PDA

View Full Version : Partijen verdelen over 3 gitaristen



Martijn-w
1 november 2010, 23:04
We zijn in onze band gezegend met 3 gitaristen. Voor sommige nummers is dat wel lekker en zijn de partijen redelijk eenvoudig te verdelen. Maar meer dan genoeg nummers bevatten standaard maar 1 gitaarpartij.
Neem bijvoorbeeld Greenday - Know your enemy. Onze solo-gitarist speelt natuurlijk de solo. Maar dan hebben we nog 2 slaggitaristen over. Beide dezelfde partij laten spelen klinkt dan vaak rommelig.
Hoe kunnen we eenvoudig 3 partijen maken op een nummer? Ook even rekening houdend met het feit dat we ook een toetsenist hebben die iets wil doen.

JimmY41
1 november 2010, 23:42
creatief zijn :ok:

of andere nummers kiezen

aaronstonebeat
2 november 2010, 01:29
Dat nummer van Greenday heeft wel een zekere gelaagdheid in de gitaarpartij en die zou je goed met drie gitaren na kunnen doen (hebben zij in de studio vast ook gedaan).

Ik hoor eigenlijk drie niveau's in de slaggitaar: één heel klein gitaargeluidje, zoals oa in het begin, met alleen zang en drums erbij; één waarbij je die ene gitaar hoort maar dan veel dichterbij en één waarbij alles losgaat.
Om dat met slechts één gitaar live overtuigend te doen, heb je minstens wat apparaten, een goede versterker èn een goede knoppenman nodig. Met drie gitaristen kun je makkelijker muren van verschillende hoogte en dikte neerzetten.

Voor dit soort powerchords-muziek lijkt dat me een prima aanpak. Voor een hoop andere stijlen zou ik het meer zoeken in uitgekiende partijen per gitaar; dan wordt het echt arrangeren.
Daarop is geen kort antwoord mogelijk, maar in zijn algemeenheid vind ik het wel tof als elk instrument een heel eigen ding doet dat op zich slechts een radertje is; pas als de verschillende radertjes in elkaar grijpen en samen draaien, krijgt het echt betekenis.

EuroCinema
2 november 2010, 11:36
Niet iedereen hoeft de hele tijd te spelen. Laat regelmatig 1 of meer van je bandleden helemaal niks doen. En dan bij het refrein bijvoorbeeld opeens die toetsen en een extra slaggitaar in het hoog erbij: instant power.

terrasbeest
2 november 2010, 11:47
Niet iedereen hoeft de hele tijd te spelen. Laat regelmatig 1 of meer van je bandleden helemaal niks doen. En dan bij het refrein bijvoorbeeld opeens die toetsen en een extra slaggitaar in het hoog erbij: instant power.

Dat durfde ik niet voorstellen;) heeft weinig Rock and Roll gehalte.

HaroldA
2 november 2010, 12:01
Dat durfde ik niet voorstellen;) heeft weinig Rock and Roll gehalte.

Onze bassist haalt dat truukje regelmatig uit bij intro's en intermezzo's. :ok:

@TS: als het rommelig klinkt met 2x dezelfde partij: meer oefenen.

EuroCinema
2 november 2010, 14:02
Dat durfde ik niet voorstellen;) heeft weinig Rock and Roll gehalte.

:seriousf: Dan doen ze maar even alsof ze te stoned/bezopen/arrogant zijn om te spelen. Of ze klimmen op hun Marshall stacks.
Zonder dollen: je ziet dit wel vaak bij rock zangers die ook slaggitaar spelen. Kun je tussendoor je gitaar zo sexy op je rug hangen. Of met de kop naar de grond gericht alsof het een piemel is. RAWK! ;)

terrasbeest
2 november 2010, 14:22
:seriousf: Dan doen ze maar even alsof ze te stoned/bezopen/arrogant zijn om te spelen. Of ze klimmen op hun Marshall stacks.
Zonder dollen: je ziet dit wel vaak bij rock zangers die ook slaggitaar spelen. Kun je tussendoor je gitaar zo sexy op je rug hangen. Of met de kop naar de grond gericht alsof het een piemel is. RAWK! ;)

Slaggitaristen ..... sexy ?????????

Exi
2 november 2010, 14:23
Of je klimt gewoon even naar boven (http://www.youtube.com/watch?v=keNxInYdulU):ok:

bastiaanvanbeek
2 november 2010, 14:40
t gaat hier om frequencies dus probeer de partijen uit elkaar te trekken. bijvoorbeeld de eerste gitarist de basisakkoorden op de grondtoon. de tweede gitarist een octaaf hoger of bijvoorbeeld de drieklank van het akkoord. als er dan nog een toetsenist bij komt zal hij ook weer in een ander frequenciegebied moeten gaan zitten.

ook frequencies in het geluid zijn belangrijk, zorg dat er niet te veel laag in het gitaargeluid zit, en misschien n tikkie meer hoog. n groot deel van de openheid van de sound ligt ook bij de bassist, die kan ook wat aan zijn geluid doen om het meer open te krijgen.

maar zoals al eerder is gezegt niet idereen hoeft te spelen, of veel te spelen. het is ook wel belangrijk dat sommige muziekanten terughoudend zijn om bijvoorbeeld de leadgitarist de ruimte te geven.

greetz

HaroldA
2 november 2010, 14:46
t gaat hier om frequencies dus probeer de partijen uit elkaar te trekken. bijvoorbeeld de eerste gitarist de basisakkoorden op de grondtoon. de tweede gitarist een octaaf hoger of bijvoorbeeld de drieklank van het akkoord.

Sorry, maar dat vind ik onzin. Dat de 3e gitarist iets anders moet doen (octaaf oid) kan ik nog inkomen, maar als je met z'n 2e niet dezelfde partij kan spelen is er iets mis.

Laat de geluidsman in ieder geval de gitaren links, center en rechts uitpannen en gebruik de breedte voor de ritmepartijen!

terrasbeest
2 november 2010, 15:08
Ik denk niet dat ik het nummer van TS ken, mss heb ik het wel eens op de radio gehoord,dus ik heb er geen idee van hoe dit specifiek aangepakt moet worden.

Maar meer algemeen.
3 gitaristen + bassist.Je houd best die frequenties uit elkaar, maar ook de partijen.Anders krijg je gewoon veel herrie.Ik vind het al erg als er 1 gitarist is die powerchords speelt en in feite min of meer de partij van de bassist speelt.

Je kan best met 'veel instrumenten' werken, maar toch niet in elke soort muziek .
Off Topic : hoe doet een symfonisch orkest het? Laat zo'n orkest het gemiddelde rock nummer spelen, en het lijkt nergens naar.

HaroldA
2 november 2010, 15:14
3 gitaristen + bassist.Je houd best die frequenties uit elkaar, maar ook de partijen.Anders krijg je gewoon veel herrie.Ik vind het al erg als er 1 gitarist is die powerchords speelt en in feite min of meer de partij van de bassist speelt.

Goh, wij hebben net een CD opgenomen met tot 8 keer dezelfde frequenties ;)

Gitaar links + dub, gitaar rechts + dub, basgitaar center + dub en dan nog 1 a 2 center of gepande gitaarsporen met bijvoorbeeld een enkele noot uit het powerakkoord om het nog verder aan te dikken. Dit alles natuurlijk zonder problemen.

terrasbeest
2 november 2010, 15:24
Goh, wij hebben net een CD opgenomen met tot 8 keer dezelfde frequenties ;)

Gitaar links + dub, gitaar rechts + dub, basgitaar center + dub en dan nog 1 a 2 center of gepande gitaarsporen met bijvoorbeeld een enkele noot uit het powerakkoord om het nog verder aan te dikken. Dit alles natuurlijk zonder problemen.

Ja, maar wat was de vraag van TS : HOE maak je er geen rommeltje van als iedereen hetzelfde speelt.Ik denk dat het over live muziek gaat, al dan niet met een geluidsman.

HaroldA
2 november 2010, 15:27
Ja, maar wat was de vraag van TS : HOE maak je er geen rommeltje van als iedereen hetzelfde speelt.Ik denk dat het over live muziek gaat, al dan niet met een geluidsman.

Als iedereen hetzelfde speelt is het niet rommelig. Gaan er een paar een beetje afwijken wordt het wel rommelig. Ergo: beter spelen.

