PDA

View Full Version : Dynacord Eminent kraakt en plopt



Toaster
1 november 2010, 19:14
Hi,

Ik heb hier nog een Dynacord Eminent liggen. Als ik deze aan zet dan warmt hij op en gaat daarna sputteren, en knallen. Dit geeft grote uitslagen op het magische oog. (een Tungsram EM 84)

Daarna komt de amp tot rust en blijft rustig. Totdat je er op gaat spelen. Zachte volumes is er niks aan de hand. Op harde volumes (een keer hard aanslaan totdat je het magisch oog vol verlicht hebt) en dan gaat ie weer pruttelen. Dat doet ie dan rustig een minuutje ofzo.

Ik heb alle pre-amp buizen al verwisseld. Wat kan het nog meer zijn? Eindbuizen? Magisch oog?

Kan je de versterker ook spelen / testen zonder magisch oog?

Graag jullie advies.

frander
1 november 2010, 19:33
Het Allesziend Oog al geprobeerd? Hahaha. Maar weet het verder ook niet hoor.

muziekschuur
1 november 2010, 19:56
Maak hem even open. Kijk of er geen smurrie uit een tonnetje komt of dat je schroeiplekken ziet. Misschien een soldeerverbinding die doorgescheurd is en even opnieuw moet vloeien om weer goed verbinding te maken. Zitten alle buizen nog netjes in de socket.

Dus controleren op breuk, bolle of gebarsten weerstanden en schroeivlekken.

nico verduin
1 november 2010, 21:34
Kan ook zijn dat de bias potmeters een beetje op hun retour zijn. Evt. inspuiten of nog beter is vervangen voor een paar moderne.

cluseau
2 november 2010, 08:40
Oud bakkie hé? Alles is dan mogelijk hoor, ik denk meer in de richting van een capje wat staat te lekken. Kruipstroom in het turretboard oid is ook mogelijk. Eventueel even een externe elko gebruiken en de originele afkoppelen. Er zijn net zoveel mogelijkheden als componenten. Kortom aan de monitor met dat ding. Je alziend oog heeft hier nix mee te maken, die doet niet mee in het vesterkings proces. Als je er niet van overtuigd bent probeer je toch zonder oog.

Frans.

muziekschuur
2 november 2010, 11:04
Mocht je e.e.a. niet aandurven, zoek een goede tech uit en breng hem weg. Het is een klassieker en zal vanaf nu zijn geld wel waard blijven.... Mooie duitse versterkers die het waard zijn om onderhouden te worden...

nico verduin
2 november 2010, 15:42
Oud bakkie hé? Alles is dan mogelijk hoor, ik denk meer in de richting van een capje wat staat te lekken. Kruipstroom in het turretboard oid is ook mogelijk. Eventueel even een externe elko gebruiken en de originele afkoppelen. Er zijn net zoveel mogelijkheden als componenten. Kortom aan de monitor met dat ding. Je alziend oog heeft hier nix mee te maken, die doet niet mee in het vesterkings proces. Als je er niet van overtuigd bent probeer je toch zonder oog.

Frans.Frans
Is een printplaat bak. Die bias potmeters vallen vaak bijna uit elkaar. Caps willen ook nog wel eens lekken. Maar ik ga voor de bias pots :seriousf: Poultje openen?

toneblo
2 november 2010, 19:20
Oud bakkie hé? Alles is dan mogelijk hoor, ik denk meer in de richting van een capje wat staat te lekken. Kruipstroom in het turretboard oid is ook mogelijk. Eventueel even een externe elko gebruiken en de originele afkoppelen. Er zijn net zoveel mogelijkheden als componenten. Kortom aan de monitor met dat ding. Je alziend oog heeft hier nix mee te maken, die doet niet mee in het vesterkings proces. Als je er niet van overtuigd bent probeer je toch zonder oog.

Frans.

ja, probeer hem eens met je oren!!;)

cluseau
2 november 2010, 20:53
Poultje openen?

