PDA

View Full Version : Boss RC-50 looper



apekop
1 november 2010, 10:52
Ik ben erover aan het denken om een looper te kopen voor live gebruik.
De Boss RC-50 lijkt me het meest geschikt voor wat ik wil.
Het voordeel van deze vind ik dat hij stereo in heeft, midi sync en 99 user presets.
Zijn er hier gebruikers van dit aparaat?
wat zijn de goede en slechte punten? Ik ben benieuwd naar de bevindingen.

Bernstien
1 november 2010, 12:42
A, de RC-50. Een erg uitgebreide looper. Door zijn mogelijkheden erg geschikt voor het eenmansband-ding. Je kunt stapelen tot je erbij neervalt zoals bij elke looper, maar je kunt ook per preset verschillende 'phrases' kombineren. Bijvoorbeeld tot een liedje met couplet-refrein-middle eight/einde. Uitgebreide ritmebox aan boord, gazillion aansluitingen waaronder MIDI. Er is eigenlijk geen andere looper met deze specs.

Er is een probleem met een zekere mate van latency bij live gebruik van het apparaat. Voor de details kun je het beste even Harmony central raadplegen:

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/Boss/RC-50+Loop+Station/10/1

Voor dit (vermeende) probleem is een update gepubliceerd door Roland. Ook zonder update is het ding overigens live prima te gebruiken als pure looper als je weet wat je doet. Check de filmpjes van Rico Loop maar eens, die kan blijkbaar prima uit de voeten met de niet geupdate versie. Ik heb deze update niet geinstaleerd omdat ik het apparaat voornamelijk als oefentool en als hulp bij het uitzoeken van partijen gebruik.

Hou er rekening mee dat het een relatief ingewikkeld apparaat is en dat je enige tijd met de handleiding zult moeten doorbrengen.

Dus als je enkel op zoek bent naar een looper om live mee te kunnen losgaan met eenvoudige loops is de jamman misschien meer geschikt. Als je denkt wat te gaan hebben aan de extra functies is de RC-50 misschien meer je ding.

Cheers.

apekop
1 november 2010, 14:35
dank voor de info!

dat met die latency is nieuw voor mij.
Merk jij zelf iets van de latency? lijkt me niet handig als je live strakke ritmische loops wil maken zoals ik van plan ben.
Voor mij is dat dan wel een punt waarom ik hem niet zou kopen.
Waarom heb je hem zelf niet geupgrade dan, lijkt me altijd goed toch?

Gaat het om deze upgrade?: http://www.roland.com/products/en/_support/dld.cfm?PRODUCT=RC-50

Bernstien
1 november 2010, 16:30
Merk jij zelf iets van de latency?

Ja. Nogmaals, kijk even bij de reviews op HC, daar komt het probleem ook een aantal keer langs. Het komt erop neer dat op het moment dat je de eerste keer het einde van je loop markeert met de footswitch, er een kleine vertraging lijkt te zijn bij het voor het eerst herhalen van de loop. Nadat de loop weer een keer langs is geweest is de vertraging weg.

Het heeft blijkbaar ook te maken met de nauwkeurigheid waarmee je het einde van een loop markeert. Nogmaals, er zijn dus ook mensen die geen last hebben van die latency. Maar dat er een issue is, bewijst de update van Roland. Het probleem is een beetje dat je het apparaat enigszins moet kennen voordat je het zinvol kunt bedienen. Het standaard adagium 'probeer em gewoon even bij de lokale gitaarboer' gaat bij de RC-50 dus meestal niet op.


Waarom heb je hem zelf niet geupgrade dan, lijkt me altijd goed toch?

Ik heb al eens een GT-8 opgeblazen met een factory update. Dat wilde ik niet herhalen met de RC-50. Bovendien heb ik hem vooralsnog niet nodig, zie vorige post


Gaat het om deze upgrade?: http://www.roland.com/products/en/_support/dld.cfm?PRODUCT=RC-50

Ja. Of:

http://www.rolandus.com/products/productdetails.php?ProductId=772

Succes!

apekop
1 november 2010, 23:59
wederom bedankt.

