PDA

View Full Version : Vraag over Pre-amps



Jan-Willem
31 oktober 2010, 21:12
Hallo,

Op dit moment speel ik thuis noodgedwongen over een POD X3 omdat ik dan zo min mogelijk overlast veroorzaak voor mijn omgeving. Maar ik ben niet erg tevreden over het geluid wat uit deze POD X3 komt, goed de POD is slechts bedoeld voor opname en oefening thuis maar omdat ik vaker thuis oefen dan met de band is goed geluid thuis ook fijn.

Daarom vroeg ik me af of het mogelijk was om in plaats van een POD een Pre-amp hiervoor te gebruiken. Pre-amps zoals CAE 3+, Soldano X99 of X88R (moet ik er wel eerst eentje vinden natuurlijk)
Deze Pre-amp sluit ik dan aan op mijn Focusrite USB geluidskaart waar dan weer een koptelefoon op aangesloten is.
Voor opnames zou ik dan een speaker simulator kunnen gebruiken.

Waar het me vooral om gaat of je gewoon maar een pre-amp kunt aansluiten op je geluidskaart? Want bij een top is het volgens mij zo dat je die niet zomaar onbelast kunt aan zetten (zonder dat de top is aangesloten op speakers).

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt.

Jan-Willem

telecastermaster
31 oktober 2010, 21:24
Ja, dat kan maar klinkt naar nix.
Wat je echt nodig hebt is een speakersimulator.
Bv een ADA microcab: http://www.youtube.com/watch?v=PhHO_V90hv4

Of als ik een je een tip mag geven zoek op ebay duitsland eens naar een Hughes & Kettner Cream Machine of Crunch master.
Die bliezen die hele POD 25 jaar geleden al uit het water. http://www.amptone.com/hkcrunchmaster.htm

interessander
31 oktober 2010, 22:18
Het kan zeker en je hebt niet per se een hardware speakersim nodig.

Ik heb voor thuisgebruik een line6 toneport maar sinds kort ook een Peavey Rockmaster pre-amp en een Mesa V-twin. Een van die twee gaat weer weg als ik ze een tijdje goed met elkaar heb kunnen vergelijken.
Hierbij kan ik speakersimulatie uit de line6 gebruiken of anders een impulse response via een recording programma, daar kun je echt lekkere geluiden uithalen. De Mesa heeft trouwens ook een output met speakersim voor koptelefoon of computergebruik.

De line6 is mijn geluidskaart en hoewel ik de ampsims uitschakel kan ik nog wel alle effecten gebruiken wat wel erg handig is.

De H&K cream machine heb ik ook gehad toevallig, leuk ding maar ik zocht een wat modernere sound met wat meer gain, ik ben wel benieuwd naar de metal master trouwens.

ME.
31 oktober 2010, 23:25
De H&K cream machine heb ik ook gehad toevallig, leuk ding maar ik zocht een wat modernere sound met wat meer gain, ik ben wel benieuwd naar de metal master trouwens.

De metal master is best wel een gaaf apparaat. Heb hem jaren geleden gehad. Of die zo modern kan klinken als jij wilt? Geen idee, zal ook wel afhankelijk zijn van je eindtrap.

Jan-Willem
1 november 2010, 21:25
Bedankt voor de informatie, zodra ik weer beetje geld ga ik uitkijken naar een mooie pre-amp.

Ik hoef geen hardware simulator zijn er ook goede software simulators?

Liquid_Metal
2 november 2010, 08:09
Bedankt voor de informatie, zodra ik weer beetje geld ga ik uitkijken naar een mooie pre-amp.

Ik hoef geen hardware simulator zijn er ook goede software simulators?

