PDA

View Full Version : Keuze tussen akoestische gitaren



Bridelance
1 november 2010, 15:05
Hallo iedereen!

Ik kwam zonet voor de eerste keer op jullie forum terecht en dacht dat jullie advies mij wel verder zouden kunnen helpen.

Na enkele jaren elektrische gitaar te spelen, zou ik graag de overstap willen maken naar een akoestische. (Elektrisch ben ik immers een beetje beu en akoestisch is altijd leuker voor bij een kampvuurtje en zo ;) )
Ik dacht aan een western gitaar maar ik ben niet zeker of ik één wil met of zonder cutaway. Is zo'n cutaway veel handiger dan zonder? Of zijn er dan weer andere nadelen aan?

Mijn budget reikt ongeveer tot 160€ maar minder mag natuurlijk ook :) Zelf had ik al 4 mogelijke gitaren op het oog:
Red Hill CDG 3 EQ Black (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Westerngitaren/Red-Hill-CDG-3-EQ-Black-/art-GIT0013452-000): 69€ (100€ korting incl.) + elektro-akoestisch
Yamaha F 310 NT Natural (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Westerngitaren/Yamaha-F-310-NT-Natural/art-GIT0000613-001): 115€ (27€ korting incl.)
Fender CD-60 NT Natural (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Westerngitaren/Fender-CD-60-NT-Natural/art-GIT0009600-000): 98€ (32€ korting incl.)
Fender CD-60 CE NAT Upgrade Natural (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-CD-60-CE-NAT-Upgrade-Natural/art-GIT0014089-000?recId=e4da79ad-c04f-4d7b-aca0-80d733f16976&campaign=EPOQ): 160€ (72€ korting incl.) + elektro-akoestisch + ingebouwd stemapparaat

De reden dat ik tot deze 4 ben gekomen is de volgende: ik zoek dus een goedkope maar toch degelijke akoestische gitaar. Vandaar al de keuze voor de yamaha en de fender CD-60. De kans dat ik mijn nieuwe gitaar ooit aan een versterker ga hangen is minimaal. Toch heb ik de Red Hill en de Fender CD-60 CE toegevoegd omdat de eerste voor 100€ is afgeprijsd (en dus nu niet meer de duurste maar goedkoopste is) en de tweede omdat die een ingebouwd stemapparaat heeft.

Welke van bovenstaande zouden jullie aanraden? Is zo'n ingebouwd stemapparaat van degelijke kwaliteit of moet ik mij daar niet zo veel bij voorstellen? Heeft die Red Hill misschien grote nadelen en is hij daarom zo sterk afgeprijsd? Of raden jullie toch nog wat anders aan?


Oja, ik ben van plan er zowat alles op te spelen: van een vleugje 'Save tonight' tot mogelijk een stukje nirvana.

Alvast enorm bedankt voor jullie advies!!! :)

Eric van Esch
1 november 2010, 16:13
Yamaha zou ik zeggen.

Cue Zephyr
1 november 2010, 16:22
Tweedehands is volgens mij de enige manier om een goede gitaar te krijgen voor die prijs. In mijn ervaring heb je pas een goede gitaar voor 300-400 euro (inderdaad bij merken als Yamaha, maar ook Takamine, Eastman, Walden, Tanglewood en nog een paar andere).

rijsberman
1 november 2010, 16:31
Behalve die ook nog LAG.

Bespeelbare gitaren zijn er wel goedkoper dan 300-400 euri. Massief bovenblad vind je niet onder de 150-200 euri en dat is voor mij wel de ondergrens. En dan heb je er nog wel wat werk aan qua afstellen e.d.

En in dit segment zou ik niet naar een elektrisch-akoestische kijken. Wat je betaalt voor een goedkopietroep element, gaat af van je budget voor de gitaar. En dat is al zo minimaal...

Bridelance
1 november 2010, 17:21
Oei, ik had verwacht dat er voor 160€ wel iets deftig te vinden was, maar blijkbaar was ik verkeerd :(

Dus als ik het goed begrijp zijn elektro-akoestische gitaren onder de 200€ niet echt kwalitatief.
Ben ik correct als ik zeg dat akoestische gitaren van yamaha globaal gezien beter zijn dan bijvoorbeeld een fender in dezelfde prijsklasse?