Zouden nieuwe RC-50 exemplaren deze upgrade niet al automatisch hebben?
Voor mij is dit echt een cruciaal punt om hem wel of niet te kopen.
Voor de rest spreken al de functies en mogelijkheden van deze RC-50 mij zeer aan.
Van de Digitech Jamman heb ik gelezen dat hij veel van je dynamiek van je originele signaal afsnoept, dus die valt voor mij sowieso al af.
Plus ik wil een looper met midi sync en veel user presets.

Het zou zuur zijn als het aparaat puur door die latency dadelijk tegenvalt.
Misschien kijken of ik Boss kan mailen of zo.

DemolitionColorScheme
2 november 2010, 09:53
Van de Digitech Jamman heb ik gelezen dat hij veel van je dynamiek van je originele signaal afsnoept, dus die valt voor mij sowieso al af.
De nieuwe JamMan Stereo and JamMan Delay zijn flink geupdate en 'snoepen' niks meer van je signaal weg. Maar nee, zo divers als de RC-50 zijn ze niet.

apekop
2 november 2010, 10:05
Goed om te weten.

Ik mis toch de midi sync bij de Digitech Jamman denk ik. Ik wil live de loops gebruiken bij een drummer die met een click speelt. Via midi sync kan ik dan loops laten gelijk lopen via zijn click. Aangezien het ritmische loops en sequensen zijn is het essentieel dat het 100% strak is. Ik weet niet of je dat zonder midi sync geregeld krijgt.
De RC-50 is een van de weinige loopers die midi heeft, anders ben je aangewezen op bijvoorbeeld een Gibson Echoplex. Maar die is misschien een stuk minder veelzijdig dan de RC-50 en misschien al enigszins achterhaald?

Ik zou graag van iemand horen die de software update van de RC-50 gedaan heeft of het dan ook goed werkt.
Wellicht hebben de nieuwe exemplaren van de RC-50 de update al? (zoals ik in mijn vorige post schreef).

Ik weet even niet wat ik er mee aan moet.

Gretsch 5120
2 november 2010, 17:05
Ik heb zelf veel gespeeld met een Oberheim (Gibson) Echoplex; nadeel is dat hij mono is. Een andere optie is de oude Lexicon Jamman (stereo in, maar mono uit), maar wel midi aanwezig. Werken met midi is idd retestrak, maar kan ook beperkingen opleggen; al je arrangementen moeten strak afgemeten zijn en er is weinig ruimte voor improv.

Aan de andere kant: luister eens naar bv Russian Circles, een post-rockband waarbij erg veel gebruik gemaakt wordt van loops; de gitarist gebruikt een Akai Headrush. Ze zorgen ervoor dat alles goed hoorbaar is over de monitors denk ik... Ik snap niet hoe ze het zo strak krijgen. (geen sequencers live though...)

Ik heb ooit Nick Beggs zien loopen live op de Stick; die speelde met een Minidisk-spelertje mee...die kreeg zijn loops (via een Lexicon) strak door gewoon op tijd in/uit te trappen...bizar...

DemolitionColorScheme
2 november 2010, 22:16
Is het misschien niet iets voor je om met een sequencer te werken, zoals Ableton Live en dan met een MIDI controller (footswitch) de functies te nemen? Zo kun je alles vanuit 1 punt doen en kun je zelfs post-effects toevoegen zoals hier:
- http://www.youtube.com/watch?v=RkJz0OAowdk

DemolitionColorScheme
2 november 2010, 22:19
Een andere optie is de oude Lexicon Jamman (stereo in, maar mono uit)
Wow, wat waardeloos. Stereo in, mono out - wtf?


