PDA

View Full Version : Wanneer stofmasker gebruiken ?



BLUEWEY
1 november 2010, 17:56
Hoi, Hoeveel houtstof kan je lichaam verwerken? Werken jullie altijd met zo'n ding en in welke gevallen wel of niet? Lijkt me best belangrijk om te weten. Grts, Bl.

no 1 hops
1 november 2010, 18:05
mijn persoonlijke ervaring is dat als je jezelf niet beschermd je er klachten mee krijgen kan zoals een soort van overgevoeligheid / allergie.
er zijn houtsoorten bekend waarvoor gewaarschuwd word maar ik zou als het enigzins mogelijk is zoveel mogelijk gebruik van een masker maken.

heb zelf een 3m damp masker bij de praxis gehaald waar je ook lossen stoffilter voor kopen kan.

men redeneert vaak van, ach het is maar voor een korte periode, maar als je eenmaal klachten krijgt ben je de pineut

zo'n 3m dampfilter masker komt je later bij evt spuit en lak werk ook weer van pas

Broodjekaas
1 november 2010, 18:07
Altijd wanneer ik zaag, frees en schuur met behulp van een machine. Als ik met niet-elektrisch handgereedschap werk wil ik het wel eens laten (luiheid).

GOOGLEDEBOOGLE (http://www.arbouw.nl/werkgever/risicos/schadelijk-stof/houtstof/gevolgen)

barno
1 november 2010, 18:12
ik eerlijk gezegd alleen als ik aan het lakken ben.

BLUEWEY
1 november 2010, 18:18
Hey Broodjekaas, dat broodje kaas van jou zal dan wel blijven smaken!
Goeie website man, daar kunnen we iets mee. Thx.

Gitaarbouwer
1 november 2010, 20:32
GOOGLEDEBOOGLE (http://www.arbouw.nl/werkgever/risicos/schadelijk-stof/houtstof/gevolgen)

Tjonge jonge, je kunt neuskanker krijgen van mahonie! Een behoorlijk veel gebruikte houtsoort onder gitaarbouwers. Ben ik blij dat ik altijd met een professioneel stofmasker werk!

thijser
1 november 2010, 23:05
je zou eigelijk handschoenen moeten dragen. je lichaam neemt namelijk meer stof op via je porien dan via je longen.

BLUEWEY
2 november 2010, 02:21
Heb zondag avond m'n X-bracing ingelegd en ben er natuurlijk weer iets langer mee bezig geweest dan verwacht..., je weet wel hoe da gaat ! Dat heb je met 'n eerste keer...., alhoewel ik de eerste keer eigenlijk best wel lekker vond...., maar das 'n ander verhaal...., hihi < nie off topic raken !

Heb met de dremel de inlays ingefreesd, ging overigens formidable,..., dus weer "lekker veel stof gehapt' 3 keer raaien wat 't gevolg was..., ???? < zie handtekening....., tsja !!! :noob: Actie geeft reactie !!

SantaX
2 november 2010, 02:59
Broodjekaas had het goed wat mij betreft. Zelf doe ik het ook als ik houtvijl, en inderdaad... met de hand wil ik het masker nog wel eens aflaten voor hele kleine taken. Klein gaatje, even met een schuurpapiertje etc. Maar over het algemeen zou ik zeggen: zet er eentje op. Je gezondheid is toch zeker die kleine investering waard als je blijkbaar bereid bent toch al zoveel geld uit te geven aan materiaal en gereedschappen om een gitaar te bouwen. Heb zelf oa profi sauna's gemaakt (en zwembaden en dat soort luxe sanitair) maar dat stof is gewoon irritant in je neus. Kan ook niet goed zijn voor je longen.

oigun
2 november 2010, 09:02
Eigenlijk moet je altijd een stofmasker dragen als je geen goede afzuiging hebt.
Ik werk al jaren met hout/stof en heb nu een chronische sinusitis en moet nu ander werk gaan zoeken vanwege houtstofallergie... Toen ik begon met timmeren was het dragen van een stofmasker niet gebruikelijk. Gelukkig heb ik wel altijd gehoorbescherming gedragen.

Als je MOP inlays gaat zagen/schuren is het helemaal belangrijk dat je een masker draagt, deze stofdeeltjes kan je lichaam niet afbreken en blijven dus in je longen zitten... niet fijn. Dus zuig dat stof meteen weg en was je handen, zodat je het niet alsnog binnen krijgt.

oigun
2 november 2010, 09:08
Tjonge jonge, je kunt neuskanker krijgen van mahonie! Een behoorlijk veel gebruikte houtsoort onder gitaarbouwers. Ben ik blij dat ik altijd met een professioneel stofmasker werk!

Ook van esdoorn... Bij de betere gereedschapswinkel hebben ze allerlei stofmaskers en als het goed is staat daar op aangegeven welke stof het tegenhoud. Een keienvanger van de gamma is niet afdoende maar zo'n groot rubberen geval is ook overkill en niet zo comfortabel.

no 1 hops
3 november 2010, 07:01
maar zo'n groot rubberen geval is ook overkill en niet zo comfortabel.ik denk dat je er anders over denkt wanneer je klachten zoals chronische neusontsteking of longproblemen krijgt/hebt.

gemakkelijk zijn die grotere maskers niet maar gezien dat je ze als dampfilter en met de juiste filters als stoffilter kan gebruiken wel ideaal.
maar gelukkig is het ieders eigen keus en verantwoording

wodkabier
3 november 2010, 09:42
Je moet gewoon altijd een stofmasker dragen als je aan het houtbewerken bent. ik doe het ook niet altijd -even gauw dit, even gauw dat - maar inmiddels ben ik toch al 3 maanden aan het hoesten, terwijl dat normaal maar 1 maand is in het najaar. Ik merk zelf dat ik veel minder last heb als ik tijdens het schuren en zagen een masker heb gedragen. voor het lakken heb je een ander soort masker nodig. dat heb ik nog niet, dus pak ik ook een stofmasker. Hoewel ze daarvoor niet zijn bedoeld, merk ik toch echt een duidelijk verschil. Dus: altijd een stofmasker.

no 1 hops
3 november 2010, 12:17
Je moet gewoon altijd een stofmasker dragen als je aan het houtbewerken bent. ik doe het ook niet altijd -even gauw dit, even gauw dat - maar inmiddels ben ik toch al 3 maanden aan het hoesten, terwijl dat normaal maar 1 maand is in het najaar. Ik merk zelf dat ik veel minder last heb als ik tijdens het schuren en zagen een masker heb gedragen. voor het lakken heb je een ander soort masker nodig. dat heb ik nog niet, dus pak ik ook een stofmasker. Hoewel ze daarvoor niet zijn bedoeld, merk ik toch echt een duidelijk verschil. Dus: altijd een stofmasker.
ik heb geen financiele belangen bij 3M maar kijk maar eens bij de praxis.
zitten van die rechthoekige blokken bij (dampfilters voor het lakken) en je kunt er dunne ronde voor kopen voor fijnstof.

als je toch veel klust is het gewoon een goede investering.
krijg zelf altijd last van maagzuur als ik met acryl /latex verven werk en dat is met dat dampmasker voorbij

barno
3 november 2010, 15:11
ben aan het solderen en vroeg me af: moet daar idealiter ook geen maskertje bij? die dampjes stinken behoorlijk ongezond.

Cocobolo
3 november 2010, 15:23
ben aan het solderen en vroeg me af: moet daar idealiter ook geen maskertje bij? die dampjes stinken behoorlijk ongezond.

Ja, soldeerdamp is slecht volgens mij. Ik heb een aantal jaren geleden ook heel veel gesoldeerd (uren en uren achter elkaar) en had er een speciaal klein afzuigertje voor. Zorg er in ieder geval voor dat je niet direct boven/in die damp zit. Misschien is het wel genoeg (omdat je niet uren zit te solderen) om een kleine ventilator zo neer te zetten dat de damp van je weggeblazen wordt?

BLUEWEY
3 november 2010, 16:05
ben aan het solderen en vroeg me af: moet daar idealiter ook geen maskertje bij? die dampjes stinken behoorlijk ongezond.

Of je blaast het een beetje weg (doe ik) of idd. 'n ventilatortje of zoiets. Dampen zijn volgens mij zo giftig als 't maar zijn kan, zou ze zeker niet inademen en kijk uit voor je ogen.