Wat wil je simuleren? Een cabinet? Ik gebruik zelf KeFIR met Impulse Responses. Die werken héél goed. Ik kan ze niet vergelijken met cab sims omdat ik die nooit gebruikt heb. Ik weet wel dat ze veel beter klinken dan de standaard meuk die bij Guitar Rig zit.

peter_heijnen
2 november 2010, 08:55
Dit is best een leuke preamp, mét interne cabsim, zonder dat je meteen vastzit aan het rackformaat.

http://www.youtube.com/user/Burgerman666#p/u/69/cxU7L_UMSxQ

Jan-Willem
2 november 2010, 19:09
@Liquid_Metal: die KeFIR is er inderdaad eentje om te onthouden. Ik heb net een paar you-tube filmpjes gezien en het ziet er inderdaad erg goed uit.

Ik wil inderdaad dan een cabinet simuleren.

@peter_heijnen: Naast dat ik een pre-amp wil om thuis te oefenen wil ik hem ook gaan gebruiken om mijn live geluid te verbreden. Ik zal er dan nog wel een power-amp bij kopen en die dan samen met mijn diezel in mijn stereo cab te pluggen.

Dus ik ben ook niet heel erg op zoek naar zo'n klein dingetje daarnaast heb ik ook mijn twijfels over de hoeveelheid gain die het heeft. Aangezien ik zelf black metal speel is dat wel enig sinds belangrijk.
Maar ik vond het wel erg goed klinken voor de cleane stukken.

signsofzodiac
2 november 2010, 19:20
Gezien het budget (X99 en dergelijke) zou ik zeggen een Axe-Fx. Zowel rechtstreeks op een geluidskaart als live via PA of je Diezel+cab. Briljant stuk techniek en continue gratis updates.

Jan-Willem
2 november 2010, 21:27
Hoewel ik moet zeggen dat ik hier met veel nieuwsgierigheid de discussies en topics over de Axe-Fx volg en ik denk ook zeker dat deze vele male beter is als een POD maar ik denk dat ik uiteindelijk het zelfde met een Axe-FX zal hebben als met een POD dat het toch niet het zelfde aanvoelt of klinkt als the real thing.

Daarnaast is een Axe-FX ook een beetje overkill voor mij. Het enige wat ik nodig heb is een goede clean, ritme en lead geluid en voor de extra effecten heb ik altijd nog een mooie G-major.

Maar als ik ooit de kans krijg om een Axe-FX te testen dan zal ik dat zeker niet na laten.

ME.
2 november 2010, 21:37
Wat wil je simuleren? Een cabinet? Ik gebruik zelf KeFIR met Impulse Responses. Die werken héél goed. Ik kan ze niet vergelijken met cab sims omdat ik die nooit gebruikt heb. Ik weet wel dat ze veel beter klinken dan de standaard meuk die bij Guitar Rig zit.

Zou je mij kunnen vertellen waar ik die KeFIR vandaan kan halen. Lees dat het freeware is, maar alle links die ik vind zijn dood...

Hoe gebruik ik het precies?

Gitaar direct inpluggen in pc, of
Gitaar-->voorversterker-->pc?

Wil er wat mee experimenteren.

Liquid_Metal
2 november 2010, 23:14
Zou je mij kunnen vertellen waar ik die KeFIR vandaan kan halen. Lees dat het freeware is, maar alle links die ik vind zijn dood...

Hoe gebruik ik het precies?

Gitaar direct inpluggen in pc, of
Gitaar-->voorversterker-->pc?

Wil er wat mee experimenteren.

Als je je emailadres ff pm't stuur ik je het programma wel. Het is achterlijk klein. Het idee is dat je impulse responses download en met het programma laadt. Je gebruikt het programma vast vst-plugin (bv in Cubase) en gooit je hele signaal er doorheen.
Dan klinkt een preamp line out opeens als een gemic'd cabinet. Heel vet dus.

ME.
2 november 2010, 23:31
Als je je emailadres ff pm't stuur ik je het programma wel. Het is achterlijk klein. Het idee is dat je impulse responses download en met het programma laadt. Je gebruikt het programma vast vst-plugin (bv in Cubase) en gooit je hele signaal er doorheen.
Dan klinkt een preamp line out opeens als een gemic'd cabinet. Heel vet dus.

Zal even een PM sturen!

Het gebruik van VST plugins ben ik bekend mee, moet goed komen. (Reaper)

Eens proberen met m'n E530 en E670!!