te vervangen.
De vraag is nu of dat het waard gaat zijn? Op zich ziet de gitaar er nog mooi uit, heeft nieuwe snaren, ik heb de actie en intonatie naar eigen inzicht en gevoel goed (genoeg) ingesteld. De brug is in redelijke staat zolang je de tremolo maar niet gebruikt (heb die op een enigszins spartaanse manier met een blokje hout vastgezet).

In welke mate bepaalt de kwaliteit van het hout de klank in verhouding tot de mate waarin de pickups dit gaat doen.

Indien vervangen PUs een optie is, waar zouden jullie voor gaan? Het is een HSH configuratie.

Ben benieuwd...
Thx

almarvk
2 november 2010, 17:48
Voor zo'n gitaartje gaat het weinig verschil uitmaken denk ik eerder. Over wat voor versterker speel je? En hoe is die ingesteld?

Veel voorkomend 'probleem' bij beginnelingen is het geluid, wat vaak niet aan de gitaar ligt.

Hillman1312
2 november 2010, 20:40
Helder.

Versterker is een (mij) onbekend ding, Leopard Tega 10.
Zou best kunnen dat dit het probleem is, maar ik heb geen vergelijk....

In principe staat ie "clean" dus overdive op 0 en de equalizer (bass/mid/treble) alle op de middenpositie. De overdrive vind ik niet zo bijzonder en gebruik ik ook niet zo heel veel.

De bas draaide ik meestal een "tikkie" terug omdat die nogal overheersend was. Ik heb toen de brug pickup wat bijgesteld. Dit leek goed te werken, dus nu de bas weer op "0".

Maar, goed advies om niet meteen te investeren in die PUs, neem ik ter harte!

o0rollo0o
3 november 2010, 08:02
Ik zou als ik jou was een nieuwe (modelling)versterker kopen, kwa prijs maakt het niet veel uit vergeleken met 3 nieuwe pickups maar het zal je geluid een stuk spannender maken en een bruikbare distortion geven. Of je koopt een leuk multi-effecten pedaal.

Hillman1312
28 november 2010, 21:04
Inmiddels weer een paar weken verder. Ik heb nav jullie advies een line 6 pocket pod aangeschaft. Zowel over de koptelefoon als door de versterker klinkt het nu al een stuk beter !

In mijn originele post had ik ook de vraag gesteld in welke mate het hout van een gitaar het geluid beinvloed. Ik kan me zo voorstellen dat een deel van het geluid door de PUs wordt bepaald en een deel door het hout (en er zijn wellicht nog meer variabelen). Maar hoe verhoudt zich dit? 20% PUs 80% hout, of juist andersom, of 50/50.

Niet echt belangrijk, wel interessant om te weten :rockon:

Thx !