PDA

View Full Version : Compacte live setup - advies gevraagd



MegaDrive
1 november 2010, 14:29
Ik heb wat spullen over en in plaats van dat meteen op MP te slingeren lijkt het me leuk om over een compact live setupje te gaan nadenken. Ik speel vooral (progressieve) rock en metal, mijn sound kan omschreven worden als modern en 'schoon' en ik kom met een stuk of 5 a 6 patches (in het geval van een multi FX) meestal wel uit de voeten. Ik heb een zelfbouw 1x12 met een V30 erin die erg goed klinkt en ik heb nog een Mesa 50/50 die stof hapt, dus dat wil ik als basis gebruiken.

Nu twijfel ik dus of ik een goede multi effectenbak moet scoren of (gezien mijn relatief beperkte eisen) een goede tube stomp preamp met een paar losse effectenbakkies. Met tremolo, delay en chorus heb ik wel genoeg. Een direct out (mits goed) stel ik wel op prijs, maar is niet noodzakelijk. Aan clean en crunch stel ik niet gewldig hoge eisen, maar distortion moet wel lekker strak en high-gain zijn. Denk Petrucci, geen death metal.

Opties die ik heb bekeken:
Multi: X3L, HD500, Digitech RP1000. Eleven en AxeFX zijn wat duur voor wat ik zoek.

Stomp: Blackstar HT-Dual of vergelijkbaar + tremolo/chorus/delay/compressor pedaaltjes (tips?)

Overig: M9/M13, Nova System maar die vallen volgens mij af want die kunnen niet direct naar een poweramp, toch?

Alvast bedankt!

interessander
1 november 2010, 14:36
Jij had toch die AMT tube preamp? Lijkt me ideaal voor een dergelijke set.

MegaDrive
1 november 2010, 15:10
Scherp Interessander!

In combinatie met een JCM 800 2210, G-Major en Mesa recto 4x12 is dat nu mijn main rig. Ik kwam ook op dit idee omdat de AMT fantastisch klinkt op de 50/50. Wel ik wil ik beide 'rigs' helemaal gescheiden houden. Ik kan dus nog zo'n AMT scoren maar ik vind het (net als elke gitarist) leuk om wat andere setups te proberen.

Het belangrijkste onderdeel is wel de preamp en ik lees wat wisselende verhalen over de HT-Dual op dit forum, maar wat ik ervan op Tjoeptjoep vind is toch wel erg overtuigend. Zijn er buiten deze twee nog andere die ik niet buiten beschouwing moet laten?

edje kadetje
1 november 2010, 15:40
Ik heb wat spullen over en in plaats van dat meteen op MP te slingeren lijkt het me leuk om over een compact live setupje te gaan nadenken. Ik speel vooral (progressieve) rock en metal, mijn sound kan omschreven worden als modern en 'schoon' en ik kom met een stuk of 5 a 6 patches (in het geval van een multi FX) meestal wel uit de voeten. Ik heb een zelfbouw 1x12 met een V30 erin die erg goed klinkt en ik heb nog een Mesa 50/50 die stof hapt, dus dat wil ik als basis gebruiken.

Nu twijfel ik dus of ik een goede multi effectenbak moet scoren of (gezien mijn relatief beperkte eisen) een goede tube stomp preamp met een paar losse effectenbakkies. Met tremolo, delay en chorus heb ik wel genoeg. Een direct out (mits goed) stel ik wel op prijs, maar is niet noodzakelijk. Aan clean en crunch stel ik niet gewldig hoge eisen, maar distortion moet wel lekker strak en high-gain zijn. Denk Petrucci, geen death metal.

Opties die ik heb bekeken:
Multi: X3L, HD500, Digitech RP1000. Eleven en AxeFX zijn wat duur voor wat ik zoek.

Stomp: Blackstar HT-Dual of vergelijkbaar + tremolo/chorus/delay/compressor pedaaltjes (tips?)

Overig: M9/M13, Nova System maar die vallen volgens mij af want die kunnen niet direct naar een poweramp, toch?

Alvast bedankt!

gedacht aan boss? Bijv gt8, heel behoorlijk 2e hands te scoren.
Ik weet dat de meningen over de preamp modellen zeer verdeeld zijn, oordeel zelf zou ik zeggen.

MegaDrive
1 november 2010, 19:17
Ik heb de Boss GT-6 en GT-8 geprobeerd maar die kunnen mij niet bekoren. Ik vond de effecten over het algemeen erg goed maar ik kreeg geen fatsoenlijk geluid uit de preamps. Zeker ten opzichte van de X3 en HD500 klonken ze erg geknepen.

Wat betreft multi effectors, dat is zeker een goede optie. Ik heb alleen de juiste nog niet gevonden. De X3 heeft veel problemen (kapotte footswitches, gefrituurde mainboards), de RP500/1000 is lelijk, de HD500 gaat denk ik pas echt overtuigen na wat upgrades (dus dat is zeker een goede optie) en Zoom, tja, het blijft Zoom hè. Maar goed, dit is allemaal vrij kort door de bocht. Ik laat me graag door andere ervaringen overtuigen :D

MegaDrive
1 november 2010, 21:33
Ik kwam op het volgende idee en ik vraag mij af of dat gaat werken:

Een rijtje pedalen met een Blackstar HT-Dual >> chorus >> delay >> compressor gaat prima de poweramp in, right? Als ik nu het kabeltje tussen de HT en de chorus in de emulated out van de HT steek en van de compressor rechtstreeks naar het mengpaneel ga, levert dat dan een goede sound op?

Met andere woorden, kan ik effecten achter de cab sim zetten zonder dat dat vreemd gaat klinken?