PDA

View Full Version : Drums mixen



Highway49
1 november 2010, 09:26
Beste allemaal,

ik heb uiteraard de zoekfunctie gebruikt, en ook wel wat gevonden. Toch nog wat vragen, en ben vooral op zoek naar directe antwoorden. Graag zou ik wat tips op een rijtje hebben wat betreft drums afmixen. We hebben opgenomen met de volgende mics:

Kick: AKG D112
Snare: Shure SM57
OH's: Samson CO II matched pair
Toms: Goedkope T.bone mics

Ik heb al wat tips gelezen, oa. iemand die met mixen uitgaat van de OH's, en de close mics toevoegt naar smaak. Gate op kick/snare bijvoorbeeld. EQ's...

Wat doet gate precies? Met wat spelen heb ik het idee dat ie de bijgeluiden wat wegfiltert, zodat je bijv. alleen kick overhoudt, waardoor het geheel wat strakker wordt. Maar hier kan ik helemaal naast zitten.

Ik kan alleen geen specifieke tips vinden. Ik neem op met cubase. Zou iemand hier wat dieper op in kunnen gaan?

Ik zal binnenkort de droge opnames eens posten, maar dan moet ik ff naar de "studio" (zo mag ik het amper noemen eigenlijk) om de sporen op te halen. Heb daar geen internet dus moet ze even een keer meenemen.

En het vriendelijke verzoek of mensen wat voorbeelden hebben van een aardig gelukte drum mix. Gewoon een MP3 tje ofzo. Zodat ik iets heb om naartoe te werken. Ik neem eigenlijk weinig op, dus ik heb geen idee hoe de drums een beetje zouden moeten klinken buiten de rest van de mix om.

Alvast bedankt

vincent136
1 november 2010, 14:20
Beste allemaal,

ik heb uiteraard de zoekfunctie gebruikt, en ook wel wat gevonden. Toch nog wat vragen, en ben vooral op zoek naar directe antwoorden. Graag zou ik wat tips op een rijtje hebben wat betreft drums afmixen. We hebben opgenomen met de volgende mics:

Kick: AKG D112
Snare: Shure SM57
OH's: Samson CO II matched pair
Toms: Goedkope T.bone mics

Ik heb al wat tips gelezen, oa. iemand die met mixen uitgaat van de OH's, en de close mics toevoegt naar smaak. Gate op kick/snare bijvoorbeeld. EQ's...

Wat doet gate precies? Met wat spelen heb ik het idee dat ie de bijgeluiden wat wegfiltert, zodat je bijv. alleen kick overhoudt, waardoor het geheel wat strakker wordt. Maar hier kan ik helemaal naast zitten.

Ik kan alleen geen specifieke tips vinden. Ik neem op met cubase. Zou iemand hier wat dieper op in kunnen gaan?

Ik zal binnenkort de droge opnames eens posten, maar dan moet ik ff naar de "studio" (zo mag ik het amper noemen eigenlijk) om de sporen op te halen. Heb daar geen internet dus moet ze even een keer meenemen.

En het vriendelijke verzoek of mensen wat voorbeelden hebben van een aardig gelukte drum mix. Gewoon een MP3 tje ofzo. Zodat ik iets heb om naartoe te werken. Ik neem eigenlijk weinig op, dus ik heb geen idee hoe de drums een beetje zouden moeten klinken buiten de rest van de mix om.

Alvast bedankt

1. OH -> inderdaad, een veelgebruikte methode is inderdaad om uit te gaan van de sound van je overheads en daarna de close micing toe te voegen. De overheads bepalen immers hoe de drumkit naturel klinkt en je voegt gewoon toe als je vindt dat iets niet mooi uit de verf komt. Zo doe ik het wel in ieder geval

2. Gate. Wat je zegt klopt, het filtert bijgeluiden weg. Persoonlijk ben ik er niet weg van. Onlangs heb ik nog een hele tijd liggen stoeien met een gate op de kick en inderdaad, de sound werd strakker, maar daarmee ging er ook iets verloren, namelijk de natuurlijke klank. Zonder gate klonk de kick zo: 'Boemmm' en met gate 'Boem', als je snapt wat ik bedoel. De natuurlijke klank verdween. Het zelfde vond ik met de snare. Wanneer ik de gate minder heftig instel, zit de snare er alweer in omdat het tempo van de beat op 120bpm zat. Snare het zelfde probleem.