LaurentB
1 november 2010, 17:26
Oei, ik had verwacht dat er voor 160€ wel iets deftig te vinden was, maar blijkbaar was ik verkeerd :(

Dus als ik het goed begrijp zijn elektro-akoestische gitaren onder de 200€ niet echt kwalitatief.
Ben ik correct als ik zeg dat akoestische gitaren van yamaha globaal gezien beter zijn dan bijvoorbeeld een fender in dezelfde prijsklasse?

Ja, akoestisch heeft Yamaha zeker een betere naam dan Fender (trouwens, elektrisch maken ze ook kwaliteitsspul, maar hebben ze niet (meer) zo de naam). Fender heeft van origine zelfs een slechte naam op akoestisch gebied, alhoewel die huidige modellen niet meer zo heel slecht zijn, heb ik gelezen.

Rinze
1 november 2010, 17:27
Ik zou inderdaad zeggen dat je voor ongeveer 300 euro een leuke gitaar kunt kopen (heb toevallig net voor mijn nichtje gezocht). Het hangt er natuurlijk vanaf wat je normen en wensen zijn, maar wanneer je een gitaar wilt waar je over een paar jaar ook nog lol van hebt dan zou ik gewoon goed zoeken in het prijssegment rond de 300 euro. Een element zou ik idd niet doen, je hebt het niet nodig en het gaat weer van de rest af.

Bridelance
1 november 2010, 17:35
Ik zou inderdaad zeggen dat je voor ongeveer 300 euro een leuke gitaar kunt kopen (heb toevallig net voor mijn nichtje gezocht). Het hangt er natuurlijk vanaf wat je normen en wensen zijn, maar wanneer je een gitaar wilt waar je over een paar jaar ook nog lol van hebt dan zou ik gewoon goed zoeken in het prijssegment rond de 300 euro. Een element zou ik idd niet doen, je hebt het niet nodig en het gaat weer van de rest af.

Zou ik mogen weten welke je dan precies hebt gekocht?

Cue Zephyr
2 november 2010, 00:28
Ik weet 't niet, maar mijn eerste keus zou de Yamaha FG700S of FS720S zijn. Daarbij hebben heel veel andere merken voor die prijs ook al hele mooie gitaren. Ik zou dan gewoon de meest simpele gitaar kiezen - aangezien ik verwacht dat deze naar verhouding beter zullen zijn (je ziet 't bij prijzen 10x zo hoog ook, dus...).

Bridelance
2 november 2010, 00:44
Maakt een massief bovenblad eigenlijk enkel verschil in klank? Of zijn er nog voordelen aan een massief bovenblad?

Ik vindt momenteel maar 1 gitaar die een massief bovenblad heeft en toch in mijn budget past (Ibanez V105SJP (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Gitaren/Westerngitaren/Ibanez-V105SJP-BK-Solid-Top-Jam-Pack-Black/art-GIT0015099-000))
Jullie zetten mij nu wel enorm aan het twijfelen: budget vergroten of toch voor een goedkopere kiezen. Kga er een nachtje over moeten slapen ;)

rijsberman
2 november 2010, 01:06
Maakt een massief bovenblad eigenlijk enkel verschil in klank? Of zijn er nog voordelen aan een massief bovenblad?

Ik vindt momenteel maar 1 gitaar die een massief bovenblad heeft en toch in mijn budget past (Ibanez V105SJP (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Gitaren/Westerngitaren/Ibanez-V105SJP-BK-Solid-Top-Jam-Pack-Black/art-GIT0015099-000))
Jullie zetten mij nu wel enorm aan het twijfelen: budget vergroten of toch voor een goedkopere kiezen. Kga er een nachtje over moeten slapen ;)

Ja, je bovenblad bepaald voor 90% de klank van je gitaar. De lijmlaagjes tussen de fineerlaagjes maken de top stijver. En daar klinkt 'ie niet beter van. En een massieve top gaat in de loop van de tijd (jaren) alleen maar beter klinken, als hij meer 'losgespeeld' raakt. Dat heeft een triplexgitaar ook niet. Ik zou altijd voor een massief bovenblad gaan. Je hoort 't echt. Die Ibanez ziet er op papier goed uit.

Overigens staan de budget Fender akoesten niet echt als toppertjes bekend. Red Hill ken ik niet, Yamaha staat goed bekend, maar of dat ook voor de instapmodellen geld, geen idee.

Is er een reden waarom je hier naar de Musicstore.de verwijst? Er zijn er meer...

Bridelance
2 november 2010, 10:30
Is er een reden waarom je hier naar de Musicstore.de verwijst? Er zijn er meer...

Gewoon omdat ik die winkel al een tijdje ken en omdat ik weet dat ze grote kortingen + gratis verzending aanbieden.

Heb mag dus zeker ook een andere winkel zijn!

Fingerpick
2 november 2010, 12:41
Gewoon omdat ik die winkel al een tijdje ken en omdat ik weet dat ze grote kortingen + gratis verzending aanbieden.

Heb mag dus zeker ook een andere winkel zijn!

Liever niet "op het oog" kopen, eerst gaan proberen, luisteren en dan pas kiezen : tussen gitaren van herzelfde model kunnen grote verschillen qua klank zijn...en dan is er nog de naverkoopdienst : je nieuwe gitaar zal waarschijnlijk nog wat afgesteld moeten worden.

Cue Zephyr
2 november 2010, 17:13
Ja, je bovenblad bepaald voor 90% de klank van je gitaar. De lijmlaagjes tussen de fineerlaagjes maken de top stijver. En daar klinkt 'ie niet beter van. En een massieve top gaat in de loop van de tijd (jaren) alleen maar beter klinken, als hij meer 'losgespeeld' raakt. Dat heeft een triplexgitaar ook niet. Ik zou altijd voor een massief bovenblad gaan. Je hoort 't echt. Die Ibanez ziet er op papier goed uit.

Overigens staan de budget Fender akoesten niet echt als toppertjes bekend. Red Hill ken ik niet, Yamaha staat goed bekend, maar of dat ook voor de instapmodellen geld, geen idee.

Is er een reden waarom je hier naar de Musicstore.de verwijst? Er zijn er meer...

Een bovenblad van laminaat maakt het ding wel vele malen sterker. Je zou zo'n gitaar zo mee het regenwoud of de woestijn in kunnen nemen - vele malen minder last van luchtvochtigheid en temperatuur. Bij een massief bovenblad moet je hier toch wel mee uitkijken (ik voel vervormingen in 't bovenblad van mijn gitaar als 't droog is in huis).
Naar 't schijnt kan laminaat over tijd óók beter gaan klinken - alleen zal dit toch veel meer tijd kosten.

Over het 'beter gaan klinken over een paar jaar' geldt overigens bijna uitsluitend voor de veelgebruikte soorten sparre (picea). Echter gebeurt dit veel sneller met ceder. Dit kun je binnen een paar uur al 'open' gespeeld hebben.

rijsberman
2 november 2010, 20:47
Dat een triplex bovenblad degelijker is, is inderdaad een goed argument.

De eerlijkheid gebied me overigens te zeggen dat mijn akoestische een triplex bovenblad heeft. Maar da's een archtop (Godin 5th Avenue) en da's toch een beetje anders. Komt bij dat een massieve top bij een archtop niet te betalen is voor mij.

Bridelance
2 november 2010, 22:12
Ik denk toch dat ik het massief bovenblad links ga laten liggen. Praktisch alle reviews van de Yamaha F310 en F370 beweren dat die gitaren een prachtige klank geven voor zo'n scherpe prijs.
Het enige verschil dat ik nu nog zie tussen de F310 en de F370 is het verschil in houtsoort voor de achterkant van de kast: Meranti vs Nato. Nu nog daartussen kiezen en ik kan mijn nieuwe gitaar bestellen :crazyhappy:

--=HANS=--
2 november 2010, 23:41
Over het 'beter gaan klinken over een paar jaar' geldt overigens bijna uitsluitend voor de veelgebruikte soorten sparre (picea). Echter gebeurt dit veel sneller met ceder. Dit kun je binnen een paar uur al 'open' gespeeld hebben.

Waar haal je die wijsheid met betrekking tot ceder vandaan? Mijn ervaring is totaal anders. Ceder heeft andere eigenschappen dan bijv. spruce maar het lijkt me onzin om te beweren dat een verse sprucetop jaren nodig heeft om te rijpen terwijl een even oud stuk ceder dat proces binnen een paar uur kan.

Cue Zephyr
3 november 2010, 00:28
Je zegt het zelf al - de houtsoorten hebben gewoon andere eigenschappen. Sparre staat er bekend om om na een paar jaren wat meer open of 'beter' te gaan klinken. Ceder wordt ook bij klassieke gitaren gebruikt vanwege de open klank dat 't al bijna meteen heeft (en om de betere respons, etc).

D-string
4 november 2010, 13:09
Het is eigenlijk al gezegd in dit topic, maar misschien nog niet zo duidelijk. Een gitaar moet je eigenlijk horen voordat je hem koopt. Zelfs als je weet dat een type erg goed is, kan het model wat je thuis krijgt een mindere zijn uit de partij.

Zelf heb ik deze gitaar gekocht toen ik begon:
Crafter Western (http://www.dwmusicstore.com/crafter-western-p-1191.html)

Als je naar de prijs kijkt is deze boven jouw budget. Ik heb deze echter in de winkel gehaald. De gitaar was dus al afgesteld voordat ik deze kocht. Twee dagen later merkte ik dat er een fretbuzz in de gitaar was gekomen (waarschijnlijk door temperatuursverschil tussen de winkel en mijn huis). Ik ben toen terug gegaan en de gitaar is gratis opnieuw afgesteld. Ook krijg je bij aankoop nog een extra gratis afstelbeurt binnen een jaar, omdat je vaak nog niet weet hoe je op je gitaar gaat spelen en wat daarom voor jou de goede afstelling is.

samengevat: Als je een gitaar koopt bij een goede winkel, weet je wat je koopt en weet je dat de gitaar voor jou afgesteld is.

Cue Zephyr
4 november 2010, 22:41
Ja klopt, je moet idd een gitaar proberen voordat je 'm koopt.

Hoewel ik 't daar mee eens ben zou ik 't niet zo'n punt vinden bijvoorbeeld een Taylor online te kopen zonder er ook maar op gespeeld te hebben.

BLUEWEY
5 november 2010, 01:14
Ja klopt, je moet idd een gitaar proberen voordat je 'm koopt.

Hoewel ik 't daar mee eens ben zou ik 't niet zo'n punt vinden bijvoorbeeld een Taylor online te kopen zonder er ook maar op gespeeld te hebben.

ja ja, jij met je Taylor.., Taylor Swift zul je bedoelen.. :seriousf:

He Bridelance, anders wacht je nog ff en verkoop je(of inruilen) gewoon je elektrische en leg dat bij voor een betere met solid top..., Toppie toch ? :ok:

rijsberman
5 november 2010, 01:30
Hij heeft wel een punt Bluewey. Een merk als Taylor zou ik eerder online kopen dan een hit 'n miss bedrijf als Gibson. Voor de premie die je voor de naam van Gibson betaalt, wil je ook net die ene die geniaal klinkt, in plaats van al die mwah- exemplaren.

BLUEWEY
5 november 2010, 01:43
Hij heeft wel een punt Bluewey. Een merk als Taylor zou ik eerder online kopen dan een hit 'n miss bedrijf als Gibson. Voor de premie die je voor de naam van Gibson betaalt, wil je ook net die ene die geniaal klinkt, in plaats van al die mwah- exemplaren.

zit ook wel weer wat in alhoewel ik bij Taylor's blonde haren ook zo mijn vraagtekens zet..., ;)

Cue Zephyr
5 november 2010, 01:53
Hij heeft wel een punt Bluewey. Een merk als Taylor zou ik eerder online kopen dan een hit 'n miss bedrijf als Gibson. Voor de premie die je voor de naam van Gibson betaalt, wil je ook net die ene die geniaal klinkt, in plaats van al die mwah- exemplaren.

Fijn dat je me even helpt. Ik kan zoiets blijkbaar niet meer duidelijk maken hier. :dontgeti:
Ik heb een stuk of 20 Taylors geprobeerd (als 't er niet meer zijn), en ik heb nog nooit een misser in handen gehad. Van Gibson? Ik heb er 3 geprobeerd en ik vond 't allemaal maar mwah.
Bij Eastman moet ik toch ook wel zeggen dat ze 't goed doen, ook allemaal erg goede gitaren (heb er toch ook al een aantal van geprobeerd), maar 't hangt een beetje van 't model af heb ik 't idee.

BLUEWEY
5 november 2010, 02:14
Fijn dat je me even helpt. Ik kan zoiets blijkbaar niet meer duidelijk maken hier. :dontgeti:
Ik heb een stuk of 20 Taylors geprobeerd (als 't er niet meer zijn), en ik heb nog nooit een misser in handen gehad. Van Gibson? Ik heb er 3 geprobeerd en ik vond 't allemaal maar mwah.
Bij Eastman moet ik toch ook wel zeggen dat ze 't goed doen, ook allemaal erg goede gitaren (heb er toch ook al een aantal van geprobeerd), maar 't hangt een beetje van 't model af heb ik 't idee.

hoe denk jij dat Taylor hierover denkt als ze hoort dat jij van plan bent om vreemd te gaan?? :???:

Cue Zephyr
5 november 2010, 03:44
Ja, eh, ik wil best een Taylor 414ce maar een Eastman AC622CE is nu eenmaal iets goedkoper. Ik moet wel zeggen dat een Taylor veel meer detail heeft en veel subtieler klinkt. Die Eastman heeft wat meer weg van een kanon qua geluid.

