PDA

View Full Version : Voorversterkers,eindversterkers,powameramp?



Thomk
1 november 2010, 16:04
heren/dames,

Vrij nieuw hier op het forum en probeer zoveel mogelijk te leren en te beantwoorden. Ik heb nu een flinke tijd zitten lezen door dit gedeelte van het forum( voornamelijk eerst alleen maar het onderwerp gitaar). En nu komen er benaming langs voorversterkers,eindversterkers,poweramp en ga zo maar door.

Ik heb zelf zitten zoeken op internet maar voor mij is dit allemaal arabisch. Hopelijk is hier iemand bereid om hier eens een leuke info topic over te maken.
Bijvoorbeeld voorbeelden en beschrijvingen.

Ik zou hier iedergeval heel blij mee zijn.

Groetjes

Thom

edje kadetje
1 november 2010, 16:18
om in ieder geval een ietsje op weg te helpen:
een versterker bestaat uit twee delen:
voorversterker
eindversterker

poweramp is een ander woord voor eindversterker.

met de voorversterker bepaal je de mate van oversturing door de voorversterker (ook wel pre amp) verder open te zetten (je krijgt dan meer gain). Ook vind je in de voorversterker de knoppen voor treble, middle en bass. De eindversterker versterkt het in de vorversterker gevormde geluid (en stuurt het naar de speakers).

Misschien kun je met deze uitleg verder struinen op dit forum.
Welkom hier.

Thomk
1 november 2010, 16:56
Dit is idd is wat duidelijker. Zijn er nog een aantal dingen. Kan ik een me 50 ook zien als voor versterker? Anders zou het van de me 50(voorversterker) naar mijn versterker(voorversterker) dan naar de versterker(eind versterker) gaan dit lijkt mij onlogish. Ook zie ik op internet aparte eindversterkers zoals een mesa 20/20. Hoe moet ik dit zien in de praktijk? En wat zijn de voordelen hiervan.


Bedankt

AoDf
1 november 2010, 17:43
Dit is idd is wat duidelijker. Zijn er nog een aantal dingen. Kan ik een me 50 ook zien als voor versterker? Anders zou het van de me 50(voorversterker) naar mijn versterker(voorversterker) dan naar de versterker(eind versterker) gaan dit lijkt mij onlogish. Ook zie ik op internet aparte eindversterkers zoals een mesa 20/20. Hoe moet ik dit zien in de praktijk? En wat zijn de voordelen hiervan.


Bedankt

Bedoel je een Boss ME-50? Dat is een multi-effectpedaal als ik me niet vergis. De ME-50 zit tussen je gitaar en je versterker in. Het veranderd je gitaarsignaal (bijv. distortion) nog voordat het je versterker ingaat, dat is dus niet hetzelfde als een voorversterker. Het is een geluidseffect pedaal voor je gitaar. Ondanks dat een versterker uit een voorversterker en een eindversterker bestaat kunnen ze best samen in 1 behuizing zitten, zoals in veel Marshalls bijvoorbeeld:

http://www.vintageguitaramplifiers.net/wp-content/uploads/2010/07/-100881404284351400.jpg

De eindversterker die jij noemt (Mesa 20/20) is een losse eindversterker. Die is in zogenaamd "rack-formaat". Die moet dus ingebouwd worden in een 19-inch breed rack, bijv. een flightcase. Met alleen een eindversterker ben je er niet. Je moet dus nog een losse 19-inch voorversterker kopen. Die kun je dan op de eindversterker aansluiten. Het voordeel kan zijn dat bijv. verschillende merken voor- en eind-versterker kunt kopen. Bijvoorbeeld een Marshall voorversterker op een Mesa eindversterker.

http://img21.imageshack.us/img21/554/dsc0023gis.jpg

Thomk
2 november 2010, 10:23
Kijk super dit is wat ik zocht.

Ben er wel uitgekomen dat die mogelijkheden voor mij momenteel niet relevant zijn.

Toch bedankt ik jullie en hopelijk zou dit nog kunnen helpen voor andere forum gebruikers.


groetjes

BerendG
3 november 2010, 21:41
Is het eigenlijk ook mogelijk om een 19 inch rack te hebben, dat te controllen met een midi floor-board en dat uit te versterken met de 'normale' Vox ac 15? Dus, zonder een losse pre-amp in de lijn?

AoDf
4 november 2010, 20:23
Is het eigenlijk ook mogelijk om een 19 inch rack te hebben, dat te controllen met een midi floor-board en dat uit te versterken met de 'normale' Vox ac 15? Dus, zonder een losse pre-amp in de lijn?

Wat bedoel je met een "19 inch rack controllen met een midi floor-board"? Een rack is alleen de behuizing, waarin je verschillende componenten kan hangen, zoals pre-amp, power-amp, effectunits, stroomverdeling, verlichting enz.

Een 19 inch effect unit controllen met een floorboard? De effectunit zou je voor een versterker (bijv. Vox AC15) kunnen plaatsen, of in de effectloop van de versterker als de versterker een effectsloop heeft dan.

BerendG
5 november 2010, 15:08
Wat ik bedoelde (probeerde te zeggen althans) is dat ik in dat geval een effectunit heb en dat midi aanstuur (vandaar het midifloorboard) en dat uitversterk met een vox ac-15, zonder losse voorversterker. Of dat mogelijk is.. Maar, uit je antwoord maak ik al een beetje op dat dat wel het geval is!