EuroCinema
2 november 2010, 20:08
Mja, is allemaal erg stijl- en genre-afhankelijk hoor. Ik kan me voorstellen dat het voor een zware, QOTSA-achtige sound te gek werkt om loeistrak elkaar te dubbelen, maar in veel andere stijlen voegt het weinig toe. Dan kun je ipv een extra gitarist beter investeren in een stereo splitter en een tweede amp: die hoeven nooit op vakantie, drinken nooit teveel bier en blijven nooit achter je kabel hangen ;)

On topic:
Ik vond Johnny Marr van the Smiths altijd een meester in het "stapelen" van elektrische gitaren, evenals Jimmy Page. Die gebruikten inderdaad verschillende voicings van akkoorden, verschillende types gitaren, verschillende stemmingen en vaak capo's en maakten heel mooie geluidstapijtjes. En wat te denken van Brian May zijn gitaar-orkesten? Er valt zoveel moois te doen met arrangementen!

Martijn-w
2 november 2010, 20:52
We zijn nou eenmaal geen ster-gitaristen. En onze solo gitarist heeft er ook een handje van om de akkoorden mee te raggen als ie geen solo heeft, dus dan heb je al 3 gitaren tegelijk.
Dat nummer van Greenday was misschien niet het beste voorbeeld. We spelen bijvoorbeeld ook Angels van Robbie Williams en zelfs Anita van Costa Cordalis: http://www.youtube.com/watch?v=V3eZoBkydcU, Rowwen Heze, Status Quo.. van alles wat. Bij sommige nummers is het een aanvulling om met z'n allen te spelen, bij andere is het lastiger.

aaronstonebeat
2 november 2010, 22:12
Toch lijkt 'wel spelen/niet spelen' me zowat de eenvoudigste instructie die je welke muzikant dan ook kunt geven (alhoewel ik besef dat zelfs dat voor sommigen niet meevalt ;))

De meeste gitaren hebben ook een volumeknop; dan kun je doorspelen zonder dat iemand het hoort; voor wie zich eventueel echt niet kan inhouden :D

Voor nummers als die van Robbie Williams of Costa Cordalis ( :blast: ) lijken drie gitaren me toch wat veel. En als het per se moet, de slaggitaren met een clean en niet opdringerig geluid.
Status Quo is sowieso al twee-gitaren-muziek; daar kunnen jullie weer wat meer los. Maar bij Quo grepen die twee gitaren wel altijd op de typische Quo-manier in elkaar.

Ik heb een aantal keren de band van Elvis gezien, waarvan twee keer op volle sterkte. Dwz. basiscombo met drum, bas, piano, akoestische slaggitaar, elektrische slaggitaar, sologitaar, zo'n tien personen koor en een orkest van rond de 75 muzikanten. Meer dan negentig mensen tegelijk aan het musiceren en het grijpt allemaal perfect in elkaar. Het ìs mogelijk.

showband
3 november 2010, 00:01
luister naar
Lynyrd Skynyrd
eagles
Queen
enz

En een wereld aan mogelijkheden gaat open. ;)

EuroCinema
3 november 2010, 11:26
Voor nummers als die van Robbie Williams of Costa Cordalis ( :blast: ) lijken drie gitaren me toch wat veel. En als het per se moet, de slaggitaren met een clean en niet opdringerig geluid.

Eentje op akoestisch misschien?

Comfortably Daniel
13 december 2010, 10:34
Het kan inderdaad lastig zijn om met drie gitaristen op 't podium te staan, maar onmogelijk is get niet. Jullie zullen goed moeten gaan afspreken wie wat speelt. De basis akkoorden, octaafje hoger, losse noten, iemand die een melodie erdoor speelt, etc.
Kijk ook bijvoorbeeld eens naar een concert van Mike Oldfield of zo...daar zitten ook tig gitaristen die elkaar niet in de weg zitten of zelfs niet spelen...ok, dit is dan ook wel meer een orkest achtige aanpak, maar het werkt wel.

Ik heb op een blauwe maandag nog eens in een bluesbandje gespeeld met drie gitaristen...was geen probleem. Elkaar de ruimte geven is volgens mij nog het belangrijkste gegeven. Niet alles vol proberen te proppen, maar zo "open" mogelijk spelen. Zeker met rustigere nummers.

tidalwave_sideburns
14 december 2010, 10:32
Speel elk een stukje van een rif, wissel elkaar af, volgens m ij krijg je dan een heel interessant effect. ZOals bij dat Greenday nummer, de een speelt tot de eerste rust, de ander tot de tweede rust, de eerste weer tot de derde rust en zo voort. Probeer daar eens mee te experimenteren. Als het lukt kun je daar een vrij uniek geluid door krijgen.