Op de toms heb ik het wel gebruikt, en dat zorgde inderdaad ervoor dat de mix schoner werd en ik de toms wat dikker en harder kon maken zonder dat ik daarmee de overspraak versterkte in de rest van het nummer.

Lees hier eens wat door: http://www.homerecording.be/forum/t1703.htm
Staat vrij veel nuttige informatie.

Wat ik altijd belangrijk vind bij drums is dat ze ruimtelijk klinken met een lekkere punch. Geen overdreven hoeveelheid reverb, maar lekker 'bang for the buck'.

Waar je ook veel mee kunt bereiken is de EQ. Filter het laag uit de snare en toms (niet te erg waardoor de sound iel wordt) zodat de sound weer wat schoner wordt en daarmee ook duidelijker. De EQ is niet bedoeld om frequenties heel erg te boosten, het is meer bedoeld als corrigerende tool om vervelende frequenties te cutten. Wanneer je heel erg gaat boosten met de EQ wordt de sound niet mooier, zeker niet met een digitale EQ. Bij een mooie analoge SSL tafel ligt dat natuurlijk weer wat anders..

berolios
1 november 2010, 14:38
In plaats van gates kun je ook de betreffende sporen schoon 'strippen' door alles weg te halen behalve de stukken die je hebben wilt. Omdat je dan in de WAVs zelf edit kun je heel mooi klappen en slagen eruit knippen, omdat je precies ziet waar deze beginnen en eindigen. Nadeel is dus wel dat je elke klap apart moet isoleren... daarom doe ik dit bij snare en kick echt alleen als het nodig is.

Vooral als je het hebt over live-opnames vind ik STRIPPEN persoonlijk een onmisbare stap in het mix-proces. Je haalt zo veel vertroebelende rommel weg, wereld van verschil.

Verder is mijn tip de drums naar een bus te routen en daar een mooie compressor op te zetten., speel daarbij vooral ook met je release en attack tijden om het geheel compact en punchy te maken.

Als je echt een dikke rock/ pop sound wilt kun je zelfs stapelen: ik heb nu bijvoorbeeld een DVD van een rockbandje gemixt waar de drums naar 3 subgroepen gingen: 1 zonder compressie, 1 met matige comressie (Waves API 2500), 1 met extreme compressie (UAD Fairchild). Met het mixen van die drie smaakjes kun je dan bij elk nummer de gewenste drumsound krijgen, zonder heel veel aanpassingen te moeten doen en dat het toch als een geheel blijft klinken ;).

Viel sjpass damit !

showband
1 november 2010, 15:05
Als je met closemic werkt is strippen of een gate een goed plan.

Als je de sound opbouwd vanuit een overhead niet. De overheads zullen het grootste deel van de tijd namelijk ook "de ruimte waarin je staat" meepakken. (reflecties, bijgeluiden van andere trommels, piepjes en kraakjes van de set enz)

Als je nu met gates of stripwerk die sporen schoonmaakt zal het ineens enorm onnatuurlijk klinken. Omdat er een gate op de totaalsound zit.

vincent136
1 november 2010, 15:25
Ik snap je redenering niet helemaal, want als je de OH's als uitgangspunt neemt en je gate een kick (close mic kick) en voegt deze subtiel toe aan je mix, gaat het niet heel erg onnatuurlijk klinken. Valt mee, hoewel ik er wel hinder van ondervond. Als je heel erg werkt vanuit close micen en je gaat dan extreem gaten, klinkt het volgens mij onnatuurlijker, of bedoel je dat ook?

The Bertman
1 november 2010, 15:30
Ik snap Showband goed, daar ga je idd last van krijgen.
Je hebt zeg maar een basisgeluid van de OH's, en soms een toegevoegd geluid van (bijvoorbeeld) de kick. Maar op het moment dat die kick gespeeld wordt, gaat uiteraard de gate van die kick open, en krijg je ook alle overspraak van de kickmic mee. Dat gaat wel goed als je je drumgeluid opbouwt uit allemaal close-mike trommels, maar Met een OH geluid hoor je telkens verschil als de gate opent.

Highway49
1 november 2010, 16:27
Allemaal erg bedankt. Ik ga dan eens proberen een mix te maken uitgaande van de OH's. Lijkt me een goede eerste stap. Dan maar eens kijken of ik wil gaten en/of EQ'en.

Vooral bij toms lijkt het me inderdaad niet verkeerd om een gate te gebruiken. Onze drums bevatten namelijk per nummer denk ik max. 8 roffels (pure gok) over de toms, en verder worden ze weinig gebruikt. Dus handig om te gaten omdat ze het grootste deel van het nummer bijgeluid toevoegen.

Nog iemand die voor mij een sample heeft van een goed gelukte drum mix dat ik als voorbeeld zou mogen gebruiken? :D

The Bertman
1 november 2010, 16:42
Dat gaat wel werken. Trouwens, ik weet niet waar je in opneemt, Cubase? Uiteraard ga je die gate pas bij de mix gebruiken. Je neemt alles op wat je binnen krijgt. Weghalen kan altijd nog.
Bovendien hoef je geen echte gate te gebruiken, je laat gewoon het kanaal van de toms dicht staan, en alleen bij de roffels zet je ze ff open. (Ik neem aan dat je over automatisering beschikt.)

skabouter
1 november 2010, 16:43
zelf gebruik ik nooit gates. vind dat ik het niet nodig heb gehad. wel doe ik soms wel eens dat "strippen". Laag-af filters werken ook prima, dat ruimt soms lekker op en opent je sound wat!

Ik heb 1 referentie stukje drums, het is een filmpje waarin de audiokwaliteit wat is neergehaald, maar je hoort de drums wel goed. Dit is niet eens goed gemixt, ff snel was dit, maar ik vind het toch nog best lekker klinken! vooral met headphones hoor je best goed wat er gebeurd. ZIE HIER FILMPJE (http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=106666641)

vincent136
1 november 2010, 17:05
Ik luister vaak naar muziek die ik zelf gaaf vind. Zo vind ik de drums in 'In My Place' van Coldplay erg lekker. Ik vind dat Coldplay in hun producties de drums overs het algemeen wel lekker hebben.

Bloodbuzz Ohio van The National klinkt ook heel erg lekker vind ik.

Zo zoek ik een beetje de sounds op die ik gaaf vind en dat probeer ik dan te benaderen of als referentie te gebruiken. Maar 't past lang niet altijd in het nummer hoor.. een metal drummer heeft niet zoveel met veel ambience in zijn sound, terwijl een jazzdrummer hier bij zweert.

Het valt me wel op dat veel rockbands ala Coldplay/The National veel ambience in hun drumsound hebben. Prachtig..

Han S
1 november 2010, 22:34
Ik neem alles op met tape en dus valt er niks te strippen. Maar ik heb een geautomatiseerd mengpaneel en dus kan ik de toms gewoon heel zacht zetten, tot het moment dat er op wordt geslagen en dan gaat het even hard.

Als een drummer een break slaat op de toms, zal hij niet op de cymbals slaan.
Als je hardware gates gebruikt en het zijn echt goed en dus snelle gates, dan kan dat goed werken. Die gates kun je dan bijvoorbeeld niet 100% laten sluiten, maar bijvoorbeeld 10dB zachter gaan.

Je kunt de gates ook EQen op de trigger ingang, zodat hij niet opent op de cymbals want het hoog filter je weg. Het is dus ff zoeken naar de juiste instellingen bij gates.

Maar ik gebruik ze nooit meer, ik ben ook afgestapt van de eeuwige MD421 op toms, de overspraak is veel meer als bij een Beyer M201 op toms en de overspraak van een 201 klinkt veel beter. Op de floortom zet ik een Beyer M88, heeft een mooi diep laag.

Dus eigenlijk gebruik ik meestal niets, ook geen stippen via de automatisering omdat het met die Beyer microfoons gewoon niet nodig is. De M201 en de M88 zijn beiden hyper cardioids, vandaar dus.

Alleen met probleemdrummers moet je wel wat slims bedenken af en toe, maar die heb ik zelden of ik heb gewoon mazzel met drummers natuurlijk.

Highway49
2 november 2010, 09:58
Ik denk dat ik sowieso ga proberen om de toms dicht/zachter te zetten tenzij de drummer er een roffel overheen haalt. Het is in ons geval namelijk zo dat de ruimte (nog) niet ideaal is voor opnemen, en dus van zichzelf al iets teveel galm heeft. Daarom misschien dus handig om alle overspraak die ik heb weg te halen.

Is er een automatische manier om dit te doen? Dus een soort tool die ziet dat er op de toms gemept wordt, en daardoor het volume naar het normale level gooit? Of moet ik handmatig bij een roffel met de pen-tool het volume omhoog en omlaag gaan trekken?

showband
2 november 2010, 10:39
yep, zoek op gate of noisegate.

Maar wat handi kan zijn is eens met een paar waslijnen en slaapzakken toch iets van een demping om de drumset te zetten. Als de ruimte lelijk is is ie lelijk.

Ergens anders opnemen kan ook. Een ruimte die lekker klinkt is eigenlijk het mooiste met opnemen en dat hoeft niet per se een studio te zijn.

Ik heb de mooiste drumsound ooit bij mijn band gehad in een oude verfspuitbunker met drie dynamische microfoons in 2x overhead en 1x kich opstelling via een passieve microfoonmixer...

Highway49
2 november 2010, 11:32
In ons geval is het de oefenruimte waar we opnemen. (opname apparatuur staat in de kamer ernaast, dus we beschikken wel over een aparte control room) Maar opnemen is nog bijzaak, misschien dat ik me er ooit meer in wil gaan verdiepen. Eigenlijk zijn we te snel begonnen met opnemen, omdat we inderdaad eventjes de moeite hadden moeten nemen wat demp materiaal aan te brengen. Maar we waren erg enthousiast :)

Ik zat eraan te denken om 2 of 3 gordijnrailtjes rond het drumstel tegen het plafond te schroeven. Als ik dan een keer wil opnemen kan ik makkelijk even gordijnen ophangen om wat te dempen.

En tietenschuim tegen het plafond boven het drumstel zou ook niet verkeerd zijn. Voor qua weerkaatsing, zodat het geluid niet meer dan 1x de overheads binnenkomt. Of is dat niet echt nodig?

vincent136
2 november 2010, 11:53
Ik neem alles op met tape en dus valt er niks te strippen. Maar ik heb een geautomatiseerd mengpaneel en dus kan ik de toms gewoon heel zacht zetten, tot het moment dat er op wordt geslagen en dan gaat het even hard.

Als een drummer een break slaat op de toms, zal hij niet op de cymbals slaan.
Als je hardware gates gebruikt en het zijn echt goed en dus snelle gates, dan kan dat goed werken. Die gates kun je dan bijvoorbeeld niet 100% laten sluiten, maar bijvoorbeeld 10dB zachter gaan.

Je kunt de gates ook EQen op de trigger ingang, zodat hij niet opent op de cymbals want het hoog filter je weg. Het is dus ff zoeken naar de juiste instellingen bij gates.

Maar ik gebruik ze nooit meer, ik ben ook afgestapt van de eeuwige MD421 op toms, de overspraak is veel meer als bij een Beyer M201 op toms en de overspraak van een 201 klinkt veel beter. Op de floortom zet ik een Beyer M88, heeft een mooi diep laag.

Dus eigenlijk gebruik ik meestal niets, ook geen stippen via de automatisering omdat het met die Beyer microfoons gewoon niet nodig is. De M201 en de M88 zijn beiden hyper cardioids, vandaar dus.

Alleen met probleemdrummers moet je wel wat slims bedenken af en toe, maar die heb ik zelden of ik heb gewoon mazzel met drummers natuurlijk.

Wat voor slims bedenk jij dan bij probleemdrummers?

Little Jay
2 november 2010, 11:56
hey Highway, ik had laatst dit topic geopend: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=139890 en daarin ook goede tips gekregen voor het opnemen van drums. Staan ook aardige linkjes in dat topic aangaande drums opnemen, misschien ook voor jou behulpzaam.

Ik ben ook nog op zoek naar een goede VST-gate voor Cubase, want ik mix ook met dat programma. Iemand tips? Liefst eentje die gratis te downloaden is..... Wat er standaard in Cubes zit (SX heb ik geloof ik....) kan ik niet echt mee uit de voeten.
Wat is een goede instelling voor een gate qua attack, release-time, etc.?

Highway49
2 november 2010, 13:14
hey Highway, ik had laatst dit topic geopend: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=139890 en daarin ook goede tips gekregen voor het opnemen van drums. Staan ook aardige linkjes in dat topic aangaande drums opnemen, misschien ook voor jou behulpzaam.

Ik ben ook nog op zoek naar een goede VST-gate voor Cubase, want ik mix ook met dat programma. Iemand tips? Liefst eentje die gratis te downloaden is..... Wat er standaard in Cubes zit (SX heb ik geloof ik....) kan ik niet echt mee uit de voeten.
Wat is een goede instelling voor een gate qua attack, release-time, etc.?

Dank je wel, ga 'm binnenkort helemaal doorspitten. Ik heb precies hetzelfde probleem met de standaard Cubase SX gate. Kan er weinig mee, heb er ook nog niet al teveel mee gewerkt maar mijn eerste indruk was niet best. In de control room staat een PC, waar ik dus met Cubase SX in opneem. Thuis werk ik met een iMac (waarom haal je die niet naar je studio dan? Ik ben verhuist en woon op 50 km afstand van de studio ineens, beschik niet over een auto en heb de iMac thuis nodig ;) ) Daarop heb ik (gekregen van iemand) wel heel veel VST plugins staan. Maar, dus alleen voor mac. En op m'n mac beschik ik helaas alleen over Cubase LE (4?) Dus kan ook m'n project niet mee naar huis nemen.

Kortom: ik zou dus ook graag wat goede VST plug-ins zien voor de PC in de studio :D

vincent136
2 november 2010, 14:32
Wat je wel kunt doen is alle sporen bouncen en meenemen naar huis, in Logic knallen en lekker gaan mixen. Ik gebruik ook Logic en de standaard gate die daar inzit is best functioneel.

yhcmarc
2 november 2010, 14:57
@highway: kijk eens naar reaper .. beschikbaar voor zowel mac als pc en imho verreweg superieur aan cubase qua performance, sound, mogelijkheden en standaard beschikbare plugins.

@han: heb je toevallig ook ervaringen met de beyerdynamic M99 op kick? En zo ja, wat vind je er van? Ik ga het zelf iig aankomend weekend eens proberen. Ik vond hem in een vlugge test voor rock wel beter dan de sennheiser 602 die ik ook heb.

Anyway over drums, ik probeer zoveel mogelijk room mee te pikken, maar in onze bout klinkende oefenruimte is dat vaak niet echt mogelijk. De twee room mics staan dan meestal op maximaal een meter of 2 a 3 afstand van de kit, een beetje delay erop kan werken dan. Verder doe ik meestal ook aan parallel processen, dus een groep met de originele kit (al dan niet met wat standaard eq/compressie correcties op snare/kick) en een bus met reverb en compressed signaal beiden 100% wet. Op die manier kan ik snel en makkelijk met 3 faders de combinatie van droge sound, compressie en reverb combineren.

Toms maak ik bijna altijd schoon (ik ben niet zo een fan van gates), kick en snare gate ik eigenlijk bijna nooit. Ik gebruik net als Han graag de beyer dynamic M-201 mics op snare en toms dus de overspraak is over het algemeen te verwaarlozen. De enige reden dat ik de toms (vaak) wat opschoon is dat ze nog wel eens willen meezoemen met de rest van de kit.

Als basis van de kit mix ga ik eigenlijk altijd uit van de overheads waarbij de recorderman techniek favoriet is. Het enige probleem met die techniek is vaak de hihat die op 2 kanten te horen is. Verder close mics naar smaak bijvoegen.

The Bertman
2 november 2010, 15:05
Een gate is ook meer iets voor live, lekker makkelijk, hij doet alles automatisch. Maar bij opnames neem je gewoon alles op, inclusief rommel en zut, en dan ga je achteraf op je gemak spoortjes schoonmaken. Veel preciezer.

Han S
2 november 2010, 19:29
Ik geloof dat Theo Vogelaar van de Keks wel eens een M99 meehad en die klonk prima. Ik vind dat Beyer microfoons bijna altijd met kop en schouders boven de meeste andere merken uitsteken. Hoe ze dat flikken daar bij Beyer kom je niet achter, maar ze zijn super richtinggevoelig, klinken meestal geweldig en hebben de mooiste of axis response van alle merken die ik ken.

