PDA

View Full Version : Mijn gitaar eet plectrum :O



SaferSephy
2 november 2010, 09:11
Het valt me de laatste tijd op dat mijn plectrums (plectra?) steeds minder lang mee gaan. Ik gebruik die Roze Dunlopjes 1.14mm op 0.10 snaartjes en heb een gemiddelde (soms sterke bij solo's) aanslag.

Dit is zo erg dat er na een weekje al niet echt meer een uitgesproken puntje op zit. na 2/3 weken is het ding aan all hoeken even rond. Erg vervelend want bij het oefenen van scales en sequences op snelheid vind ik het fijn om die extra controle te hebben van een vers plectrum.

Komt dit verhaal jullie bekend voor of speel ik gewoon te lomp. Of moet ik wellicht naar andere plectrums kijken?

pimmetje
2 november 2010, 09:23
Die van mij (2mm 205'jes) slijten ook flink hoor.
Gewoon een goede voorraad aanleggen.

Paragon
2 november 2010, 09:31
Zelf doe ik een stuk of 3 maanden, als het niet meer is, met een plectrum.:sssh::speed:

SaferSephy
2 november 2010, 11:15
Vraag ik me toch af hoe lang SRV met z'n plectrum deed, kijkend naar hoe diep hij in die snaren dook. Hij speelde dan wel met de botte kant maar dan nog, waren die van staal ofzo?

Ronald.ZaZ
2 november 2010, 11:17
Dunlop 12 pack is ongeveer €4.
Dus als je elke 2 weken een nieuwe plectrum neemt doe je nog steeds maar een half jaar met zo'n pack.
Al een bijbaantje overwogen? ;)

terrasbeest
2 november 2010, 11:56
Gelukkig speel je geen fingerstyle, zo'n stompjes zijn echt niet mooi:seriousf:

HaroldA
2 november 2010, 12:16
Komt dit verhaal jullie bekend voor of speel ik gewoon te lomp. Of moet ik wellicht naar andere plectrums kijken?

De mijne gaan 1 a 2 repetities mee voordat ik ze niet fijn meer vind. Die verdwijnt dan in de prullenbak en ik pak een nieuwe uit het zakje van 72 (voor €19,-).

Dealer
2 november 2010, 13:38
Mijne verdwijnen altijd op mysterieuse wijze na 2-5 dagen...

ze komen ook nooit meer terug

Ronald.ZaZ
2 november 2010, 13:51
Mijne verdwijnen altijd op mysterieuse wijze na 2-5 dagen...

ze komen ook nooit meer terug

Ja gek is dat.
Ik verlies ze ook de hele tijd en je zou zeggen dat er waarschijnlijk ergens een plek onder de bank ofzo moet zijn waar er nu pak-m-beet een stuk of 3000 liggen.
Edoch, zo'n plek ben ik nog nooit tegengekomen.

Ze lijken een soort van mysterieuse eigenschap te bezitten dat na verlies, ze vertrekken naar een soort van 'black empty void'

SaferSephy
2 november 2010, 16:38
Ja gek is dat.
Ik verlies ze ook de hele tijd en je zou zeggen dat er waarschijnlijk ergens een plek onder de bank ofzo moet zijn waar er nu pak-m-beet een stuk of 3000 liggen.
Edoch, zo'n plek ben ik nog nooit tegengekomen.

Ze lijken een soort van mysterieuse eigenschap te bezitten dat na verlies, ze vertrekken naar een soort van 'black empty void'

haha hier heeft de grote George Carlin ooit nog een stuk over gedaan:

http://www.youtube.com/watch?v=1ySI8yxZ97I


Anyway, het is dan ook niet zozeer een financieel probleem zoals sommige hier impliceren :P, maar meer logistiek; ik krijg de dingen niet aangesleept. Nu lees ik dat je ze ook in grootverpakkingen kunt scoren in plaats van elke keer 5 voor 80cent per stuk bij de muziekboer. Heeft iemand goede webshop, en dan ook direct voor snaren want die doen het maar 3 weken bij mij :P

lollol
2 november 2010, 16:48
haha hier heeft de grote George Carlin ooit nog een stuk over gedaan:

http://www.youtube.com/watch?v=1ySI8yxZ97I


Anyway, het is dan ook niet zozeer een financieel probleem zoals sommige hier impliceren :P, maar meer logistiek; ik krijg de dingen niet aangesleept. Nu lees ik dat je ze ook in grootverpakkingen kunt scoren in plaats van elke keer 5 voor 80cent per stuk bij de muziekboer. Heeft iemand goede webshop, en dan ook direct voor snaren want die doen het maar 3 weken bij mij :P

Thomann en musicstore:hippie:

Exi
2 november 2010, 17:41
Snaren (http://www.nekymusic.com/)

Plectra inderdaad Thomann of hier (http://www.dwmusicstore.com/accessoires-plectra-c-16_179_211.html) of ebay.