Aan de andere kant: luister eens naar bv Russian Circles, een post-rockband waarbij erg veel gebruik gemaakt wordt van loops; de gitarist gebruikt een Akai Headrush. Ze zorgen ervoor dat alles goed hoorbaar is over de monitors denk ik... Ik snap niet hoe ze het zo strak krijgen. (geen sequencers live though...)
(cool dat je Russian Circles ook kent!)
Ik dacht dat die gitarist een DL-4 gebruikte? Maar dan nog, ik heb ze live nog niet gezien, maar wel videos, en ik snap ook niet hoe ze dat doen zonder click. Okay, er wordt niet héél veel gelooped, maar dan zou het eventueel nogsteeds out of sync raken. Misschien triggered hij die loop bij elke ronde opnieuw?

Gretsch 5120
3 november 2010, 08:18
Hier een interview met de gitarist van Russian Circles, met wat tips wbt loopen:
http://www.musicradar.com/guitarist/russian-circles-interview-with-mike-sullivan-270637/10

En hier een live-clipje:

http://www.youtube.com/watch?v=A2-hJtJrXxc

apekop
3 november 2010, 09:31
Ik heb zelf veel gespeeld met een Oberheim (Gibson) Echoplex; nadeel is dat hij mono is. Een andere optie is de oude Lexicon Jamman (stereo in, maar mono uit), maar wel midi aanwezig. Werken met midi is idd retestrak, maar kan ook beperkingen opleggen; al je arrangementen moeten strak afgemeten zijn en er is weinig ruimte voor improv.


Ik heb in het verleden ook een Lexicon Jamman gebruikt, maar heb die een hele tijd geleden al verkocht omdat ik niks meer met loops deed. Ik vind de lexicon iets te beperkt met loops in en aan faden en loops wissen.
Jammer dat de Echoplex mono is.

In het verleden heb ik ook in een band met sequencers gewerkt, maar dat vond ik inderdaad te beperkend, je kan nooit eens van je structuur afwijken.

Waarom maken ze niet alle loopers gewoon met midi sync? Nu komt het er op neer dat ik ben aangewezen op de RC-50 omdat er geen ander aparaat is met midi sync en stereo in en uit. En bij de RC-50 zit je weer met die latency.
Ja, de Looperlative, maar die is me veel te duur.

Gretsch 5120
3 november 2010, 09:44
Ik denk idd dat als je stereo wilt en midi sync, dat de Looperative je enige serieuze optie is. Of, zoals eerder werd geoppert, een laptop met bv Ableton. Ik heb niet echt goede ervaringen met pc's op het podium.

In mijn laatste band speelden we met een hard-disk recorder op het podium, niet voor loops, maar backing tracks....en die liet het wel eens afweten....het duurt ERG lang voor zo'n ding weer is opgestart terwijl er een paar honderd man staan te wachten :eek:

Als je wel stereo wilt: 2 Oberheim/Gibson Echoplexen (als je ze kunt vinden) via brothersync aan elkaar, maar dan kun je net zo goed een Looperative kopen.

Gretsch 5120
3 november 2010, 09:47
Ik denk idd dat als je stereo wilt en midi sync, dat de Looperative je enige serieuze optie is. Of, zoals eerder werd geoppert, een laptop met bv Ableton. Ik heb niet echt goede ervaringen met pc's op het podium.

In mijn laatste band speelden we met een hard-disk recorder op het podium, niet voor loops, maar backing tracks....en die liet het wel eens afweten....het duurt ERG lang voor zo'n ding weer is opgestart terwijl er een paar honderd man staan te wachten :eek:

Als je wel stereo wilt: 2 Oberheim/Gibson Echoplexen (als je ze kunt vinden) via brothersync aan elkaar, maar dan kun je net zo goed een Looperative kopen.

Die Lexicon Jamman heb ik nog steeds, hangt ook al jaren ongebruikt in een case... mocht je interesse hebben...:soinnocent:

DemolitionColorScheme
3 november 2010, 10:35
Hier een interview met de gitarist van Russian Circles, met wat tips wbt loopen:
http://www.musicradar.com/guitarist/russian-circles-interview-with-mike-sullivan-270637/10

En hier een live-clipje:

http://www.youtube.com/watch?v=A2-hJtJrXxc
Thanks for this! Was leuk om te lezen, een beetje pretentieus, dat wel. ;) Zo apart is Russian Circles nu ook weer niet! haha

apekop
4 november 2010, 09:46
Die Lexicon Jamman heb ik nog steeds, hangt ook al jaren ongebruikt in een case... mocht je interesse hebben...:soinnocent:

zoals gezegd vind ik de Lexicon wel erg beperkt, zelf met de looptijd uitbreiding. Je kan er niks in opslaan, en je kan geen loops in en uitfaden en je kan geen eerder loops verwijderen etc.

