PDA

View Full Version : Ouwe hap



Solist
31 oktober 2010, 20:40
Nou beste muzikanten,

Roepnaam: Willem, speelt elektrisch gitaar sinds 1968 of zo.
Daarvoor even klassiek (was de enige gitaaropleiding in de weide omgeving) maar al snel werd duidelijk dat daar geen muziek in zat ;-)
Toen de blues geïnspireerd door de enige echte Nederlandse gitaargod uit de vorige eeuw, Eelco Gelling. Of Akkerman want dat was toch weer steeds het dilemma.
In het begin speelden we eerst op een oude radio op de microfooningang met twee bananen stekkers. Maar dat kennen jullie vast niet meer. Toen nog op een soort Philips lijnversterker en toen mijn eerste echte versterker een Marquis (http://img168.imageshack.us/img168/3759/marquisg.jpg). Uiteraard met aangepast kapsel ;-)
Het was nog in de tijd dat we een zaaleigenaar soms wijs konden maken dat we alleen AAN en UIT hadden op onze apparatuur.
Toen een periode niets, daarna een band met eigen nummers toen weer even niets, poging gedaan jazz te begrijpen - maar helaas..., toen even top 40 en daarna weer terug naar de roots. 13 jaar in een succesvolle bluesband gespeeld maar dat ging op werken lijken met als gevolg de laatste 10 jaar geen gitaar meer aangeraakt. Was het even zat. En nu gestopt met werken en geloof het of niet een Les Paul gescoord marktplaats en weer aan het pingelen. Hoeft niets meer te worden, ga er niemand meer mee vervelen (jonge jongen wat loopt er een talent!) maar het instrument laat je nooit meer los. Dus ik zet de tanden er weer in tot ik er dood bij neerval!

Speel ze, Willem

jazzie1
31 oktober 2010, 20:55
Welkom Solist..
Die titel junior member staat wel in heel schril contrast met jouw achtergrond zeg! En ook nog top 40 ervaring..alhoewel ik zelf daar nooit zo'n interesse in had..Maar daar en tegen de Blues...

WillemdaGuide
31 oktober 2010, 20:59
Altijd leuk een naamgenoot te verwelkomen, veel plezier!

rpl
31 oktober 2010, 21:06
Hey Willem welkom.

Midwolda
31 oktober 2010, 21:44
Hoi Willem!
Die buizenradio en die bananenstekkers, dat kan ik me ook nog wel heugen hoor.
Tot en met de boze pa die weer de zoveelste stop kon gaan vervangen. :D

Blues hoort bij 't leven, fijn dat je weer meespeelt!

Duhsjaak
2 november 2010, 04:02
Hi Willem,
Welkom!
Ik ben ook van de radio/banaanstekker generatie. Zie je maar dat we als mensheid onszelf toch ontwikkelen.
Banaanstekkers heb ik nog, kapsel is er in 1970 afgegaan en op die gitaar heb ik ook gespeeld. Hals en elementen heb ik nog.
Als je mij zou kunnen vertellen wat dat is geweest? Geinspireerd door Eddie Cochran (die ook zijn gitaar modificeerde en meerdere gitaarpartijen zelf inspeelde) ben ik daaraan ook begonnen.
Photobucket is weer uit de lucht, anders kon ik wat foto's laten zien.
Maar leuker dan te laten zien waar we toen op speelden; de vraag waarop we ons nu uitleven. Een omschrijving of liever nog een foto, graag.
Vriendelijke groet, Gus

zoon van Piet
2 november 2010, 09:39
Banaanstekkers!!! Vroeger was alles beter.. maar die krengen niet! ;)
Ik ben ook begonnen op deze manier, twee jaar later.
Maar ben ik nou de enige hier die ontdekte dat je twee buizenradio's moest gebruiken.. en dan de speakeruitgang van de kleinste op de ingang van de grootste? Bromde nogal, maar gaf een vervorming die eh.. eigenlijk niet eens goed klonk, maar die eh.,... vervormde! En daar ging het om... :)

Harry
2 november 2010, 11:13
welkom Willem, leuk dat er af en toe nog wat oude rotten bij komen hier!

Solist
3 november 2010, 15:24
Hi Willem,
Op die gitaar heb ik ook gespeeld. Hals en elementen heb ik nog.Als je mij zou kunnen vertellen wat dat is geweest? Geinspireerd door Eddie Cochran (die ook zijn gitaar modificeerde en meerdere gitaarpartijen zelf inspeelde) ben ik daaraan ook begonnen.
Vriendelijke groet, Gus

Als het dezelfde gitaar was die je op de foto ziet dan herinner ik me dat het een "Ambassador" was. geen idee waar die gemaakt werden.
Ik kocht hem in den Den Haag in de Koningstraat (verlengde v.d. Boekhorststraat).
Korte mensuur en klonk voor geen meter tot ik alle potmeters eruit sloopte, toen ging het iets beter.
Groet Willem

budje
3 november 2010, 19:13
Respect voor het kapsel van vroeger :blast:

Duhsjaak
8 november 2010, 05:06
Hi Willem,
Beetje off topic. Sorry.
Is dus inderdaad hetzelfde gitaartje hoor. Kwam uit Duitsland en was samengesteld uit verschillende (ook Schaller) onderdelen.

