PDA

View Full Version : Advies gevraagd voor nieuwe plank



VanDiekum
31 oktober 2010, 22:29
Beste mensen,

Ik ben een beetje in dubio ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik wil er zijn zo ontiegelijk veel soorten types gitaren dat ik eigenlijk niet weet welke het beste bij mijn smaak past.

Ik zal mijn muziek smaak eens even uitleggen ik luister eigenlijk in feite best breed scala aan muziek , maar wat ik het mooiste vind om zelf te spelen nijgt
wel naar blues, van clean tot crunchy eigenlijk het meeste werk van eric clapton
jah ik weet die speelt strat , maar de ene zegt je moet een es 335 type nemen nee zegt een ander je kan beter een tele nemen. Zo kom ik er nooit dus wil ik hier de professionals maar ff om hulp vragen ;)

Ik zit kwa muziek smaak in de omgeving van Mark Knopfler Dire straits tijd en zijn huidige werk, Eric Clapton van Dominos tot nu en Beatles eigenlijk zou je dan denk ik meteen denken ga voor een strat debiel je zal er nu tog al wel uit wezen.
Misschien is dat ook wel zo ik wil dus eigenlijk alles beetje door mekaar spelen wat je op een akoestische gitaar ook mee uit de voeten kan zou dan een strat de beste keuze voor me wezen ?
En wat zou dan de beste keuze wezen mijn budget reikt maar tot max 500 dat is egt geen cent meer.

Help me voor dat ik psychische hulp moet zoeken :???: (alvast bedankt voor de reacties )

ijzerbroot1
31 oktober 2010, 22:44
Les Paul. Denk ik. Maar ik denk wel vaker wat.

Eko
31 oktober 2010, 22:46
Wat is er mis met een strat? Op een of andere manier is het een goed ontwerp gebleken in al die jaren. Ik kan er tenminste altijd m`n ei op kwijt. Ik heb meerdere instrumenten bij me op het podium , maar altijd val ik terug op strats. Een Gretsch is mooi voor rockabilly , een tele is van jazz tot country en van blues tot punk , maar een strat blijft apart.
Inderdaad doen wij ook dingen van Clapton op het podium. Uit de 60`s zijn er dingen die hij toen op ES 335 deed. Maar tegenwoordig pakt hij er rustig de strat voor. Het klinkt dan anders , niet minder. Ik vind het net een zwitsers zakmes , altijd wel iets bruikbaars te vinden voor een klus.
Wat je wel moet leren , vind ik , is hoe je met een amp overweg moet kunnen. Welke gitaar je ook koopt , een amp is een deel van je instrument. Door te spelen met de instellingen kun je je geluid altijd wel vinden.

Eric van Esch
31 oktober 2010, 22:47
Ik heb net een Ibanez SAS36FM gekocht, is behoorlijk veelzijdig en komt dicht bij je behoeften denk ik. Ook mijn Ibanez AS93 komt er dichtbij, maar heeft een warmer geluid. Beiden onder de 500 euro te vinden.

Ijselrobo 07
1 november 2010, 07:07
Hey,,

Als je veel geluk hebt, zou ik echt hier eens naar kijken:
http://www.fender.com/promos/2010/classicclapton/

Grtz.
Ijselrobo 07

Orbis
1 november 2010, 09:35
Hey,,

Als je veel geluk hebt, zou ik echt hier eens naar kijken:
http://www.fender.com/promos/2010/classicclapton/

Grtz.
Ijselrobo 07

Helaas is die wedstrijd alleen voor Amerikanen (en niet eens voor inwoners van Rhode Island :???: ).

Tupelo
1 november 2010, 09:40
Staat nu een Fender Powerhouse Strat op gitaarmarkt.
Ken de verkoper niet en over de prijs kan ik weinig zinnigs zeggen.
Maar, die is met midboost, net als Clapton (zonder Clapton blijft het een geweldige functie), misschien is dat de moeite waard om eens te testen..?

beruk
1 november 2010, 10:14
Misschien is dat ook wel zo ik wil dus eigenlijk alles beetje door mekaar spelen wat je op een akoestische gitaar ook mee uit de voeten kan zou dan een strat de beste keuze voor me wezen ?

Dit begrijp ik niet helemaal. Clapton speelt Layla acoustisch heel anders dan elektrisch, toch?
Als Clapton en Knopfler een gitaar geluid hebben wat je aanspreekt is de keuze voor een stratocaster achtige gitaar voor de hand liggend.

tidalwave_sideburns
1 november 2010, 10:22
Je zou ook kunnen kijken naar een Epiphone firebird. Prachtige gitaren, weer eens wat anders, veelzijdig, noem maar op.

Ijselrobo 07
1 november 2010, 13:23
Helaas is die wedstrijd alleen voor Amerikanen (en niet eens voor inwoners van Rhode Island :???: ).

meen je niet? :dontgeti:
dus daarom heb ik nog nooit iets gewonnen :seriousf:

VanDiekum
1 november 2010, 19:20
Ik denk dat ik er misschien wel uit ben aangezien bovengenoemde zei dat het net een zwitserszakmes lijkt blijkt wel uit deze gitaar :http://www.oostendorp-muziek.nl/G_L_Tribute_S-500_29372.html
Ik was erg verbaasd toen ik deze speelde over een nog geen 200 euro kostende versterker een VOX VT15 ik weet niet of dit een goede koop lijkt hij is gemaakt in indonesie heb geen ervaring met gitaren uit dat gebied, maar hij voelde aan als een Fender American stat kwa afwerking maar elementen waren wel iets minder maar met de 1/2/3 en de 1/3 heb je heel wat toonmogelijkheden in huis

Zou dit een goede koop wezen of zal ik verder kijken ? Ik kom uit die omgeving dus als iemand nog iets anders weet ?

Groeten Erwin

Braindead
1 november 2010, 23:58
Volgens mij moet jij gewoon dringend naar een gitaarwinkel gaan (eerst zonder portemonnee :D) en dan eens een Es 335m strat, tele en wat je lekker lijkt uitproberen. Wij kunnen hier wel een persoonlijke voorkeur geven maar als jij DE gitaar voor jou in je handen hebt dan weet je dat die het is. Voor de hand ligt een strat maar dat wist je dus al. Echter het zou zomaar kunnen dat die hals je helemaal niet ligt of dat ie toch anders klinkt als dat je bij nader inzien wilt. Daarom moet je gaan uitproberen.

Staar je ook niet blind op een klassieke Fender stratocaster. Er zijn ook genoeg andere merken die een gitaar met (eventueel ) single coils en soortgelijk geluid maken. Zoals de G&L inderdaad.

aaronstonebeat
2 november 2010, 01:56
Een vriend van me heeft een G&L. Een hele goede gitaar maar bij uitstek geschikt voor cleanere geluiden. De pickups hebben een behoorlijk lage weerstand (iets tussen 4 en 5 kOhm als ik het me goed herinner, en het zijn ook nog eens splitsbare stacked humbuckers); dat zegt natuurlijk niet alles. Maar omdat hij in eerste instantie vooral kwam om dingen van Motorhead te leren, bleek die gitaar daarvoor niet echt de beste keuze.
Wel uiterst netjes gebouwd, fijn bespeelbaar, blijft uitstekend op stemming etc.

G&L staat trouwens voor George (Fullerton) & Leo (Fender; the same): wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/G%26L_Musical_Instruments).

Als je niet een gitaar zoekt die echt moet brullen, zou het een prima keuze kunnen zijn.

Outline
2 november 2010, 02:51
Als lid van de G&L-fanclub zeg ik:

Goed gebouwd, geld zeker waard. Kan in 1-op-1 test met USA-familie-leden goed meekomen en doet er eigenlijk heel erg weinig voor onder. Kan ook zeker de vergelijking aan met iig de goedkopere USA-Fender Strats. Standard lukt ook nog wel.

En vergeet de Legacy niet. Heeft andere elementen en klinkt daardoor meer 'vintage' dan de S-500 met MFD's. En kijk ook 'ns op de site van G&L zelf: www.glguitars.com en de importeur (EMP): http://www.empmusic.nl/BrandDetail.aspx?Id=46

En als je wil reizen: http://link.marktplaats.nl/390254438 Dit is een Indonesisesche (je snapt wat ik bedoel). Dit is te zien aan het kleine logo, wat hetzelfde is als het USA-logo, met onder 'G&L' de toevoeging 'Tribute Series'. De Koreaase hadden het grote, lelijke, afwijkende logo.