Weet iemand of je de delay van de Digitech Jamman ook samen met de loops kan gebruiken, dus niet zoals bij de Lexicon Jamman dat je delay en loops alleen apart hebt?
Het zou mooi zijn als je het geluid van delay in de loop hebt, dus dat je geen aparte delay meer nodig hebt. En dan zou het tap tempo van de delay ook gelijk kunnen lopen aan dat van de loop. Maar geen idee of dat kan.

Ik twijfel dus nog erg tussen de Digitech Jamman en de RC-50

Gretsch 5120
4 november 2010, 11:01
Ikzelf heb al een paar keer naar die nieuwe Jamman Stereo zitten kijken. Ik heb mijn setup behoorlijk gesimplificeerd; ik zou nu graag een looper als laatste onderdeel van mijn setup willen, maar die moet dan wel stereo zijn. Vroeger ving ik dit op om na mijn looper weer een lexicon MPX te hangen die de zaak weer stereo trok, maar ik wil het nu simper houden....

Dit in tegenstelling tot de rig van DemoColor, hahaha.....djesus wat een setup!!!! Daar verbleekt de setup van Fripp en Torn bij...erg impressive :rockon:

Ik betwijfel overigens (weet niet het zeker) dat je met die RC-50 wel loops kunt faden. Een veelgehoorde klacht bij die moderne loop-pedaaltjes; ze gaan uit van loopen en niet van een echo-achtige Frippertronic benadering. Dat is weer een heel sterk punt van de Echoplex. Je kunt zelfs je feedback aan een pedaal hangen en de mate van fading bepalen... HEEL handing met name bij soundscape achtige dingen; je loops worden veel "organischer" en niet blokkerig.

apekop
4 november 2010, 11:13
gebruikt Fripp ook een Echoplex of wat gebruikt hij voor zijn soundscapes/loops?

Misschien is een Echoplex ook een optie voor mij, dan moet ik het stereo verhaal maar opofferen ten bate van de midi sync en loop fading.
Hoeveel minuten en loops kun je bij de Echoplex opslaan?
Het nadeel van de Echoplex is weer dat je een 19" rack nodig hebt en een groot voetpedaal.

Ingewikkeld allemaal :(

Gretsch 5120
4 november 2010, 17:17
Fripp gebruikt (voor zover ik ik weet) nog steeds een paar TC 2990's; die zijn echter totaal gemod en geupgrade. Het voordeel van de Echoplex is de waanzinnig uitgebreide controle mogelijkheden; behalve de knoppen op het pedaal, kun je echt een we-zen-lo-ze hoeveelheid parameters via midi sturen (via program changes). Ook kun je 1 knop op het pedaal een fuctie toekennen (bv half-speed of reverse), zodat je dat live makkelijk kunt gebruiken.
Via het matrix-grid op de voorkant kunt je ook een enorme berg parameters instellen.

Als je echt creatief wilt gaan loopen kun je ook insert gebruiken...dus in een bestaande loop een gedeelte invoegen. Ook is er een stutter-functie voor een soort scratch-achtige effecten.

Echter 1 probleempje: waar koop je een Echoplex? :dontgeti:

Die Looperative is overigens gebaseerd op de mogelijkheden van de Echoplex, heeft alleen (geloof ik) 16 tracks (8 stereo)....

apekop
5 november 2010, 00:32
Op Ebay (met name in de USA) staan nog regelmatig Echoplexen te koop.
Is een Gibson Echoplex eigenlijk beter of uitgebreider dan een Oberheim?

Gretsch 5120
5 november 2010, 09:42
In principe is die hetzelfde: kijk alleen welke versie eprom erin zit. De laatste versie is Loop IV; die kan ik je echt aanraden wbt mogelijkheden.

http://www.aurisis.com/products.htm

Dit is de site waar je eventueel die Eproms los kan kopen.
Hier een link naar de pagina met alleen al de nieuwe mogelijkheden van Loop IV tot Loop III. Deze upgrade verbaasde echt de meeste gebruikers; van de mogelijkheden dat je eerst had, gingen ze echt totaal door het lint (met name door de input van mensen als Andre Lafosse) wbt features. Ikzelf gebruikte maar een fractie.

http://www.aurisis.com/loopiv_featurelist.htm

Luister ook naar de voorbeelden op deaudiopagina voor de huidige mogelijkheden; De Echoplex is nu zo'n 17 jaar oud, maar er is nog geen enkele looper die deze creatieve mogelijkheden heeft (waarschijnlijk omdat hij ontwikkeld is door loopers en niet door een stel bureaucraten die alleen maar aan verkoop denken)

apekop
5 november 2010, 09:59
dank! ik ga eens kijken...

De looperlative schijnt wel alles te kunnen wat de Echoplex kan en veel meer plus hij is stereo, 'ze' zeggen dat het eigenlijk 4 of meer Echoplexen bij elkaar zijn, maar die looperlative kost een godsvermogen (1250$, zonder voet controller)

wat ik trouwens ook gelezen heb is dat het heel snel modderig wordt als je meerdere mono loops opstapelt zoals bij een Echoplex, is dat zo?

Btw, verkoop je jouw Echoplex toevallig niet?

DemolitionColorScheme
5 november 2010, 10:41
Dit in tegenstelling tot de rig van DemoColor, hahaha.....djesus wat een setup!!!! Daar verbleekt de setup van Fripp en Torn bij...erg impressive :rockon:
haha, er zit wel wat denkwerk achter, ja, klopt. Thanks!
Voor loops gebruik ik ook gewoon Ableton Live. Die DigiTech JamMan Stereo is voor mij meer een songwriting tool.

Gretsch 5120
5 november 2010, 11:33
Ik ben op dit moment weer bezig mijn setup te veranderen.. ik probeer daar toch weer mijn Echoplex in te verwerken... (ik vind het waanzin om een Jamman te kopen, die minder flexibel is, om maar stereo te kunnen gaan...)
Dus die blijft hier nog wel ff...

Ik heb nooit stereo geloopt, dus kan je niet het verschil vertellen tussen mono vs stereo. Wat ik wel weet is dat als ik loops stapelde dat ik veel van geluid wisselde (bv een doffere klank als basis en overdubs helderder) puur om de lagen te laten contrasteren; met name bij mijn ambientdingen is klank/timbre van vitaal belang.

Bernstien
7 november 2010, 21:18
Ik zou graag van iemand horen die de software update van de RC-50 gedaan heeft of het dan ook goed werkt.
Wellicht hebben de nieuwe exemplaren van de RC-50 de update al? (zoals ik in mijn vorige post schreef).

Ik weet even niet wat ik er mee aan moet.

Ik heb even de moeite genomen om de update te installeren. Ik heb tevens de handleiding wat dieper bestudeerd en ben vervolgens aan de slag gegaan met de RC-50. Conclusie:

-De 'latency-kwestie' is niet de schuld van het apparaat maar van de gebruiker.

Het fenomeen treedt alleen op bij gebruik van de guide (ritmebox). Wat er gebeurt is dat de RC-50 onnauwkeurigheden in het markeren van het einde van de loop corrigeert om de ritmetrack niet uit 'sync' te laten lopen bij herhaling van de loop. Op het moment dat je dus een kleine fout maakt bij het markeren van de loop kan het zijn dat de herhaling met een kleine, maar dus eventueel storende, vertraging begint. De volgende keer dat de loop langs komt is er niks aan de hand omdat de correctie dan dus al heeft plaatsgevonden.