Zo te horen heb je dat eerder gezien :soinnocent: zeker van die pertinax pots met een koolbaantje erop, geklonken lopertje, breken altijd in het hart. Maar...... is toch geen probleem zeker. Alles is op te lossen toch! Poultje he! Ongezien? Zuiver gebaseerd op de klacht blijf ik toch bij mijn uitspraak maar pots zijn niet onmogelijk natuurlijk.

nico verduin
2 november 2010, 22:08
Zo te horen heb je dat eerder gezien :soinnocent: zeker van die pertinax pots met een koolbaantje erop, geklonken lopertje, breken altijd in het hart. Maar...... is toch geen probleem zeker. Alles is op te lossen toch! Poultje he! Ongezien? Zuiver gebaseerd op de klacht blijf ik toch bij mijn uitspraak maar pots zijn niet onmogelijk natuurlijk.Yep. Heb er zelf een. Met de bijbehorende Echo. Kom ze af en toe nog eens tegen. En inderdaad die pertinax dingen.

nico verduin
2 november 2010, 22:19
hier heb je een restoratie van Albert Kreutzer : http://www.albertkreuzer.com/eminent.htm

cluseau
3 november 2010, 07:52
hier heb je een restoratie van Albert Kreutzer

Lijkt een beetje op een mix van grundig, pilips en een ouwe kodak, idd die bekende kniftige pots. Voor degene met het juiste fingerspitzengefuhl is dit een eitje. Lekker toegankelijk ook.

Toaster
4 november 2010, 00:04
Hi hier wat foto's van het wat ik denk dat het kan zijn:

Foto van de bovenkant, dat ding met 3553 erop heeft aan de onderkant een losse draad
http://i73.photobucket.com/albums/i218/pauel_photos/DSCF6888.jpg

En dat ziet er zo uit
http://i73.photobucket.com/albums/i218/pauel_photos/DSCF6886.jpg


Geen idee hoe ik deze vast ga maken omdat ze ontzettend kort zijn.

Ik denk dat ze losgeraakt zijn omdat unit in een klein omhulsel wordt geschoven. Deze raakt dan de onderkant zodat de draden kapot gemaakt kan worden.

nico verduin
4 november 2010, 05:04
Hi hier wat foto's van het wat ik denk dat het kan zijn:

Foto van de bovenkant, dat ding met 3553 erop heeft aan de onderkant een losse draad
http://i73.photobucket.com/albums/i218/pauel_photos/DSCF6888.jpg

En dat ziet er zo uit
http://i73.photobucket.com/albums/i218/pauel_photos/DSCF6886.jpg


Geen idee hoe ik deze vast ga maken omdat ze ontzettend kort zijn.

Ik denk dat ze losgeraakt zijn omdat unit in een klein omhulsel wordt geschoven. Deze raakt dan de onderkant zodat de draden kapot gemaakt kan worden.
Zou best kunnen zijn dat deze los moet zijn. Het zijn impedantie trafo'tjes voor de microfoon ingang.

cluseau
4 november 2010, 07:25
Foto van de bovenkant, dat ding met 3553 erop heeft aan de onderkant een losse draad

Forget it, zoals Nico opmerkt zijn dit aanpassings trafo's voor de mic ingang. Kan natuurlijk defect zijn maar gaat niet voor pruttel zorgen. Zoek dus in een andere richting. Kijk maar eens of de instelling van de eindbuizen varieerd.

Zo te zien heeft hij een aantal jaren in de donkere kelder gelegen. Tussen de printsporen zie ik veel oxidatie, waarschijnlijk ligt daar je probleem. Zeker weten kun je dat pas na een paar metingen. Als je het goed wil doen moet je eigenlijk de hele print leeghalen, schoonmaken en met nieuwe onderdelen weer opbouwen. Maar je kan natuurlijk ook gewoon de fout zoeken en verder hobbelen naar het volgende probleem. Wie weet blijft dat heel lang uit.

Frans.