Sleight
3 november 2010, 18:23
Snelslijtende plectrums? :p
Ik speel eerlijk gezegd nog steeds met mijn 1e plectrum :)
Al zo'n 8 maanden nu denk ik.
Ook al is die wel ietswat afgesleten, en is de bovenkant/zijkanten lekker kartelig van de pickslides, ik vind hem nog altijd goed :p
Of is dat raar?

jutter
3 november 2010, 18:31
Afgesleten plektrums vind ik juist lekkerder spelen.

Wiellem
3 november 2010, 18:37
Bij mij liggen er overal zoveel dat ik niet eens meer weet of ik diegene waar ik mee speelde kwijt ben.

Verder vind ik een nieuwe plectrum wel fijner maar kan het zelfde kunstje ook met een oude versleten plectrum.

teajay
9 november 2010, 21:12
ik speel al maanden met een Wegen, die gaan niet stuk.

Snippo
9 november 2010, 21:27
Ik doe maanden met plectra en ik heb laatst toch maar mijn setje snaren vervangen wat er al een jaar op zat :dontgeti:. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat alles zo snel slijt bij iedereen.

cyntex
22 november 2010, 18:54
Ik vind versleten plectrums juist fijner spelen, maar wel minder goed klinken, je mist dan net dat beetje attack.

Ik denk dat de slijtage ook gerelateerd is aan welke muziek je voornamelijk speelt. Bv wanneer je veel gedempte triplets (twee 16e noten en een 8e bv) speelt, slijt het toch best snel merk ik zelf.

Duhsjaak
23 november 2010, 03:25
Hi
Cliff Gallup - lead guitarist in de Blue Caps (de band van Gene Vincent in 1956) gebruikte inderdaad metalen plectrums.
Jeff Beck heeft hele zoektochten ondernomen (inclusief interviews met zijn weduwe) om te achterhalen wat de man precies uithaalde om zijn geluid precies ZO te krijgen.

Hou rekening met het idee: Something's gotta give. Als je je plectrums harder maakt of er schuurpapier op lijmt wat ik korte tijd heb gedaan, zijn het niet je plectrums maar je sneren die het hardst slijten.

Ik geloof niet dat iemand 'het' recept heeft.
Groet Gus

Justinschut
24 november 2010, 12:39
ik ben van zwarte JAZZ III's over gegaan naar Ultex Jazz III's en die slijten een stuk minder, dus misschien moet je Ultex plectrums proberen. Zijn er ook in normaal formaat

Acoustic Capo
3 december 2010, 10:21
Gewoon grote collectie hebben,
ik heb wel 45 plectrums ofzo,
dunlop dun/smal/groot/dik .

Die roze kleine dunne plectrums speel je een keer op en het puntje is inderdaad weg. Maar dat zijn ook meer de pelctrums voor een ukelule.
Verder heb ik nog wat verschillende soorten plectrums van ac/dc en gibson enz. Ook een mega metal plectrum, awesome trouwens.

Ronald.ZaZ
3 december 2010, 11:28
Ik heb er van de week een stuk of 10 teruggevonden :ok:
De wasdroger heeft zo'n filter die je af en toe schoon moet maken, maar daar zaten ze niet in.
Maar in het vakje waar het filter inzit kwam ik een bulk plectra tegen!
en ze zijn nog schoon ook! :crazyhappy:

terrasbeest
3 december 2010, 13:56
Ik heb er van de week een stuk of 10 teruggevonden :ok:
De wasdroger heeft zo'n filter die je af en toe schoon moet maken, maar daar zaten ze niet in.
Maar in het vakje waar het filter inzit kwam ik een bulk plectra tegen!
en ze zijn nog schoon ook! :crazyhappy:

en droog...

Funkicker
18 december 2010, 22:19
ik heb altijd een paar afgesleten plectrums want die klinken beter(!) en voor de technische dingen heb ik dan 1 puntige, ik gebruik nu black ice 1,5mm die gaan op deze manier makkelijk een half jaar mee en dat met uren per dag spelen

nickofzo
19 december 2010, 01:14
als ik dit zo lees kan ik mijn "vintage" plectra wel op marktplaats zetten, mooi gerelict plectra.

wel voor de echte kenners natuurlijk.

ik gebruik zelf 3mm dikke "big stuby" van dunlop. naarmate ze ronder worden voelen ze prettiger.
voor je nieuwe gaat kopen, eerst ff de kussens van de bank omhoog halen.

Buzzel
19 december 2010, 17:53
Mijn gitaar eet geen plectrums. Ik doe gerust een paar maanden met 1 plectrum. Het grootste probleem hier is dat ik ze zelf opeet :sssh: