PDA

View Full Version : Rosette fresen voor ovaal klankgat. Mission Impossible??



BLUEWEY
1 november 2010, 00:14
Hoi fooks, heeft iem. ervaring en/of een oplossing voor dit probleempje? Op de cursus doen ze er (terecht) moeilijk over en de lokale gitaarbouwer hier in het dorp wil er een brieffie van 100 voor hebben..., :???: zie ik nie zo zitten! Groetjes Bl.

stijnkenens
1 november 2010, 01:21
hm, € 100 voor een ovaal klankgat en rozette uitfrezing is nog niet zoveel, als je de uren van voorbereiding en eigenlijke handeling bij elkaar op telt.

Zelf doen: malletjes maken:
1 voor het klankgat
1 voor de binnenkant van de rozette
1 voor de buitenkant van de rozette.

Dan met een super scherp scalpel mesje de binnen en buitenkant van de rozette uitsnijden, daarna met een super scherpe beitel het overtollige hout wegsnijden. Als laatste met een grondschaafje de bodem vlak steken.
Rozette inlijmen en vlak schrapen.
Daarna kan je op dezelfde manier het klankgat uitsnijden met het scalpel mesje.

Het is de ervaring die leert of je een binnen of een buiten mal maakt, ikzelf ben er ook nog niet uit ...


s.

BLUEWEY
1 november 2010, 02:49
Hey stijn,
het klankgat is nie zo'n probl. dat zal wel lukken. Maar het ovaal rosette..., tsja daar kan ik miss. nog maar beter ff over dromen, gezien jouw opmerkingen.
Hoopte dat het "eenvoudigweg" te fresen zou zijn op 'n ovale manier, maar daar moet je natuurlijk wel 'stalen zenuwen' voor hebben en dat durven ze op de cursus nogal logisch niet aan.

Er zou een soort frees geleider moeten zijn. Miss. maar es op de sloop gaan kijken.., die mannen verzinnen ook van alles ! (en ff nie met opmerkingen aankomen van: ja, laat je gitaar maar lekker slopen enzo svp)

Voel in m'n bol een of andere manier die me nog niet helemaal duidelijk is, maar heb er zo'n idee van dat ik nog wel 'n oplosssing vind om een geleider te verzinnen voor de frees. Moet mogelijk zijn. Mission impossible is gonna be possible !!
Maar alleen wel bij de volgende gitaar, want vrijdag a.s. wordt het zooitje gefreesd en er zal van te voren hoogstw.lijk geen oplossing komen....., alhoewel ik de mensen hier op de site bepaald niet ondeschat !

Who knows...

P.S: die 3 akoestisch gitaren van jou zijn superbe stijn, m'n compimenten !! :harmony:
De rest heb ik nog niet gezien, maar komt nog wel.

Zjef
1 november 2010, 11:54
Van de site van de Franse bouwer Grellier (http://www.grellier.fr/):

http://www.grellier.fr/guitars/KB-Koa/build/009.jpg

http://www.grellier.fr/guitars/KB-Koa/build/010.jpg

stijnkenens
1 november 2010, 12:53
Zjef:
You 're the man !!!!

1 mal en enkel de voet veranderen naar groot of klein, om rozette of klankgat uit te frezen, zalig !!!


s.

BLUEWEY
1 november 2010, 16:50
Goede tips Zjef en toffe website van die fransoos.

Maar stijn..., 1 mal ?? Bergijp die foto v.h. ovaal kl.gat dan niet.., moet je dus toch 1 ovale mal voor hebben en 2 voeten voor rosette en kl.gat ?

stijnkenens
1 november 2010, 17:52
Jep:
Je klemt de ovale mal op je klankblad, en vervangt enkel de voet van de frees, zo kan je een kleinere of grotere ovaal frezen, met dezelfde mal.


s.

p.s. Die gibson black special, waarom doe je die weg?

BLUEWEY
1 november 2010, 18:05
p.s. Die gibson black special, waarom doe je die weg?[/QUOTE]

Wil er financ. iets ruimer bij zitten..., bouw gaat iets langer duren dan verwacht. En m'n Alhambra W2A CW E5 is mijn fav.

Vind die kop van die 'Ignatio Fleta': WOUWW !

gengar
2 november 2010, 19:33
http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=26&sid=167&pid=4400&detail=true

misschien kun je deze zelf fabriceren?

BLUEWEY
2 november 2010, 22:51
Toffe tip gengar, Thx !
Jouw website deed het vanavond toevallig niet, maar zal idd. op 'n later tijdstip wederkeren.

gtrs. :)

gengar
2 november 2010, 23:05
Hoi, ja dat klopt. mijn website is vandaag offline gegaan omdat het onder een ander platform gaat draaien, joomla voortaan. Ik verwacht dat het over een dag of wat weer online is.

Mattia
21 november 2010, 13:16
Gewoon 1 mal en of twee voeten, of (makkelijker, iets duurder) een 'brass inlay kit' kopen van een router accesories dealer. routerbits.com heeft ze o.a. Ik gebruik ze om bijvoorbeeld passende control cavity covers te maken. En/of je moet 'gewoon' freesjes hebben van verschillende diameters, afhankelijk van je purfling.

Ik vind 100 euro eigenlijk erg schappelijk voor zo'n klusje. Ik zou het niet voor minder willen doen.

BLUEWEY
25 november 2010, 15:27
Gewoon 1 mal en of twee voeten, of (makkelijker, iets duurder) een 'brass inlay kit' kopen van een router accesories dealer. routerbits.com heeft ze o.a. Ik gebruik ze om bijvoorbeeld passende control cavity covers te maken. En/of je moet 'gewoon' freesjes hebben van verschillende diameters, afhankelijk van je purfling.

Ik vind 100 euro eigenlijk erg schappelijk voor zo'n klusje. Ik zou het niet voor minder willen doen.


Dank voor de tips Mattia.
Wat die laatste zin van jou betreft, daar kom ik toch nog even graag op terug.

Afgelopen vrijdag heb ik voor 't eerst mijn eigen rosette en klankgat gefreesd en was daar binnen 'n uur mee klaar !

Als je bekijkt, dat diegene waar ik het voorheen over had, een brieffie van 100 wil hebben voor alleen het fresen van een ovaal rosette, terwijl hij notabene 28 jaar bouwervaring heeft en het nodige gereedschap ook nog, vind ik 'n brieffie van 100 voor zoiets te zot voor woorden.
Het ging puur alleen om het fresen v.h. rosette, want de afwerking en het inleggen zou ikzelf doen. Gezien dat ik 1 uur over mijn eerste rosette en kl.gat doe, vind ik 100 euro bepaald niet schappelijk.
Het lijkt me sterk, dat ie daar langer dan 'n uur mee bezig zou zijn geweest.

En eerlijk = eerlijk, momenteel ben ik BEHOORLIJK gefrustreerd, dat er dus helaas geen ovaal kl.gat in m'n top zit.
Al maanden geleden heb ik een tekening gemaakt met ovaal kl.gat (is te zien op mijn topic) en dat zou mijns inziens erg mooi zijn geweest met de Florentine cutaway.

De mannen v.d. cursus neem ik natuurlijk niets kwalijk want.., geen middelen is geen middelen. De cursus leider zag duidelijk mijn frustratie en heeft ook verscheidene malen gezegd; je volgende gitaar..., je volgende gitaar. :mmmm:
Tja..., tampie.., c'est la vie !!

ernieman
25 november 2010, 16:28
Een rozet frezen in 1 uur MET alles klaarleggen, uitmeten, aftekenen, nameten, frees instellen, (eventueel nog insnijden tegen het uitsplinteren), frees opruimen, stofzuigen, ...

Kan het bijna niet geloven...:???:

Mattia
25 november 2010, 17:11
Een rozet frezen in 1 uur MET alles klaarleggen, uitmeten, aftekenen, nameten, frees instellen, (eventueel nog insnijden tegen het uitsplinteren), frees opruimen, stofzuigen, ...

Kan het bijna niet geloven...:???:

Wat ernieman hierboven zegt, dus.

Enkel het uitfrezen, zonder al te precies te hoeven meten, dat is geen 'rozet inleggen'; je moet iets precies passend maken, netjes uitfrezen, etc. En de bouwer moet voor zichzelf bepalen wat voor uurloon die vraagt om zijn tijd en huur en kosten te dekken. Voor een 'gewone' ronde rozet van hout met simpele purflings heb ik meestal een uurtje of anderhalf nodig. Doe er parelmoer bij, en je kan er gerust een paar uur bijdoen als je het echt goed wil doen. Ovaal is al helemaal een ander verhaal, en nog pietluttiger.

BLUEWEY
25 november 2010, 17:25
Een rozet frezen in 1 uur MET alles klaarleggen, uitmeten, aftekenen, nameten, frees instellen, (eventueel nog insnijden tegen het uitsplinteren), frees opruimen, stofzuigen, ...

