PDA

View Full Version : Probleem Vox AC15



humbucker
1 november 2010, 12:56
Hey,

ik heb een probleem met m'n AC15. Ik laat hem zoals altijd even opwarmen voor ik de standby afgooi en begin te spelen. Na een seconde of 10 wordt het volume een pak minder en krijg ik er onmiddelijk een soort van schreeuw door die veel harder is dan het oorspronkelijke, ingestelde volume. Dit herhaalt zich ongeveer elke 5 seconde, maar het lijkt niet echt ritmisch te zijn dus ik denk niet dat het aan de tremelo ligt. Dus niet alleen is het volume minder, ook komt die schreeuwtoon er door. Heel vreemd. Een soort van harde, dunne, drivetoon, maar toch ook weer niet. Moeilijk te omschrijven.

Ik heb hem in 2008 nieuw gekocht en het zijn nog altijd de eerste buizen, dus de kans is wel groot dat er iets aan de buizen ligt. Ook is hij verleden week, opweg naar een jamsessie, in de auto op z'n "rug" gevallen. Maar ik heb tijdens de jam helemaal niets vreemds opgemerkt. De terugweg is heel rustig verlopen, maar ik heb m'n amp sindsdien wel niet meer aangehad. Dus misschien dat het toch daaraan ligt.

Is er iemand bekent met dit probleem? Wat zou het kunnen zijn?

jonn
1 november 2010, 15:57
Eerst controleer maar dat hetzelfde gebeurt met verschillende instrumenten en kabels. Plug ook de gitaar direct (zonder effecten) in de versterker.

Als dezelfde schreeuwtoon doorkomt dan gaat het over de versterker. Dat er iets aan de buizen ligt is natuurlijk een mogelijkheid maar niet de enige. Pre-amp buizen hebben een levensduur van ten minste 18-20 maanden maar eindtrap-buizen gaan soms kapot in minder dan een jaar. Het hangt af van hoe vaak en hoe hard je speelt.

Een set buizen voor de AC-15 (JJs bij voorbeeld) kost ongeveer 50 euro maar volgens mij zou je de versterker eerst naar een amp-tech brengen. Als ie vindt dat er iets aan de buizen ligt kun je een nieuwe set bestellen.

Mitch
1 november 2010, 20:53
Klinkt wel als een probleem van de amp zelf. Als er iets van bekabeling slecht zou zijn krijg je hooguit minder signaal en niet juist harder.
Pre amp buisjes 18-20 maanden? En een setje JJs voor 50E? Wat een hoop gekke info in een kleine post :chicken:
Maar goed: het zou misschien wel iets mechanisch kunnen zijn door de val. Dat kan echter door het hele circuit heen. Maar het is sowieso aan te bevelen om een setje eindbuizen op voorraad te hebben, dus die bestellen kan geen kwaad. Vervang die eens en kijk of het probleem verholpen is, zo niet: naar de dokter...

cluseau
2 november 2010, 08:34
Daar sluit ik me geheel bij aan. Nog een puntje wat vaak voor problemen zorgt is de send en return jack als je die hebt. Even een patchkabeltje inprikken, is niet veel moeite en sluit de mogelijkheid wel gelijk uit.

humbucker
2 november 2010, 09:06
Ok, mannen bedankt!


Nog 1 dingetje:
Het lijkt wel of een van de 2 eindbuizen harder brand als de andere, kan dat er iets mee te maken hebben?

edit: @ cluseau: de amp heeft geen fxloop, dus dat kan het al niet zijn ;)

cluseau
2 november 2010, 09:12
Nog 1 dingetje:
Het lijkt wel of een van de 2 eindbuizen harder brand als de andere, kan dat er iets mee te maken hebben?


Als je het echt over de gloeidraad hebt, nee uitgesloten tenzij de grijze mantel kersrood staat, dat is een weer ander verhaal.

jonn
2 november 2010, 10:33
En een setje JJs voor 50E? Wat een hoop gekke info in een kleine post :chicken:


Die info is niet gek...
EL84s (http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c316_EL84---6BQ5.html)
12AX7s (http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c305_12AX7---ECC83---5751.html)
Samen met de verzendkosten naar Nederland kost een set JJs 55 euro.

VOX Full Retube sets (https://ssl.eurotubes.com/cart/index.php?page=view_products&category_id=130&sub_category_id=131)
Hier kost een full retube set voor de AC15 $51.75.
:supercool: De prijzen voor buizen in sommige winkels in Nederland...die zijn gek!!!



Maar het is sowieso aan te bevelen om een setje eindbuizen op voorraad te hebben, dus die bestellen kan geen kwaad.

+1000



Pre amp buisjes 18-20 maanden?

Ik heb TEN MINSTE 18-20 maanden geschreven. Dat kan gebeuren als je heel vaak en heel hard (optreden volumes) speelt. Maar ik heb nooit gezien pre-amp buisjes kapot te gaan in minder dan 1,5 jaar en meestal is hun levensduur langer, 4-5 jaar dat kan ook.

Mitch
2 november 2010, 14:12
Nou sorry, maar voor 5 tientjes heb ik twee gematchede duo's JJ EL84s hoor, niet één duo. TAD in Deutschland.
Pre amp buisjes zijn verschrikkelijk wisselvallig, ik heb ze van JJ wel eens meegemaakt dat ze binnen een maand of wat op half zeven lagen, maar een goeie (vooral oudere productie) kan jaren en jaren meegaan. Effe andere spanningen dan eindbuizen hè.

jonn
2 november 2010, 14:55
Nou sorry, maar voor 5 tientjes heb ik twee gematchede duo's JJ EL84s hoor, niet één duo. TAD in Deutschland.


Tube-Town en TAD en Eurotubes, ze hebben bijna dezelfde prijzen. Ja, een "gematchede duo" JJ EL84s kost 20-25 euro maar als ik "set" schrijf, bedoel ik een "complete" set (preamp+eindbuizen), daaroom heb ik het voorbeeld van "full retube set" op eurotubes.com gegeven. Zo'n set JJ buisjes krijgt men voor ongeveer 5 tientjes in meeste web-winkels.


ik heb ze van JJ wel eens meegemaakt dat ze binnen een maand of wat op half zeven lagen


Zo iets heb ik nog nooit gehoord. :???: Maar goed, ik heb geen reden om het niet te geloven.

humbucker
2 november 2010, 15:45
Ach, ik heb de amp net naar de tech gebracht. Die ging het allemaal eens nakijken en volgende week heb ik hem terug. Dan kan ik er zeker van zijn dat alles terug in orde is. Zeker zo handig!

Mitch
2 november 2010, 21:46
Tube-Town en TAD en Eurotubes, ze hebben bijna dezelfde prijzen. Ja, een "gematchede duo" JJ EL84s kost 20-25 euro maar als ik "set" schrijf, bedoel ik een "complete" set (preamp+eindbuizen), daaroom heb ik het voorbeeld van "full retube set" op eurotubes.com gegeven. Zo'n set JJ buisjes krijgt men voor ongeveer 5 tientjes in meeste web-winkels.

O, een complete buizenvervanging? Ja oké... ik zie er weinig reden toe in dit geval, maar als je het zo stelt begrijp ik je prijsschatting.



Zo iets heb ik nog nooit gehoord. :???: Maar goed, ik heb geen reden om het niet te geloven.
Het was voor mij reden om van mijn leven geen JJ voorbuizen meer aan te schaffen. Misschien is het momenteel beter, maar wát een bagger was dat een paar jaar terug. Goede reden om een regiment oude productie buisjes aan te schaffen :D


Ach, ik heb de amp net naar de tech gebracht. Die ging het allemaal eens nakijken en volgende week heb ik hem terug. Dan kan ik er zeker van zijn dat alles terug in orde is. Zeker zo handig!
De verstandigste keus.

humbucker
13 november 2010, 16:21
Zo, even een bump!

Gisteren m'n versterker terug opgehaald en meteen een nachtje doorgejamd, lekker!

Wat was er aan:

- Microfonische preampbuis
- Er zaten ongematchte eindbuizen in
- Bias te heet
- Contacten gezuiverd
- Zekering vervangen
- en nog een paar kleine zaakjes

Let erop dat ik de versterker nieuw gekocht heb en deze zaken dus vanuit het fabriek zo zijn geleverd...

Nu:

- Nieuwe JJ preampbuisjes
- Nieuwe eindbuizen, merk weet ik niet precies maar het zijn buizen die gebruikt werden in Russische, militaire radio's. (Sovtek?)
- Bias kouder gezet (had te maken met de redelijk hoge netspanning hier (238V)

Resultaat:

Wow! Wat een verschil, sprankelender, lekkerdere crunch, EQ die ook écht z'n werk doet, ... Ik had nooit gedacht dat een goede onderhoudsbeurt zo z'n geld waard was. Ik ben terug helemaal overtuigd van mn AC15.

Triest is wel dat ze deze Voxen gewoon produceren met minderwaardige buizen. Dit is dan misschien wel goedkoper voor Vox, maar het getuigd toch niet echt van degelijke productlijnen!

jonn
14 november 2010, 13:27
Triest is wel dat ze deze Voxen gewoon produceren met minderwaardige buizen.

+1000

Veel plezier met de nieuwe Vox!!! :blast: