PDA

View Full Version : Welke mic heb ik nodig???



SoloGoof
1 november 2010, 19:41
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar de de mic die mijn marshall plexi sound registreert zoals ik het hoor. Geen Shure SM57, geen dynamics...
waarschijnlijk zullen jullie mij een condensor mic aanraden.
Maar welke is geschikt voor mij?

Mijn recording-gear is nu niet "het beste", maar goed genoeg voor mij.
Tascam M-308
Sennheiser mics uit vroege 60's en eentje uit 80's.
Misschien een oude senn voor (rand) de speaker en een condensor op plusminus 1-2 meter afstand van de plexi. Welke condensor is hier geschikt voor.
Prijsklasse 100-200 euro. Wat denken jullie van een t-bone...

Alvast bedankt :rockon:

vincent136
1 november 2010, 20:38
Je geeft je eigen antwoord al. Je wilt een condensator voor 100 euro. Die zijn er genoeg.

Studio Projects B2, 110 euro en erg fijn. Waarom geen 57 als ik vragen mag?

SoloGoof
1 november 2010, 20:49
studio projects B2, misschien wel iets. voor mij

Geen sm57 omdat die echt niet het geluid weergeeft wat ik hoor.
de 57 geeft me enkel treble, geen mid of bas
Ik heb er al verschillende dingen mee geprobeerd, neen, geef mij dan maar mijn oude senn's. Ik heb de 57 gekocht voor de snare van mijn broer, daar doet ie het perfect.

Han S
1 november 2010, 21:39
Het is B1 en geen B2, er is ook een B3 en die heeft drie patterns, is ook erg handig.

Maar voor een gitaarcab gebruik ik meestal een oude Sennheiser MD421, de MK1 dus en die is lichtgrijs. Daarmee krijg je vrijwel het geluid van je cab uit de monitors. Een andere mic die dat goed kan is de Beyer M88 of de M201.

De SM57 geeft een ander geluid en er zijn mensen die dat mooi vinden.

Solidkick
2 november 2010, 09:17
Ik ben op zoek naar de de mic die mijn marshall plexi sound registreert zoals ik het hoor.

Mijn 0.02c:
Wat je hoort is een combinatie van direct geluid en indirect geluid (de akoestiek van de ruimte).
Als je die sound wilt vangen zou je kunnen experimenteren met een close mic (speaker) en een room mic (in de ruimte). Room mic naar smaak bijdraaien bij close mic. Let op faseverschil, dat maakt je sound dun.
Met 1 mic op meer afstand van je cab voeg je ook ruimtelijke informatie toe.

Met een MD421 en een SM57 zou je de sound redelijk dicht moeten kunnen benaderen.
Kwestie van mic(s) schuiven en luisteren.
Een groot condensator (als room) zal je wat meer hoog en laag geven dan een dynamische mic. Maar dat zijn nuance verschillen die je met een schroeiende plexi in de ruimte al snel niet meer hoort :D

vincent136
2 november 2010, 09:55
Het is B1 en geen B2, er is ook een B3 en die heeft drie patterns, is ook erg handig.

Maar voor een gitaarcab gebruik ik meestal een oude Sennheiser MD421, de MK1 dus en die is lichtgrijs. Daarmee krijg je vrijwel het geluid van je cab uit de monitors. Een andere mic die dat goed kan is de Beyer M88 of de M201.

De SM57 geeft een ander geluid en er zijn mensen die dat mooi vinden.

Ja inderdaad, B1. Maar wat Han zegt, een MD421 moet werken. Heb hem laatst ook eens op een gitaarcab gehad.. zalig.

skabouter
2 november 2010, 13:25
ik gebruik ook altijd een MD421 (icm een sm57). Ik hou ook niet van het geluid wat sm57 registreerd, maar het vult het geluid van de MD421 erg mooi aan! En je kan nog mixen naar smaak. Mijn tip is sws om bronnen met 2 mics op te nemen! Geeft veel meer mixvrijheid en mogelijkheden. Let wel op faseverschillen bij het plaatsen van de mics!

Wat in jouw geval best lekker kan zijn is om een MD421 bij de speaker te plaatsen, en een condensator op meer afstand! Die condensatormic registreerd dan meer de roomsound, en dat is de sound die veel gitaristen het lekkerst vinden, dit lijkt immers meer op het geluid wat je normaliter hoort. Het geluid wat een closemic bij de speaker oppikt schrikken veel gitaristen van, dit lijkt meestal weinig op de sound die je gewend bent (je houdt immers nooit je oor recht voor de speaker). Dus neem op met 2 mics, en mix deze sounds tot je iets lekkers hebt!

muziekschuur
2 november 2010, 14:24
md421 & SM57 is de microfoons die ACDC in het begin gebruikten en is nog steeds een heel goeie combi.

Een ribbon icm met SM57 kan (Royers). En zo zijn er nog meer.

SoloGoof
3 november 2010, 19:32
hey allemaal,


Vriendelijk bedankt voor jullie hulp.

Dus ik zet een sm57 of een senn voor de speaker (in het midden van de speaker) en dan een senn als roommic, maar hoe en op welke afstand van de cab. Even ter informatie ons repetitiekot is een zolder die enkel uit hout bestaat, en ongeveer 20m op 6m groot is en 3m hoog.

Wat betreft het faseverschil, hoe kan ik dit vermijden?

Alvast bedankt:hippie:

Han S
3 november 2010, 20:23
Als je twee microfoons op verschillende afstand van een geluidsbron gebruikt heb je altijd een fasefout, de kunst is om er geen last van te hebben. Je doet dat met je oren.

Ik zet meestal een enkele microfoon op de goede plek en ook dat doe je met je oren.

Solidkick
4 november 2010, 10:11
Wat betreft het faseverschil, hoe kan ik dit vermijden?


Zoals Han al aangeeft heb je altijd faseverschil als je microfoons op verschillende afstand zet.
Je kunt het effect herkennen en minimaliseren:
- Plaats de close mic zodanig dat je een goede sound hebt
- Beluister de close mic
- Draai de room mic erbij

Als je een volume daling bespeurt, of je sound een stuk minder hoog of laag heeft, of hol klinkt, heb je de mics niet goed staan.
Dus net zo lang schuiven met de room mic tot je dit effect hebt opgeheven.
Het is echt een kwestie van proberen en goed luisteren.

En ik zou de 421 voor de speaker zetten en de sm57 op afstand :D
Succes!

muziekschuur
4 november 2010, 10:50
Heya Goof,

Ik heb nu ook een vibe (Coolcat)... Ik zou gewoon twee klemmen monteren op je 1960. En dan de microfoons direct voor de speakers. Dat neem je op. Later kun je altijd in de mix het signaal wat later zetten.

In jouw setup zou ik kiezen voor buhne vaardige mics. Dus een SM57 & een 906 of 606 van Sennheiser...

http://www.thomann.de/nl/km_237_sw.htm

http://a1.images1.thomann.de/pics/prod/104886.jpg

Twee van die aan beide zijdes op de rand van de 1960 klemmen. Korte standaardhalsjes of zelfs van die buigzame halsjes, met klemmen, microfoon erop et voila.

grrroove
4 november 2010, 11:58
Qua faseverschil: als je na opname toch last blijkt te hebben van faseverschillen; in de meeste DAW's (iig in Reaper) kun je de fase van de tracks omdraaien en zien of dat verschil maakt. Natuurlijk maar van één track de fase wisselen, want anders klinkt 't precies hetzelfde als eerst. Beste is natuurlijk om bij plaatsing al zoveel mogelijk faseverschillen te vermijden.