Kan het bijna niet geloven...:???:

Tja.., toch is het zo. ;)

Natuurlijk had ik hulp en begeleiding van de cursusleider
Het was al wel uitgetekend zoals je op mijn zelfbouw topic had kunnen zien. Had namelijk nog meer werk aan de nabewerking, zoals het passend maken v.d. rosette. Die dingen willen nogal es niet zo rond zijn, dus om dat passend te krijgen viel niet echt mee.

Wat het ovaal rosette betreft; de tekening v.h. rosette zou hij miss gemaakt moeten hebben, dat is mij niet meer zeker.

Daar komt bij, dat je wel zult weten, dat een normaal western rosette ongeveer een doorsnee afmeting van 1cm heeft en dat die v.e. ovaal resette "maar" 5mm is, dus mijns inziens minder werk ?!?

En frees opruimen en stofzuigen...., he.., denk jij dat een gitaarbouwer zoals hij z'n frees gaat opruimen en gaat stofzuigen? :seriousf:

BLUEWEY
25 november 2010, 17:27
Wat ernieman hierboven zegt, dus.

Enkel het uitfrezen, zonder al te precies te hoeven meten, dat is geen 'rozet inleggen'; je moet iets precies passend maken, netjes uitfrezen, etc. En de bouwer moet voor zichzelf bepalen wat voor uurloon die vraagt om zijn tijd en huur en kosten te dekken. Voor een 'gewone' ronde rozet van hout met simpele purflings heb ik meestal een uurtje of anderhalf nodig. Doe er parelmoer bij, en je kan er gerust een paar uur bijdoen als je het echt goed wil doen. Ovaal is al helemaal een ander verhaal, en nog pietluttiger.

Sorry beste vriend, maar of jullie lezen niet goed of begrijpt het miss niet zo goed.
Er staat duidelijk dat het puur ging om het fresen ervan. Niets meer. Eventueel het uitekenen..,, that's all!

Mattia
25 november 2010, 18:17
Sorry beste vriend, maar of jullie lezen niet goed of begrijpt het miss niet zo goed.
Er staat duidelijk dat het puur ging om het fresen ervan. Niets meer. Eventueel het uitekenen..,, that's all!

Dan is het te duur, als hij al een mal heeft om een ovaaltje te frezen. Mijn manier van rozetten bouwen betekent 'uitfrezen' dat je de gleuf, het ding voor in de gleuf freest, erin lijmt (dit hoeft niet erg precies) en dan met een kleiner bitje heel precies de gleuf freest voor de purfling. Op een ronde soundhole kan dit letterlijk binnen een half uurtje, twintig minuten met een goede router base, op een ovaal lijkt me dat veel kneuteriger.

Maar als je enkel een gleuf wilde in een vorm vind ik het nogal heel erg prijzig.

BLUEWEY
25 november 2010, 18:30
Dan is het te duur, als hij al een mal heeft om een ovaaltje te frezen. Mijn manier van rozetten bouwen betekent 'uitfrezen' dat je de gleuf, het ding voor in de gleuf freest, erin lijmt (dit hoeft niet erg precies) en dan met een kleiner bitje heel precies de gleuf freest voor de purfling. Op een ronde soundhole kan dit letterlijk binnen een half uurtje, twintig minuten met een goede router base, op een ovaal lijkt me dat veel kneuteriger.

Maar als je enkel een gleuf wilde in een vorm vind ik het nogal heel erg prijzig.

Tja kerel.., was wel ff slikken...,
normaal geef ik niet zo snel op als ik iets in m'n kop heb. Dit was helaas overmacht. Bij die kerel ligt het er ook maar net aan in wat voor 'n bui ie is..
Als ik geluk heb, kan ik het bij de cursusleider voor elkaar krijgen, om hem een mal voor ovaal fresen te laten maken voor m'n volgende.
Heb hier gelukkig goede tips daarvoor gekregen, so who know's..

Thx anyway :)

Mattia
25 november 2010, 20:39
Tja kerel.., was wel ff slikken...,
normaal geef ik niet zo snel op als ik iets in m'n kop heb. Dit was helaas overmacht. Bij die kerel ligt het er ook maar net aan in wat voor 'n bui ie is..
Als ik geluk heb, kan ik het bij de cursusleider voor elkaar krijgen, om hem een mal voor ovaal fresen te laten maken voor m'n volgende.
Heb hier gelukkig goede tips daarvoor gekregen, so who know's..

Thx anyway :)

Over een paar maandjes (zeg 3, 4 hoop ik, niet meer) kun je me ook gewoon een mailtje sturen met een PDF'je, en doet m'n CNC machine 't wel voor je. Marco (Cocobolo op het forum) zou het wellicht nu al voor je kunnen doen.

BLUEWEY
25 november 2010, 21:50
Over een paar maandjes (zeg 3, 4 hoop ik, niet meer) kun je me ook gewoon een mailtje sturen met een PDF'je, en doet m'n CNC machine 't wel voor je. Marco (Cocobolo op het forum) zou het wellicht nu al voor je kunnen doen.

Hey jongens., dit is wel echt super tof van jullie !!

Het klinkt miss belachelijk maar.., net tijdens 't eten zat ik er wederom aan te denken en heb er nou eenmaal gigantisch de balen van, dat m'n ontwerp niet kon doorgaan. Een v.d. problemen is dat, iedere keer als ik het ontwerp zie, I feel shitty !!!
Zat er al aan te denken, dat ik het maar moet uitgummen, want ik kan er zelfs nog eens niet meer naar kijken !

Dit wordt dus wederom 'n kwestie van "schakelen" om van dat gevoel af te komen, maar dat is deze keer helaas iets moeilijker dan verwacht.

Het punt is, dat het ronde er nou eenmaal al in zit sinds afgelopen vrijdag en het me maar het beste lijkt om er "het beste van te maken". ;)
Anders moet ik natuurlijk een ander toppie maken met alle gevolgen vandien. Tja...,
Miss valt mijn nieuwe ronde ontwerp helemaal niet tegen als het straks echt helemaal af is, maar momenteel ben ik er nog niet echt kapot van..
But who know's..


Thanx guys, I appreciate !

ernieman
25 november 2010, 22:30
En frees opruimen en stofzuigen...., he.., denk jij dat een gitaarbouwer zoals hij z'n frees gaat opruimen en gaat stofzuigen? :seriousf:

Ik weet niet over wie het gaat, maar als ik zoiets zou moeten doen tussen andere opdrachten door, dan ja, dan zou ik idd eerst alles moeten opruimen, en naderhand ook de frees opruimen en stofzuigen. Dan vind ik 100 euro zo gek nog niet. Zeker niet als je voor iemand anders iets aan een nieuw instrument moet gaan doen waar jijzelf geen eer aan overhoudt. Of zou je misschien op het etiket geschreven hebben "rosette channel routed by..."?

Maar ja, ik bouw dan ook al een tijdje niet meer, dus zal wel niet meer weten waar ik het over heb...

Verder, die ovale rozet komt heus nog wel eens bij een volgend instrument. Lijkt me niet dat je het er bij één gaat houden toch?

BLUEWEY
25 november 2010, 23:02
Ik weet niet over wie het gaat, maar als ik zoiets zou moeten doen tussen andere opdrachten door, dan ja, dan zou ik idd eerst alles moeten opruimen, en naderhand ook de frees opruimen en stofzuigen. Dan vind ik 100 euro zo gek nog niet. Zeker niet als je voor iemand anders iets aan een nieuw instrument moet gaan doen waar jijzelf geen eer aan overhoudt. Of zou je misschien op het etiket geschreven hebben "rosette channel routed by..."?

Maar ja, ik bouw dan ook al een tijdje niet meer, dus zal wel niet meer weten waar ik het over heb...

Verder, die ovale rozet komt heus nog wel eens bij een volgend instrument. Lijkt me niet dat je het er bij één gaat houden toch?

Wel ernieman.., ik vroeg hem(die gitaarbouwer) of ie mij kon helpen met dit 'ding', dus alleen maar fresen. Hij had mijn project ook al van te voren gezien. Kom daar best wel vaak. Maar hij heeft helaas z'n buien.. klinkt raar.., maar waar ! (miss wel van de houtstof.. :soinnocent:)
Ken hem al behoorlijk wat jaren. Heb bij hem wegens toevallige omstandigheden nog geen gitaar gekocht..., but anyway..

Als hij mij geholpen zou hebben, zou ik dat zeker geappricieerd hebben.
Actie Geeft Reactie, denk ik altijd maar !!

En het zal hopelijk idd wel bij een volgende gaan worden als het aan mij ligt. Zou er nog wel 'tig' willen bouwen. Heb de smaak goed te pakken. :lovelove:

Waarom zijt gij gestopt ?