PDA

View Full Version : Aankoop nieuwe lampen versterker



EFF-Sam
1 november 2010, 10:33
Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar een nieuwe versterker en omdat het aanbod vrij breed is had ik graag enkele meningen gehad.
Ik speelde altijd op een Roland cube 30( waarvan ik heel tevreden ben geweest ondanks het een transistor versterker is) maar ik ben nu op zoek naar iets met wat meer ballen.
De versterker mag liefst zo veelzijdig mogelijk zijn en er moet niet te veel tralala aan de versterker zijn aangezien ik mij toch aparte pedaaltjes ga aanschaffen.

Een veelzijdige, eenvoudige lampen versterker dus van 700 -1200 Euro

Sam

Kim Wilson
1 november 2010, 10:40
Zo veelzijdig mogelijk én eenvoudig zonder teveel poespas? Dat snap ik niet. Maar aangezien je met pedalen gaat werken, zou ik een goeie éénkanaals adviseren, dan heb je één goed basisgeluid waar je op verder kunt borduren met pedalen.

Wat is de stijl waar je in zoekt? Zoek je een rauw geluid of juist een warm clean?

EFF-Sam
1 november 2010, 10:58
Ja excuses, ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest.

Met veelzijdig bedoel ik dat je met het geluid vanalle kanten op kan. Een basisversterker zoals je zij dus met veel mogelijkheden. Niet zoals bijvoorbeeld een Bassman waarmee je enkel die goeie warme clean kan uithalen.

Ik speel eigenlijk het liefst rock, die variëert van Led Zeppelin tot Queens Of The Stone Age.
Maar ik heb ook mijn jazz en blues invloeden hoor.

Sam

guitarguru
1 november 2010, 11:06
Ik begrijp er ook nog niet zoveel van hoor... Bedoel je met tralala soms onboard effecten? Dus wil je wel een versterker waar je je clean en scheur uithaalt, aangevuld met effectpedalen voor b.v. delay, chorus, noem maar op.
S.v.p. duidelijk uiteenzetten wat je nou precies wilt. Het is zo vermoeiend om voor anderen in te moeten vullen. Maar btw. welkom op ons forum!

Kim Wilson
1 november 2010, 11:08
Maar als je alles uit pedalen gaat halen, waarom zou je dan ontieglijk veel kanalen willen? Vergis je niet, een goeie éénkanaals is veelzijdiger dan je zou denken. Met je gitaarvolume kun je een hoop verscheidenheid in drive halen.

Als je in één keer van al je pedalen af wil, zou je de Marshall JVM eens kunnen proberen. 4 kanalen die elk 3 stadia van hoeveelheid drive hebben. Maar ja, die is niet echt eenvoudig.

guitarguru
1 november 2010, 11:13
Ik weet niet of ie veel kanalen wil op zijn amp... Ik zou ook een goeie 1-kanaals amp willen adviseren, als basis voor al zijn soundwensen. Zo doe ik het ook, naar volle tevredenheid. :ok:

EFF-Sam
1 november 2010, 11:16
Het is zoals guitarguru zegt dat ik op zoek ben naar een versterker die veelzijdig kan zijn. Door toevoeging van effectpedalen.
Die JVM is dan in principe het tegenovergestelde van waar ik naartoe wil. Ik wil eigenlijk ook een versterker met 1 kanaal.

Hopelijk ben ik nu duidelijker geweest.

Sam

Kim Wilson
1 november 2010, 11:20
Nou, een Bassman is ook een eenkanaals, en ook best veelzijdig. Je moet hem alleen (zoals zoveel amps) goed op zijn donder geven.

Maar ik zou op basis van je wensen eens kijken bij een Vox AC30. Veelzijdig is ie iig wel, en volgens mij ook eenkanaals.

guitarguru
1 november 2010, 11:21
Het is zoals guitarguru zegt dat ik op zoek ben naar een versterker die veelzijdig kan zijn. Door toevoeging van effectpedalen.
Die JVM is dan in principe het tegenovergestelde van waar ik naartoe wil. Ik wil eigenlijk ook een versterker met 1 kanaal.

Hopelijk ben ik nu duidelijker geweest.

Sam

Nee, nou ben je me helemaal kwijt! Je zegt eerder dat je niet b.v. een Bassman wil, met enkel een clean kanaal...... Begin nou eens helemaal van voren af aan, en leg duidelijk uit wat je wilt.

guitarguru
1 november 2010, 11:24
Wil je b.v. ook je vervormde sounds halen uit pedalen, of juist uit de versterker?

EFF-Sam
1 november 2010, 11:34
Met het voorbeeld van de bassman bedoelde ik alleen dat als je er bv een zware distortion als een big muff gaat op aansluiten dat die versterker daar absoluut niet voor gemaakt is.

De versterker moet dus zijn:

Eenvoudig (liefst dus een-kanaals dus)
Betaalbaar

Ik had ondertussen mijn oog ook laten vallen op de vox ac30 en ook de hot rod deville 410( spijtig dat hij 3 kanaals is, aangezien ik er dan toch weinig mee ga doen)

Het is dus een prioriteit dat ik geen onnodige kosten ga steken in effecten op de versterker zelf.

guitarguru
1 november 2010, 11:38
Okay helder. Dan kan ik je zeker de Vox AC30 aanbevelen, want die heb ik zelf ook, en ik werk dus ook met pedalen voor zowel mijn gain-wensen als aanvullende effecten (evt. via aanwezige effects-loop). AC30 heeft een heerlijk basisgeluid met veel toon. Prima keuze!

Kim Wilson
1 november 2010, 11:40
Met het voorbeeld van de bassman bedoelde ik alleen dat als je er bv een zware distortion als een big muff gaat op aansluiten dat die versterker daar absoluut niet voor gemaakt is.


Jij moet dus geen Fender hebben waarschijnlijk. Al zijn er wel Fender amps die beter pedalen slikken dan de Bassman. Trouwens, de Bassman 50 topjes kunnen wel aardig goed met pedalen omgaan. Als je daar een mooie cab onder zet, heb je wel een mooie set. En voor €1200 nog wel te vinden ook.

Maar goed, ik zie dat je ook in de weer wil met Big Muff's en zo. Dan zit je denk ik meer richting het Britse geluid te zoeken. Dus idd die Vox, of een mooie dikke Marshall.

allochthomas
1 november 2010, 11:42
Dat een bassman absoluut niet gemaakt is voor een big muff is natuurlijk onzin.

Wat speel je en welke kant wil je op kwa sound? Gezien je budget kan ik je een 2dehands mesa mark III ook nog wel aanraden. Erg basic als je zo er naar kijkt, maar de instel mogelijkheden zijn bijna oneindig.

tommus42
1 november 2010, 11:44
Ik kan je Jet City aanbevelen, goed soldano ontwerp.

guitarguru
1 november 2010, 11:44
Dat een bassman absoluut niet gemaakt is voor een big muff is natuurlijk onzin.

Wat speel je en welke kant wil je op kwa sound? Gezien je budget kan ik je een 2dehands mesa mark III ook nog wel aanraden. Erg basic als je zo er naar kijkt, maar de instel mogelijkheden zijn bijna oneindig.

Hij wil een eenvoudige amp. Kom jij met een Mark III aanzetten :soinnocent:

EFF-Sam
1 november 2010, 11:45
Ik ga nu donderdag eens naar Music Store in Keulen. Daar zal dan waarschijnlijk ook mijn definitieve keuze gemaakt worden, aangezien ik daar ze ook eens kan uittesten.

Alleszins bedankt voor de comments!

EFF-Sam
1 november 2010, 11:47
Als er dus nog amps zijn waarvan jullie denken dat ik ze zeker moet uittesten, laat maar weten he!

allochthomas
1 november 2010, 11:47
Hij wil een eenvoudige amp. Kom jij met een Mark III aanzetten :soinnocent:
Kwa layout is het een eenvoudig amp, je hebt alleen heeeeeeeeeeeel veel gedult nodig om hem fatsoenlijk te tweaken:D

guitarguru
1 november 2010, 12:04
Kwa layout is het een eenvoudig amp, je hebt alleen heeeeeeeeeeeel veel gedult nodig om hem fatsoenlijk te tweaken:D

Altijd een lastige combi, eenvoudig maar veel geduld benodigd... :seriousf:

WillemdaGuide
1 november 2010, 14:33
Ik zou ook eens een Marshall DSL50 testen, 2 kanaals, maar simpel door enkele toonregeling, dus ook prima en goed als 1 kanaals te gebruiken zonder dat je het idee hebt dat je een boel niet gebruikt.

jonn
1 november 2010, 15:18
Tussen de 700-1200 euro is er veel aanbod. Volgens mij zou je zeker de volgende vijf versterkers uitproberen:

Fender Hot Rod Deluxe
Fender Hot Rod DeVille
Vox AC30
Marshall DSL401
Engl Thunder 50

Alle vijf zijn geschikt voor blues/rock/hard rock dus het hangt helemaal van jouw smaak af.

Succes! ;-)

muziekschuur
1 november 2010, 16:48
Peavey classic 30 (in combo of top uitvoering)
Fender Hotrod de ville (heeft maar 2 kanalen) en is wat "milder" van klank
Fender '65 deluxe reverb. Een heel veelzijdig combo zo rond de 22 watt. Een van de beste combo's allertijden (uitgeroepen door vele vakbladen) 20'n 1000 euro bij The Musicstore.

Oh ja. De Blackstar Artisan 15 zit midden in jouw budget en die moet je echt testen (999 euro). Vergeet niet de kanalen door te lussen. Het is een "echte Marshall" rocktone. Maar heeft ook een Vox-like clean tone. En eentje die veel bruikbaarder is dan de JCM800/900 ontwerpen...

Klein, luid, errug tegek geluid.... Hmja. Dat of de Peavey Classic 30....

Maarrrrr. Als je van plan bent met een luide drummer te gaan spelen dan is een 2x12 wel een overweging (of 1x12 met extentie 1x12, neemt makkelijk mee, geluid is dicht bij je oor doordat je de versterker hoger kan zetten...).

Probeer er een standaard overdrive bij te scoren... De DANELECTRO FAB distortion is bijvoorbeeld een heel handig ding icm een buizenversterker en kost maar 35 euro.. Dus die kunnen ze er wel "in de deal" meenemen...

G.G.
1 november 2010, 18:13
eenvoudig en toch uitgebreid. Ik snap hem wel. Het gekke is ook: mijn meest uitgebreide versterker heedt maar 1 knop, een volumeknop. Voor fe tone heb je al een knop op je gitaar waar ie perfect op reageert. Voor volume idem. En dan slikt ie ook nog een prima pedaaltjes.

Wat je zou moeten kopen? Geen idee. Maar ook ik zou zeggen: een eenkanaler en de rest van je budget in o.a. Een ts, een rat en een compressor. Dan kan je in iedergeval als basis alles aan.

Thiez
1 november 2010, 18:48
Tussen de 700-1200 euro is er veel aanbod. Volgens mij zou je zeker de volgende vijf versterkers uitproberen:

Fender Hot Rod Deluxe
Fender Hot Rod DeVille
Vox AC30
Marshall DSL401
Engl Thunder 50

Alle vijf zijn geschikt voor blues/rock/hard rock dus het hangt helemaal van jouw smaak af.

Succes! ;-)

Zou eerder de engl screamer doen persoonlijk. Vind ik lekkerder klinken dan de thunder en zit nog een reverbje bij op ook eventueel.

Hendriks
1 november 2010, 19:01
Zou eerder de engl screamer doen persoonlijk. Vind ik lekkerder klinken dan de thunder en zit nog een reverbje bij op ook eventueel.
Mijn Thunder heeft wel een reverb ,maar het is dan ook een Thunder Reverb;)

driftkop
2 november 2010, 20:18
Fender Hot Rod Deluxe
Fender Hot Rod DeVille


Ik zou die twee Fenders Hot Rods lekker laten voor wat ze zijn. Veel gebruikt, maar veel mensen ruilen 'm al snel weer in, omdat ze erg kil overkomen en het overdrive kanaal voor geen kanten klinkt. Maar kijk absoluut zeker ook naar de Fender '65 deluxe reverb, een klassiek model met een geweldig geluid.

humbucker
3 november 2010, 10:32
Vreemd dat Orange nog niet is aangeraden, qua sound precies wat je zoekt! Check zeker de AD30 !!

blademan
3 november 2010, 12:12
en een Studiotone? Ooklekker simpel en prima rocksounds uit te krijgen