De Update die Roland heeft gepubliceerd heeft als doel om de correctie die de RC-50 uitvoert minder 'hard' te maken. Het apparaat laat een kleine fout toe en rekt als het ware jouw loop een beetje op om hem in sync te laten zijn met de ritmetrack met als gevolg een kleinere of geen vertraging.

Wat ik merk is dat het niet meevalt om de loop zuiver te markeren. Oefening baart echter kunst. Dit laat onverlet dat je bij elke looper natuurlijk moet oefenen om 'zuivere' loops te maken.

Op het moment dat je geen gebruik maakt van de guide is de vertraging weg en werkt de RC-50 net als andere, minder geavanceerde loopers. Onnauwkeurigheden blijven dan natuurlijk wel doorwerken in je loop-phrasen, again, net als bij iedere looper.

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt.

apekop
8 november 2010, 10:15
super! heel erg bedankt dat je de moeite hiervoor hebt genomen.

Nog twee vraagjes hierover:
-vond je het wel beter werken met de update?
-is deze update makkelijk te installeren?

En nog twee andere vragen:
-reageert de RC-50 wel goed en accuraat op je tap met de voet?
-ik las gisteren ook ergens dat de RC-50 wel loops in en uit kan faden, i.t.t. tot wat ik dacht. Klopt dat? Werkt dat goed en praktisch?

Bernstien
8 november 2010, 13:02
-vond je het wel beter werken met de update?

Ja. Het lijkt of je iets minder strak hoeft te loopen om de vertraging te voorkomen. Na de update kun je kiezen uit twee basisinstellingen van de RC-50. 1 instelling laat alles bij het oude en de andere bevat de besproken update.


-is deze update makkelijk te installeren?

Ja. Het feit dat ik mijn GT-8 destijds kapot kreeg met een update lag eraan dat je de GT-8 nog via MIDI en een of ander flimsy playertje met je computer moest laten communiceren. Op het moment dat de dataoverdracht onvolledig was (wat dus natuurlijk gebeurde) en je herstartte het apparaat kon je em weggooien.
De RC-50 heeft een USB aansluiting en dat werkt veel beter.


-reageert de RC-50 wel goed en accuraat op je tap met de voet?


Ik heb geen problemen met BOSS voetpedalen. Er zijn echter mensen die dat wel hebben. Dat zul je zelf even moeten uitproberen.


-ik las gisteren ook ergens dat de RC-50 wel loops in en uit kan faden, i.t.t. tot wat ik dacht. Klopt dat? Werkt dat goed en praktisch?

Ja, dat kan. Of het praktisch is zul je zelf moeten uitmaken. De handleiding bevat veel informatie:

http://www.roland.com/manuals/en/index.cfm?SEARCHBY=PrNm&SPRNM=RC-50

Er zijn destijds wat addenda uitgebracht op de manual, die dieper ingaan op bijvoorbeeld hoe loop quantize (een functie die mede 'verantwoordelijk' is voor de vermeende latency) precies werkt en hoe je het moet gebruiken. Ik kan ze zo snel niet meer op het net vinden maar ik neem aan dat ze nog verkrijgbaar zijn. Misschien kun je Boss (belgie geloof ik) even contacten.

apekop
8 november 2010, 13:58
Wederom bedankt! dat klinkt allemaal veelbelovend. Ik ga er binnenkort eens eentje uitproberen denk ik.

apekop
13 november 2010, 07:59
Gisteren zowel de RC-50 als de Digitech jamman stereo delay geprobeerd. Ik heb ze maar kort geprobeerd en zonder handleiding was het wel even puzzelen.
De Digitech leek me wat intuitiever en ik vond de delays heel behoorlijk klinken, bovendien is het erg handig dat je de delay tijd automatisch synchroon kan laten lopen met je loop. Je kan de delays dan weer niet instellen op BPM of milliseconden, dat is wel wat minder. Helaas dus ook geen midi sync/clock voor de loops.

Ben toch weer aan het twijfelen geslagen tussen de RC-50 en de Digitech . De Digitech staat nu bovenaan, misschien moet ik maar leren leven zonder midi clock.