PDA

View Full Version : online stemmen Akoestische gitaar



vederlicht
1 november 2010, 22:48
Mijn gitaren stem ik altijd met behulp van mijn KORG stemtuner. Recent wilde ik een nummer meespelen vanaf een filmpje op You Tube. Daar werd een C accoord gespeeld en ik pakte het C accoord maar die klonk veel lager.
Ben toen eens gaan uitproberen hoe dat zit als je online stemt met een beschikbare tool. Verhip, ook daar is de stemming een stuk hoger dan met mijn KORG. Ligt dat nu aan mijn KORG (batterijen zijn in orde) of zie ik iets over het hoofd...
Vederlicht

j-op
1 november 2010, 23:01
Welk stemapparaat heb je precies? Een aantal Korgs (bijvoorbeeld de CA-30) kun je kalibreren. De standaard is 440 herz, en dat kun je als het goed is op het schermpje zien staan.

Basseytje
2 november 2010, 08:31
gebruik deze (http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html) eens, Ik neem aan dat je met een online tuner bedoelt dat je op gehoor stemt?

LaurentB
2 november 2010, 09:46
Het kan inderdaad zijn dat je per ongeluk je stemapparaat versteld hebt, als dat mogelijk is bij die van jou.

Er is een rare tendens om steeds hoger te gaan spelen, door de decennia heen. Vóór de Tweede Wereldoorlog stond de a' op 435 Hz. Dat is later 440 Hz geworden, maar tegenwoordig speelt men vaak op 442 Hz. Vooral orkesten vindt men dan 'briljanter' klinken, naar het schijnt.

Daarentegen is er ook weer die tendens om, met name in de zware rock, gitaren een halve toon lager te stemmen om een zwaarder geluid te krijgen.

vederlicht
2 november 2010, 12:21
Welk stemapparaat heb je precies? Een aantal Korgs (bijvoorbeeld de CA-30) kun je kalibreren. De standaard is 440 herz, en dat kun je als het goed is op het schermpje zien staan.

Ik gebruik inderdaad een KORG GA-30 en die staat afgesteld op 440 Hz.
Als dat de standaard is, zoals LaurentB zegt, hou ik die stemming maar aan.
Trouwens, hoe dat kalibreren werkt zou ik zogauw niet weten.
Toch vreemd dat er zulke verschillen zijn, lastig om te oefenen als je zo'n You Tube filmpje daarvoor wilt gebruiken. Ik bedacht me: zou er ook sprake kunnen zijn van een "Amerikaanse stemming"?
Vederlicht

LaurentB
2 november 2010, 13:40
Ik gebruik inderdaad een KORG GA-30 en die staat afgesteld op 440 Hz.
Als dat de standaard is, zoals LaurentB zegt, hou ik die stemming maar aan.
Trouwens, hoe dat kalibreren werkt zou ik zogauw niet weten.
Toch vreemd dat er zulke verschillen zijn, lastig om te oefenen als je zo'n You Tube filmpje daarvoor wilt gebruiken. Ik bedacht me: zou er ook sprake kunnen zijn van een "Amerikaanse stemming"?
Vederlicht

Soms zit er gewoon een afstelmogelijkheid op je stemapparaat, waar je de 'nulstand' op een andere frequentie kunt zetten indien gewenst. Ik speelde een tijdje mee met een big band, en die speelden op 442 hz, dan is het wel handig.

Behalve als je hem dan naderhand terug vergeet te zetten als je weer met je andere band speelt :soinnocent:

pueblo
2 november 2010, 14:05
je kan de frequentie normaal aanpassen door op een 'pitch' knopje te drukken

j-op
2 november 2010, 15:04
Op de Korg CA-30 zitten twee knopjes linksonder de aan-knop. Eentje voor het afstellen naar boven en eentje voor het afstellen naar beneden. Hoe dat op de GA-30 zit weet ik niet. Wat doet het 'flat' knopje?

Fingerpick
2 november 2010, 16:59
Op de Korg CA-30 zitten twee knopjes linksonder de aan-knop. Eentje voor het afstellen naar boven en eentje voor het afstellen naar beneden. Hoe dat op de GA-30 zit weet ik niet. Wat doet het 'flat' knopje?