Zo nam ik vorig weekend een jazz/bluesband op en de banjospelert/gitarist wilde per se op het drumpodium naast de drummer en aan de kant van de hi hat. Ik heb er een M201 op gezet en dat gaat meer dan redelijk en die hi hat klinkt gewoon goed op de banjomic.

De M201 inplaats van de SM57 op snare en je wilt nooit meer wat anders.

yhcmarc
2 november 2010, 20:11
Die 201's zijn echt super op snare en toms idd .. ik wil nog wel eens een keer zo een MC950 set proberen als overheads.

Highway49
3 november 2010, 11:19
hey Highway, ik had laatst dit topic geopend: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=139890 en daarin ook goede tips gekregen voor het opnemen van drums. Staan ook aardige linkjes in dat topic aangaande drums opnemen, misschien ook voor jou behulpzaam.

Ik ben ook nog op zoek naar een goede VST-gate voor Cubase, want ik mix ook met dat programma. Iemand tips? Liefst eentje die gratis te downloaden is..... Wat er standaard in Cubes zit (SX heb ik geloof ik....) kan ik niet echt mee uit de voeten.
Wat is een goede instelling voor een gate qua attack, release-time, etc.?

Hey Little Jay. Gisteren even naar ons oefenhok geweest, had alleen weinig tijd om te klooien met mixen want we hadden band avond. Heb wel een betere gate gevonden dan de standaard. Probeer de MR Gate eens te downloaden, van WaveArts. Weet alleen niet of ie gratis is ;) Maar via bekende kanalen wel te vinden.

Zoals ik zei, nog weinig mee gespeeld maar op het eerste gezicht al een stuk beter.

Little Jay
3 november 2010, 12:30
Cool! Ga ik proberen, merci!

Roman
3 november 2010, 12:34
Toms maak ik bijna altijd schoon (ik ben niet zo een fan van gates), kick en snare gate ik eigenlijk bijna nooit. Ik gebruik net als Han graag de beyer dynamic M-201 mics op snare en toms dus de overspraak is over het algemeen te verwaarlozen. De enige reden dat ik de toms (vaak) wat opschoon is dat ze nog wel eens willen meezoemen met de rest van de kit.En daar komt een dynamic EQ om de hoek kijken :)
Ik zet op toms meestal een DEQ om de betreffende "zoem" er uit te draaien (de frq range opzoeken) en deze alleen weer te de-activeren wanneer er daadwerkelijk op de tom wordt geslagen (middels dynamic dus).
Het werkt ongeveer zoals een multiband compressor, maar dan andersom. Dus je past EQ aan op de dynamic. mooi spul...

skabouter
3 november 2010, 12:43
De M201 inplaats van de SM57 op snare en je wilt nooit meer wat anders.

Ik zou toch ook wat van die Beyer mics moeten hebben idd, op de meeting klonken ze ook erg goed! ik zie ze alleen zelden langskomen, en/of ik heb het geld niet:D

Ik gebruik nu gewoon MD421 op snare, en SM57 aan de onderkant, en ik ben eigenlijk wel blij met dat geluid. Het is me sinds ik lekker bezig ben met studioen en bands dat de muzikant altijd het belangrijkst is! Sommige drummers waren erg sloppy of hadden slechte techniek, dan kan je er bijzettten wat je wilt aan mics, maar het blijft kut klinken! enorm klankverschil tussen drummers, terwijl ze soms over dezelfde kit/snare spelen!

dennis_rhcp
3 november 2010, 12:45
Han, kan je beyer niet vragen voor een endorsment? je hebt het er zo vaak over! en terecht want dat heb je laten horen op de recording meeting

nu maar marktplaats afspeuren voor mooie beyer microfoons!

Arvoitus
3 november 2010, 16:12
@Han_S, heb je heel toevallig aandelen van Beyer?

Han S
3 november 2010, 19:13
Ik heb geen aandelen Beyer, maar ik heb 60 microfoons en daarvan zijn er negen van Beyer. Drie M201's, drie M260 ribbons en dan de hele oude waar nog geen laagaf filter in zit, ik heb twee M88's en een M69 en die laatste is een van de eerste microfoons die ik kocht.

Ik heb zes Sennheiser MD421's, twee MD441's en een prachtige MD416 welke kwa design een van de mooiste microfoons ooit is.

Zo'n MD421 klinkt op de meeste bronnen prima, vooral op gitaar en bascabs. Die staan meestal flink te blazen dus overspraak heb je niet of nauwelijks. Het is ook een van de meest gebruikte mics op toms en met een goede consistente drummer gaat dat prima, maar tegenwoordig is niet iedere drummer goed bezig.

Wat Arjen doet heb ik ook wel eens gedaan: een MD421 op de snare en dat geeft idd een goed snaregeluid, maar als je een hatbasher hebt zit je zwaar in de problemen. De MD421 is nl een wide cardioid en pakt nogal wat hi hat mee. Dat is geen enorm probleem, maar de OAR van de 421 is niet geweldig en ook de cymbals via de tom mics klinken gewoon niet goed. Dus die hi hat klinkt kut en kan niet zachter.

En daar komt de Beyer microfoon in beeld en als je naar gearslutz gaat zul je zien dat de Beyer microfoons onder de echte professionals erg populair zijn. Want hoe ze dat voor elkaar krijgen zal wel een geheim zijn, maar een M88 of een M201 heeft een hardstikke mooie OAR (off axis response) en veel minder last van overspraak dan de meeste andere microfoons, zelfs de beroemde Sennheiser MD441 heeft veel meer overspraak dan de M88 en de M201.

De M260 is een ribbon mic die er al wel 40 jaar of langer is en ribbons klinken over het algemeen vrij vol en vet, maar vaak ook mis je presence, het klinkt een beetje wollig. De M160 en M260 en ook de M500 klinken heel helder, heel warm en vet en net als de andere Beyers, weinig overspraak.

Kortom: (ik durf het bijna niet te zeggen) ze klinken veel beter dan de veelgeprezen Shure collega's en ik ben een groot fan geworden van Beyer.
En wat een MD421 op een gitaarcab kan dat kan een M88 ook, die klinkt alleen wat compacter.

Waarom ik dit allemaal ventileer? Omdat ik het al heel lang doe en alles heb geleerd door ervaring, op je bek gaan en overeind kruipen en ik hoop dat anderen er voordeel mee kunnen doen. Als je nou eens een paar euro's hebt verdiend, koop dan eens een nieuwe M201 en je zult zien dat je er binnen no time nog een paar koopt. Hetzelfde geldt voor de M88.

Ik heb een vriend die ik al meer dan 60 jaar ken en die oefent bij me met zijn jazzband, speelt contrabas. En ik heb alle microfoons daar op uitgetest, dan kom je bizarre dingen tegen zoals dat een MD441 in de brug van een bas (in een stuk schuimrubber) helemaal nergens naar klinkt, net als de MD421, wil je niet horen. De M88 prop je met een stuk schuim in de brug van de contrabas en je hebt zomaar een goed basgeluid. (een SM57 wil je helemaal nooit meer horen op die plek)

Zet je die MD441 gewoon met een stand vlak voor de bas op een centimeter of 20, dan heb je wel een goed geluid. Beyer, niet vergeten, een van de beste microfoons.

Wie stuurt er een copy van deze post naar de Beyer fabriek? :D

yhcmarc
4 november 2010, 12:38
Als je nou eens een paar euro's hebt verdiend, koop dan eens een nieuwe M201 en je zult zien dat je er binnen no time nog een paar koopt.

check, heb er inmiddels 4 in de microfoon koffer plus een M99 liggen ... mooi spul :) Die M160 ben ik ook erg benieuwd naar, kom je ook op bijna alle fora tegen als een erg veel gebruikte ribbon, uiteraard ook veel betaalbaarder dan bv. een Royer.

showband
4 november 2010, 13:49
Ik heb mijn 201 ooit nog es nieuw in de uitverkoop bij nico servaas gekocht.

Voor floortoms is ie mooi, Op kleine gitaarversterkertjes is ie prachtig. (ik gebruik al heel lang veel 8 en 10 inch combo's) Daar pakt ie ook het laag mee i.t.t. tot SM57 die bijkans een 4x12 nodig heeft voor een balans in het laag ontstaat.

Maar voor grote amps, en snares vind ik em niet top. Mijn 609 is voor closed back 12 inch weergevers toch mooier.

Ik heb ook nog een persoonlijke hekel aan de sound van SM57 en SM58. Maar ik begrijp dat ze veel gebruikt worden. Return on investment enzo is wel erg hoog.