Mijn exemplaar, rond 1969:
http://dl.dropbox.com/u/13906770/IMG_0005.jpg


Als je m omhangt en je kijkt naar beneden, dan zitten van boven naar beneden daar de volgende knoppen op:
- Thermometer (onder 5 graden speel ik er niet op)
- Drukknop voor distortion booster
- Draaiknoppen voor volume distortion en blend distortion en onvervormde signaal
- 5 schakelaars aan/uit; per element 1
- schakelaar slag/lead (volume)
- 3 volume knoppen
- 1 schakelaar: zaagtand of blokgolf vervorming
- 1 toonknop voor alles
Als je goed kijkt, zie je dat de gitaar met glimmende stoellenmatternagels (van mijn opa nog) is dichtgetimmerd. Die gitaar is zo vaak open en dicht gedaan, dat de schroefjes niet meer werkten
Kwam ook omdat het batterijtje geen apart klepje had. Dat zat achter de thermometer.

Op de foto nog de drie Ambassador elementen en twee zelfgewonden (Meccano wind apparaat gebouwd) elementen in Egmond behuizing.
Later dat jaar zijn de elementen vervangen door twee tele's en twee Hilo's van Gretsch en zijn er schaleaars bijgekomen voor omschakeling parallel naar serie, wat maar een beperkte invloed had.

Een Ambassador topic heeft maar twee posts en dit leek mij handiger.
Ouwe hap of niet: Veel plezier.
Gus

cluseau
9 november 2010, 08:43
Haha, weer iemand uit de banaanstekker generatie. Welkom Willem, een veelzijdig gitarist zo te zien. Ik kan daar helaas niet over meepraten, heb vroeger wel een aantal jaren gepingeld maar vond de apparatuur interessanter om tijd in te investeren. Buizenampjes bouwen enzo, je kent dat vast wel. De elektronica hobby is uiteindelijk ook mijn werk geworden maar het gitaarspelen is naar de achtergrond verschoven.

Frans.

zoon van Piet
9 november 2010, 11:53
de Amassadors werden gemaakt door Klira (http://cgi.ebay.de/Klira-543-Haiti-de-Luxe-Vintage-Gittarre-/200540360349?pt=Gitarren&hash=item2eb1230e9d), de elementen en andere hardware komen van Schaller..

En tja, zo heb ik ook nog ooit gitaren toegetakeld.. 'customizen' noemden we dat...en we deden het met een beitel..

Duhsjaak
10 november 2010, 14:50
@Zoon van Piet
Je bent een vent met onvermoede kwaliteiten. Niet alleen zijn wij beiden niet blij met de jack bevestigingen van Gibbies. Maar nu blijk je zelfs de naam te kennen van mijn gitaar uit 1968. Een naam (moet ik eerlijk bekennen) ook zelf absoluut niet wist.
Ik ben er blij mee. Dank je wel!!!

Sorry, post nummer 3 in de Ambassador topic.
Je ziet maar Willem, wat je allemaal aan emoties losmaakt met je banaanstekkers!!!
Jij dus ook bedankt.
Vriendelijke groet,
Gus

wietse
19 november 2010, 12:16
de Amassadors werden gemaakt door Klira (http://cgi.ebay.de/Klira-543-Haiti-de-Luxe-Vintage-Gittarre-/200540360349?pt=Gitarren&hash=item2eb1230e9d), de elementen en andere hardware komen van Schaller..



mocht je ooit de behoefte hebben om weer eens een ambassador te bespelen ik heb er 1, alleen dan onder de klira naam.
http://www.wietsesguitars.nl/pagina77.html

Duhsjaak
21 november 2010, 10:45
Hi allemaal
@Wietse
Wat een ontzettend aardig aanbod. Dat zal ik zeker doen in de toekomst.
Als er iets stukgaat aan deze machine, pup/hals, geef dan een seintje, want ik heb nog niet alles weggegooid. En nu ik weet dat je er een hebt, zal dat ook niet meer gebeuren.
Als je behoefte hebt voorraad houdend reserveonderdelen punt te worden, neem ik die zaken t.z.t. voor je mee.
Fijn weekend.

@Solist
Meer van dit soort onderwerpen if you please. Je ziet wat het losmaakt!!!

Vriendelijke groet, Gus

macwilliams
23 december 2010, 05:50
Welkom hier, have fun!