Hiermee kan je telkens de "stemming" één halve toon lager sturen, je kan dat horen als je eerst op "sound" drukt en vervolgens herhaaldelijk op de"flat" toets.

Plant
2 november 2010, 18:32
Het kan inderdaad zijn dat je per ongeluk je stemapparaat versteld hebt, als dat mogelijk is bij die van jou.

Er is een rare tendens om steeds hoger te gaan spelen, door de decennia heen. Vóór de Tweede Wereldoorlog stond de a' op 435 Hz. Dat is later 440 Hz geworden, maar tegenwoordig speelt men vaak op 442 Hz. Vooral orkesten vindt men dan 'briljanter' klinken, naar het schijnt.

Dat is land-afhankelijk. Ik zag pas ergens een programma over een fluitenmaker die fluiten maakte voor musici van orkesten uit verschillende landen en hij demonstreerde een aantal van zijn fluiten na elkaar waar lichte toonhoogteverschillen waarneeembaar waren.


Daarentegen is er ook weer die tendens om, met name in de zware rock, gitaren een halve toon lager te stemmen om een zwaarder geluid te krijgen.

Een halve toon maar ;) Nou, zelfs dropped D is (bij elektrische gitaren) tegenwoordig al niet meer genoeg. Stemmingen in C zijn geen uitzondering. Snaarfabrkanten springen daar handig op in; er worden al standaard dikke snarensets geleverd om bij deze stemmingen voldoende snaarspanning te krijgen.

vederlicht
3 november 2010, 22:09
Hiermee kan je telkens de "stemming" één halve toon lager sturen, je kan dat horen als je eerst op "sound" drukt en vervolgens herhaaldelijk op de"flat" toets.

Klopt zie ik. Maar wat is de zin, het voordeel daarvan?
Vederlicht

LaurentB
3 november 2010, 22:21
Klopt zie ik. Maar wat is de zin, het voordeel daarvan?
Vederlicht

Nou, als je met zo'n band speelt die alles een halve toon lager speelt stel je je stemapparaat daarop in.

vederlicht
3 november 2010, 22:48
Okè, ik wist niet dat het gebruikelijk is dat diverse bands verschillende stemmingen kunnen gebruiken. Ik heb in het verleden in diverse bands gespeeld maar we gingen altijd uit van de stemming die overal standaard was.
Maar ja, misschien waren we vroeger wel heel gehoorzaam....;)
Vederlicht

Plant
4 november 2010, 18:07
Okè, ik wist niet dat het gebruikelijk is dat diverse bands verschillende stemmingen kunnen gebruiken.

Verdiep je maar eens in Folkmuziek. Hele volksstammen spelen in DADGAD i.p.v. EADGBE

MeneerJoost
12 november 2010, 22:05
Kan zijn dat je op het 'flat knopje' gedrukt hebt.
Dan gaat de stemming van je stemkastje omlaag ;) er komt ook een molletje volgens mij linksboven in het schermpje te staan.

Misschien dat dat de oplossing is.

Succes

vederlicht
12 november 2010, 22:14
Kan zijn dat je op het 'flat knopje' gedrukt hebt.
Dan gaat de stemming van je stemkastje omlaag ;) er komt ook een molletje volgens mij linksboven in het schermpje te staan.

Misschien dat dat de oplossing is.

Succes

Ja, ik ken de werking van het "flatknopje" . Er komen dan inderdaad 1 of 2 of 3 molletjes te staan. Alleen geeft dat niet de stemming die ik hoorde in het betreffende You-tube filmpje. Ik ga er nu vanuit dat daar gewoon een (persoonlijke) hogere stemming is gebruikt. Evengoed bedankt voor je reaktie.
Vederlicht

MeneerJoost
13 november 2010, 15:02
...dat daar gewoon een (persoonlijke) hogere stemming is gebruikt...
Vederlicht

Zou best kunnen ja, ik google er altijd gewoon eentje 'gitaar tuner --> search'

Krijg je deze http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/ bovenaan die doet het prima (:

Gearjunkie
20 november 2010, 13:02
Ik vraag me af wat de invloed van de hardware (je pc, met kleine speakertjes) is in dezen.

LaurentB
20 november 2010, 13:04
Ik vraag me af wat de invloed van de hardware (je pc, met kleine speakertjes) is in dezen.

Nou, dat verandert niets aan de zuiverheid van de toonhoogte voor het stemmen, alleen aan de geluidskwaliteit.

mokumhum
23 november 2010, 15:36
Ik vraag me af wat de invloed van de hardware (je pc, met kleine speakertjes) is in dezen.

Geluidskaarten hebben een afwijking van tussen de 15 cents en 0 cents.
Bij gebruik van ongecalibreerde software kan dat resulteren in een verschil van zo'n 3,5 Hz bij 440.

grts

Mokumhum

Gearjunkie
23 november 2010, 15:58
Ok, dus dat verklaart het probleem niet.

mokumhum
24 november 2010, 14:03
Mijn gitaren stem ik altijd met behulp van mijn KORG stemtuner. Recent wilde ik een nummer meespelen vanaf een filmpje op You Tube. Daar werd een C accoord gespeeld en ik pakte het C accoord maar die klonk veel lager.
Ben toen eens gaan uitproberen hoe dat zit als je online stemt met een beschikbare tool. Verhip, ook daar is de stemming een stuk hoger dan met mijn KORG. Ligt dat nu aan mijn KORG (batterijen zijn in orde) of zie ik iets over het hoofd...
Vederlicht

Korg heb ik het nooit zo op gehad.
De goedkopere stemvorken en eenvoudige tunertjes kunnen behoorlijk afwijken, soms tot 1,5 Hz verschil, bij een gewone jam dondert dat niet zo maar bij een opname omgeving is er een groot risico dat dat naderhand te merken is. De pc geluidskaarten kunnen nog meer afwijken met een beetje pech, ook de soundblaster kaarten.

Een goede redelijk betrouwbare pitch source (met metronoom erbij) voor relatief weinig geld is de Seiko SQ-44, de grootste afwijking die ik bij dit model tot dusver ben tegengekomen bij calibraties was -0,51 cents, dat is ongeveer 0,125 Hz bij 440 Hz.

Grts

LaurentB
24 november 2010, 14:05
Korg heb ik het nooit zo op gehad.
De goedkopere stemvorken en eenvoudige tunertjes kunnen behoorlijk afwijken, soms tot 1,5 Hz verschil, bij een gewone jam dondert dat niet zo maar bij een opname omgeving is er een groot risico dat dat naderhand te merken is. De pc geluidskaarten kunnen nog meer afwijken met een beetje pech, ook de soundblaster kaarten.

Een goede redelijk betrouwbare pitch source (met metronoom erbij) voor relatief weinig geld is de Seiko SQ-44, de grootste afwijking die ik bij dit model tot dusver ben tegengekomen bij calibraties was -0,51 cents, dat is ongeveer 0,125 Hz bij 440 Hz.

Grts

Maar wacht eens, hoe bedoel jij nu dat een geluidskaart afwijkt? Dat er een andere frequentie uitkomt dan ik er (met bv mijn gitaar) in stop?

mokumhum
24 november 2010, 14:47
Maar wacht eens, hoe bedoel jij nu dat een geluidskaart afwijkt? Dat er een andere frequentie uitkomt dan ik er (met bv mijn gitaar) in stop?

Dat zou hetzelfde moeten zijn in principe, en is idd erg belangrijk voor opname en reproductie.

Mijn insteek was meer tav het stemmen van het instrument.
Een computer geluidskaart wijkt in ieder geval sowieso af als je het als meetinstrument gebruikt voor frequenties of het stemmen van een gitaar,piano viool etc. het is nooit precies 440 Hz.
In het verleden heb ik beroepshalve vaak stemcomputers (Laptops en Handheld PC's) moeten ijken voor collega's, het ijken van de geluidskaart tot op 0,01 cents nauwkeurig is daarbij standaardprocedure voordat de pc of pocketpc in gebruik genomen kan worden.

vogeldude
26 november 2010, 15:59
Op mijn Intelli IMT102 (chromatic tuner) staan er gewoon 2 knopjes met Calib. eronder :supercool: een ''Flat'' knopje voor #1 2 3 4 en dan nog ''Trans'' zodat ik verschillende instrumenten kan tunen denk ik, nooit gebruikt die trans.

http://www.muziektotaalwaalwijk.nl/images/IMT-102%2022616.jpg een hele goeie en nog stevig ook! :ok: