PDA

View Full Version : HAAR strat vs Suhr strat



SloeGin
2 november 2010, 16:13
Ik heb momenteel veel GAS voor een strat.
Qua specs ken ik niet veel van strat maar ik weet wel dat dat de kwaliteit van SUHR subliem is en dat een HAAR strat blijkbaar een fender strat (custom) naar huis speelt. Nu is mijn vraag hoe de kwaliteit tussen beide bouwers verschilt of is dit niet echt te vergelijken?

Deze strat van Suhr ziet er veel belovend uit: http://www.guitarguitar.co.uk/electric_guitars_detail.asp?stock=09060316262329
maar kost al gauw 2000 euro.
De specs in acht genomen, zou ik bij HAAR goedkoper uitkomen of is het toch aangewezen om voor de SUHR te gaan (zelfs al heb ik er nog niet op gespeeld)?

Graag wat advies omtrent strats etc ... :)

Alvast bedankt ;)

Tristan
2 november 2010, 16:45
Suhr is naar mijn idee veel moderner, strak en gefocust.
Dit moet je zeker een keer (ook akoestisch!) proberen om te zien of het je ligt.

Een goede Haar lijkt inderdaad meer op een Fender Customshop, maar er zijn ook genoeg middelmatige exemplaren die het niveau van een goede Customshop niet halen, ik heb nog geen Haar gehoord die een echt supergoede Customshop overtreft.

Het zijn beide dus compleet andere gitaren.
Als je van die moderne (Superstrat) sound houdt dan is Suhr een goede optie, ze zijn ook nog eens ontzettend consistent gebouwd dus dat is mooi meegenomen.
Toch wil ik je aanraden om in dit segment ook eens een Tom Anderson te proberen, die vind ik zelf over het algemeen veel lekkerder qua feel en klank en ze zijn kwalitatief vergelijkbaar met Suhr.

Wat betreft Haar, er zitten zondermeer goede gitaren tussen en als je de juiste uit het rek pakt kan je voor een nette prijs een gitaar van dezelfde kwaliteit als een goede Fender Customshop kopen.

Tristan
2 november 2010, 17:54
Een lijstje:
Atlas
Carvin
Chandler
Charvel
Don Grosh
Fender
G&L
Haar
Nash
Melancon
Morgaine
Music Man
Otentic
Suhr
Tom Anderson

ANGC
2 november 2010, 19:49
ten eerste is het allemaal natuurlijk puur smaak.

In mijn zoektocht naar een gitaar ben ik na vele fenders, rebel relics, haars en de giers toch bij suhr terecht gekomen. ik heb alles ook akoestisch getest en de suhr kwam er het beste uit. ik heb een suhr met een dikke nek, dus niet zown luciferhoutje zoals ik vaak bij suhr tegen ben gekomen. de kwaliteit is op die van mij een stuk beter dan de andere gitaren die ik heb getest.

maar zoals iedereen die logisch nadenkt zal zeggen: ga lekker testen, koop geen gitaar voordat je hem of haar heb bespeelt!

ANGC
2 november 2010, 19:50
moet trouwens wel nog zeggen dat ik de Haar gitaren beter vond dan de fenders die ik geprobeerd heb.

Bmweber
3 november 2010, 10:28
ik bezit zelf een haar en ik vind dat de fijnste gitaar die ik ooit heb bespeeld! ik heb wel een goede, want op de andere haars waar ik op heb gespeeld waren toch minder en 1 zelfs slecht vond ik. maar op die ene na wel beter dan alle fenders die je voor dat geld kan kopen.

maargoed je moet inderdaad eerst testen!

King of the Blues
3 november 2010, 12:23
Ik heb zelf een Haar strat (laten bouwen in 2008, voodoo pu's), en deze laat mijn fender am std. strat toch echt ver, ver achter zich. Als ik dan toch een keer weer de fender meeneem naar een gig of repetitie, heb ik meestal na 10 minuten alweer spijt. Het geluid is veel ... 'organischer', voller en overtuigender. Onversterkt klinkt hij al beter. Ik moet wel zeggen dat ik fender customshops heb geprobeert die nog beter klonken, maar dan betaal je ook het dubbele. Heb destijds ook wel suhrs geprobeert, vond ik i.d.d. ook iets moderner/strakker in het geluid en feel. Het prijskaartje speelde toen ook mee en ja die suhrs zijn nu eenmaal niet goedkoop, voelden wel echt geweldig aan; kwaliteit. Suhr is mss iets allrounder naar mijn idee...'t is net wat je zoekt.... gewoon testen dus... de beste uitzoeken en haar ;-) dan kopen...

Johannes
3 november 2010, 12:32
Ik zag m al in het lijstje staan, maar kijk voor een wat modernere strat es naar Carvin, moderne strat sounds, sublieme afwerking, lekkere feel. En kost geen vermogen zoals Suhr of anderson. Er hangen er een aantal bij dijkman(s?) in Breda, andere Carvin winkels zou ik niet weten.

Rick trodat
3 november 2010, 12:55
Als ik één ding heb geleerd over strats:

Hoe dikker de nek, hoe voller die klinkt. Met veel meer sustain.

Omdat de ''standaard'' fenders meestal een normale c neck profiel hebben, is het geluid onversterkt nagenoeg gelijk. De pickups en de body maken dan versterkt het verschil.

Maar een strat met een D neck profiel klinkt voller en gewoon beter.

Haar maakt veel gebruik van dikke necks. Ik vind het alleen minder ''makkelijk'' spelen.