Harald
5 november 2010, 08:46
Taylor en Gibsons akoestische gitaren hebben een heel ander karakter, en Gibsons associeer ik totaal niet met fingerstyle gitaar. Kennis van me heeft (of had, heb hem al lang niet meer gezien) een Gibson J45 die toch echt heel fijn speelde en klonk. Het kan dus wel. Meestal zie je de Gibsons puur voor slaggitaar bij bij voorkeur amerikaanse bands. En als het bluegrass is moet het juist weer een Martin zijn...

Maar ook Taylors kunnen behoorlijk uiteen lopen van exemplaar tot exemplaar bij hetzelfde model en houtsoorten. Dan zijn ze nog steeds goed gebouwd, maar de klank kan echt enorm verschillen. Ik heb me daar wel eens zo over verbaasd dat ik de verkoper vroeg om even op die twee gitaren te spelen om uit te sluiten dat het aan mij lag. Maar ook bij hem leek het haast wel alsof je een les paul met een strat vergeleek. En het enige verschil qua optiek was een andere kleur lak! Verder gewoon hetzelfde model in een standaard uitvoering.

Als het even te vermijden is zou ik een akoestische gitaar altijd willen proberen. Wil je iets hebben waarvoor geen importeurs in de buurt zijn wordt dat soms lastig. Wil je het echt, dan moet je gokken dat wat je krijgt goed is.

Voor een beginnersgitaar zou ik gewoon naar een winkel gaan en dingen uitproberen. Naast de klank kan het ook goed zijn dat de hals van model X je gewoon beter ligt dan de hals van model Y. En dat kun je via internet simpelweg niet beoordelen. Het enige dat ik op dat gebied na ondertussen heel wat jaren spelen weet is dat gitaren met een scherpe V hals voor mij afvallen en dat ik ebben voor de toets het fijnst vind voelen... Maar bij de vorm van de hals kan een paar mm al behoorlijk verschil in feel uitmaken. Misschien bespaar je een paar tientjes op zo'n gitaar door hem via internet te bestellen. Of dat veel of weinig geld is, hangt natuurlijk van je situatie af, maar als je eens erbij stil staat hoe vaak je op het instrument speelt, en hoeveel jaar je op dat instrument doorgaat valt het toch wel mee denk ik.

daydream
5 november 2010, 12:48
Hoi hoi,

Ik wilde alleen even melden dat ik een akoestische western heb van het merk Cort.Dit zijn erg goede budget gitaren.Ze hebben mooi geluid.
De mijne heeft een Solid top.En mijn gitaar kostte 233 euro ik heb de mijne vorig jaar bij muzikaza gekocht 4 maanden voor de zaak failliet ging.
Ook zijn de gitaren mooi afgewerkt.
Mijn oom heeft er ook even opgespeeld en ik heb verschillende stijlen horen langskomen en elke keer klonk hij dan anders en erg mooi.
Maar goed is dus een afweging.
Ik ben pas een klein jaar op les dus nog niete cht goed hoor.
Maar ik wil over een jaar ofzo een electrische gitaar gaan kopen en dan word het ook ws een Cort.

Mijn Cort is trouwens de earth 100ns

Cue Zephyr
5 november 2010, 14:57
Klopt, ze verschillen ook wel, maar 't is me niet op zo'n manier opgevallen dat 't echt iets kan zijn wat ik echt wél of echt níet wil. Heb ik bij Eastman dan weer wel. Ik verwacht ook niet dat 't mij veel zou uitmaken bij een merk als Lowden.
Maar dat heeft vast meer met de prijs te maken, vanaf een bepaalde prijs krijg je zo'n aanbod waarvan je bij elke gitaar wel denkt van "ik zou 't niet erg vinden om deze te hebben".

Bij Lowden denk ik eerder aan fingerstyle dan bij Taylor. Bij Taylor denk ik eerder aan een all-rounder en/of stage gitaar.

Zelfde is trouwens ook als je een gitaar custom ordert. Je kunt 't ding van tevoren niet proberen omdat 't nog niet gebouwd is. Ik zou zoiets dan ook alleen durven bij merken waar ik van weet dat ik ongeveer elke gitaar wel prima zou vinden.